Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juokseeko ihmiset oikeasti näitä pitkiä matkoja..?

Juoksua harrastava, mutta ei jaksa 10 km juosta silti...
22.05.2022 |

Eilen oli Hesassa Naisten kymppi. Mietin, kun moni näitä pitkiä matkoja kertoo juoksevansa, mutta eivät kyllä näytä olevan kovin erikoisessa kunnossa, eivätkä edes harrasta juoksemista säännöllisesti. 10 km tai enemmän on kyllä aika pitkä matka juosta keski-ikäisenä, jos ei liikuntaa kummemmin harrasta. Maratoneista puhumattakaan. Juokseeko ihmiset näissä oikeasti koko matkan..?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä peruskunto voi rakentua myös kevyemmästä liikunnasta, esimerkiksi siitä että kävelee reippaasti muutaman kilsa työmatkaa ja pyöräilee harrastuksiin. Sitten kun peruskunto on hyvä, niin pystyy juoksemaan 10 km juuri harjoittelematta, jos vauhdin pitää tarpeeksi hiljaisena. Riippuu tietysti myös maastosta, isojen mäkien juokseminen vaatiikin jo vähän treeniä alle, mutta peruskaupunkilenkki ei ole ongelma.

Vierailija
22/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne juoksee joilla ei ole rintoja eikä persettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on tehnyt pahan virheen tullessaan tiedustelemaan tällaista asiaa vauva av:ltä.

Täällähän nimittäin kaikille tuo 10 km on sellainen matka, mikä pyyhkäistään helposti vartissa ja hengästymättä.

Täällä lytätään kaikki, kaikissa asioissa, rehellisiä ohjeita ja vastauksia ei tahdo saada mihinkään.

Kympin juoksu ei ole mikään läpihuutojuttu edes liikuntaa harrastavalle, muistan juoksukuntoni parhaimpina päivinäkin kympin olleen ihan tuntuva matka ja silloin juoksin kuitenkin cooperissa 3100.

Joo ja tiedän, mitätönhän tuo 3100 keskiverto vauvalaiselle on eli ei tartte tulla kertomaan niitä omia "kokemuksia" 5000 cooppereista.

No kyllähän kympin juoksee ihan kuka vaan mutta vauhdissa on sitten eroa. Pidän aika kummallisena jos juokset 3100 cooperissa mutta 10 km on tuntuva matka. Vauhdista riippuu tietysti taas.

Vierailija
24/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos mä juoksin ilman mitäään juoksukokemusta 7-8km lenkkejä muutama vuos sitten puolessa tunnissa (kävin kokeilee joitain kertoi Elixian juoksumattotunteja) niin eiköhän lenkkeilevät jaksa, tai muuten aika huono suoritus. :D Harrastin kyllä ryhmäliikuntaa laajasti ja paljon (silloin harrastanut 10 v), joten se tottakai loi pohjakunnon vaikken ollut juossut ennen sitä melkein metriäkään, kroppatyyppikin niin kaukana juoksijasta ku olla ja voi eli lyhyet, pulleat ja lihaksikkaat jalat, leveä lantio ja rasvaa 20 kiloa ylimäärästä. :D

ei toi 7-8 km puoleen tuntiin ollut ees mikään ylivoimasen raskas.

Sinä valehtelet. En usko lainkaan sinun kertomuksesi yksityiskohtia liittyen juoksunopeuteen ja matkaan.

Vierailija
25/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin juoksuharrastuksen noin 25 vuotiaana ihan nollasta. Ensin 5 kilometrin pururataa pungersin. En tajunnut juoksemisesta mitään.

Varmaankin aloittelijalle melko tyypillisesti aloitin juoksemalla täysillä ja vauhti lopahti jo sadan metrin jälkeen kävelyksi keuhkojen huutaessa happea ja kylkeen pisti. Ja eikun hengityksen tasaannuttua uusi spurtti.

Sitä viiden kilsan purua kuitenkin sinnikkäästi kävin tarpomassa kolmesti viikossa. Päätin sitten kerran, että nyt "juoksen" niin hitaasti kuin pystyn. Hölkkäsin kävelyvauhtia mutta juoksuaskelin. Riemuni oli rajaton kun se viisi kilsaa meni ilman kävelyä.

Puru on aika raskas juosta ja se rata oli vaihteleva melko jyrkkine mäkineen.

Alku oli hankala mutta tuon vitosen jälkeen pian juoksinkin jo kympin hiekkatiellä melko vaivatta. Kympin reittini oli tasaisempi ja alusta helpompi.

Aikaa tuohon meni täysin kokemattomasta - kymppi vajaassa tunnissa - kolmisen kuukautta. Kesä-, heinä-, elokuu muistaakseni.

Aina keväällä oli helpompi aloittaa mutta hitaasti hölkkäillen ensin.

En suosittele kylmiltään repimistä. Kyllä kymppi on sen verran pitkä matka.

Vierailija
26/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mä juoksin ilman mitäään juoksukokemusta 7-8km lenkkejä muutama vuos sitten puolessa tunnissa (kävin kokeilee joitain kertoi Elixian juoksumattotunteja) niin eiköhän lenkkeilevät jaksa, tai muuten aika huono suoritus. :D Harrastin kyllä ryhmäliikuntaa laajasti ja paljon (silloin harrastanut 10 v), joten se tottakai loi pohjakunnon vaikken ollut juossut ennen sitä melkein metriäkään, kroppatyyppikin niin kaukana juoksijasta ku olla ja voi eli lyhyet, pulleat ja lihaksikkaat jalat, leveä lantio ja rasvaa 20 kiloa ylimäärästä. :D

Sinä valehtelet. En usko lainkaan sinun kertomuksesi yksityiskohtia liittyen juoksunopeuteen ja matkaan.

-Anteeks mitä? Pidä omana tietonasi jos pidät mua valehtelijana - siitä vaan. Mikäköhän mun jutussa on niin uskomatonta että väität että valehtelen??? :D Elixian juoksutunneilla käy aika paljon porukkaa, en sitten tiedä kuinka moni niistä juoksee enemmän, varmaan aika moni , itse en ole juoksua harrastanut lukuunottamattan noita tunteja missä kävin muutama vuosi sitten sillon tällön.

Ne juoksutunnit kesti 30 min ja siinä ajassa juostiin reippaita, vaihtelevia "maastoja", ylämäkiä, alamäkiä, nopeasti ja hitaasti - ja mittari näytti aina lukemat joten tiedän paljon juoksin. Tartte tulla muita syyttelee.

Vierailija
27/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 10 km ei ole pitkä matka, jos juoksua harrastaa, mutta iso osa tutuista ei harrasta ikinä liikuntaa ja silti näissä juoksukisoissa muka käy. Kyllä kylmiltään 10 km on aika pitkä matka juosta...

ap 

Ketjuun on tullut aika ihmeellisiä vastauksia, ilmeisesti lesoilumielessä.

Olen harrastanut pitkään juoksemista/hölkkäämistä, ja jos ei harrasta maratoonipituisia kymmenien kilometrien lenkkejä, niin kyllä vaan 10 km on sellainen lenkki että ei ole "normilenkki" tavan ihmisille ja lyhyempää kuin 10 km lenkkiä meneville tuo pituus voi olla ok mutta ei kuitenkaan mikään 20 minuutin matka (muutenhan nämä olisivat Suomen mestareita jne). 

Jos juoksemista harrastamattomat menevät 10 km maratoonille, niin epäilisin että kävelevät jossain kohdin, elikkä tärkeintä se heille että pääsevät reitin läpi ja merkinnän ja kuvat sosiaaliseen mediaan, että nyt on 10 km maratooni plakkarissa. Tai sitten nämä harrastamattomat tekevät jotain muuta urheilua, kuntosaleilua ja lentopalloa ja hiihtoa jne, joten heillä riittää kunto 10 km hölkkäämiseen. 

Missään nimessä 10 kilometriä ei voi juosta eikä hölkätä yhteen menoon jos ei ole urheilua harrastanut. 

Vierailija
28/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se jollekin niin ihmeellistä- että on muitaki liikuntalajeja kuin juoksu.

Mä en itse tiedä paljon on 7-8km , onko se vähän vai paljon, koska itse en seuraa juoksukisoja, tai mitään muutakaan ja olen aina inhonnut juoksua, joka on mielestäni tylsää. Toki mulla on urheilijan geenit (molemmat vanhemmat palkittuja urheilijoita).

Vierailija
29/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne juoksee joilla ei ole rintoja eikä persettä.

Riippuu vähän mitä matkaa juoksee/hölkkää. Voit katsoa juoksukisoja ja huomata, että mitä pidempää matkaa menevät, siis maratoonarit, niin sitä hintelemässä kunnossa ovat. 

En juokse kymmeniä kilometrejä vaan n 6 kilometrin lenkkiä. En näytä nälkiintyneeltä, sanoisin että kroppa on seksikkäässä pienikaliiberisissa raameissa. Pienet söpöt rinnat, terhakka peppu ja pimppa on poppin'! :D:D

Vierailija
30/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cardio Club

on elixiatunnin nimi

Vierailija
31/74 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Anteeks mitä? Pidä omana tietonasi jos pidät mua valehtelijana - siitä vaan. Mikäköhän mun jutussa on niin uskomatonta että väität että valehtelen??? :D Elixian juoksutunneilla käy aika paljon porukkaa, en sitten tiedä kuinka moni niistä juoksee enemmän, varmaan aika moni , itse en ole juoksua harrastanut lukuunottamattan noita tunteja missä kävin muutama vuosi sitten sillon tällön.

Ne juoksutunnit kesti 30 min ja siinä ajassa juostiin reippaita, vaihtelevia "maastoja", ylämäkiä, alamäkiä, nopeasti ja hitaasti - ja mittari näytti aina lukemat joten tiedän paljon juoksin. Tartte tulla muita syyttelee.

(Olen eri kuin sinulle aikaisemmin vastannut). En väitä, että valehtelet, mutta todennäköisesti juoksumatto ei näyttänyt kilometrejä oikein, jos aika oli tasan puoli tuntia ja sinulla ei ollut aikaisempaa juoksukokemusta. 7,5 km puolessa tunnissa tarkoittaa sitä, että juoksee kaksi ja puoli 3000 metrin Cooperia peräkanaa. Jo yksikin 3000 metrin Cooper on harrastelijalle erinomainen tulos ja esim. intissä vain pieni osa varusmiehistä pystyy siihen. Keskiarvotulos varusmiehillä taitaa nykyisin olla 2300 metrin luokkaa.

Vierailija
32/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Olen eri kuin sinulle aikaisemmin vastannut). En väitä, että valehtelet, mutta todennäköisesti juoksumatto ei näyttänyt kilometrejä oikein, jos aika oli tasan puoli tuntia ja sinulla ei ollut aikaisempaa juoksukokemusta. 7,5 km puolessa tunnissa tarkoittaa sitä, että juoksee kaksi ja puoli 3000 metrin Cooperia peräkanaa. Jo yksikin 3000 metrin Cooper on harrastelijalle erinomainen tulos ja esim. intissä vain pieni osa varusmiehistä pystyy siihen. Keskiarvotulos varusmiehillä taitaa nykyisin olla 2300 metrin luokkaa.

Lisäksi on pikkuisen eri asia juosta _juoksumatolla_ kuin maastossa.

Vierailija
33/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki iltoina juoksen yleensä 5-8 km ja muutaman kerran vuodessa omaksi ilokseni 10-15 km. Jaksaisin kyllä pidemmällekin, mutta tuollaisille matkoilla ei tarvitse vielä tankkailla tai jälkeen päin pitkiä palautumisaikoja.

Vierailija
34/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kymppi ole edes pitkä matka. Sen jaksaa kuka tahansa rapakuntoinenkin. Moni käveleekin töissään huomaamattaan sen verran. Lisäksi nuo citykympit ja muut ei ole JUOKSUA VAAN HÖLKKÄÄ, juoksua ne ovat vain 20 kärkijuoksijan osalta. Näkeehän sen jo loppuajastakin. Ihmiset eivät ymmärrä että juoksu ja hölkkä on aivan eri asioita.

Vierailija
35/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis 10 km ei ole pitkä matka, jos juoksua harrastaa, mutta iso osa tutuista ei harrasta ikinä liikuntaa ja silti näissä juoksukisoissa muka käy. Kyllä kylmiltään 10 km on aika pitkä matka juosta...

ap 

Ketjuun on tullut aika ihmeellisiä vastauksia, ilmeisesti lesoilumielessä.

Olen harrastanut pitkään juoksemista/hölkkäämistä, ja jos ei harrasta maratoonipituisia kymmenien kilometrien lenkkejä, niin kyllä vaan 10 km on sellainen lenkki että ei ole "normilenkki" tavan ihmisille ja lyhyempää kuin 10 km lenkkiä meneville tuo pituus voi olla ok mutta ei kuitenkaan mikään 20 minuutin matka (muutenhan nämä olisivat Suomen mestareita jne). 

Jos juoksemista harrastamattomat menevät 10 km maratoonille, niin epäilisin että kävelevät jossain kohdin, elikkä tärkeintä se heille että pääsevät reitin läpi ja merkinnän ja kuvat sosiaaliseen mediaan, että nyt on 10 km maratooni plakkarissa. Tai sitten nämä harrastamattomat tekevät jotain muuta urheilua, kuntosaleilua ja lentopalloa ja hiihtoa jne, joten heillä riittää kunto 10 km hölkkäämiseen. 

Missään nimessä 10 kilometriä ei voi juosta eikä hölkätä yhteen menoon jos ei ole urheilua harrastanut. 

Mikä on 10 km:n maraton????

Maraton on 42 km. Kymppi on kymppi.

Vierailija
36/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10km on lyhyt n. tunnin suoritus. Esim. itse olen nuorempana ollut kovassa kunnossa, harrastanut kilpauintia jne. Vaikka kuinka olin raskauksien ja vauvavuosien jälkeen surkeassa kunnossa ja kilojakin kertyi, niin kyllä silloinkin 10km olisin pystynyt juoksemaan tai vähintään hölkkäämään. Nyt olen taas paremmassa kunnossa ja hoikempi.

Sanoisin, että jos nuorena paljon urheillut, kyllä se kroppa muistaa ja kertasuorituksena 10km onnistuu, vaikkei olisi yhtään viimevuosina liikkunut. Asenteesta kiinni, että pääsee maaliin.

Vierailija
37/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä juoksen ihan normisti 10-20 km muutaman kerran viikossa ja kuntosali päälle. Nuorempana juoksin puolimaratonia ja maratonia. Olen 45-vuotias. Mites te miehet?

Vierailija
38/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi on pikkuisen eri asia juosta _juoksumatolla_ kuin maastossa.

Näin juoksua harrastavana sanoisin, että ero ei ole kovin suuri, jos ulkona olosuhteet ovat suhteellisen hyvät ja "maastolla" tarkoitetaan esim. kivituhkakävelytietä eikä jotain polkujuoksun metsäreittiä. Mutta nuo juoksumatot voivat näyttää matkan / nopeuden pahastikin pieleen.

Vierailija
39/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kymppi ole edes pitkä matka. Sen jaksaa kuka tahansa rapakuntoinenkin. Moni käveleekin töissään huomaamattaan sen verran. Lisäksi nuo citykympit ja muut ei ole JUOKSUA VAAN HÖLKKÄÄ, juoksua ne ovat vain 20 kärkijuoksijan osalta. Näkeehän sen jo loppuajastakin. Ihmiset eivät ymmärrä että juoksu ja hölkkä on aivan eri asioita.

Täydellinen illuusio. Ehkä 10 % aikuisista suomalaisista jaksaa tuon matkan oikeasti juosta. Treenaamisen jälkeen toki onnistuu keneltä tahansa terveeltä ihmiseltä. Kunto ei vaan kasva sohvalla, tietokoneella tai kännykän näytön äärellä. Eikä edes koiraa ulkoiuttamalla, ellei tee sitä juosten.

Vierailija
40/74 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä valittaa taas ne miehet jotka haukkuu naisia lihaviksi ja itse mussuttaa sipsiä sohvalla. Ei ne miehet koskaan edes tapaa liikkuvaa naista kun ei käy sellaisissa paikoissa mistä niitä löytää, eikä pysy itse perässä.