Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi sanoi, että jos me vanhemmat eroaisimme, niin hänen sydämensä särkyisi

Vierailija
21.05.2022 |

Onko tosiaan näin että siinä sitten lapsen sydän särkyy. Eihän sitä sitten voi erota ollenkaan, koska kuka nyt haluaisi lapsen sydämen särkeä

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se, jos on tasaisen hyvä elämä ilman raastavia riitoja, lasta ei haittaa edes se, että vanhemmat nukkuvat eri huoneissa. Eli nämä ns. mukavuuserot ovat lähes poikkeuksetta lapsen kannalta huonompi vaihtoehto.

Mulla oli tuollaiset vanhemmat. Ei raastavia riitoja, nukkuivat eri huoneissa. Katsoivat myös telkkaria eri huoneissa yms. Vastapallona; ei heidän välillä ollut myöskään mitään läheisyyttä, leikkisyyttä, lämpöä ikinä. Ei hirveästi tehty perheenä mitään. Muistan että vanhemmat oli muutenkin aina jotenkin "poissaolevia", siis fyysisesti läsnä, mutta henkisesti ei. Se kun väistämättä vaikuttaa ihmisen psyykkeeseen, jos joutuu elämään kulissielämää..... olen sen vanhemmiten ymmärtänyt.

Nää mallit siirtyi sitten muuten minulle ainakin. Oma ensimmäinen avioliitto oli farssi. Vasta kypsemmällä iällä pystyin käsittelemään asioita ja tunnistamaan lapsuuden malleja.. myöntämään niiden haitallisuuden. Sen myötä olen pystynut muodostamaan parempia suhteita pikkuhiljaa. Nyt olen jo tosi ns. hyvässä suhteessa.

Ei pitäis aliarvioida sellaisen kulissiliiton vaikutuksia lapsiin. Se vaikuttaa oleellisesti lasten kehitykseen, käsityksiin parisuhteesta jne.

Mun mielestäni se ei ole mikään kulissi, jos vanhemmat ovat kavereita keskenään, harrastetaan ja matkustellaan perheenä jne.

No kyllä se on, jos vanhemmat ei ole romanttisesti/seksuaalisesti toisistaan kiinnostuneita. Joo, voit tarjota lapsille suht tasaisen ja turvallisen lapsuuden noin. Mutta et voi tarjota heille terveen parisuhteen mallia noin.

Yleensä on tapana ajatella, että vanhempien seksuaaliasiat eivät kuulu lapsille. Tässä suhteessa liikaa informaatiota saaneet lapset usein kokevat vielä aikuisinakin traumatisoituneensa.

Joten sikäli tuntuu oudolta ajatus, että lapsi tarvitsisi kehitykseensä tiedon vanhempien välisestä seksuaalisesta kiinnostuksesta.

Ja ennen kuin kukaan tulee tekemään johtopäätöksiä elämästäni: elän ydinperheessä ja harrastan seksiä säännöllisesti, mutta en usko että juuri se seksi on asia, joka tekee perheestämme hyvän kasvuympäristön.

Vierailija
42/42 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla