Onko rinnastettavissa olevat asiat??
Siis tupakanpolton lopetus ja peukalonsyönnin lopetus?? Ajattelin kysyä mitä mieltä olette asiasta, koska saimme riidan asiasta eilen mieheni kanssa.
Poikani (6v.) syö yhä peukaloa ollessaan väsynyt/keskittyessään esim. TV-ohjelmaan, ja hän ei itse sitä edes huomaa, eli kyse on jo opitusta refleksistä. Poika on aina nolona kun huomautan asiasta ja ottaa peukun pois suustaan, mutta hetken päästä se menee takaisin suuhun kuin varkain. Poika on itse sanonut että ei halua enää syödä peukkua, mutta ei voi asialle mitään..
Eilen sitten keskusteltiin mieheni kanssa asiasta ja hän totesi vaan tylysti, että kyllä poika voi lopettaa kyseisen tavan jos vaan oikeasti haluaa. " Pystyyhän tupakanpoltonkin lopettamaan, jos haluaa" , oli hänen kommenttinsa.
Mielestäni asioita ei kuitenkaan voi oikeastaan verrata, koska A. kyse on lapsesta, ei aikuisesta. B. Tupakan voi jättää ostamatta kaupasta, peukalo kulkee koko ajan mukana. C. Tupakka pitää joka kerta sytyttää, eli tietoisesti ruveta harrastamaan tätä tapaa, peukalo menee suuhun huomaamatta.
Mitä mieltä olette? Kiva jos jaksoit lukea, ja vielä kommentoidakkin. Asia tosiaan jäi vaivaamaan mua..
Kommentit (10)
Eli musta on periaatteessa ihan sama.
Vaikkakin tupakkaa ostetaan tietoiseti kaupasta, tai ei edes välttämättä. Sekin on jonkinlainen tapa. Samanlainen ku kynsien pureskelu taikka peukalon imeminen...
Eivät sama asia juurikaan. Tapana ehkä, muuten ei.
Ekalla ja tokalla luokallani oli poika joka söi peukkua. Muut kiusas ihan sikkenä sitä poikaa. Kandee opettaa, ettei söis peukkua. En kyllä tiedä mitä. Voisko laittaa jotain pahalle haisevaa rasvaa?
peukalossa ei ole mitään addiktoivia myrkkyjä.
Myöskin peukalon imijän ikä tässä tapauksessa tekee SUUREN eron normaaliin tupakoitsijaan. Lisäksi tupakan polttoon pääsemiseksi täytyy nähdä huomattavasti suurempi vaiva.
Miten voi edes pitää saman asiana mitenkään - se, että molemmissa laitetaan jotakin suuhun ei riitä.
Joskus aikaisemminkin kokeiltiin, mutta ei auttanut kuin sen hetken. Lisäksi on kokeiltu sormeen tuppoa ja laastaria, mutta heikoin tuloksin.
Haluaisin vielä lisätä, että jos lapsi imee peukaloaan jo mahassa, eli näimme ultrassa pojan näin tekevän, niin luulen että tapa on jo alitajunnassa, eikä siitä ole helppo irrottautua. Ja tuosta asiasta että aikuinen ei tietoisesti osta tupakoita kaupasta, olen kyllä aivan eri mieltä, koska ei ne röökit sinne hihnalle alitajunnasta hyppää. Kyllä siinä joutuu ajattelemaan, että painanpa tuosta koneesta että saan tupakka-askin.
ap
polttaako miehesi, pitäisikö hänen lopettaa. vai mitä??
jopa lähimmän vuoden aikana. 6v on aika pieni. Kysy mieheltäsi, tunteeko hän ainuttakaan älyllisesti normaalia miestä, joka olisi imenyt peukkua vielä armeijassa ;-)
Peukalon imeminen on turvaa tuova tapa, josta saa mielihyvää. Tupakointikin voi olla sitä. Jos tavan lopettaa, on ehkä helpompi jos jotain " saa" tilalle (vaikka purkan pureskelu, jotkut tietty sitten syövät kynsiä tai kynsinauhoja jne)
Eli kyse ei ole mitenkään hänen tavoistaan, vaan siitä että voiko näiden kahden asian lopettamisen rinnastaa toisiinsa. Onko ikäänkuin toisen tavan lopettaminen helpompaa kuin toisen? Se oli pointti..
eli siinä mielessä miehesi oli oikeassa. miten siitä pääsee eroon, onkin sitten jo toinen juttu.. eli aikuisella tosiaan tuo järkevä ajattelu ja toimiminen on vähän toisenlaista.