Kävisitkö töissä jos ei olisi pakko?
Jos olisit sellaisessa taloudellisessa asemassa että sinun ei tarvtsisi enää koskaan elämässä tehdä töitä niin tekisitkö silti? Vähentäisitkö työtunteja? Vaihtaisitko pienipalkkaisempaan mutta kiinnostavampaan työhön?
Kommentit (44)
En todellakaan! Vihaan työtäni ja jos tylsyyteen voisi k uolla, olisin k uollut jo vuosia sitten.
Kävisin. Ei mulla muuten olisi mitään tekemistä.
En enkä käy nytkään kuin osa-aikaisesti. Saan työmarkkinatukea palkan lisäksi, ei vain ole voimia kokoaikatyöhön.
Kävisin. Olin viisi kuukautta työttömänä ison eropaketin kanssa ja parin kuukauden jälkeen alkoi olla todella tylsää vaikka tein paljon vapaaehtoistöitä.
En kävis töissä. Rahanki takia vaikeeta repiä itteni sinne työmaalle.
En kävisi, harrastuksissa riittäisi tekemistä, olisin mökillä, hoitaisin puutarhaa enemmän.
Nykyinen työelämä on niin vihonviimeistä helvettiä että en varmasti tekisi! Käyttäisin aikani mukavien harrastusten parissa.
En varmaankaan tekisi. Jotain vapaaehtoishommaa omien intressien ja aikataulujen puitteissa varmaan tekisin, mutta muutoin urheilisin, matkustelisin, tutkisin maailmaa ja tutustuisin vapaasti mielenkiintoisiin asioihin sen mukaan mikä itseäni liikuttaisi.
Luultavasti tekisin omaehtoisesti jotain mielekästä vaikka kerran, pari viikossa. Tykkään että elämässä on rytmi ja pikkasen sosiaalisia yhteisöjä. Vapaaehtoistyö voisi olla ihan kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Työ?Mikä se on ???
Olen kuullut tuon sanan joskus.. Sitä käytti poliisi Kuopion torilla. Sanoi minulle "Mitä työ siinä puiston penkillä makkaatte".
En kävisi. Nautin kotona olemisesta. Tuntuu, että työnteon yhteydessä ei ehdi mitään tekemään. Arki on pelkää suorittamista.
Nykyiset työt lopettaisin siihen paikkaan ja lähtisin toteuttamaan omia yritysunelmia. Eli ostaisin jonkin ihanan meren läheisyydessä olevan vanhan maalaistalon esim Naantalista ja kunnostaisin siitä majatalon. Siellä olisi kanoja ja alpakoita, luonnonrauhaa, meditaatioretriittejä ja joogaa, ja pienimuotoista kahvilatoimintaa. Tekisin sinne myös luonnonvaloa tihkuvan ateljeen jossa voisin keskittyä maalaamiseen. Kyl näiden parissa saisi ajan tehokkaasti kulumaan ja rahaa palamaan :D Kenellekään toiselle en enää menisi töihin.
Jatkaisin osa-aikaisena. Pidän työstäni ja työn myötä saa muutakin kuin palkan. Työyhteisöön kuuluminen, koulutukset ja työterveyshuolto ovat ekana mielessäni. Ei minusta olisi työkykyisenä pelkästään vapaaherrattarena elämään.
En todellakaan. Omistautuisin tekemään mitä milloinkin huvittaa. Joskus voisin kirjoitiella runoja pöytälaatikkoon, sitten matkustella, opetella ja tehdä käsitöitä, kokeilla taidetekniikoita, opiskella vaikka kieliä... Tekemistä olisi ihan rajattomasti ainakin jos rahasta ei olisi pulaa.
Irtisanouduin jo lähes kymmenen vuotta sitten, enkä enää ikinä aio mennä töihin. Pärjään vallan mainiosti minimituillakin, joten miksi vaihtaisin tämän aamusta iltaan harrastamisen johonkin työntekoon?
T: Tieten työtön
En todellakaan jatkaisi palkkatöissä. Todennäkäisesti olisin kuitenkin mukan vapaaehtoistöissä, hyväntekeväisyydessä jne. sekä osallistuisin muuten itseäni kiinnostaviin hankkeisiin mihin ei töissä ollessa jää aikaa. Joku mainitsi oman sijoitusyhtiön hoitamisen työnä. Jotian vastaavaa tekisin itsekin. Lisäksi kiinostaisi hommata muutama huonokuntoinen tai ihan vaan perus remppaa vaativa pienehkö asunto vuokrakämppäportfolioon. Niiden laitossa riittäisi hommaa nyt ja tulevaisuudessa. Mulla on myös muutama luonnos kirjoista, mitkä haluaisin saada valmiiksi. Siihenkin menee aikansa.
Samoissa määrin kun nytkin, koska ei minun tarvitsisi nytkään käydä. Teen määräaikaisia töitä ja keikkavuoroja eri paikoissa, lomailen kun siltä tuntuu. Pidän työstäni, olen kätilö.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin. Olin viisi kuukautta työttömänä ison eropaketin kanssa ja parin kuukauden jälkeen alkoi olla todella tylsää vaikka tein paljon vapaaehtoistöitä.
Et vastannut oikeaan kysymykseen.
Eropaketti auttaa vain siihen ettei taloutesi korttitalo kaadu välittömästi irtisanomiseen etkä joudu epätoivoisena ottamaan vastaan surkeilla ehdoilla sellaista duunia josta irtisanoudut samalla hetkellä kun löydät tilalle mitä tahansa muuta.
Joudut joka tapauksessa etsimään kaiken aikaa entisen tason paikkaa ja ottamaan sellaisen vastaan jos kohdalle osuu.
Nyt kysyttiin mitä tekisit jos taloutesi olisi turvattu hautaan saakka niin ettei sinun tarvitse enää koskaan tehdä työtä josta maksetaan palkkaa
Kävisin, koska en jaksaisi vain olla tekemättä mitään. Teen luovan alan työtä, josta nautin todella paljon ja se aidosti piristää arkeani. Toki tekisin tuossa tilanteessa vähemmän kuin nyt.
Tuttuni on järjestänyt elämänsä niin, ettei ole ollut ikinä työelämässä. Hyvin näyttää menevän, tekee vain itseään huvittavia asioita.
Itse toimisin samoin, jos olisi varaa.