Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko narsisti rakastua?

Vierailija
22.05.2022 |

Olen ihadtunut mieheen, jolla uskon olevan narsistisia piirteitä.

Elättelen silti toiveita, että hän jäisi minuun koukkuun ja aidosti välittäisi eikä vain käyttäisi omaksi edukseen.

Mitä mieltä? Kokemuksia?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on varmasti sama trolli, joka tehtailee jatkuvasti näitä narsisti -aloituksia. Joku ihme pakkomielle tähän aiheeseen...

No en kyllä ole tänne juurikaan aloituksia tehnyt enkä koskaan liittyen narsismiin.

Nyt tunnistin uudessa tuttavuudessa sellaisia persoonallisuuspiirteitä, joiden olen ymmärtänyt liittyvän narsismiin. Itselläni on kuitenkin herännyt voimakkaita tunteita häntä kohtaan, joten halusin kuulla puolin ja toisin vertaiskokemuksia. Jotain toivoa kai haen.

Esim. onko joku narsistiseksi arvioitu kokenut kuitenkin aidon rakkauden ja millaisessa tilanteessa? Joo, naurettavaahan tämä.

Vierailija
42/75 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen naimisissa narsistin kanssa, ollut pitkään. Nyt hän on ehkä jollain tapaa parantunut mutta onhan tässä vaikeaa ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun vastaukset taitavat olla lähinnä niiltä, jotka ovat tunnistaneet ex-kumppanissaan narsistisia piirteitä ja kokemus on ollut huono.

Mutta onko ketään, joka tunnistaa tässäkin esiin nostettuja piirteitä (onttous, kateus, välinearvo kumppanissa, nopeasti haihtuva ihastus jne) itsessään, mutta on löytänyt kuitenkin jossain vaiheessa rakkauden?

Ei löydy, koska se ei ole mahdollista. En pysty ylläpitämään mitään tunnetta kovin pitkään, en surua, en ihastusta, en vihaa, kateutta en edes tunne koska sekin vaatii kykyä ylläpitää tunnetta. Hetken voin olla todella ihastunut koska huomio tuntuu hyvältä minussa, mutta sekin häviää muutamassa viikossa.

Vierailija
44/75 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin tyttärenä sanon, että narskut kiinnostuvat ihmisestä vain silloin jos siitä on hänelle jotain hyötyä. Minusta ei ikinä ollut, joten olen arvoton. Ei ne tiedä rakkaudesta yhtään mitään.

Vierailija
45/75 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki, itseensä.

Vierailija
46/75 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit etsivät samankaltaista kumppania. Eli vetävät puoleensa samantyyppisiä narsisteja, mutta pitemmän päälle ei yhteispeli kestä.

Sen on todennut mm Kata Souri ja tunnustanut olevansa narsisti ja ollut yhdessä narsistin kanssa. Ennen viimeisintä suhdettaan.

Vierailija
47/75 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Narsisti ei pysty kokemaan rakkautta, hän pystyy vain esittämään sitä. Jos narsku on yhdessä jonkun kanssa, hän on sitä siksi koska saa jotain hyötyä hänestä. Takki kääntyy heti jos joku toinen antaa isomman hyödyn seurustelustaan.

Olen ymmärtänyt samoin, mutta narsisti itse saattaa kokea rakastavansa, heitä jotka narsistin mielestä ovat rakkauden arvoisia.

Ja millaisia ne ihmiset ovat keitä narsisti rakastaa: heitä, jotka pyrkivät miellyttämään narsistia. Heitä, jotka eivät näe tai ainakaan puhu narsistin persoonallisuushäiriöstä. Narsisti rakastaa ihmisiä, jotka ovat mukana leikissä, jonka mukaan hänessä (narsistissa) ei ole vikaa, vaan hän on normaali ja hyvä tyyppi.

Ei se ole rakkautta. Narsistin hovi ja lentävät apinat ovat narsistin OMAISUUTTA ja hänen käytössään , ei muuta. Hoviin valikoituu läheisriippuvaiset , huonon itsetunnon omaavat lampaat.

Vierailija
48/75 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit etsivät samankaltaista kumppania. Eli vetävät puoleensa samantyyppisiä narsisteja, mutta pitemmän päälle ei yhteispeli kestä.

Sen on todennut mm Kata Souri ja tunnustanut olevansa narsisti ja ollut yhdessä narsistin kanssa. Ennen viimeisintä suhdettaan.

Siis eikö Katalla on epävakaa persoonallisuushäiriö? Se toki on klusteri B:n härö, ja sinällään narsismipohjainen, mutta ei se kenestäkään narsistia tee.

Vierailija
49/75 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että jossakin on narsistisia piirteitä ei tarkoita, että hän olisi narsisti. Voi toki ollakin, mutta varoisin tekemästä ihmisistä sellaista johtopäätöstä varsinkaan tuntematta häntä erityisen hyvin. 

Tuli mieleeni myös, että luin joskus kirjan siitä, minkälaiset ihmiset ihastuvat narsistiin, ja he ovat usein sellaisia, joilla itselläänkin usein on narsistisia piirteitä, mutta eivät siis ole narsisteja. Tarkemmin en tästä enää muista, siitä on toistakymmentä vuotta kun asia kiinnosti ja sen jälkeen on varmaan tullut paljon uuttakin tietoa.

Mutta esim. https://www.terve.fi/teemat/narsismi

"Narsismi on erotettava narsistisista piirteistä, joita esiintyy suurimmalla osalla ihmisistä ilman, että persoonallisuushäiriön diagnostiset kriteerit täyttyvät. Lievämuotoisena narsistiset piirteet kuuluvat jokaisen henkilön peruspiirteisiin.

Silloin, kun narsistiset piirteet ovat vallitsevia ja ohjaavat pääsääntöisesti henkilön käyttäytymistä, puhutaan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Persoonallisuushäiriöt ovat joukko hankalia ja vakavia ihmisen persoonallisuudessa, tunne-elämässä ja käyttäytymistavoissa esiintyviä häiriöitä. Narsistisilla häiriöillä on keskeinen asema useiden erilaisten persoonallisuushäiriöiden oireenmuodostuksessa."

Vierailija
50/75 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi rakastua.

Mies vaihtoon.

Vierailija
51/75 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu👍 Narsisti ei kykene aidosti ketään rakastamaan!

Vierailija
52/75 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet huomaamaan, ettei niitä aitoja tunteita tule. On vain hyötyminen, viha ja kateus. Se tunne on vain sinun silmissäsi kun näet vaaleanpunaisten lasien läpi.

Vierailija
53/75 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän sitten johtuu, että kerta toisensa jälkeen kohtaan treffeillä miehiä, jotka eivät tahdo sitoutua ja juuri, kun huomaan luottavani, ja rakastuvani, niin mies katoaa tai työntää pois luotaan.

Vierailija
54/75 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin ap:sta nyt huolissani ja lähinnä siksi, että hän jotenkin toimii "rakkauden ja luottamuksen" muuttavan kumppanin käytöstä ja täten pystymään "aitoon" rakkauteen.

Eikö tämä ole trauman kokeneen ihmisen ajattelua? Tai läheisriippuvaisen?

Miksi lähtisit suhteeseen, jossa koet, että toinen joutuisi jotain itsestään muuttamaan?

Hän vetoaa sinuun nyt, mutta onko se vetoaminen aitoa vai trauman tuottamaa tuttuutta? Kuulostaa vähän myös siltä, että saisit jotain tyydytystä kouluttamisesta? Oletko kuitenkaan täysin varma, että juuri sinun tapasi elää on oikea?

Pidemmän päälle kukaan ei halua suhdetta jossa vaatimuksena on muutos. Et sinä tai narsistisesta persoonasta kärsivä.

Vierailija
55/75 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kirjoitti 22.5.2022, joten tuskin on enää lukemassa tätä lankaa.

Vierailija
56/75 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, narsistia ei voi rakastaa ehjäksi.

Rikot vaan itsesi jos jäät suhteeseen narsistin kanssa. Pakene.

Vierailija
57/75 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistina sanoisin että ei pysty, jotain tunteita toki kokee mutta se on enemmän sellaista "haluan tuon lelun niin kovin koska se minua ilahduttaa"-tyylistä eli varsin pinnallista ja omistushaluista.

Vierailija
58/75 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistina sanoisin että ei pysty, jotain tunteita toki kokee mutta se on enemmän sellaista "haluan tuon lelun niin kovin koska se minua ilahduttaa"-tyylistä eli varsin pinnallista ja omistushaluista.

Sanoisin, että narsistin aitoja tunteita ovat vain viha ja kateus, muita pystyy hyvin esittämään vähän aikaa, kun yrittää saada itselleen hyötyä. Persoonallisuus ei ole kehittynyt normaalisti, on kuin pieni lapsi aikuisen ruumiissa.

Vierailija
59/75 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä edes unelmoi tollasta. Narsistit alinta pohjasakkaa. Pysy kaukana niistä!

Vierailija
60/75 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on rakkaus? Onko edes väärää tai oikeaa tapaa rakastaa? Millä lailla rakastetaan? 😄 En tiiä...

Mut mä kuvittelisin että narsisti voi rakastua omalla kieroutuneella tavallaan. Siis tavalla joka poikkeaa jotenki ns."normi-ihmisen" tavasta rakastaa tai jotain 🤔

Nyt joku narsisti tänne vastailemaan heti! 😁