Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
meidän mökillä on ongelmana paikallinen peräkammarin isäntä. änkee paikalle harva se päivä kaljan toivossa eikä lähde kulumallakaan.
Enempi on näitä mökin naapurustosta löytyviä kiusallisia ujuttautujia, kuin omasta lähipiiristä. Yleensä he ovat huikan tarpeessa. Olemme ottaneet linjaksi mehutarjoilun kaikille turhan janoisille piipahtajille, niin ovat käynnit loppuneet.
No yksi isäntä tosin pölähti mökillemme sahtikannun kanssa, kun olin lasten kanssa keskenään lomailemassa. Oli helppo kieltäytyä tarjoilusta, kun imetin nuorimmaista.
Parempi olla absolutistin maineessa, niin ehkä saa olla rauhassa.
Meillä ei ole mökkiä, mutta asutaan puolen tunnin matkan päässä Helsingistä tunnetussa matkailukaupungissa omakotitalossa meren äärellä. Melkein jokaiselle viikonlopulle ja monille viikoillekin on tyrkyllä vieraita useammaksi päiväksi kerrallaan. Etenkin tuttavat ja sukulaiset kotipaikkakunniltamme tulisivat mielellään pariksi yöksi majoittumaan koko perheillä Lintsi ym. reissujen ajaksi. Pakko sanoa useille, ettei käy. Lapsemme (etenkin teinit) ovat tosi väsyneitä jatkuviin vieraisiin ja itseäkin tympii tolkuton rahanmeno ja työn määrä, vaikka monia vieraista onkin ihana nähdä.
Monet lokkityypit pitkästyvät kesälomallaan. Kaikki ohjelma on kallista, kun itse joutuu maksamaan. Tuttavien mökit tuovat vaihtelua eikä osata ajatella, että mökin omistaja haluaisi viettää vapaa-aikansa omalla tavallaan johon eivät vieraat kuulu ensinkään. Ei edes jaksa ilahtua tunnustuksesta, kuinka hyvät syömiset oli laitettu ja ihanaa oli niitä ulkona syödä. Tämän ihanan päivän siis mahdollistaa henkilö, joka on lomapäivänsä keittiöhommissa viettänyt vaikka muuta olisi halunnut ja jota siitä syystä keljuttaa. Ihan aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikilla ole mitään kesämökkiä. Minä en ikinä ostaisi mitään mökkiä, silläkin rahalla kävisin ulkomaanmatkoilla ja aina eri paikoissa.
No tämä keskustelu ei koske mökittömiä. Ei tähän tarvi kaikkien kommentoida
Vierailija kirjoitti:
Monet lokkityypit pitkästyvät kesälomallaan. Kaikki ohjelma on kallista, kun itse joutuu maksamaan. Tuttavien mökit tuovat vaihtelua eikä osata ajatella, että mökin omistaja haluaisi viettää vapaa-aikansa omalla tavallaan johon eivät vieraat kuulu ensinkään. Ei edes jaksa ilahtua tunnustuksesta, kuinka hyvät syömiset oli laitettu ja ihanaa oli niitä ulkona syödä. Tämän ihanan päivän siis mahdollistaa henkilö, joka on lomapäivänsä keittiöhommissa viettänyt vaikka muuta olisi halunnut ja jota siitä syystä keljuttaa. Ihan aiheesta.
Tässä mennään ujuttautumisen ytimeen. Monet joilla on itselläänkin hyviä lomanviettotapoja pitkästyvät kun pitää olla omalla porukalla eivätkä keksi mitään uutta, halpaa ja helppoa vaihtelua niin tuppautuvat tuttaville.
Tuo on niin turhauttavaa kun itse viihdymme omalla porukalla emmekä kaipaa jatkuvia vierailuja. Osaamme pitää hauskaa, ei tule tylsiä hetkiä koskaan. Jotkut ihmiset ovat vaan niin mielikuviksettomia etteivät viihdy missään, oli se sitten oma koti, mökki, huvipuisto tms aina pitäis olla viihdytysjoukot mukana.
Meille ei tule koskaan ketään. Ulkohuussi, kantovesi, ei pääse autolla pihaan koska on saaressa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ujuttautuminen on sitä että tarjoaa itseään vieraaksi. Sen takia on kiusallista jos mökin omistaja joutuu pähkäilemään miten sanoa kohteliaasti ei, en halua sinua tänne. Jos hän haluaa, hän kutsuu sinut, jos hän ei kutsu hän ei halua sinua sinne.
Eikä asiaa yhtään auta jos ujuttautuja ajaa mahdollisimman lähelle mökkiä ja soittaa sieltä että voinko nyt tulla kun tänne asti ajoin. Et voi.
Mutta ap:n toivomia karkotuskeinoja on käytännössä vähän. Ehkä se ettei noteeraa kyselyjä ja viestejä lainkaan, se toimii välillä. Meillä toimii se että vietetään kesällä somepaastoa.
Siis jo pelkästään se että ehdottaa että voisi tulla käymään on liikaa? Jestas. Kyllä on vaikeaksi mennyt tämä elämä, jos ei voi edes luottaa siihen että toinen sanoo jos ei käy.
Tuossahan kysytään miten voisi kohteliaasti sanoa ei. Sinäkö haluat että sanotaan ei käy, ei nyt eikä milloinkaan? Voiko kysyjä luottaa siihen ettet enää kysy muttet myöskään loukkaannu?
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun miehen sisko perheineen tulee mökillemme kuin kotiinsa. Mulla ei ole tietoa kuinka kauan aikovat olla ja kuinka moneksi päiväksi ruokaa pitää ostaa.
Heillepäin kylään sopimisessa on tarkat rajansa ja kelloaikansa. Yleensä ei sovi. Ei edes kummitytön synttäreille tai ennen joulua. Ja ennen joulua siis joulupaketin vientiä varten. Vähensin aika nopeasti postipakettien lähettämisen.
Sisko vetoaa myös usein väsymykseensä, mutta ei halua ymmärtää, että myös minä vanhempana ja rankempaa työtä tekevänä voin olla väsynyt ja tarvitsisin mökkipäiviä lepoon.
Tiukan kasvatuksen saaneena en myöskään voi vedota väsymykseen vieraiden aikana.
Ko suku hokee aina että "vieras tulee ajallaan, talo elää tavallaan". Mutta tämä pätee vain yhteen suuntaan.
Ainakin lopetat koko sakille ruuan ostamisen. Sanot, että toivottavasti tuotte/toitte ruuat mukananne kun täällä ei ole ruokaa varattuna koko porukalle. Voit ihan hyvin tehdä niin. Onhan tuo nyt ihan hemmetin ärsyttävää. Ja lopetat kaiken passaamisen. Jos tulevat kuin kotiinsa niin auttavat sitten itse itseään. Parasta olisi tietenkin sanoa ei käy. Osaahan miehesi siskokin sanoa niin. Miksi et sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun miehen sisko perheineen tulee mökillemme kuin kotiinsa. Mulla ei ole tietoa kuinka kauan aikovat olla ja kuinka moneksi päiväksi ruokaa pitää ostaa.
Heillepäin kylään sopimisessa on tarkat rajansa ja kelloaikansa. Yleensä ei sovi. Ei edes kummitytön synttäreille tai ennen joulua. Ja ennen joulua siis joulupaketin vientiä varten. Vähensin aika nopeasti postipakettien lähettämisen.
Sisko vetoaa myös usein väsymykseensä, mutta ei halua ymmärtää, että myös minä vanhempana ja rankempaa työtä tekevänä voin olla väsynyt ja tarvitsisin mökkipäiviä lepoon.
Tiukan kasvatuksen saaneena en myöskään voi vedota väsymykseen vieraiden aikana.
Ko suku hokee aina että "vieras tulee ajallaan, talo elää tavallaan". Mutta tämä pätee vain yhteen suuntaan.
Ainakin lopetat koko sakille ruuan ostamisen. Sanot, että t
Sukulaiset ovat pahimpia, heihin ei tehoa edes se että sanoo ostakaa omat ruoat. Ostavat mitä haluavat eivät kuuntele ohjeita ja tunkevat silloin kuin heille sopii. Sanovat että tullaan kahdestaan mutta mukaan on tarttunut pari aikuista lasta, koiraa, kissaa ja joskus mummokin, kysymättä etukäteen. "Kun ollaan sukua" voihan v #u
Turha kohteliaisuus ei kannata. Ei tarkoittaa ei.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tule koskaan ketään. Ulkohuussi, kantovesi, ei pääse autolla pihaan koska on saaressa. Suosittelen.
Kyllähän ne saareen pääsee jos tekin pääsette. Olette vaan olleet kaukaa viisaita ja pitäneet suunne supussa koko mökistä. Kyllä sinne tulijoita olisi jos tietäisivät paikan.
Kyllä muistan omasta lapsuudesta tälläisen mökeille ujuttautumisen. Meillä oli Tampereella iso ok talo pihoineen ja omenapuineen mutta isä aina halusi lähteä "maalle" ystävien pikku lautamökeille, vanhemmat ja 2 lasta. Siellä sitten otti väkeviä ystäviensä kanssa. Äiti ja me lapset kyhjötettiin alkovissa tai missä millloinkin kun isällä oli hauskaa. Vihasin noita hyttysten täyttämiä kopperoita.
Ikinä ei oltais lähdetty mukaan jossei olisi ollut pakko. Kotona oli iso piha ja tilaa mutta kun iskä pitkästyi meidän seuraan. Ikinä ei ostanut omaa mökkiä vaikka oli varakas eikä pyytänyt ketään meille vaikka tilaa olisi ollut.
Sano, että aiotte puolison kanssa pitää mökillä päivittäisiä kolmen tunnin tantraseksiharjoituksia ja ettei se oikein onnistu, jos mökillä on vieraita.
Ei auttanut aikoinaan saarimökkikään. Yhdet mökittömät tuttavaveneilijät usein aivan kutsumatta parkkeerasivat perheineen aikoinaan mökkimme rantaan, " kun on se huussikin ja lasten pitää päästä vessaan ja saunankin kumminkin lämmitätte itsellenne niin voidaan sitten jälkilöylyissä käydä pesulla teidän jälkeen". Kun lapsetkin niin tykkää kun pääsevät uimaan" "Älkää antako meidän häiritä". Vietäpä siinä sitten romanttista viikonloppua kahdestaan miehesi kanssa kun lapsiperhe ramppaa ympäriinsä.
Jossain vaiheessa tätä tapahtui joka ikinen aurinkoinen viikonloppu, jolloin tietysti itsekin mökille lähdettiin. Nämä olivat ihan kuin suoraan Solsidan sarjasta klassinen Ove -perhe, mutta tämä tapahtui kauan ennenkuin koko Solsidan sarjaa oli keksittykään. Lopuksi päätimme itsekin ruveta veneilemään ja mökki myytiin lähisukulaisille, jotka eivät tunteneet näitä ihmisiä. Jonkun kerran vissiin olivat yrittäneet, mutta sukulaiset olivat käännyttäneet tylysti rannasta ja kertoneet että tämä on yksityisaluetta. Ja tiedoksi, jo silloin oli Suomessakin nk. vierasvenesatamia. Mutta nehän olivat tietysti maksullisia. Siinäpäs se .
Mistä näitä kusipäisiä sukulaisia oikein sikiää? Ei taida auttaa kun olla tyly mökille tunkevia kohtaan ja laittaa välit katki sukuun niin ei tarvitse kestitä noita elukoita.
Mökille ujuttautujat ovat samoja henkilöitä, jotka pyrkivät kaikin keinoin hyötymään muista ihmisistä ja kuvittelevat olevansa maailman toivotuinta seuraa kaikkialla.
Meillä on tällainen sukulaisperhe. Kulkivat sukuloimassa kaikki kesät, vuoroin miehem sukulaisilla ja vuoroin vaimonsa sukulaisilla. Tulevat kahta kättä heiluttaen ja poistuvat kasseja kantaen. Vievät sukulaisilta perunat, mansikat, porkkanat ja muut. Sukujuhlissakin yrittivät viedä mukanaan muiden ostamia ruokia,vaikka itse eivät tuoneet muistaakseni mitään.
Kyselevät muiden mökkejä lainaan ja joillekin ilmoittavat vaan röyhkeästi että ovat silloin ja silloin tulossa.
Heti jos joku kutsumaton tulee niin sanon että voivoi kun jääkaappi on ihan tyhjä, me ollaan pian lähdössä muualle. Ja/tai itse vain istun pihalla puutarhakeinussa keinuttelemassa ja harvakseltaan juttelemassa on ilmoja pidellyt -linjalle heittäytyen enkä tee elettäkään minkään tarjoamisen tai vieraiden viihdyttämisen suuntaan. Onneksi ei ole rantamökki niin eivät pääse uimaan tai soutelemaan. Kyllä älyävät lähteä, sitkeimmätkin muutaman tunnin kuluessa. Mökin ovi pysyy kiinni vierailun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Heti jos joku kutsumaton tulee niin sanon että voivoi kun jääkaappi on ihan tyhjä, me ollaan pian lähdössä muualle. Ja/tai itse vain istun pihalla puutarhakeinussa keinuttelemassa ja harvakseltaan juttelemassa on ilmoja pidellyt -linjalle heittäytyen enkä tee elettäkään minkään tarjoamisen tai vieraiden viihdyttämisen suuntaan. Onneksi ei ole rantamökki niin eivät pääse uimaan tai soutelemaan. Kyllä älyävät lähteä, sitkeimmätkin muutaman tunnin kuluessa. Mökin ovi pysyy kiinni vierailun ajan.
Noinhan kaikki tekeekin jos joku vaan pistäytyy vieraisilla, se onkin eri asia ja helposti pääsee noista eroon.
Toinen juttu on sellaiset vieraat jotka tulevat jäädäkseen vaikka puhelimessa vannovat pistäytyvänsä. Siis tuovat teltan, ruokaa ja omia juotavia, ihan kuin leirintäalueelle. Sanovat että heille piisaa tämä ja jos saunaan pääsee. Eivät ajattele yhtään ettei isäntäväki ollut suunnitellut remuporukkaa illaksi kylään vaan olivat ajatelleet leppoisaa mökkivkl kahdestaan. He ovat niitä lokkeja jotka tulevat seuran perässä kun itse eivät viihdy keskenään missään.
Parempi olla vastaamatta puhelimeen tai parempi kun laittaa kännykän kiinni koko vkl ajaksi.
Meillä oli mökillä paljon vieraita jotka osasivat kyllä paikkaa ja sapuskoja, kummasti vain vierailut lyhenivät ja vähenivät kun jouduin leikkaukseen ja sanoin että saa tulle, mutta en kokkaa enka passaa, olen nyt itse autettavana kun käsi on kipsissä.
Eihän kaikilla ole mitään kesämökkiä. Minä en ikinä ostaisi mitään mökkiä, silläkin rahalla kävisin ulkomaanmatkoilla ja aina eri paikoissa.