Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Upp, vuoden odotetuin ketju, lisää tarinoita kiitos!
Modelle ilmiannettu ketju. T: mökeillä vieraileva TOIVOTTU vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä kutsuu yksi tuttavapariskunta joka kesä mökille. Ei ole menty. Etukäteen voin kuvitella pistävän homeen hajun ja ulkovessan. Ei kiitos. Meillä on rivitalo, jossa on omaa pihaa ja yhteisellä pihalla grillikota ja iso ulkogrilli. Mökkien omistajat vähän yliarvioivat mökkejään. Kun halutaan vaihtelua, lennetään etelän aurinkoon.
Mökin ongelma onkin, että sinne PITÄÄ lähteä ja aina se on työmaa.
Kotona on jo perillä, kun töistä tulee, lisänä mukavuudet.
Ainoa mitä kaipaa on luonto, vesi ja se luonnon hiljaisuus - asunnossa sitä harvoin on.
Jos kesämökki on vanhanpuoleinen, se on aina työmaa. Minäkin harkitsen tarkoin, lähdenkö kaverien mökille. Sinne kutsutaan noin kerran kesässä. Nuori ihminen jaksaa häärätä ja paiskia pihatöitä ym. hyttysten keskellä. Vanhempi ihminen (minä!) miettii tarkemmin mihin lähtee.
Kolmikymppisenä en koe olevani vanha, mutta elän niin sanotusti ruuhkavuosia. Tekemistä on aivan kyllin ilman mökkityöleiriäkin. Mökkeilen kyllä mielelläni, mutta rennommin :)
Onkohan nyt niin että osa tosiaan saisi vieraita ihan riesaksi asti ja toiset vain kuvittelevat kaikkien hinkuvan heidän mökilleen..
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Ihan ei kaikkia sovittuja lääkkeitä ole aamulla otettu.
Mä en kyllä ymmärrä tätä koko ketjua? Eikö ole kanttia sanoa niille ei toivotuille vieraille, että menkää pois. On nyt muuta tekemistä, kun passata. Olen näin muutamankin kerran itse toiminut ja ei ole ollut aikoihinkaan näitä "huolia". Vai pitääkö niitä nyt vain passata, että voi sitten jälkeenpäin avautua sosiaalisessa mediassa, että meilläkin.... voivoi... ?
Vanhempieni mökki on äidin lapsuudenkodin vieressä ja koska lapsuudenkoti on myyty, mökki on ainut kytkös siihen paikkaan. Vanhemmat lunastivat mökkitontin, kun ukkini kuoli ja mummi vielä asui kotona, ja lunastushinta oli markkinahinta riitojen välttämiseksi. Äidin sisarukset eivät silloin eikä myöhemmin halunneet mitään tonttipaikkaa itselleen, joten kaikki myytiin ja rahat jaettiin. Mökki on koko meidän perheelle -vanhemmat, minun perheeni ja veljeni tyttöystävineen- hyvin rakas ja tärkeä ja vietämme siellä yhdessä ja erikseen aikaa aina kun voimme, mutta tänä kesänä meillä on ujuttautujaongelma. Äidin sisko oli kysynyt äidiltä, voisiko hän tulla tyttärensä kanssa lomailemaan saunamökkiimme, kun paikka on hänelle niin tärkeä. Kysymys oli esitetty niin, että isäni ei ollut paikalla ja äiti oli heikkona hetkenään suostunut. Nyt siis tätini ja serkkuni ovat tulossa ajankohtana, jota eivät ole ilmoittaneet, emmekä myöskään tiedä kauanko ovat viipymässä. Saunamökissä ei ole keittomahdollisuutta eikä jääkaappia, sisävessa on päämökissä ja juomavesi tulee vain päämökkiin. Äitini ei uskalla soittaa sisarelleen ja kertoa, että me muut emme halua hänen ja serkkuni tulevan, joten olemme nyt veljeni kanssa siinä tilanteessa, että joudumme viestinviejiksi ja saamme vihat niskaamme, kun emme halua omaa lomaamme palvella kutsumattomia vieraita. Lisäksi emme ehkä mahdu itse mökille silloin, koska saunamökin kamarissa nukkuvat yleensä veljeni ja hänen tyttöystävänsä.
Kuka tietää missä sinunkin mökkis on ellet oo kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni mökki on äidin lapsuudenkodin vieressä ja koska lapsuudenkoti on myyty, mökki on ainut kytkös siihen paikkaan. Vanhemmat lunastivat mökkitontin, kun ukkini kuoli ja mummi vielä asui kotona, ja lunastushinta oli markkinahinta riitojen välttämiseksi. Äidin sisarukset eivät silloin eikä myöhemmin halunneet mitään tonttipaikkaa itselleen, joten kaikki myytiin ja rahat jaettiin. Mökki on koko meidän perheelle -vanhemmat, minun perheeni ja veljeni tyttöystävineen- hyvin rakas ja tärkeä ja vietämme siellä yhdessä ja erikseen aikaa aina kun voimme, mutta tänä kesänä meillä on ujuttautujaongelma. Äidin sisko oli kysynyt äidiltä, voisiko hän tulla tyttärensä kanssa lomailemaan saunamökkiimme, kun paikka on hänelle niin tärkeä. Kysymys oli esitetty niin, että isäni ei ollut paikalla ja äiti oli heikkona hetkenään suostunut. Nyt siis tätini ja serkkuni ovat tulossa ajankohtana, jota eivät ole ilmoittaneet, emmekä myöskään tiedä kauanko ovat viipymässä. Saunamökissä ei ole keittomahdollisuutta eikä jääkaappia, sisävessa on päämökissä ja juomavesi tulee vain päämökkiin. Äitini ei uskalla soittaa sisarelleen ja kertoa, että me muut emme halua hänen ja serkkuni tulevan, joten olemme nyt veljeni kanssa siinä tilanteessa, että joudumme viestinviejiksi ja saamme vihat niskaamme, kun emme halua omaa lomaamme palvella kutsumattomia vieraita. Lisäksi emme ehkä mahdu itse mökille silloin, koska saunamökin kamarissa nukkuvat yleensä veljeni ja hänen tyttöystävänsä.
No jos ne ihmiset on mukavia yms, niin normaalia olisi kysyä että milloin ja jos se mitä ehdottaa menee huonoon aikaan niin sanoo ettei käy, kävisikö joku muu aika?
Vai asuuko veli siellä koko kesän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ne ihmiset on mukavia yms, niin normaalia olisi kysyä että milloin ja jos se mitä ehdottaa menee huonoon aikaan niin sanoo ettei käy, kävisikö joku muu aika?
Vai asuuko veli siellä koko kesän?
Eivät ole mukavia. Jos olisivat, heidät kutsuttaisiin vieraaksi. Eli päättivät lähestyä perheen heikointa lenkkiä ja vedota tunteisiin ja saivat äitini sanomaan, että saa tulla. Ongelma vain on siinä, että oikeasti äitikään ei halua sisartaan sinne.
En ihmettele ujuttautujia, onhan se kiva päästä kerran kesässä mökille jos omaa ei ole ja aina parempi se on yöpyä muiden nurkissa kuin säästeliäänä vuokrata, saatika ostaa omaa.
Petu72 kirjoitti:
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Ihan ei kaikkia sovittuja lääkkeitä ole aamulla otettu.
Vain otettu lääke auttaa
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele ujuttautujia, onhan se kiva päästä kerran kesässä mökille jos omaa ei ole ja aina parempi se on yöpyä muiden nurkissa kuin säästeliäänä vuokrata, saatika ostaa omaa.
sitähän voi kertoa että ottakaa omat grillaus tarvikkeet mukaan maccaraa, lihaa jne. Talo tarjoaa sinapit ja ketsupin plus omat liinavaatteet ja pyyheliinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitähän voi kertoa että ottakaa omat grillaus tarvikkeet mukaan maccaraa, lihaa jne. Talo tarjoaa sinapit ja ketsupin plus omat liinavaatteet ja pyyheliinat.
Ei, kyllä minä mökin omistajana aion tarjota aivan kaiken. Ihan vain hyvää hyvyyttäni, koska vieraani ovat niin ihania ihmisiä. Sehän on varsin kohtuullista, etenkin pihien vieraiden mielestä. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyttäisin energiaa tosiaan myös pienen toivomuslistan laatimiseen. Ja sit tosiaan koko teidän porukka mökille silloinkin, kun tää lokkiparvi lehahtaa paikalle. Osa porukasta voi majoittua samaan tilaan heidän kanssa, kun on ahdasta . Jos olette liian vieraskoreita, tää voi jäädä tavaksi.
Olen omistanut mökin kohta kuusi vuotta ja tunkua ei kyllä kaveripuolelta ole :( Oletan syyksi mökin kaukaisen sijainnin pohjoisessa..mutta voinhan minäkin olla syy :D Nyt rohkenen ajatella, että olisipa se ihan mukavaa jos kesäkamut "tunkisi" mökille. Soittaisin vielä aamulla että tuokaa limppu ja silliä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen omistanut mökin kohta kuusi vuotta ja tunkua ei kyllä kaveripuolelta ole :( Oletan syyksi mökin kaukaisen sijainnin pohjoisessa..mutta voinhan minäkin olla syy :D Nyt rohkenen ajatella, että olisipa se ihan mukavaa jos kesäkamut "tunkisi" mökille. Soittaisin vielä aamulla että tuokaa limppu ja silliä, kiitos.
En usko, että ne tunkijat on yleensä niitä kavereita. Meillä appivanhemmat luulevat, että he saavat tulla vain paikalle marjaan. Inhottaa, koska tykkään esim saunoa ja uida nakuna.
Ja toinen laji on ilmeisesti sukumökit, jonka joku on lunastanut, mutta muiden mielestä se on edelleen vähän niinkuin yhteinen. Sellaisista kannattaa pysyä kaukana, jos yhtään kaipaa omaa rauhaa.
Vanha ketju, mutta ilmeisesti taas ajankohtainen.
Kerronpa oman tarinani. Lapsuudenperheellämme oli tosi läheinen tuttavaperhe, jonka lapset olivat samanikäisiä kuin minä ja sisareni, ja me lapsetkin olimme ylimpiä ystäviä. He kutsuivat meidät joka kesä mökilleen (vaikka meillä on omakin mökki) ja meillä oli todella mukavaa yhdessä. Teininä ystäväni sitten kutsui minut joka kesä viettämään aikaa kanssaan perheensä mökille ja meillä oli aivan ihanaa, eikä tämä ole vain minun mielipiteeni, vaan on esimerkiksi hänen isänsä ottamia videoita kun lähden bussilla mökkipaikkakunnalta ja tämä ystäväni kyynelehti perääni (ja minä kyynelehdin bussin ikkunassa; olimme todella läheisiä). Asuimme tämän tuttavaperheen kanssa eri paikkakunnilla, mutta vierailimme puolin ja toisin myös läpi talven ja kevään. Ystäväni kanssa kirjoittelimme ahkerasti (joo, tämä oli 80- ja 90-lukua). Itse lähdin opiskelemaan ulkomaille ja kirjoittelimme sinnekin tiiviisti kirjeitä ja olimme hyvin läheisiä.
Sitten ystäväni meni naimisiin ja päättikin, että hänen perheensä sukumökki kuuluukin vain hänelle ja miehelleen. Kielsi vanhempiaan enää tulemasta sinne, samoin kuin veljeään ja tämän vaimoa. Tietenkään kukaan muukaan ei ollut enää sinne tervetullut, eivät sukulaiset, ystävät, tuttavat, ei kukaan. Hänelle oli tosi tärkeää olla siellä vain ihan yksin miehensä kanssa ja sittemmin lastensa kanssa.
Pari kertaa kutsui minut vielä vierailemaan, mutta ei enää vuosiin. Koska asumme eri paikkakunnilla, emme juurikaan siis tapaa muutenkaan, koska hän viettää kaiken vapaa-aikansa mökillä (asuu samalla paikkakunnalla), ei halua sinne ketään eikä halua käydä missään muuallakaan vierailemassa.
En ole tuppautunut, en edes kysynyt voisinko tulla käymään koska se tuntuisi tuppautumiselta. Yritän pitää yhteyttä ja toistemme häissä olimme, samoin hän oli karonkassani kun väittelin. Mutta muuten tuntuu siltä kuin ystävyys on menetetty, koska hän tosiaan haluaa viettää vain kaiken ajan yksin mökillään eikä kukaan ole sinne tervetullut.
Hänen vanhempansa surevat sitä, että heiltä vietiin mökki ja siellä vietettävä mukava aika tuttaviensa ja sukulaistensa kanssa, kaipailevat sitä paljon. Ystävälläni ovat välit menneet täysin poikki veljeensä ja veljen perheensä kun he loukkaantuivat niin paljon siitä, että heitä kiellettiin tulemasta suvun yhteiselle mökille.
Eniten surettaa tuo ystävyyden menetys. Joten aika hyytäviä ratkaisuja jotkut ihmiset tekevät kun haluavat niin täysin, että se mökki on vain ja ainoastaan heille (vaikka ystäväni ei edes mökkiä omista, vaan se on edelleen hänen vanhempiensa, hänen ja hänen veljensä yhteisomistuksessa; hänen vanhempansa ja veljensä eivät vain halua riidellä asiasta.) Ehkä siinä sitten on jokin niin vahva omistajuuden tunne ja halu hallita sitä omaisuuttaan. Ikävä on kuitenkin ystävääni ja ihania aikojamme kyseisellä mökillä. Ja kyllä, meillä on myös oma mökki sekä myös iso vene (jolla pystyy asumaan), mutta sinne hän ei koskaan halunnut tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali, kohtelias ihminen kysyy itsestäänselvästi, mitä toivotaan tuotavan. Ottaa mukaan omat lakanat ja pyyhkeet ja ostaa ruokaa tuotavaksi sen mukaan mitä sovitaan.
Kesämökkinaapurimme toi kolme lastaan meidän mökille, ja ilmoitti että äiti ja isä lähtevät kahdeksi viikoksi lomamatkalle, niin meidän lapset tulee teille siksi aikaa.
Ei tulleet, kun ilmoitin että jokainen huolehtii omista lapsistaan.
Samanlaista lokkeilua tapahtuu karavaanarien leirintäalueilla, kun vanhemmat viettävät "laatuaikaa" jättäen jälkikasvunsa muiden leirintäalueelle majoittuneiden valvontaan.