Kukaan hoitaja ei tule sunnuntaina töihin, jos korvaus ei ole korkeampi kuin arkena
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mie kyllä tulen töihin sunnuntaina, vaikka korvaukset poistettaisiin. Eipä tuo sunnuntai eroa tiistaista.
Kiitos, kiva että saimme kommentin sellaislta, joka ei itse tee töitä sunnuntaisin.
Kylläpä tulevat. Pentuja tehty sinne tänne, vaikean ja ylimielisen luonteen vuoksi nyt yksinhuoltajia.
Ainakin omalla työpaikalla hoiva-alalla, sunnuntailisät ovat ainoa asia mikä motivoi viikonlopputyöhön. Meillä on aina koko viikonloppu työtä. Lauantain jaksaa painaa pienillä korvauksilla, kun sunnuntaina odottaa rahallinen palkinto. Kolmen viikon listassa on silti vain yksi viikonloppu vapaata. Mikäli nämä lisät poistetaan, käy lopullinen kato hoiva-alalla. Alalle jää vain enää ne, jotka eivät muualle pääse.
Myös sijaisten saanti viikonlopuille tulee vaikeutumaan. Kukaan ei enää halua uhrata omaa vapaata viikonloppua, mikäli työkaveri sairastuu viikonloppuna. Nyt jo on vaikea löytää tuuraajia sairaslomatapauksissa viikonloppuina.
Itse siis työskentelen esimiehenä ja työvuorolistojen laatijana, joten tiedän mistä puhun.
Eikä myyjät. Koskettaa muitakin kuin hoitsuja.
Hoitajathan on just niitä jotka menee. Menisivät varmaan vaikka ei maksettaisi palkkaa ollenkaan. Ettehän te muuten olisi alunperinkään lähteneet alalle.
Me jotka ei ihan kaikkea pompottelua suvaita, opiskeltiin ihan muuta alaa.
Yllättäen olen vihreiden kanssa samaa mieltä. Pakko on jotenkin kustantaa nousevat palkkakulut.
Fakta on, että saa sitä uhota irtisanomisilta ja uusilla töillä, kun pidemmän päälle niitä työpaikkoja ei ole kaikille koulutetuille hoitajille muualla. Heidän pääasiallinen työkenttä on yhä hoitoala. Muutama sata ehkä siirtyy muualle, mutta aina on tilalle tulijoita.
Totta on, että viikonlopputyöt ovat nykyään arkea siinä missä muutkin työt.
Minusta tuntuu, että suurin osa nauttisi jos lisät vietäisiin. Siis sellaiset, jotka eivät sunnuntaita tee.
Kyllä viikonloppu erottuu muista päivistä, minulla ainakin mies ja lapset on silloin kotona.
Minä en ainakaan katso peruspalkkaa niin suureksi, että viitsisin näitä töitä sillä palkalla tehdä.
Ja kyllä jotain hanttihommia löytyy ja jos ei löydy voi voi. Mutta se on varma, että omaa terveyttäni en pienellä rahalla 3-vuorotyössä uhraa.
Routa ei ajaisi tätä porsasta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu, samoin työolot. La ja su alkavat olla yksiä päiviä viikossa. Hoitajat eivät ole ainoita, jotka työskentelevät viikonloppuisin, tyttöseni. Lauantaista ei edes mitään lisää monin paikoin saa ollenkaan.
En koskaan tekisi viikonloppuisin töitä jos ei saisi lisiä. Nykyään teen joka lauantai töitä ja vain lisien vuoksi vaikkei isot olekaan. Sunnuntaita minulle ei anneta. Olen henk.koht.avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen olen vihreiden kanssa samaa mieltä. Pakko on jotenkin kustantaa nousevat palkkakulut.
Fakta on, että saa sitä uhota irtisanomisilta ja uusilla töillä, kun pidemmän päälle niitä työpaikkoja ei ole kaikille koulutetuille hoitajille muualla. Heidän pääasiallinen työkenttä on yhä hoitoala. Muutama sata ehkä siirtyy muualle, mutta aina on tilalle tulijoita.
Ja joulut ja muut sais poistaa. Totta on nykyään, että yhteen uskontoon liittyviä juhlapyhiä ei saa korostaa ja nostaa esiin.
Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Moni hoitolainaa yritys on pörssiyritys ja jos on pakko niin miten olisi vaikka pienentää niitä miljardivoittoja mitä ne yritykset tekevät?
Arkivapaat ovat kivempiä ja hyödyllisempiä kuin pyhävapaat. Helpompi hoitaa asioita, en käy kuitenkaan pyhisin kirkossa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni hoitolainaa yritys on pörssiyritys ja jos on pakko niin miten olisi vaikka pienentää niitä miljardivoittoja mitä ne yritykset tekevät?
Pörssiyrityksen tehtävä on tuottaa voittoja.
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Mitähän ne irtisanotut hoitsut sitten aikovat tehdä?
Jäätäisiin vaikka työttömiksi. Saataisiin enemmän vastinetta ajalle, olisi aikaa perheelle, jatkuva nöyryyttäminen olisi ohi jne.
Heh, hyvä vitsi. Karenssia taitaisi pukata kun työpaikkoja ja koulutus olisi mutta ihan vaikka työttömiksi vaan jäätäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omalla työpaikalla hoiva-alalla, sunnuntailisät ovat ainoa asia mikä motivoi viikonlopputyöhön. Meillä on aina koko viikonloppu työtä. Lauantain jaksaa painaa pienillä korvauksilla, kun sunnuntaina odottaa rahallinen palkinto. Kolmen viikon listassa on silti vain yksi viikonloppu vapaata. Mikäli nämä lisät poistetaan, käy lopullinen kato hoiva-alalla. Alalle jää vain enää ne, jotka eivät muualle pääse.
Myös sijaisten saanti viikonlopuille tulee vaikeutumaan. Kukaan ei enää halua uhrata omaa vapaata viikonloppua, mikäli työkaveri sairastuu viikonloppuna. Nyt jo on vaikea löytää tuuraajia sairaslomatapauksissa viikonloppuina.
Itse siis työskentelen esimiehenä ja työvuorolistojen laatijana, joten tiedän mistä puhun.
Siis mä en nyt ymmärrä, että miksi juuri sunnuntai saa tässä keskustelussa glorifioidun aseman? Mitä erikoista on juuri sunnuntaissa vs vaikka se lauantai?
Kummatkin päivät sopii perheen kanssa vietettäviksi. Näin ollen näkisin, että sunnuntailisien muuttamista suurempi vääryys on se, ettei lauantailta saa monessakaan tesissä lisiä vaikka se yhtä lailla on päivä ma-pe -akselin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu, samoin työolot. La ja su alkavat olla yksiä päiviä viikossa. Hoitajat eivät ole ainoita, jotka työskentelevät viikonloppuisin, tyttöseni. Lauantaista ei edes mitään lisää monin paikoin saa ollenkaan.
La ja su ovat myös päiviä jolloin lapseni ovat kotona, koska ei ole koulua ja haluasin tehdä asioita yhdessä heidän kanssa. Ne viikonloppu työt vituttaa muutenki ja se su lisä helpottaa vitutusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Mitähän ne irtisanotut hoitsut sitten aikovat tehdä?
Jäätäisiin vaikka työttömiksi. Saataisiin enemmän vastinetta ajalle, olisi aikaa perheelle, jatkuva nöyryyttäminen olisi ohi jne.
Heh, hyvä vitsi. Karenssia taitaisi pukata kun työpaikkoja ja koulutus olisi mutta ihan vaikka työttömiksi vaan jäätäisiin.
Ei kai vain pelota, että kukaan ei olisi vaippojasi vaihtamassa? Sellainen vitsi sieltä.
Heti ensimmäisenä tietenkin poistatetaan ammattioikeus.
Ei ole hoitajien tehtävä toimia sinulle orjana. Voit hyvin kouluttautua itse alalle ja alkaa hommiin kurjistetulla palkalla ja hypätä kun käsketään.
Eikä myyjät. Nytkään ei tule mitään kuormia sunnuntaisin paitsi vähän leipää joten miehitys aivan minimillä. Ihmiset nurisee ja ulisee joka asiasta ja sunnuntai on vilkkaampi kauppapäivä kuin esim tiistai. Kuka sinne menis kuuntelemaan haukkumista normaalipalkalla. Pyh.
Vierailija kirjoitti:
Jos se poistetaan niin ihmiset voivat unohtaa viiden päivän työviikon ja viikonloppu vapaat. Työnantaja kiittää voivat siis pitää toimistot auki jokaisena viikonpäivänä. Tervetuloa sunnuntaiksi töihin ne alat joissa muuten olisi vapaata 😁
Huomaa kyllä äo-tason, kun tällaiset kommentit saa yläpeukkuja :D
Joo sunnuntai-lisistähän toki on kiinni kaikki muutkin ihmisoikeudet ja työajat! Not.
Jos sunnuntailisään kosketaan niin kaikki joutuvat orjiksi ja olemaan töissä 24/7 ilman palkkaa ja vapaa-aikaa. Ihan varmasti joo.
Jos näin kävis, niin toivon todella, että koko muu yhteiskunta muuttuu sit kans auki olevaksi. Esim lapsien koulu ke-su ja vapaa ma-ti. Ja toki kaikki harrastukset yms. Tulisi sit miettiä uusiksi kanssa. Jos muut ei muutu ja pyhälisät menis, niin ainaki meidä yksikössä vaihtas suurin osa sit työtä. Nytkin jo vaihtuvuutta ihan tarpeeksi, koska perheelliset haluaa olla lastensa kanssa. Ja jos otetaan näkökulmaksi uupuminen, jota on käsittämätön määrä, niin ehkä olis enneminkin hyvä, että palattais ajassa vähän taaksepäin ja alettais rauhoittamaan niitä viikonloppuja, eikä mentäis kohti jatkuvaa pyöritystä
Saatte sitten pari vapaapäivää sunnuntailta, näin se menee. Sota-ajan Nato-Suomella ei kuulkaa ole enää varaa sosialistien humputtelu-korvauksiin!