Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksijat hoi, miten juoksu on muokannut kroppaanne?

Vierailija
22.05.2022 |

Missä kropan osissa muutokset ovat näkyneet eniten?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu kuluttaa energiaa ja olen normaalipainoinen, kovatahtisempi auttaa tosin rasvanpolttoon enemmän kuin pitkäkestoinen tasatahtinen. Jaloissa on lihaserottuvuutta ja selluliittia ei juuri ole, vaikka olen pian nelikymppinen synnyttänyt nainen. Juoksu on muuten äärettömän tehokasta treeniä lantionpohjalihaksille, ei näy ehkä päälle mutta iloa tästä on paljon.

Olen samaa mieltä että sali on tehokkaampi jos haluaa nimenomaan ulkoisia muutoksia, mutta kyllä omasta kropastanikin liikunnallisuuden huomaa. Itse valitsisin lajin sillä perusteella, mistä nauttii ja mitä jaksaa tehdä.

Yleensä väitetään aivan päinvastaista, eli että letkeätahtinen juoksu matalalla, alle aerobisen kynnyksen olevalla, sykkeellä nimenomaan kuluttaa rasvaa ja kovavauhtisempi ei. Näin kaikki urheilukellot ja äpitkin raportoivat.

Toisaalta HIIT-treeni kyllä kuluttaa rasvaa tosi tehokkaasti, joten aiempi kommentoija viittasi varmaan tähän. Mutta silloin niiden intervallien pitää olla oikeasti tosi kovatahtisia. En tiedä onko tästä jotain vertailevaa tutkimusta miten paljon, kumpi loppupeleissä on tehokkaampaa.

Vierailija
22/25 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsin treeniohjelmaan yhteensä noin 30km urheilukellon vihreällä sykkeellä tapahtuvaa juoksua viikossa. Tulokset olivat odottamattomat. Nuorena olin kukkakeppi ja harrastin kestävyysjuoksua tosissaan, mutta nyt viimeiset parikymmentä vuotta olen vain käynyt lähinnä salilla ja tämä hienosäätö on saanut aikaan enemmän kuin yksikään punttikuuri tähän asti. Paino putosi 5kg vaikken ikinä ylipainoinen ollut, voima ei kadonnut minnekään. Samalla rasvaprosentti putosi reilusti ja olo keveni. Pari kertaa viikossa käyn edelleen salilla, mutta juoksua saatan harrastaa 3-4 kertaa viikossa sen lisäksi.

Toki tiedostan, että kumpaakin ei voi saada. Jos tahtoo juosta maratonin alle kolmen tunnin on juostava enemmän ja samalla katoaa vuosia hankittu lihasmassa. Jos tahdon saada huimia penkkituloksia ei juoksulla ole merkitystä ja paino nousee. Kroppaani on asettunut sopivaan hybriditilaan mikä näkyy ja tuntuu paremmalta kuin ikinä. Suosittelen lämpimästi kaikille juoksuun kykeneville. Polvivaivoista kärsiville suosittelen hankkimaan numeron-puolitoista normaalia kokoa suuremmat lenkkarit mikä valtaosalle poistaa kivut. Kunhan muistaa vain aloittaa maltilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu kuluttaa energiaa ja olen normaalipainoinen, kovatahtisempi auttaa tosin rasvanpolttoon enemmän kuin pitkäkestoinen tasatahtinen. Jaloissa on lihaserottuvuutta ja selluliittia ei juuri ole, vaikka olen pian nelikymppinen synnyttänyt nainen. Juoksu on muuten äärettömän tehokasta treeniä lantionpohjalihaksille, ei näy ehkä päälle mutta iloa tästä on paljon.

Olen samaa mieltä että sali on tehokkaampi jos haluaa nimenomaan ulkoisia muutoksia, mutta kyllä omasta kropastanikin liikunnallisuuden huomaa. Itse valitsisin lajin sillä perusteella, mistä nauttii ja mitä jaksaa tehdä.

Yleensä väitetään aivan päinvastaista, eli että letkeätahtinen juoksu matalalla, alle aerobisen kynnyksen olevalla, sykkeellä nimenomaan kuluttaa rasvaa ja kovavauhtisempi ei. Näin kaikki urheilukellot ja äpitkin raportoivat.

Intervallit on tehokkaimpia. Pitkäkestoinen on toki rasvanpolttoalueella JOS kestää yli puoli tuntia. Tästä on itse asiassa aika ristiriitaisia tutkimuksia, sillä nopeampi juoksu tuppaa kehittämään lihasvoimaa hidasta enemmän, ja lihas polttaa energiaa vielä pitkään treenin jälkeenkin.

Oma kehoni reagoi todella selvästi nimenomaan vauhtiin -maraton on koitettu ja kroppaon tikimmässä kympille treenatessa-, mutta yksilöeroja on varmasti.

Vierailija
24/25 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin jenkkakahvoista eroon juoksun avulla, mikään muu liikunta ei auttanut kylkiin.

Vierailija
25/25 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juossut koko ikäni Olen 53 vee.

Tänään tuli 8 km aikaseks metsässä. Nyt endorfiiinit jyllää 🥰

Lihaskunto treeniä painoilla on pari kertaa vkossa ja Olen aina samoissa mitoissa normaalin mitoissa.