Kovat kiinteät kustannukset kotitaloudessa
Asuntolaina 1148 (nousi juuri 18/kk, kun korontarkistus)
Remonttilaina 400/kk
Päivittäistavarat 1200/kk
Autot, sähköt, vedet, vakuutukset.
Kommentit (37)
Talouden tulot käteen 6500/kk.
Remontoitu rintamamiestalo joka ei hieno eikä trendikäs mutta riittävä. Ihana iso piha! Velka aikoinaan maltillinen eli maksuaika oli kahdeksan vuotta. Talon kulut ovat 250/kk. Talo hieman syrjässä eli tarvitaan kaksi autoa (molemmat hybridejä mutta silti kyllä tuntuu bensan hinta) . Autot velattomia.
Vähän vähemmän riittää nyt sijoituksiin rahaa. Kauppaan menee 600, (mulla tiukka budjetti 20/päivä, tästä voi toki joustaa mutta hyvin olen pysynyt budjetissa).
Valintoja, valintoja. Tietysti olemme olleet onnekkaita, mutta 12v sitten elimme kaupungin vuokra-asunnossa ja perheen tulot oli yhteenlaskettuna 900 käteen kuukaudessa (sisälsi lapsilisät ja kotihoidon tuki). Lasten harrastuksiin menee nykyään tuo sama 900/kuukaudessa, onneksi silloin kirkon vauvamuskari ja vauvajumppa oli ilmainen :D
Kaikki kulut kuussa n. 1400. Eli okt laina, sähkö, lämmitys jne. 2 lasta ja pari kissaa. Hyvin nää maksaa näin työttömänäkin, kun saa ansiosidonnaisen ja lapsista tuet kelasta, kun yksin olen.
Meillä iso omakotitalo paljon maata, ja kaksi mökkiä sekä ulkomailla pieni asunto.
Velkaa 0. Kuluja toki on.
Meillä on myös 15 vuokra-asuntoa sekä 8 eri vuokramökkiä, joiden tuloilla elää mukavasti.
päivittäistavarakulut eivät ole kiinteä kulu.
Asuntolaina 460 e/kk
yhtiövastike 355 e/kk
muut kulut noin 700 e/kk
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kulut kuussa n. 1400. Eli okt laina, sähkö, lämmitys jne. 2 lasta ja pari kissaa. Hyvin nää maksaa näin työttömänäkin, kun saa ansiosidonnaisen ja lapsista tuet kelasta, kun yksin olen.
Olet ansiosidonnaisella loppuelämän?
Ihan normaali elämä maltillisine asuntolainoineen, auton kuluineen ja kauppalaskuineen maksaa rahaa. Vielä enemmän mikäli on lapsia joilla harrastuksia sekä päiväkotimaksuja. Monella suurin osa tuloista menee ihan tavan elämiseen mutta eikös sen niin kuulukin mennä? Ellei ole erityisen hyvätuloinen tai asu kovin ahtaasti tai muuten halvalla niin kyllähän rahat järkevälläkin rahankäytöllä saa kulumaan.
Helpoin säästökohde lienee kauppalasku. Ankealle ruokavaliolle ei tarvitse ryhtyä mutta se on suurin yksittäinen kulunlähde johon saa melkein huomaamatta kulumaan huomattavan summan rahaa. Toisaalta on helppoa karsia turhista eineksistä, välipaloista, mahdollisista työpaikan lounasruokailuista ja syödä vähemmän lihaa/kanaa/kalaa joka tuppaa olemaan kallis proteiininlähde.
Vierailija kirjoitti:
Mua huolestuttaa tällä hetkellä eniten kahteen teiniin menevä raha. Kaikki menis mikä tulee ja enemmänkin, tuntuu että teinien tarpeet ja toiveet on loppumattomat. En haluaisi aina olla torppaamassakaan toiveita, joskus olisi kiva pystyä jotain toteuttamaankin. Tekeekö teidän teinit töitä, esim. mainosten jakamista tms? Onko ihan kamala ajatus jos ehdotan heille töiden hankkimista... Koulu tietysti ensisijainen "työ" mutta alan olla aika pulassa kohta. Vai pitääkö mun alkaa jakaa niitä mainoksia? Off topic.
Toinen on ollut kaupassa töissä koulun ohella, nuorempi tehnyt vasta kesätöitä. Töitten tekeminen on vaan hyväksi nuorelle.
Viime vuonna meni aika tarkkaan 1/3 nettotuloistani (2400 e/kk) asumiseen, ruokaan ja yhteisen auton (hybridi) kuluihin. Omalla autolla ajan sen verran vähän, ettei bensanhinnan korotukset käytännössä tunnu. Ei velkaa. Tänä vuonna tulot jonkun verran suuremmat (2650 e/kk).
On aivan turha luetella summia, jos ei anna mitään käsitystä siitä, kuinka ison osan ne muodostavat suhteessa omiin tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ansiosidonnaisella loppuelämän?
Sanoinko niin? Tosin viimeisen 4v aikana olen ollut 2,5v ansiosidonnaisella. Kelan rahoille en ole tippunut ikinä. Niilläkin toki vielä pärjäisi.
Ikinä ei pidä rakentaa elämäänsä isojen menojen mukaan jos siihen ei oikeasti ole varaa.Ensin alat etsimään halvempaa asuntoa ja kerrot teineillle mikä tilanne on.Jos auto myyt sen jne....
Asuminen + laskut (sähkö, puhelin x 2, vakuutukset, suoratoistopalvelu, teinin kk-raha jne.) 1000 eur/ kk
Kauppa, parturi, vaatteet, bensa ym. 900 eur / kk
Taloudessa minä ja teini 17 v. Tulot 3000 eur nettona (+minimielatus vielä parilta kuukaudelta).
massimies kirjoitti:
Ikinä ei pidä rakentaa elämäänsä isojen menojen mukaan jos siihen ei oikeasti ole varaa.Ensin alat etsimään halvempaa asuntoa ja kerrot teineillle mikä tilanne on.Jos auto myyt sen jne....
Juuri näin. Moni ei esim. avioeron jälkeen raaski sanoa kultapossukerho elämään tottuneelle teinille että nyt ei enää pysty samaan elintasoon.
Kulut pienemmäksi, ei siinä muuta.
Hinnat on noussut jo mutta tulevat nousemaan vielä merkittävästi, nyt kannattaa kulurakennetta leikata. Ruokaa ja lämpöä ja sähköä tarvitaan aina ja siihen täytyy rahan riittää.
Kodin (ja muut yhteiset) kulut 250/kk, kakkosasunnon kulut 300/kk, ostokset 1000, autot ja muuta pientä päälle.
Nimenomaan ne kiinteät menot pitää olla harkittu tarkkaan, jotta niistä selviää jos jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö me sovittu ettei hinnoista enää puhuta? Haluamme moraalisesti tuomita Venäjän toimet ja tinkiä omistamme, että voimme auttaa muita.
Sinun ei ole pakko osallistua hintakeskusteluun, jos et halua. Et voi päättää muiden puolesta mistä he keskustelee
Mitä valitat? Sinulla on kuitenkin varaa maksaa 300 kehitysavusta, 160e yle verosta ja niin edelleen.