Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Itse en toisten mökeille lokkeile, kun en niin paljoa mökkeilystä välitä. Nuorempana oli kavereiden kanssa kerran kesässä yhteismökkeilyjä, ja ne olikin mukavia. Mutta iän myötä mukavuudenhaluisuus on tullut vahvasti pinnalle.
Itselle kävi muutama vuosi sitten niin, että kaverini pyysi minut seurakseen mökilleen viikonlopuksi. No, hän vain makasi tuvan sohvalla ja katseli televisiota ja välillä torkkui. Minä laitoin ruoat pöytään ja hän aina syömisen jälkeen kipitti takaisin röhnöttämään television ääreen ja minä sain taas siivota pöydän. Miksi kutsua seuraksi mökille, jos tuijottaa vain televisiota sisällä! Päätin, että en ikinä enää mene hänen mökillensä, jos olen ainoa vieras siellä. Olisin ymmärtänyt tuon käytöksen, jos olisin tunkenut itseni paikalle kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on liian kilttejä. Eivät osaa sanoa EI.
No aika monesti näissä lokeissa on juuri esim. työkavereita, joista siis voi olla jotenkin riippuvainen, joten ei kannata rikkoa välejä. Osan kanssa voi sopia vaikka eräänlaisesta vastapalveluksestakin, yöpymisestä sen lokin luona, jos vaikka itse sattuu tarvitsemaan apua, ja apua joissain muissakin asioissa. On lasten kummeja ja serkkuja jne. ei tämä aina niin helppoa varmaankaan ole.
Mutta nuo kaverien kaverit ja jotkut ihmeen "ollaan oltu samalla luokalla ja mitä sulle kuuluu" -onnenonkijatyypit nyt saa helposti pois vinkumasta.
Aika ikävää on myös ajaa yön selkään esim. pikkulapsiperhe, joka yllättäen ajaa pihaan iltamyöhällä. En itse ainakaan tekisi niin, vaan petaisin yösijat ja ruokkisin. Aamulla voi sitten vaikka ilmoittaa, että olisi vieraat tulossa, joten joudutaan nyt ikävä kyllä sanomaan, ettei käy pitempiaikainen oleskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on liian kilttejä. Eivät osaa sanoa EI.
No aika monesti näissä lokeissa on juuri esim. työkavereita, joista siis voi olla jotenkin riippuvainen, joten ei kannata rikkoa välejä. Osan kanssa voi sopia vaikka eräänlaisesta vastapalveluksestakin, yöpymisestä sen lokin luona, jos vaikka itse sattuu tarvitsemaan apua, ja apua joissain muissakin asioissa. On lasten kummeja ja serkkuja jne. ei tämä aina niin helppoa varmaankaan ole.
Mutta nuo kaverien kaverit ja jotkut ihmeen "ollaan oltu samalla luokalla ja mitä sulle kuuluu" -onnenonkijatyypit nyt saa helposti pois vinkumasta.
Aika ikävää on myös ajaa yön selkään esim. pikkulapsiperhe, joka yllättäen ajaa pihaan iltamyöhällä. En itse ainakaan tekisi niin, vaan petaisin yösijat ja ruokkisin. Aamulla voi sitten vaikka ilmoittaa, että olisi vieraat tulossa, joten joudutaan nyt ikävä kyllä sanomaan, ettei k
On kyllä vastuuton lapsiperhe, jos sopimatta menee sopimatta toisten mökille. Ovatko lapset mukana vain herättämässä sääliä, että pitempikin majoitus järjestyisi?
Minun mökilleni on tullut iso perhe, useampia sukupolvia, parikin kertaa. En edes tunnistanut heitä. Kova oli kitinä. "Meillä on oikeus".
Ilmeisesti edellisen omistaja sukua.
Vierailija kirjoitti:
Broidi sanoi puhelimessa, että riittääkö, että hän ilmoittaa tuntia ennen, kun tulee mun mökille.
Vastasin, että ei riitä, ja sinä et tule tänne ollenkaan.
Puhelun alussa hän ilmoitti, että älä sitten ihmettele, kun hän tulee käymään jossain vaiheessa. Stoppi tollaselle oli laitettava. Yllätysvierailut ei ole mun makuun. Ei se ole ennenkään lähtenyt pois kulumallakaan, saatikka sopinut etukäteen käynneistään.
Rasittava tyyppi.
Seuraavan kerran kun puhut sen kanssa, ilmoitat että myit sen mökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu.Ilmiannettu.Ilmiannettu.
Nää ilmiantamisen huutelijat ovat aina niin säälittäviä reppanoita. Mikähän heitä vaivaa?
Haluavat huomiota.
Ollaan oltu mökillä täydessa rauhassa ja kun tällä järvellä ei ole muita mökkejä niin vaatetus on ollut aika lailla "vapaa, mutta pakollinen". Itse olen enimmäkseen shortseissa ja bikini yläosassa ja mies ja pojat shortseissa varsinkin näillä helteillä. Meille sitten tupsahti auto mökkipihaan ja ensimmäksi huutamaan miksi teillä ei ole vaatteita päällä. Totesin että shortsit ja bikiniliivit ovat kyllä vaatteita ja että ketähän he oikein olevat? Olivat miehen sukulaisia, olin tavannut kai kerran n. 8 v aikaisemmin, eivätkä kauaa viipyneetkään kun 16 ja 18 v pojat tulivat siihen shortseissaan ilman paitaa ja autossa ollut teini tyttö oli pudottaa silmänsä. Tytön vanhemmat keksivät vauhdilla toisen paikan minne mennä. Mies kertoi myöhemmin että olivat melko hartaita uskovaisia ja pukeutuivat aina peittävästi, joten shokkihoito toimi tähän ujuttautumiseen. Ja olivat kuulemma olleet syömässä miehen veljen ja serkkujen mökeillä aiemmin ueamman kerran tuomatta mitään muuta ruokahalunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran joutunut ujuttautujaksi tahtomattani. Kaverin kanssa oltiin lähdössä Lappiin ja hän oli sopinut "puolimatkan mökin" yöksi tuttavansa luona keskelle Suomea.
Sinne mentiin ja vastassa oli tympeä pariskunta, ei kahvia eikä mitään tarjottavaa, yösija oli vintillä vanhoissa Hetekoissa. Tajusin heti että minä olin se ylimääräinen vieras jota ei toivottu, olin aika nuori (nainen) silloin.
Aamulla kun heräsin niin kaveri lähti hakemaan Abc kahvit ja sämpylät ja syötiin ne siellä vintillä. Jatkettiin matkaa ja yritin kysellä mitä tämä oli niin vastasi ettei hän ollut kertonut heille että minä tulen mukana. Outoa tuossa oli ettei sille tutullekaan tarjonneet mitään. Tämän episodin jälkeen en ole luottanut noihin kaverin kaverin kutsuihin.
Outoa tuossa oli se, etteivät yleensäkään tarjonneet teille molemmille m
Minä kirjoitin tuon eivätkä tosiaan tarjonneet meille muuta kuin yöpaikan. Jäimme yöksi koska olimme laskeneet sen varaan että saamme yöpyä siellä eikä muutakaan paikkaa yöllä enää ollut.
Aamulla minä jäin laittamaan itseni valmiiksi reissuun kun kaveri lähti alakertaan katsomaan josko kumminkin olisi ollut aamukahvit tarjolla, no ei ollut niin ajoi suoraan Abc ja toi eväät. Ja olivat hyvinkin tuttuja hänelle, eihän ne meitä poiskaan ajaneet, minua eivät vaan olisi suvainneet sinne, siksi luultavasti nuo norsunvituran naamat ja käytös.
Enkä tietenkään odottanut mitään gourmet illallista mutta aamukahvit olisivat olleet sentään paikallaan kun tuttuja olivat.
Vierailija kirjoitti:
Minun mökilleni on tullut iso perhe, useampia sukupolvia, parikin kertaa. En edes tunnistanut heitä. Kova oli kitinä. "Meillä on oikeus".
Miten pääsit eroon?
Vierailija kirjoitti:
Pyydä näyttämään paperi, missä on rasitteet, jotka velvoittaisivat. Muuten: tuossa on tie auki ja tervemenoa!
Hauskaa kun vieraita käy, jokainen tekee nyt jotain ja ruokia ostamme yhdessä. Aamukahvin juon yksin aikasin aamulla,järvelle katsellen. Sitten voi taas päivä alkaa.
Meille ujuttautui joku mies. Ensin se istui tontin rajalla. Siitä se pikkuhiljaa ujuttautui pihalle ja terassille. Yksi aamu tajuttiin, että mies oli ujuttautunut aamukahville. Emme aamuväsyneinä huomanneet asiaa muuten kuin ihmettelimme miksi kahvia kuluu niin paljon. Siinä se istui ja tuijotti meitä lempein silmin. Emme hennonneet ajaa toista pois. Hän tuli osaksi mökkiarkea. Saunoimme ja kuuntelimme uutisia yhdessä. Teimme hänelle nukkumispesän sohvalle. Nykyään oikein odotamme kesän alussa milloin tämä meille niin rakas ujuttautuja ilmestyy taas paikalle.
Mökin tontin rajalle on tosiaan ujuttautunut jos jonkinlaista mölliä. Marjastajajia on tullut mökin kulmille - mukavan ilmavaan, hoidettuun metsämme. Voi kuunnella samalla mökin isäntäväen keskusteluja.
Järveltä päin pääsee myös mukavasti ujuttautumaan toisten kotirauhan piiriin kuuluvalle alueelle. Kerran istuskelin saunan terassilla ja puhuin puhelimeen, kunnes huomasin lehvien takaa soutuveneen, jossa kaksi naista, matkaa rantaan oli 2 metriä. Nousin ylös ja tuijotin naisia, josko jotain asiaa, mutta lähtivät sitten hitaasti pois päin sanomatta sanaakaan.
Viime viikonloppuna olin yksin mökillä vähissä vaatteissa mökillä, kun ilmestyi moottorivene metrin etäisyydelle laituristani. Siinä killui moottori sammutettuna, kaksi miestä kyydissä. Puin vaatetta päälleni ja olin menossa kysymään, että millä asialla ovat, niin lähtivät mitään sanomatta.
Kerran bongasin kaksi miestä soutuveneellä aivan rannassa, niin matalassa vedessä, että ihme kun ei pohjasta jääneet kiinni. Esittivät onkivansa...
Kesä on saatu olla rauhassa, mutta nyt yksi sukulainen, kalastaja kyseli voisiko tulla mökillemme kun koulut alkavat ja siirrymme takaisin kaupunki asuntoon. Kieltäydyin ja selitin myös syyn: Hän lainasi mökkiämme kahden viikon ajan vuosi sitten, piti olla omat tarvikkeet, lakanat ja pyyhkeet mukana ja lupasi pitää paikoista huolta. Menimme tarkistus käynnille viikko lainan jälkeen. Ei käyttänyt lakanoita ollenkaan, vaan sotki patjan, tyynyt ja peiton siihen kuntoon että jouduin ostamaan uudet. Käytti meidän saippuat ja shampoot sekä pyyhkeet, vaikka sängyn kunnon nähtyäni luulin ettei peseytynyt ollenkaan koko aikana. Käveli kengät jalassa sisällä, matot ja lattiat piti pestä. Perkasi kaloja keittiössä, pyyhki suurimmat roskat pois, suomuja, limaa ja verta löytyi sen verran että voitte kuvitella hajun. Likaiset pyyhkeet ja luvatta lainatut mieheni vaatteet löytyivät kalalta haisevana kasana pihalta. Ihmetteli "nipotustani", mutta maksoi mattojen pesulalaskun ja oli nähtävästi oikeasti ihmeissään kun emme päästäneet häntä mökillemme enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
No oliko mökillä lokkeja?
Ei ollut. Lokkilimtuja oli, mutta ei tullut kokeilijoita.
menin kahden sukulaisnaisen mökille, sanoivat että grillattava on....
no. yksi maustatamaton possupihvi per lärvi ja n. 300 gramman perunasalaattirasia.
salaattina oli n. 5 cm. pala kurkkua ja yksi tomaatti. jonka sekaan he repivät pihalta vesiheinää lisukkeksi.
ihan ok. muuten mutta kun 5 koiraa olivat kuseskellut pitkin pihaa.
nukuin yöni huonosti saunakamarissa ja aamulla nopeesti kotiin ja suihkuun ja todella näkkäisenä.
Kamalaa luettavaa. Kirjoittaja taisi olla kännissä tms. Ei tuosta ota selvää.
Ei tarvitse mennä landelle asti sääskiä etsimään. Asun kaupunkialueella rivarissa, takapihalla pensasaita ja muuta vihreää. Ei hemmetti voi edes keskellä päivää auringonpaisteessa leikata aitaa ilman että sääsket on kimpussa. Tässä vielä jonnekin mökille rentoutumaan. Mielummin uimarannalle, jossa ei ole yhtään kasvia, vain hiekkaa.