Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien pitää kouluttautua ammattiin/uuteen ammattiin, jos eivät saa töitä

Vierailija
23.05.2022 |

Näin aina sanotaan - varsinkin pitkäaikaistyöttömille. Mutta entä jos ei pääse mihinkään koulutukseen?

Esimerkkinä käytän itseäni. Olen nyt pitkän työttömyyden ja turhauttavan sekä toivottoman työnhaun jälkeen päättänyt mennä kouluttautumaan, mutta ei se olekaan niin helppoa kuin luulin. Muutama hakukohteeni ilmoitti jo, että en päässyt sisään. Edessä on vielä yhteishaun pääsykokeet ja eihän sieltäkään ole varmaa opiskelupaikkaa tulossa.

Lopulta voi olla tilanne, että en pääse mihinkään koulutukseen ja työttömyys jatkuu. Mitä sitten pitäisi tehdä?

Kommentit (193)

Vierailija
81/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois olla oppilaitokset ihmeissään, kun yli 50-vuotiaiden hakemuksia alkaisi tulvia. Ja jos sattuisi niin, että näitä otettaisiinkin opiskelemaan, niin sittenhän vasta alkaisi älämölö, kun työttömät vievät nuorten opiskelupaikat.

Vierailija
82/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsonut työvoimapoliittisia koulutuksia? Niitä on vaikka mitä tarjolla.

Nämä taitavat olla lähinnä täydentäviä koulutuksia jo ammatin omaaville ihmisille ja sinällään varmasti joissakin tapauksessa järkeviä vaihtoehtoja. Tutkintoon johtavia koulutuksia näissä ei taideta oikein tarjota?

ap

Itse asiassa näissä on paljonkin tutkintoon johtavia tarjolla. Itse opiskelin AMK-tutkinnon tällaisena, vieläpä alalle minkä koulutukseen on suht vaikea päästä, koska alueellani on näistä pulaa. Tuttu kävi taloushallinnon koulutuksen ja työllistyi heti kirjanpitäjäksi, ilman mitään pohjakoulutusta. Kannattaa katsoa tarjontaa.

Täällä vain 2 koulutusta tarjolla, artesaani ja puuseppä.

Teuva?

Ei noin pienessä paikassa välttämättä olekaan, mutta kannattaa katsoa laajemmalta alueelta. Monet koulutuksista siirtyivät Koronan vuoksi verkkoon ja osittain varmaan pysyvästikin. Kädentaitoja on paha etäopiskella, mutta vaikka kirjanpitoa hyvinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä taitavat olla lähinnä täydentäviä koulutuksia jo ammatin omaaville ihmisille ja sinällään varmasti joissakin tapauksessa järkeviä vaihtoehtoja. Tutkintoon johtavia koulutuksia näissä ei taideta oikein tarjota?

ap

Itse asiassa näissä on paljonkin tutkintoon johtavia tarjolla. Itse opiskelin AMK-tutkinnon tällaisena, vieläpä alalle minkä koulutukseen on suht vaikea päästä, koska alueellani on näistä pulaa. Tuttu kävi taloushallinnon koulutuksen ja työllistyi heti kirjanpitäjäksi, ilman mitään pohjakoulutusta. Kannattaa katsoa tarjontaa.

Teuva?

Ei noin pienessä paikassa välttämättä olekaan, mutta kannattaa katsoa laajemmalta alueelta. Monet koulutuksista siirtyivät Koronan vuoksi verkkoon ja osittain varmaan pysyvästikin. Kädentaitoja on paha etäopiskella, mutta vaikka kirjanpitoa hyvinkin.

Ei vaan pohjoisemmassa.

En voi kovin kaukana kulkea koulussa.

Vierailija
84/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Teuva?

Ei vaan pohjoisemmassa.

Koulutukset tehdään nykyään mahdollisimman paljon etänä. Miten voit mennä töihin, pitäisikö työpaikkakin olla naapurissa?

Vierailija
85/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on myös melko kallis, jopa ylivoimaisen kallis harrastus työttömän kustannettavaksi.

Oppisopimusta pitäisi lisätä voimakkaasti, mutta heti jos tästä edes puhutaan, työnantajat tyrmäävät sen hetipaikalla. Työnantajille on niin paljon helpompaa vain naljaista työttömille että menkää töihin, mutta työnantajat eivät ole itse valmiita työllistämään, eikä edes kouluttamaan työttömiä oppisopimuksella. Näinollen työnantajien on ihan turha v*tuilla työttömille työttömyydestään, se on työnantajien itsensä aiheuttama ongelma yhteiskunnalle!!

Suomessa opiskelu on maksutonta, miksi se siis on työttömälle kallista?

Millä se työtön elää opiskelujen ajan?

Vierailija
86/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Teuva?

Ei vaan pohjoisemmassa.

Koulutukset tehdään nykyään mahdollisimman paljon etänä. Miten voit mennä töihin, pitäisikö työpaikkakin olla naapurissa?

Ei käytännön töitä voi tehdä etänä.

Enkä kyllä menisi töihinkään 100km päähän.

Vierailija
87/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ei voi päästä sisään? Lääkäriksikö hait? Varmasti valtava määrä aloja joihin kuka tahansa pääsee sisään.

En ole ap, mutta itse hain yhteishaussa vain yhteen koulutukseen. Asun mieheni kanssa Helsingissä enkä mitenkään pystyisi opiskelemaan jollain toisella paikkakunnalla ilman mitään tukia. Jos en saa toivomaani opiskelupaikkaa Helsingistä, sitten olen ilman. 

En näe oikein järkeä siinäkään, että lähtisin opiskelemaan väkisellä jotain, mikä ei kiinnosta ja mihin ei ole myöskään minkäänlaista luontaista taipumusta / lahjakkuutta. Miksi edes yrittää mitään sellaista, missä voisi olla korkeintaan keskinkertainen ja homma tympisi huolella? Ennemmin sitten etsii jotain koirantyötä, mihin ei tarvita koulutusta. 

Vierailija
88/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ammattiin te sitten haluaisitte opiskella? Voin kertoa, että artensaanit, koirakuiskaajat, yleissihteerit, medianomit sun muut ei koskaan tule työllistymään. Kannattaa opiskella joko fiksu yliopistotutkinto esim. sote -alat tai amk sotea. Lähäri löytää töitä myös aina. Kaikkiin toihin työllistäviin ammatteihin koulutukseen saa työkkärin omaehtoisen koulutuksen tuen, saman verran kuin peruspäiväraha. Ei ole rahasta kiinni kouluttautuminen.

Milloin siitä tuesta on tullut automaatio? Olen luullut sen olevan harkinnanvarainen. Yksi tuttu oli käytännössä tuloton, mutta miehen tuloilla, äidin avustuksella ja säästöillä sai kolmannen vuoden ammattikoulussa opiskeltua, kaksi ekaa sai työttömyystukea.  

Vierailija
89/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Teuva?

Ei vaan pohjoisemmassa.

Ei käytännön töitä voi tehdä etänä.

Enkä kyllä menisi töihinkään 100km päähän.

Ne käytännön työt opiskellaan pitkälti valitsemassasi työharjoittelupaikassa.

Vierailija
90/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on myös melko kallis, jopa ylivoimaisen kallis harrastus työttömän kustannettavaksi.

Oppisopimusta pitäisi lisätä voimakkaasti, mutta heti jos tästä edes puhutaan, työnantajat tyrmäävät sen hetipaikalla. Työnantajille on niin paljon helpompaa vain naljaista työttömille että menkää töihin, mutta työnantajat eivät ole itse valmiita työllistämään, eikä edes kouluttamaan työttömiä oppisopimuksella. Näinollen työnantajien on ihan turha v*tuilla työttömille työttömyydestään, se on työnantajien itsensä aiheuttama ongelma yhteiskunnalle!!

Sekö ei vaan kelpaa se työkkärin omaehtoisen koulutuksen tuki?

Vierailija
91/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois olla oppilaitokset ihmeissään, kun yli 50-vuotiaiden hakemuksia alkaisi tulvia. Ja jos sattuisi niin, että näitä otettaisiinkin opiskelemaan, niin sittenhän vasta alkaisi älämölö, kun työttömät vievät nuorten opiskelupaikat.

Mulle valitettiin jos siitä, kun opiskelin avoimessa ja mulla riittäisi pisteet nyt hakea avoimen kiintiössä. Teen vielä lisää avoimessa ja harkitsen vuoden kuluttua. Minulla on kyllä töitä - vielä - ja siksi voinkin opiskella niin paljon kuin jaksan ja kukkaro kestää. Avoimen opinnothan ovat maksullisia pääsääntöisesti, tosin jotain maksuttomiakin kursseja on viime vuonna ollut. 

Vierailija
92/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ei voi päästä sisään? Lääkäriksikö hait? Varmasti valtava määrä aloja joihin kuka tahansa pääsee sisään.

En ole ap, mutta itse hain yhteishaussa vain yhteen koulutukseen. Asun mieheni kanssa Helsingissä enkä mitenkään pystyisi opiskelemaan jollain toisella paikkakunnalla ilman mitään tukia. Jos en saa toivomaani opiskelupaikkaa Helsingistä, sitten olen ilman. 

En näe oikein järkeä siinäkään, että lähtisin opiskelemaan väkisellä jotain, mikä ei kiinnosta ja mihin ei ole myöskään minkäänlaista luontaista taipumusta / lahjakkuutta. Miksi edes yrittää mitään sellaista, missä voisi olla korkeintaan keskinkertainen ja homma tympisi huolella? Ennemmin sitten etsii jotain koirantyötä, mihin ei tarvita koulutusta. 

Meillä muilla kun ei ole sellaista luksusta, että tekisimme jokainen vain sellaisia töitä, joista nautimme. Useimmat meistä tekevät töitä, että voivat elättää itsensä. Loisilla on luksustoiveet.

Vierailija
93/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole automaatio, hylkyjä tehdään paljon. (En tarvitse itse töitä enkä koulutusta, molemmat on kunnossa).  

Vierailija
94/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataanpas nyt vielä: Työkkärin omaehtoisen koulutuksen tuki on harkinnanvarainen, jota voi saada enintään kahdeksi vuodeksi.  Opintotuen raja taitaa olla seitsemän vuotta? Aina voi mennä töihin, mutta sitten ei ole työtön.  

Vierailija
95/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole automaatio, hylkyjä tehdään paljon. (En tarvitse itse töitä enkä koulutusta, molemmat on kunnossa).  

Se on nykyisin hyvin pitkälti automaatio, mikäli kyseinen koulutus parantaa työllistymisen mahdollisuuksia. Ja miksi edes opiskella jotain, mikä ei paranna? Ainakaan siis yhteiskunnan tukemana.

Vierailija
96/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajista ja kokeista on huutava pula, kotoa soitetaan töihin. Noita hommia pystyy täysjärkinen ihminen tekemään, ja koulutukseen pääsee. Tämän hetken pitkäaikaistyöttömät ovat joko hulluja, tyhmiä tai laiskoja.

Pitkäaikaistyöttömistä moni on jo keski-iässä. Mitä järkeä on lähteä tyrkyttämään vaikka melkein 50-vuotiaalle hoitajan työtä, jos se tarkoittaa sitä, että ensin pitää mennä opiskelemaan sitä, ja sitten valmistutaan tällaiseen fyysisesti rankkaan työhön siinä vaiheessa, kun oma keho alkaa monella jo pettää, eikä enää pysty sitä-tai-tätä. Työura tulisi olemaan minimaalisen pieni, ja jatkuvasti olisi rajoitteita, mitä voi tehdä, koko ajan saikulla, kun "selkä ei kestä tätä työtä" jne.

Vierailija
97/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitää". Eikö tuon jo järkikin sano. Haetko kesätöitä auraus urakoitsijalta ja talveksi sisävesilaivan kippariksi?

Vierailija
98/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajista ja kokeista on huutava pula, kotoa soitetaan töihin. Noita hommia pystyy täysjärkinen ihminen tekemään, ja koulutukseen pääsee. Tämän hetken pitkäaikaistyöttömät ovat joko hulluja, tyhmiä tai laiskoja.

Koulutus maksaa ja kestää ko. aloille enemmän kuin vuoden! Idiootti taas äänessä!

Duunitorissa on useita oppisopimustyöpaikkoja lähihoitajille.

-eri

Vierailija
99/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiorahoitteiselta aikuis- ja nuoriso koulutukselta pitää voida vaatia hyvää johtamista, ammattitaitoa, nykyaikaista työelämätietoa ja laatua.

Tilastojen mukaan sen pätevyyden saattaisi joku kyseenalaistaa?

Vierailija
100/193 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ammattiin te sitten haluaisitte opiskella? Voin kertoa, että artensaanit, koirakuiskaajat, yleissihteerit, medianomit sun muut ei koskaan tule työllistymään. Kannattaa opiskella joko fiksu yliopistotutkinto esim. sote -alat tai amk sotea. Lähäri löytää töitä myös aina. Kaikkiin toihin työllistäviin ammatteihin koulutukseen saa työkkärin omaehtoisen koulutuksen tuen, saman verran kuin peruspäiväraha. Ei ole rahasta kiinni kouluttautuminen.

Itselleni kävisi melkein mikä tahansa muu ala, mutta ei missään tapauksessa sote, ja lähäriksi en missään tapauksessa menisi. Se vaan on niin. Tosin tuskin noissa töissä pärjäisinkään - en ole varsinaisesti huonossa kunnossa, mutta olen aika pienikokoinen ihminen, ja sellainen "laihaläski", että vaikka olen hoikka, niin lihaksia ei kyllä ole yhtään. Ja itselleni jäi raskaudesta vatsalihaserkauma, joten en edes saisi kuulemma nostella mitään. En yksinkertaisesti pysty näkemään itseäni nostelemassa itseäni painavampia potilaita, kun en voi nostella edes ekaluokkalaista lastani. Tämä tosin vähän ohis-kommentti, itselläni on jo kaksi korkeakoulututkintoa, joten kolmatta tuskin olisikaan järkevä hankkia, ja toisaalta työttömyyspätkänikin ovat olleet aina aika lyhyitä.