Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosilomien lauantaisääntö on kyllä yksi v-mäisimmistä muinaisjäänteistä nykypäivän työelämässä

Vierailija
21.05.2022 |

Se, että lauantait kuluttavat lomapäiviä, vaikka olisi sellaisessa työssä, jossa lauantaina normaalisti ei koskaan olla töissä, on vain ja ainoastaan muinaisjäänne vuosikymmenten takaa, kun silloin työviikko oli kuusipäiväinen. Mutta kuusipäiväistä työviikkoa ei ole ollut enää vuosikymmeniin, niin miten helvetissä vielä vuonna 2022 voi olla lauantaisääntö syömässä vuosilomasta lomapäiviä?

Tuosta muinaisjäänteestä olisi päästävä eroon mahdollisimman nopeasti. Tuo ei kuulu 2020-luvulle.

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän lisäksi työnantajat kitisevät turhista vapaista kuten tulevasta helatorstaista.

Vierailija
42/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitää vaikuta lasketaanko la vai ei. Jos ei lasketa niin lomapäiviä kertyy vähemmän.

No olis se minusta yksinkertaisempaa, jos lomapäiviä kertyisi vähemmän ja lauantaita ei laskettaisi mukaan. Loppuisi myös se temppuilu juhannuslauantain ja muiden vastaavien päivien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin olen sihteerinä kaupungilla 2200 euron bruttopalkalla, kun päivän työaika on 7h15min ja vuosilomaa 38 päivää. Kyllä se kivasti kompensoi suht matalaa palkkaa verrattuna yksityiseen tahoon.

Kukin tyylillään. Mä en niillä lomapäivillä pysty maksamaan laskujani, joten otan mieluummin rahaa.

Vierailija
44/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajille sopii kaikki mikä voidaan ottaa pois kuluista. Ihmisistä viis!

Julkisella puolella lauantaita ei lasketa lomapäiväksi. Viisi päivää viikossa ja täyspitkällä lomaoikeudella 7,5 lomaviikkoa vuodessa. Näin siis julkisella puolella.

Vierailija
45/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen julkisella puolella ja minulla kuluu viikossa tuo viisi lomapäivää, eli lauantai ei kuluta lomaa.

Mies on yksityisellä ja hänellä kuluu kuusi päivää, mutta hän puolestaan saa pekkasia, joita minä en saa. Eli kai se menee suunnilleen tasan.

Vierailija
46/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työaikani Espoon kaupungilla on 7h 39min / pvä, 38h 15min / vko. Ei lounastaukoja. Vuoroon kuuluu yksi 12 minuutin tauko.

Terveisin varhaiskasvatuksen opettaja

Yksi tauko? No huh huh.

Vierailija
47/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työaikani Espoon kaupungilla on 7h 39min / pvä, 38h 15min / vko. Ei lounastaukoja. Vuoroon kuuluu yksi 12 minuutin tauko.

Opettajana sinulla ei kuitenkaan ole työajanseurantaa

Vierailija
48/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kitinää.

Saahan siitä lauantaista lomapalkan.

Vierailija
49/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella lauantait eivät ole lomapäiviä.

Ilmankos te lomailette viikkoja enemmän kuin yksityisellä puolella. Ihan käsittämätöntä.

Miten niin? Minulla on julkisella puolella 28 lomapäivää per vuosi. Paljonko yksityisellä?

Vierailija
50/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kitinää.

Tottakai saa, ansaittu lomapv.

Vierailija
51/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kitinää.

Yksityisellä puolella ei ole varaa palkata niin paljon henkilökuntaa mitä julkisella on. 7,5 vk lomaa vuodessa niin varmasti on hoitajapula.

Vierailija
52/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen julkisella puolella ja minulla kuluu viikossa tuo viisi lomapäivää, eli lauantai ei kuluta lomaa.

Mies on yksityisellä ja hänellä kuluu kuusi päivää, mutta hän puolestaan saa pekkasia, joita minä en saa. Eli kai se menee suunnilleen tasan.

Pekkasia ei saada vaan ne ovat korvaus pidemmästä työajasta. Ilman pekkasia työaika on yleensä 7,5h päivässä ja pekkasien kanssa 8h päivässä. Ja ruokatauot siihen sitten päälle.

Eli 7,5h + 0,5h ruokatauko = 40h viikossa

8h + 0,5h ruokatauko = 42,5 h viikossa

Ylitöiden osalta näissä on myös eroa. 7,5h työskentelevällä ensimmäiset 2,5h viikkoylityössä menee lisätyönä ja ylitöiksi katsotaan vasta 40h jälkeen tehdyt tunnit.

Vierailija
53/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lomailen aina arkilauantait, ei kulu lomapäivä mutta lasketaan mukaan kulutetuksi lauantaiksi joten voitan yhden päivän

Vierailija
54/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lomailen aina arkilauantait, ei kulu lomapäivä mutta lasketaan mukaan kulutetuksi lauantaiksi joten voitan yhden päivän

Siis PYHÄlauantait piti sanoa

Vierailija
55/117 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene tasan, pekkasia saa 40 tunnin viikkoa tekevät, niillä tasataan työaikaa lähemmäksi lyhyempää viikkotyöaikaa, mikä sinullakin on

Vierailija
56/117 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaanko edes sanoa... mulla on 38 lomapäivää vuodessa ja lauantaipäivät eivät kuluta lomia. Kesäksi on viiden viikon loma heinäkuussa.

T.sairaanhoitaja

Toivottavasti et koskaan hoida minua, ei oo matematiikka sinun vahvuus. Heinäkuussa on 4 viikkoa.

Vierailija
57/117 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana sinulla ei kuitenkaan ole työajanseurantaa

Olen lastenhoitajana päiväkodissa, yksityisessä. Työpäiväni 7-9h ja ei yhtään taukoa. Ruokakakin syödään lasten kanssa ja siitä sitten hypitään kesken syönnin nenää niistämään ja pyllyä pyyhkimään ja avustamaan ruokailuissa. Alan vaihto suunnitelmissa.

Vierailija
58/117 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajille sopii kaikki mikä voidaan ottaa pois kuluista. Ihmisistä viis!

Mikään kulusäästö ole, saahan siitä lauantaista palkan. Jos lauantaita ei olisi, niin lomapäivien määrä olisi 30 päivän sijasta 25 päivää.

Vierailija
59/117 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei voi valita loman ajankohtaa aina samaksi.

Vierailija
60/117 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekkasia ei saada vaan ne ovat korvaus pidemmästä työajasta. Ilman pekkasia työaika on yleensä 7,5h päivässä ja pekkasien kanssa 8h päivässä. Ja ruokatauot siihen sitten päälle.

Eli 7,5h + 0,5h ruokatauko = 40h viikossa

8h + 0,5h ruokatauko = 42,5 h viikossa

Ylitöiden osalta näissä on myös eroa. 7,5h työskentelevällä ensimmäiset 2,5h viikkoylityössä menee lisätyönä ja ylitöiksi katsotaan vasta 40h jälkeen tehdyt tunnit.

Ylityötkin riippuu tessistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän