Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on nettopalkka jos brutto on 2200/kk

Vierailija
22.05.2022 |

Otsikossa kysymys

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso veroprosenttisi, siihen lisää 7,15 tai 8,65 % tyel-maksua ja 1,5% työttömyysvakuutusmaksua. Ja vielä ay-maksu, jos sellaista menee palkasta. Ei tuota muut voi toisen puolesta laskea kun veroprosentti ei ole tiedossa.

Väärin. ay-jäsenmaksu ei vaikuta nettopalkkaan paskan vertaa, kuten ei vaikuta sähkölaskukaan.

Liiton jäsenmaksu huomioidaan verotuksessa (samoin jos kuuluu pelkkään YTK:hon), sähkölaskua ei.

silti. se ay-jasenmaksua EI oteta huomioon NETTOPALKKAA laskiessa.

Se on vähennys, joka vähennetään ansiotuloista. Sen jälkeen lasketaan verotettava tulo. Jos vähennystä ei olisi, käteen jäisi vähemmän.

Ja koska et usko kuitenkaan niin laitan suoran linkin;

https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Verovahennykset/ansiotulos…

Siis nyt puhut lopullisesta verotuksesta. Ja sitäpaitsi vähentämällä ay-maksun summa bruttopalkaksta "netoksi" tulisi PIENEMPI summa joka taas puhuu myös sua vastaan.

Bruttopalkka on se palkka minkä saat korvauksena työstä.

Bruttopalkasta vähennetään luontaisetujen verotusarvot, jolloin saadaan rahapalkka.

Rahapalkasta vähennetään taas verot ja veroluontoiset maksut (jotka lasketaan Bruttopalkasta) saadaan nettopalkka.

Nettopalkasta taas vähennetään AY-maksut, maksut työnantajalle (vaikka ruuasta, henkilökuntaostot, jne) saadaan se summa mikä ilmestyy palkkapäivänä tilille.

Vierailija
42/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksajilla on hyvä lista. Eroa tulee vähän kunnan verotuksen ja kirkollisveronmaksujen mukaan. Lisäksi pitää huomioida se, että vuoden nettotulo sisältää lomarahan,

Laskelmien veroprosentit sisältävät verohallinnon perimät tuloverot (valtion tulovero, kunnallisvero, kirkollisvero, yleisradiovero, sairausvakuutuksen sairaanhoito- ja päivärahamaksut) sekä pakolliset palkasta pidätettävät veronluonteiset työeläke- (ei sisällä 53-62-vuotiaiden korotusosuutta) ja työttömyysvakuutusmaksut. Laskelmat kuvaavat lopullista verotusta (ei verokortin mukaista ennakkoverotusta) ja sitä, kuinka paljon palkasta jää käteen, kun koko vuoden ansiotulo koostuu palkkatuloista.

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/

Tuon perusteella 2200 tienaavan netto on noin 1750e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso veroprosenttisi, siihen lisää 7,15 tai 8,65 % tyel-maksua ja 1,5% työttömyysvakuutusmaksua. Ja vielä ay-maksu, jos sellaista menee palkasta. Ei tuota muut voi toisen puolesta laskea kun veroprosentti ei ole tiedossa.

Väärin. ay-jäsenmaksu ei vaikuta nettopalkkaan paskan vertaa, kuten ei vaikuta sähkölaskukaan.

Tottakait ay-jäsenmaksu vaikuttaa, se on verotuksessa vähennyskelpoinen, samoin työmatkat, vapaaeht.eläkevakuutusmaksut, ammattikirjallisuus, työvaatteet ja kengät, työhuone vähennys/vuokra, kotitalousvähennys jne.

Vierailija
44/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla veroprosentti 19.5 ja työkaverilla 9. Ties sitten mistä johtuu?

Työkaverilla pitkä työmatka tai jostain muusta syystä paljon vähennyksiä? Tai sitten jompikumpi tai molemmat on laskenut prosentin pieleen. Minulla putosi vero% jollain 7 prosentilla kun laitoin matkat ja silti saan palautuksia. Kilometrejä tosin tuleekin n. 500 viikossa...

Enhän mä niitä prosentteja laske, kun verottaja vaan lähettää alkuvuodesta verokortin jossa se tuleva prosentti on.

Vierailija
45/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaverilla pitkä työmatka tai jostain muusta syystä paljon vähennyksiä? Tai sitten jompikumpi tai molemmat on laskenut prosentin pieleen. Minulla putosi vero% jollain 7 prosentilla kun laitoin matkat ja silti saan palautuksia. Kilometrejä tosin tuleekin n. 500 viikossa...

Enhän mä niitä prosentteja laske, kun verottaja vaan lähettää alkuvuodesta verokortin jossa se tuleva prosentti on.

Verottaja laittaa jonkun arvion verokorttiin, mutta se on useimmiten väärin. Siksi kannattaa ihan itse tehdä uusi verokortti missä on mukana kaikki olennaiset vähennykset ja tulot koko vuodelle. 

Vierailija
46/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 eläkkeestä jää 1500

Vierailija
47/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattele kun jollain lafkalla on VARAA maksaa tuollaisia,

ei yhtään ihme ettei kannata eläminen tuolla.

mitä typerä firma ajattelee? olevan maailman napa?

ja sitten on ne muut asenneperiaatepäätökset vielä "edustavilta" politikoilta joiden bugeja toistaa verottaja.

vielä pahempia yliverotuksen kohteita on olemassa.

Vierailija
48/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin mulla oli brutto tuon 2200e, käteen jäi 1690 e.

Helsingissä olet talkootyöläinen. Laskujen jälkeen on räpylässä sama kuin työttömällä, eli 500e.

Vierailija
49/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja laittaa jonkun arvion verokorttiin, mutta se on useimmiten väärin. Siksi kannattaa ihan itse tehdä uusi verokortti missä on mukana kaikki olennaiset vähennykset ja tulot koko vuodelle. 

Mistäs mä 3 vuorotyöntekijänä tiedän koko vuoden tulevat työvuorot?

Vierailija
50/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä jää n. 2200 brutosta n. 1550e.

Vierailija
51/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tiedän, kuinka valtio saisi kätevästi lisää verotuloja. Kannattaa verottaa vähän extraa näiltä tampioilta, joilla ei ole mitään käsitystä, mistä se oma veroprosentti muodostuu. Eikö nämä ole sellaisia asioita, joista pitäisi olla vähän perilläkin, jos verotus sattuu oleenkin pielessä? Näille kun lätkäisee testausmielessä vaikka 30% veroa, niin eihän ne edes tajuaisi, että heitä kusetetaan.

Vierailija
52/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tiedän, kuinka valtio saisi kätevästi lisää verotuloja. Kannattaa verottaa vähän extraa näiltä tampioilta, joilla ei ole mitään käsitystä, mistä se oma veroprosentti muodostuu. Eikö nämä ole sellaisia asioita, joista pitäisi olla vähän perilläkin, jos verotus sattuu oleenkin pielessä? Näille kun lätkäisee testausmielessä vaikka 30% veroa, niin eihän ne edes tajuaisi, että heitä kusetetaan.

Nyt selvisi miksi verotuksesta on tehty niin monimutkaista.

Vierailija
53/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700€ suurinpiirtein. Riippuu tietysti paljonko tulorajasi on mutta keskimäärin tuo.

Vierailija
54/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin mulla oli brutto tuon 2200e, käteen jäi 1690 e.

Helsingissä olet talkootyöläinen. Laskujen jälkeen on räpylässä sama kuin työttömällä, eli 500e.

Ja Helsingin ulkopuolella laskujen/ruuan/bensojen jälkeen jää käteen omaan kivaan 600e

Vierailija
55/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiton jäsenmaksu huomioidaan verotuksessa (samoin jos kuuluu pelkkään YTK:hon), sähkölaskua ei.

silti. se ay-jasenmaksua EI oteta huomioon NETTOPALKKAA laskiessa.

Se on vähennys, joka vähennetään ansiotuloista. Sen jälkeen lasketaan verotettava tulo. Jos vähennystä ei olisi, käteen jäisi vähemmän.

Ja koska et usko kuitenkaan niin laitan suoran linkin;

https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Verovahennykset/ansiotulos…

Siis nyt puhut lopullisesta verotuksesta. Ja sitäpaitsi vähentämällä ay-maksun summa bruttopalkaksta "netoksi" tulisi PIENEMPI summa joka taas puhuu myös sua vastaan.

Bruttopalkka on se palkka minkä saat korvauksena työstä.

Bruttopalkasta vähennetään luontaisetujen verotusarvot, jolloin saadaan rahapalkka.

Rahapalkasta vähennetään taas verot ja veroluontoiset maksut (jotka lasketaan Bruttopalkasta) saadaan nettopalkka.

Nettopalkasta taas vähennetään AY-maksut, maksut työnantajalle (vaikka ruuasta, henkilökuntaostot, jne) saadaan se summa mikä ilmestyy palkkapäivänä tilille.

Totta kai puhun lopullisesta verotuksesta. Ennakkoveroprosentti tietysti kannattaa laskea ja tarkistaa niin että osuu kohdilleen ja maksaa kuukausittain realistisen määrän ennakkoveroa jottei loppuvuodesta sitten itketä mätkyjä.

Vai mikä järki tässä kysymyksessä alunperinkään oli, toki tuosta palkasta voi jäädä vaikka 500e nettona käteen jos haluaa vetää ennakkopidätysprosentin tappiin.

Vierailija
56/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksusta 1,6 % menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville.

2200 brutto palkalla saat eläkettä 1000 netto, kun painat 40 vuotta duunia.

Vierailija
57/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs mä 3 vuorotyöntekijänä tiedän koko vuoden tulevat työvuorot?

Sinä arvioit ne. Todennäköisesti kuitenkin tarkemmin kuin verottaja.

Ja sitten jos näyttää että tuli arvioitua väärin, niin korkaat tilanteen laskemalla uuden ennakkoverokortin esim. syksyllä.

Ei kai tää oikeasti ole näin hankalaa joillekin?

Ohis

Vierailija
58/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksusta 1,6 % menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville.

2200 brutto palkalla saat eläkettä 1000 netto, kun painat 40 vuotta duunia.

Jos olet 1975 syntynyt tai nuorempi niin voit saada leskeneläkettä 10 vuotta, sitten se loppuu. Jos omistat kesämökin niin et saa toimeentulotukea lääkkeisiin etkä mihinkään muuhunkaan.

Vierailija
59/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksu on 165 euroa, joka menee melkein kokonaan nyt eläkkeellä oleville. Työttömyysvakuutusmaksu on 33 euroa.

Vierailija
60/66 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksu on 165 euroa, joka menee melkein kokonaan nyt eläkkeellä oleville. Työttömyysvakuutusmaksu on 33 euroa.

Tuohon lisäksi maksat verot ja sairasvakuutusmaksun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi