Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin surkeasti toimii julkinen terveydenhuolto

Vierailija
24.05.2022 |

Luvattiin kirjoittaa lähete eteenpäin.
Kävi ilmi ettei lähete ole tullut perille.
Onkohan sitä edes kirjoitettu?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin toimii...2 vkoa sitten oli kaihileikkaus . 

Joulukuun lopulla kävin lääkärissä jolloin lähete , jonka ilmoitetiin tulleen 2 vkoa tuon jälkeen

Vierailija
2/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odottelin vuoden lapselle kutsua fysioterapeutille, jonne koululääkäri kirjoitti lähetteen. Osasin odottaa pitkiä jonoja niin siksi olin yhteydessä vasta vuoden jälkeen kun mitään ei kuulunut. Ei ollut lähete koskaan, no, lähtenyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetteen kohtaloa kannattaa kysyä sieltä, mistä se olisi pitänyt lähettää. 

Vierailija
4/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse odottelin vuoden lapselle kutsua fysioterapeutille, jonne koululääkäri kirjoitti lähetteen. Osasin odottaa pitkiä jonoja niin siksi olin yhteydessä vasta vuoden jälkeen kun mitään ei kuulunut. Ei ollut lähete koskaan, no, lähtenyt.

Odotit vuoden? Lapselle fysioterapeutti? Kummassakaan asiassa ei ole mitään järkeä jos lapsi on suurinpiirtein terve.

Vierailija
5/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina saanut hyvin apua ja palvelua julkiselta puolelta. Ei mitään eroa yksityiseen.

Perheellä on kokemusta mm. syövästä, syöpäepäilystä, aivoinfarktista, suulakihalkiosta, riskiraskudesta, nivustyrästä, karsastuksesta, nepsy oireiden tutkimisesta, kasvuhäiriön hoidosta. Yhtä lailla yksityiseltä on lähetetty kotiin buranareseptin kanssa kuin julkiseltakin. Pääasiassa kaikki on kuitenkin mennyt hyvin ja moitteettomasti.

Vierailija
6/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotit vuoden? Lapselle fysioterapeutti? Kummassakaan asiassa ei ole mitään järkeä jos lapsi on suurinpiirtein terve.

Osasit lukea oikein, onnittelut. Mielipiteesi taas ei kiinnosta toisin kuin lääkärin ja fysioterapeutin.

Vierailija
7/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi Apottiohjelma on täys susi. Lisäksi ehkä kirjaamossa on ruuhkaa ja ei-kiireelliset tekstit jäävät sinne jumiin?

Vierailija
8/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin reumalapsen äitinä näen asiassa järkeä. Fysioterapia ei ole akuuttia, mutta se auttaa. Meillä oltiin tovi ilman fysioterapiaa, kunnes sattui kohdalle lääkäri, joka ihmetteli, miksei sitä  ole kirjoitettu. Esim. jalkatuet ei ole juttu, mikä pitää saada seuraavana päivänä, mutta se auttaa virheasentoon ja lapsille esityön tekee fysioterapeutti. Meidän lapsen diagnoosista meni kolme vuotta siihen, kunnes sai kunnolliset tuet. Tai joku muu rakenteellinen vika kropassa, ei sitä tarvitse korjata heti mutta se on suositeltavaa korjata. Lapsi voi olla terve ja voida hyvin vaikka hoidettavia vikoja olisi kropassa.   

Meidän lapsen oikean tilan näki vasta tk-lääkäri toisen asian yhteydessä, kun erikoislääkäritkään eivät osanneet tehdä oikeaa diagnoosia pattien vuoksi. Että joskus niinkin päin. 

Vierailija
9/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole todellakaan pahaa sanottavaa. Sairaushistoriani sisältää muutaman vakavan sairauden leikkauksineen ja hoitoineen, enkä löydä itse ainakaan mitään huomautettavaa. Joku lähetteen jääminen unholaan on tietysti virhe, mutta se aika-arviohan kerrotaan etukäteen. Sitä voi kysellä itsekin, jos ei yhteydenottoa kuulu, ja jos vaiva pahenee odotellessa, sekin otetaan huomioon.

Vierailija
10/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joskus lasten asioissa soitellut perään ja ollut aktiivinen ja tällöin ovat puhelimitse tarkistaneet sieltä asiat, jos kuulostaa tärkeältä.

Omia aisoitani en ole jaksanut oikein edes yrittää hoitaa. Varmaan sellanen oma nistakasta kii riittää omissa ongelmissani.

Suun sain yllättäen kerralla kuntoon, kun pääsin suoraan paikkaan missä laitettiin kaikki kerralla toisella kerralla hammaskivet pois. Saa nähdä mitä terve suu tekee yleiskunnolle. Mutta suunhoitoon pääsy oli tuskatonta ja nopeaa ja hoito ensiluokkaista. Yllätyin siitä.

Vierailija
11/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täälläpäin ainakaan toimi. Lääkäriin ei pääse, vaikka on vakavaa vaivaa. reseptejä ei saa uusittua. Labrakokeista ei kukaan soita, vaikka arvot miten pielessä. Kaikkea pitää yrittää itse nyhtää, mutta mikään ei järjesty, sanotaan vaan ei oota.

Vierailija
12/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yksi toinen läheteasia onnistui mutta tämä lähete ei siis lähtenyt minnekään.

Aika vaan kuluu ja olo on paha.

Ap

Vierailija
13/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina saanut hyvin apua ja palvelua julkiselta puolelta. Ei mitään eroa yksityiseen.

Perheellä on kokemusta mm. syövästä, syöpäepäilystä, aivoinfarktista, suulakihalkiosta, riskiraskudesta, nivustyrästä, karsastuksesta, nepsy oireiden tutkimisesta, kasvuhäiriön hoidosta. Yhtä lailla yksityiseltä on lähetetty kotiin buranareseptin kanssa kuin julkiseltakin. Pääasiassa kaikki on kuitenkin mennyt hyvin ja moitteettomasti.

Sama kokemus mullakin. Työterveydessä yksityisellä puolella lääkäri kirjoitti käsivarren ja olkapään voimakkaaseen kiputilaan kolmea eri särkylääkettä maksimiannoksilla, ja siinä kaikki. Vaivan uusiuduttua paikallisen terveyskeskuksen fyssari tutki, missä vika on, hieroi ja käsitteli kipeän alueen ja teippasi sen. Vaiva poistui puolta nopeammin, eikä kipulääkitystä tarvittu. Että näin.

Työterveys on joissakin tapauksissa lähinnä vitsi.

Vierailija
14/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus mullakin. Työterveydessä yksityisellä puolella lääkäri kirjoitti käsivarren ja olkapään voimakkaaseen kiputilaan kolmea eri särkylääkettä maksimiannoksilla, ja siinä kaikki. Vaivan uusiuduttua paikallisen terveyskeskuksen fyssari tutki, missä vika on, hieroi ja käsitteli kipeän alueen ja teippasi sen. Vaiva poistui puolta nopeammin, eikä kipulääkitystä tarvittu. Että näin.

Monet noista nivelkipuongelmista paranee ns. itsekseen joka tapauksessa kunhan niitä ei rasita väärällä tavalla. Joskus sopiva liikunta nopeuttaa kivun poistumista. Työterveyslääkärit nyt vaan on tottuneet siihen että kun sinne menee joku duunari valittamaan niin se haluaa kipulääkettä. Luultavasti et kuunnellut kun se selitti että se menee itsekseen ohi tai suositteli varovaisia liikuntajuttuja. 

Vierailija
15/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen neuvola-aika ei toteudu: aikaa siirretään aina eteenpäin milloin milläkin verukkeella tai aika ei ole, vaikka varatusta ajasta on tullut vahvistustekstiviesti.

Kaksi koronavuotta aikoja on jo siirretty eteenpäin. Kallista pelleilyä.

Vierailija
16/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvin toimii...2 vkoa sitten oli kaihileikkaus . 

Joulukuun lopulla kävin lääkärissä jolloin lähete , jonka ilmoitetiin tulleen 2 vkoa tuon jälkeen

Varmasti riipuu sitä esim. Millä aluella asuu? Aluen asukasmäärästä esim. Helsingin lähiöt!. Montako terveskeskus lääkäriä on?Itä-Helsinki on lääkri pulaa ja isoin asuin alue. Ihan toista on asua Kanelmäki tai Lauttasari asukasluvuilta. Joten vaikutaa myös pääsyn läkärin ,kuin sen missä painen alla läkäri itse on? Paineiden alla voi fipa käydä ja unohtaa laitta lähete eteen päin. Itseläni se tapahtu verikokeissa. Minulla oli terveyskeskuksen lappu laporatorio, kello ja päivämäärä. Sitä koksaan ei tieto mennyt laboratorion!En ole katsokas oma kanta! Periatessa. Palvelu pitä pelatakaikilla. Ilman panki tunuksia,ilman omaa kantaa tai älypuhelinta.On periaateni.

Vierailija
17/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa on käynyt niin, että lähete on tullut bumerangina takaisin lähetteen tehneelle lääkärille. Toisella kerralla hän oli kyseisen sairaalan ylilääkäri! Silti on katsottu, ettei tapaukseni ole tarpeeksi vakava. Näitä ei tietenkään kukaan ilmoittanut minulle, itse piti soitella perään miksei mitään kutsua tule.

Vierailija
18/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen toimii erittäin hyvin kun käy suoraan yksityiseltä erikoilääkäriltä hakemassa lähetteen.

Vierailija
19/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni päinvastainen kokemus työterveydestä tämän vuoden puolelta.

Eli työterveysläkäri laittoi 2x lähetteen julkiselle puolelle erikoissairaanhoitoon, mutta tulivat bumerangina takaisin, koska siellä erikoislääkäri oli sitä mieltä, että ei tarvetta erikoissairaanhoidolle (vaikka vaiva oli jo ollut olemassa n.8kk ajan)

No, vaiva jatkui, kuinkas muuten, joten samainen työterv.lääkäri antoi neuvoksi varata heille työterveyden erikoislääkärille ajan, koska työkykyyn jossain määrin vaikuttava asia.

Varasin ajan ja hän laittoi heille, siis työterveyteen, lähetteen erikoislääkärille joka kys alaan siis erikoistunut ja työkykyyn liittyen=ei mene silloin omasta pussista maksut, muuten olisi mennyt, koska eihän meidän työterveyshuolto sopimus kata moisia.

Ja tadaaaa, minulla on nyt diagnoosi, loppuelämään vaikuttava ja kestävä sairaus ja lääkitys.

Siis aivan uskomatonta, että julkisen, HUS:in, mielestä asian olisi voinut lakaista maton alle, pitkälliset, haittaavat, päivittäiset oireet jne.

Eli kiitos työterveyshuolto!!

Vierailija
20/32 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutte käsivarren-ja olkapään alueen kiputiloista niin voi olla myös esim.kiertäjäkalvosinoireyhtymää, rannekanavan ahtautta, kulumaa tai hiertämistä jossain kohdin luustoa jne.

Itselläni kys vaivat todettuna ja ollut työterveyden kautta mm magneettikuvauksessa ja hermoratatutkimuksessa joiden pohjalta ne on selvinneet.

Fysioterapia ja kotijumppa, kyllä, kipulääkkeet kyllä, tosin itse välttelen niitä, mutta myös rasituksen välttäminen silloin kun vaiva vaivaa ns paljon ja on oireita, kipua ym.

Ts sairauslomalle voi olla perusteet ellei työ sitten ole sellaista missä ei kys raajaa tarvitse käyttää eikä rasittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi