Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juokseeko ihmiset oikeasti näitä pitkiä matkoja..?

Juoksua harrastava, mutta ei jaksa 10 km juosta silti...
22.05.2022 |

Eilen oli Hesassa Naisten kymppi. Mietin, kun moni näitä pitkiä matkoja kertoo juoksevansa, mutta eivät kyllä näytä olevan kovin erikoisessa kunnossa, eivätkä edes harrasta juoksemista säännöllisesti. 10 km tai enemmän on kyllä aika pitkä matka juosta keski-ikäisenä, jos ei liikuntaa kummemmin harrasta. Maratoneista puhumattakaan. Juokseeko ihmiset näissä oikeasti koko matkan..?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet luulevat juoksevansa mutta käytännössä se juoksu on hölkkävauhtia.

Typerys. Hölkkä on hidasta juoksua. Juoksun määritelmä: lyhyt hetki, kun molemmat jalat ovat ilmassa. Kävellessä näin ei käy. Juosta voi myös paikoillaan, oletko koittanut?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Juoksu

Tuolla logiikalla hölkän käsitettä ei olisi olemassakaan, mutta kun on.

Vierailija
62/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen 8h fyysistä työtä tekevä pystyy maratooniin. maraton on matka ei aika. sen 6km/h ku jaksaa 8h niin on maratooni takana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jokainen 8h fyysistä työtä tekevä pystyy maratooniin. maraton on matka ei aika. sen 6km/h ku jaksaa 8h niin on maratooni takana

Tyypillinen vatsakas raksamies jaksaa juosta max. kilometrin. Käsitätkö ollenkaan, kuinka kevyessäkin hölkässä jalat ja vauhti alkaa hyytyä tuntien kasaantuessa etenkin, jos ei ole mitään juoksukokemusta? Matematiikkakaan ei ole vahvin lajisi, tuota vauhtia maraton taittuu 7 tunnissa.

Vierailija
64/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerys. Hölkkä on hidasta juoksua. Juoksun määritelmä: lyhyt hetki, kun molemmat jalat ovat ilmassa. Kävellessä näin ei käy. Juosta voi myös paikoillaan, oletko koittanut?

Tuolla logiikalla hölkän käsitettä ei olisi olemassakaan, mutta kun on.

Sinun logiikallasi auton käsitettä ei olisi olemassakaan, koska käsite ajoneuvo jo kattaa sen.

Vierailija
65/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ !Pitempiäkin matkoja juostu , 100 km!Suomi juoksee tapahtuma on Suomen vanhin juoksu tapahtuma joita on

Kenties kuuluisin ultrajuoksu on 246 kilometriä pitkä Spartathlon, juoksu Ateenasta Spartaan. Muita ultrajuoksukilpailuja ovat

esimerkiksi Ranskan ja Saksan halkijuoksut. Vuonna 2003 juostiin 5 036 kilometrin

TransEurope-FootRace Lissabonista Moskovaan. Juoksu kesti 64 päivää.järjestetty vuodesta 1972.

Ja Suomessakin pitkän matkan juoksu kisoja on järjetetty mutta nyt Covid19 vuoksi on jouduttu perumaan.

Mutta tänä yönä on Jukolan viesti Suunnistuksen kilpailut.

Vierailija
66/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus luin, että 6min 30s /km olisi juoksua, mutta pidän tiukkaa aikarajaa vähän epäreiluna. Kunnon suhteen ajattelisin, että pituus vaikuttaa, että lyhytraajainen saa tikata enemmän askelia tuohon vauhtiin vs. pitkäraajainen jne. Toisaalta olen aika lyhyt (164cm nainen) ja henkkoht miellän juuri tuon juoksun ja hölkän eroksi. Jos menen tuota hitaammin, on se kevyttä hölkkää, jos nopeammin, tuntuu kunnon juoksulta.

Pituudella on yllättävän vähän merkitystä kestävyysjuoksussa. Monet etiopialaiset mieshuiput ovat vain 165 cm pitkiä tai sen alle, naisista monet ovat 160 cm tai lyhyempiä.

Kevytrakenteinen ja lyhyt ovat juoksijan ihanneominaisuuksia verrattuna pitkään ja raskastekoisempaan.

Vierailija
67/74 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aloittanut juoksemisen ihan tyhjästä ja kyllä se on todella vaikeaa ja hidasta. En pysty vielä juoksemaan 10km. Tahtini on myös aika hidas, käytännössä hölkkään.

Eli noilla jotka pystyy juoksemaan 10km helposti vaikkei harrasta lenkkeilyä on oltava hyvä kunto ennestään.

Olen oikeasti ollut huonokuntoinen joten tiedän eron.

Vierailija
68/74 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se 10 kilometriä onkin pitkä matka jos luulee että sen kylmiltään pystyy juoksemaan.

Itse aloitin juoksemisen vasta aikuisena, muuta liikuntaa harrastanut ikäni, ja kyllä jouduin aloittamaan lyhyemmistä intervalleista ensin ja melkoisen nopeasti sitten kunto nousi ja juoksen tuon 10 km varsin helposti.

Olen päälle kuusikymppinen nainen ja juoksen kuusi kertaa viikossa tuon kympin vaihtelevassa maastossa, en pururadalla tai maantiellä sillä se on tylsää. 

Tuohon pituuteen ja painoon en osaa sanoa mutta olen 167 cm pitkä ja jäntevä ja pikemminkin laiha kuin hoikka.

Vierailija
69/74 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos mä juoksin ilman mitäään juoksukokemusta 7-8km lenkkejä muutama vuos sitten puolessa tunnissa (kävin kokeilee joitain kertoi Elixian juoksumattotunteja) niin eiköhän lenkkeilevät jaksa, tai muuten aika huono suoritus. :D Harrastin kyllä ryhmäliikuntaa laajasti ja paljon (silloin harrastanut 10 v), joten se tottakai loi pohjakunnon vaikken ollut juossut ennen sitä melkein metriäkään, kroppatyyppikin niin kaukana juoksijasta ku olla ja voi eli lyhyet, pulleat ja lihaksikkaat jalat, leveä lantio ja rasvaa 20 kiloa ylimäärästä. :D

ei toi 7-8 km puoleen tuntiin ollut ees mikään ylivoimasen raskas.

No nyt. 7-8 km puoleen tuntiin?

Vierailija
70/74 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylllä vissiin ainakin sellaiset jotka vaatii vaikka työssää huippukuntoa niiin ne vetää tyyliin muutaman kerran viiikossa vähän pidempää lenkkiä tyyliin 20 kilsaaa.

Vierailija
71/74 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan pystynyt juoksemaan edes 3 km putkeen vaikka harrastin säännöllistä lenkkeilyä. Sitten aikuisena todettiin astma. Lääkityksen jälkeen olen pystynyt parempiin suorituksiin vaikka en olekaan liikkunut enää mitenkään säännöllisesti.

Vierailija
72/74 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ei edes jaksa juosta koko cooperia, ja se on vaan 12 minuuttia. Juoksukunto on ihan eri asia kuin vaikka kävely/pyöräily/fyysinen työ. Kyllä siinä kestää että jalat tottuu siihen tömähdykseen jne. Itsellä oli pari kertaa penikkatauti, kun alotin juoksemisen.

Vierailija
73/74 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun harrastin aktiivisesti juoksua (2h 6päivänä viikossa) niin jaksoin juosta putkeen ehkä noin 2km ja sitten oli pakko pitää kävelytaukoa. Eli juoksulenkeistäni juoksua oli yleensä n. 1,5h ja kävelyä 30min. En olisi silloin jaksanut juosta 10km kisaa. 

Vierailija
74/74 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pituudella on yllättävän vähän merkitystä kestävyysjuoksussa. Monet etiopialaiset mieshuiput ovat vain 165 cm pitkiä tai sen alle, naisista monet ovat 160 cm tai lyhyempiä.

Huvin vuoksi vertailuna: Jakob Ingebrigtsen on n. 186cm ja lähes poikkeuksetta näyttää aina pisimmältä ja on suurinta osaa päätä pidempi kun juoksijat pääsevät radalle. Emma Coburn naisista saman tyylinen, on n. 173cm ja on yleensä aina pisin. Kestävyysjuoksijat ovat yleensä aika lyhyitä vaikka poikkeuksiakin löytyy.