Juokseeko ihmiset oikeasti näitä pitkiä matkoja..?
Eilen oli Hesassa Naisten kymppi. Mietin, kun moni näitä pitkiä matkoja kertoo juoksevansa, mutta eivät kyllä näytä olevan kovin erikoisessa kunnossa, eivätkä edes harrasta juoksemista säännöllisesti. 10 km tai enemmän on kyllä aika pitkä matka juosta keski-ikäisenä, jos ei liikuntaa kummemmin harrasta. Maratoneista puhumattakaan. Juokseeko ihmiset näissä oikeasti koko matkan..?
Kommentit (74)
Te jotka puhutte juoksun ja hölkän erosta: mikä nopeus teistä on jo juoksua ja mikä hölkkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mä juoksin ilman mitäään juoksukokemusta 7-8km lenkkejä muutama vuos sitten puolessa tunnissa (kävin kokeilee joitain kertoi Elixian juoksumattotunteja) niin eiköhän lenkkeilevät jaksa, tai muuten aika huono suoritus. :D Harrastin kyllä ryhmäliikuntaa laajasti ja paljon (silloin harrastanut 10 v), joten se tottakai loi pohjakunnon vaikken ollut juossut ennen sitä melkein metriäkään, kroppatyyppikin niin kaukana juoksijasta ku olla ja voi eli lyhyet, pulleat ja lihaksikkaat jalat, leveä lantio ja rasvaa 20 kiloa ylimäärästä. :D
ei toi 7-8 km puoleen tuntiin ollut ees mikään ylivoimasen raskas.
Sinä valehtelet. En usko lainkaan sinun kertomuksesi yksityiskohtia liittyen juoksunopeuteen ja matkaan.
-Anteeks mitä? Pidä omana tietonasi jos pidät mua valehtelijana - siitä vaan. Mikäköhän mun jutussa on niin uskomatonta että väität että valehtelen??? :D Elixian juoksutunneilla käy aika paljon porukkaa, en sitten tiedä kuinka moni niistä juoksee enemmän, varmaan aika moni , itse en ole juoksua harrastanut lukuunottamattan noita tunteja missä kävin muutama vuosi sitten sillon tällön.
Ne juoksutunnit kesti 30 min ja siinä ajassa juostiin reippaita, vaihtelevia "maastoja", ylämäkiä, alamäkiä, nopeasti ja hitaasti - ja mittari näytti aina lukemat joten tiedän paljon juoksin. Tartte tulla muita syyttelee.
(Olen eri kuin sinulle aikaisemmin vastannut). En väitä, että valehtelet, mutta todennäköisesti juoksumatto ei näyttänyt kilometrejä oikein, jos aika oli tasan puoli tuntia ja sinulla ei ollut aikaisempaa juoksukokemusta. 7,5 km puolessa tunnissa tarkoittaa sitä, että juoksee kaksi ja puoli 3000 metrin Cooperia peräkanaa. Jo yksikin 3000 metrin Cooper on harrastelijalle erinomainen tulos ja esim. intissä vain pieni osa varusmiehistä pystyy siihen. Keskiarvotulos varusmiehillä taitaa nykyisin olla 2300 metrin luokkaa.
Lisäksi on pikkuisen eri asia juosta _juoksumatolla_ kuin maastossa.
Näin juoksua harrastavana sanoisin, että ero ei ole kovin suuri, jos ulkona olosuhteet ovat suhteellisen hyvät ja "maastolla" tarkoitetaan esim. kivituhkakävelytietä eikä jotain polkujuoksun metsäreittiä. Mutta nuo juoksumatot voivat näyttää matkan / nopeuden pahastikin pieleen.
Juoksumatto alkaa usein ikävästi täristä, kun juoksee nopeilla vauhdeilla ja juoksu muuttuu teknisesti hankalammaksi. Mieluummin juoksen maksimivauhtia ulkona asfaltilla.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka puhutte juoksun ja hölkän erosta: mikä nopeus teistä on jo juoksua ja mikä hölkkää?
Jos molemmat jalat ovat jalkaisin liikkuessa eteenpäin askeltaessa jokaisen askelen aikana aina jonkin aikaa samaan aikaan ilmassa, kyseessä on aina juokseminen. Jotkut kutsuvat hitaampaa juoksua pilkallisesti hölkäksi haluen tehdä eron "oikeiden juoksijoiden" ja "hölkkääjien" välillä. Yleensä rajana on, että henkilö pitää itseään hitaammin juoksevia hölkkääjinä.
Vierailija kirjoitti:
Monet luulevat juoksevansa mutta käytännössä se juoksu on hölkkävauhtia.
Typerys. Hölkkä on hidasta juoksua. Juoksun määritelmä: lyhyt hetki, kun molemmat jalat ovat ilmassa. Kävellessä näin ei käy. Juosta voi myös paikoillaan, oletko koittanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mä juoksin ilman mitäään juoksukokemusta 7-8km lenkkejä muutama vuos sitten puolessa tunnissa (kävin kokeilee joitain kertoi Elixian juoksumattotunteja) niin eiköhän lenkkeilevät jaksa, tai muuten aika huono suoritus. :D Harrastin kyllä ryhmäliikuntaa laajasti ja paljon (silloin harrastanut 10 v), joten se tottakai loi pohjakunnon vaikken ollut juossut ennen sitä melkein metriäkään, kroppatyyppikin niin kaukana juoksijasta ku olla ja voi eli lyhyet, pulleat ja lihaksikkaat jalat, leveä lantio ja rasvaa 20 kiloa ylimäärästä. :D
Sinä valehtelet. En usko lainkaan sinun kertomuksesi yksityiskohtia liittyen juoksunopeuteen ja matkaan.
-Anteeks mitä? Pidä omana tietonasi jos pidät mua valehtelijana - siitä vaan. Mikäköhän mun jutussa on niin uskomatonta että väität että valehtelen??? :D Elixian juoksutunneilla käy aika paljon porukkaa, en sitten tiedä kuinka moni niistä juoksee enemmän, varmaan aika moni , itse en ole juoksua harrastanut lukuunottamattan noita tunteja missä kävin muutama vuosi sitten sillon tällön.
Ne juoksutunnit kesti 30 min ja siinä ajassa juostiin reippaita, vaihtelevia "maastoja", ylämäkiä, alamäkiä, nopeasti ja hitaasti - ja mittari näytti aina lukemat joten tiedän paljon juoksin. Tartte tulla muita syyttelee.
(Olen eri kuin sinulle aikaisemmin vastannut). En väitä, että valehtelet, mutta todennäköisesti juoksumatto ei näyttänyt kilometrejä oikein, jos aika oli tasan puoli tuntia ja sinulla ei ollut aikaisempaa juoksukokemusta. 7,5 km puolessa tunnissa tarkoittaa sitä, että juoksee kaksi ja puoli 3000 metrin Cooperia peräkanaa. Jo yksikin 3000 metrin Cooper on harrastelijalle erinomainen tulos ja esim. intissä vain pieni osa varusmiehistä pystyy siihen. Keskiarvotulos varusmiehillä taitaa nykyisin olla 2300 metrin luokkaa.
Lisäksi on pikkuisen eri asia juosta _juoksumatolla_ kuin maastossa.
Näin juoksua harrastavana sanoisin, että ero ei ole kovin suuri, jos ulkona olosuhteet ovat suhteellisen hyvät ja "maastolla" tarkoitetaan esim. kivituhkakävelytietä eikä jotain polkujuoksun metsäreittiä. Mutta nuo juoksumatot voivat näyttää matkan / nopeuden pahastikin pieleen.
Juoksumatto alkaa usein ikävästi täristä, kun juoksee nopeilla vauhdeilla ja juoksu muuttuu teknisesti hankalammaksi. Mieluummin juoksen maksimivauhtia ulkona asfaltilla.
Olet varmasti oikeassa. Omassa mielessä oli lähinnä kokemukset juoksemisesta (tai hölkkäämisestä) 9-12 km / h nopeuksilla ja oikeastaan se, että juokseminen tuolla nopeudella juoksumatolla ei ole olennaisesti sen helpompaa kuin juokseminen samalla nopeudella hyvissä olosuhteissa ulkona.
näitä velliperseita :D googlaa ultrajuoksu. se on korvienvälissä kyll sääkin pystyt ku jätät rutinat kotii
Juoksee ja monet pyöräilee putkeen satoja kilometrejä.Myös monet ui pitkiä matkoja tai kiipeilee Himalajan vuorilla ylös asti.Kyllä liikuntaan on ihmiset luotu.Monet juoksee kilpaa ja ratsastaa kilpaa. Etkö liiku. Aloita heti liikkuminen osta vaikka tennarit ja ala hyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerys. Hölkkä on hidasta juoksua. Juoksun määritelmä: lyhyt hetki, kun molemmat jalat ovat ilmassa. Kävellessä näin ei käy. Juosta voi myös paikoillaan, oletko koittanut?
Joskus luin, että 6min 30s /km olisi juoksua, mutta pidän tiukkaa aikarajaa vähän epäreiluna. Kunnon suhteen ajattelisin, että pituus vaikuttaa, että lyhytraajainen saa tikata enemmän askelia tuohon vauhtiin vs. pitkäraajainen jne. Toisaalta olen aika lyhyt (164cm nainen) ja henkkoht miellän juuri tuon juoksun ja hölkän eroksi. Jos menen tuota hitaammin, on se kevyttä hölkkää, jos nopeammin, tuntuu kunnon juoksulta.
Kyllä ihmiset hölkkäilee. Valitettavasti monet luulevat juoksevansa. Katsokaa yleisurheilua niin tiedätte mikä on juokseminen.
Ap on siinä mielessä oikeassa että ns. taviksen kannattaa harjoitella kympillä kuin maratonille. Sellainen tunnin kymppi on ihan hyvää ja riittävää vauhtia. Jotkut oikeat urheilijat juoksevat sen saman matkan tuplavauhtia. Tunnin kymppi on realistinen tavoite ihan normikansalaiselle.
Itse en harjoittelematta menisi, mutta vähän aika sitten kohotin kuntoni kahdessa kuukaudessa nollasta siihen että 10 km meni kevyesti tunnissa. En siis pystynyt edes kunnolla kävelemään 4 kuukauteen sitä ennen, koska loukkasin jalkani. Nuoremmilla kunto kai kohoaisi nopeamminkin, paitsi jos on älyttömästi ylipainoa.
N45
Toiset esimerkiksi luistelee jäällä kilometrejä. Kalastajat muuten on merellä päiviä tekee työtä putkeen niillä on kova kunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmat jalat ovat jalkaisin liikkuessa eteenpäin askeltaessa jokaisen askelen aikana aina jonkin aikaa samaan aikaan ilmassa, kyseessä on aina juokseminen. Jotkut kutsuvat hitaampaa juoksua pilkallisesti hölkäksi haluen tehdä eron "oikeiden juoksijoiden" ja "hölkkääjien" välillä. Yleensä rajana on, että henkilö pitää itseään hitaammin juoksevia hölkkääjinä.
Teknistä eroa ei tosiaan ole. "Hölkän" ainoa tarkoitus pitää sykkeet matalalla, jotta voisi liikkua pidempään ja useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, valehtelee. T; useamman VUODEN juoksuharjoittelulla, hyvä peruskunto pohjalla, ennätys 8km 40minuuttiin.
Ainakaan tuolla nakujuoksussa en kykenisi ikinä juoksemaan edes sataa metriä. Nauratti jo niin hitosti pelkästään iltapäivälehdenkin jutussa näkynyt vaakasuorassa napottava nakki, että en seassa kykenisi juoksemaan. Jäin miettimään, että miksi ihmeessä pitää juosta alasti? Tai siis haluta vielä tapahtumaan, joka päätyy mediaan...
No joo, olen saikulla ja on hyvät kipulääkkeet. Ei nuokaan uutiset ennen ole naurattaneet. Mutta nyt löytyi hupi 😁
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset hölkkäilee. Valitettavasti monet luulevat juoksevansa. Katsokaa yleisurheilua niin tiedätte mikä on juokseminen.
Ai aina kun urheilee, pitäis vetää täysillä, niinku kisoissa? Lol,sä et tiedä urheilusta etkä kunnon rakentumisesta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan tuolla nakujuoksussa en kykenisi ikinä juoksemaan edes sataa metriä. Nauratti jo niin hitosti pelkästään iltapäivälehdenkin jutussa näkynyt vaakasuorassa napottava nakki, että en seassa kykenisi juoksemaan. Jäin miettimään, että miksi ihmeessä pitää juosta alasti? Tai siis haluta vielä tapahtumaan, joka päätyy mediaan...
No joo, olen saikulla ja on hyvät kipulääkkeet. Ei nuokaan uutiset ennen ole naurattaneet. Mutta nyt löytyi hupi 😁
Mä en kykenisi juoksemaan nakuna, koska se sattuisi tisseihin ja aika hankalaa olisi juosta, jos käsillä pitäisi tissejä kannatella. Muuten juoksen kyllä (tiukat urheiluliivit päällä)
Ei sillä, ei se julkinen nakujuoksu muutenkaan ole mun juttu. Nuorena joskus juoksin nakuna yhen talon ympäri, ku hävisin jonkun vedon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus luin, että 6min 30s /km olisi juoksua, mutta pidän tiukkaa aikarajaa vähän epäreiluna. Kunnon suhteen ajattelisin, että pituus vaikuttaa, että lyhytraajainen saa tikata enemmän askelia tuohon vauhtiin vs. pitkäraajainen jne. Toisaalta olen aika lyhyt (164cm nainen) ja henkkoht miellän juuri tuon juoksun ja hölkän eroksi. Jos menen tuota hitaammin, on se kevyttä hölkkää, jos nopeammin, tuntuu kunnon juoksulta.
Pituudella on yllättävän vähän merkitystä kestävyysjuoksussa. Monet etiopialaiset mieshuiput ovat vain 165 cm pitkiä tai sen alle, naisista monet ovat 160 cm tai lyhyempiä.
Varmaan kyseinen henkilö on voinut mennä 7-8 km/h -keskivauhdilla eli puolet kuvittelemastaan määrästä. Etenkin, kun välillä mentiin ylämäkeä ja vauhtia vaihdeltiin hitaamman ja nopeamman välillä. Useimpien kuntosalien juoksumattojen maksiminopeus on 16 km/h. Enkä ole vuosikymmenten saliharrastuksen aikana nähnyt kenenkään juoksevan niin kovaa matolla muita kuin lyhyitä vetoja.