Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa mökille kaikki ihanat sukulaiset ja naapurit, kyllä tänne mahtuu! Tiedätte keitä olette, tulkaa vain kaikki. Kahvipaketti riittää.
Hyvä se on täällä huudella, kun kukaan ei tosiasiassa tiedä, onko sinulla edes mökkiä ja jos, niin missä hornanperällä. Vai että oikein "Tiedätte eitä olette..."
Oli aika kehno yritys kehuskella itseään.
Ja joku tuossa edellä kysyy, miksi annatte mökkiosoitteen. Vastahan tuossa joku kertoi, miten oli lähikaupasta kerrottu tarkempi osoite, kun tiesivät paikkakunnan. Kysyvä löytää!
Ei meidän mökkiä tietäisi kyllä kaupassa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa mökille kaikki ihanat sukulaiset ja naapurit, kyllä tänne mahtuu! Tiedätte keitä olette, tulkaa vain kaikki. Kahvipaketti riittää.
Hyvä se on täällä huudella, kun kukaan ei tosiasiassa tiedä, onko sinulla edes mökkiä ja jos, niin missä hornanperällä. Vai että oikein "Tiedätte eitä olette..."
Ja joku tuossa edellä kysyy, miksi annatte mökkiosoitteen. Vastahan tuossa joku kertoi, miten oli lähikaupasta kerrottu tarkempi osoite, kun tiesivät paikkakunnan. Kysyvä löytää!
Tiesivät siis paikkakunnan ja jos lähikauppa, niin tarkemman kylänkin. Miksi se pitää kertoa kaikille?
Minä kerron vain, että mökkini on Pohjois-Karjalassa. Onnea vaan etsintöihin! 😄
Jos mökillä käydään juomassa kahvit, voi tarjota. Jos oleilu sisältää yöpymistä, kaikki saavat palvella itseään sekä tietenki tuoda omat eväänsä. En pidä lomaillessani mitään pitopalvelua.
Emme ole ikinä kutsuneet mökille miehen sukulaisista ketään. Kerran yksi heistä, ehdotti, että tulisi. Onneksi oli vielä korona-aikaa, siihen vedoten kieltäydyimme.
Eivät tiedä tarkkaa sijaintia ja mökki on vieläpä saaressa, joten yllätysvierailuja ei tarvitse pelätä.
Meillä nämä ujuttautujat ovat mökkinaapureita! Heidän mökki on reilun 1km päässä meidän mökistä. Saattavat pärähtää pihaan että "ajateltiin lämmittää sauna, mutta ei jaksettu ja tultiin tänne kun teillä on varmaan sauna jo lämmin!". Ei onneksi ollut niillä kerroilla..
Juhlimme mieheni 50-vuotispäiviä mökillä ja piha oli täynnä autoja ja ihmisiä. EIkös nämä mökkinaapurit kurvaa pihaan että "onkos täällä juhlat menossa öhhöhöö?". Pihalle näkee jo kaukaa eli fiksumpi olisi autot ja vieraat juhlatamineissaan nähtyään kääntynyt takaisin. Tajusivat onneksi lähteä aika pian, olisi kyllä ihan virallinen kutsu käynyt jos olisimme heidät halunneet mukaan.
He eivät onneksi syö jääkaappia tyhjäksi ja joskus saattavat tuoda muutaman juomatölkin mukanaan, mutta eniten tuossa harmittaa juuri se mitä tässä on sanottu aiemmin eli haluaisit nauttia mökin rauhasta, mutta ei. Tämä pariskunta ei edes välitä vaikka paikalla olisi (ihan kutsuttuna) ystäviämme, joiden kanssa haluaisimme viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän mökkiä tietäisi kyllä kaupassa kukaan.
Meidän tietää. Mökki on pikkukaupungin keskustasta pari km. Pikkukaupungissa meidät tunnetaan ja varmasti auliisti neuvotaan tie mökille kun joku kysyy. Onpa kysynytkin ja neuvoja on ihan itse saattanut kysyjän paikalle.
No ei tuossa mitään, kukaan poikkeajista ei ole olettanut jäävänsä yöksi tai edes kovin pitkäksi aikaa. Kahvit keitellään tai grillataan makkarat, joku on pulahtanut uimaankin, mutta siinä kaikki. Eipä nuo ole haitanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesivät siis paikkakunnan ja jos lähikauppa, niin tarkemman kylänkin. Miksi se pitää kertoa kaikille?
Minä kerron vain, että mökkini on Pohjois-Karjalassa. Onnea vaan etsintöihin! 😄
Emme mekään kertoneet kenellekään, että ostimme mökin. Asumme pikkuisella paikkakunnalla ja kylläpä vaan 2 viikon sisään kuulimme, että mökkikauppamme on tiedossa. Myös se, että missä mökki on.
En tiedä, että onko pankissa tai välittäjillä salassapitovelvollisuutta, mutta mökkinaapureilla ei ainakaan ole. Mökki ei ole samalla paikkakunnalla, jossa asumme, mutta aina joku tuntee jonkun jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin selkeää.
Naapurit sai "toisen käden" kautta tietää mökkimme sijainnin ja pikkupaikkakunnan kaupasta utelivat lähiosoitteen. Olin risusavotassa, kun kurvasivat pihaan. Minä vaan suoraan sanoin, että kääntäkää auto ja ette ole tervetulleita. Ihan sama, mitä ajattelivat.En muutenkaan ole niiden kanssa tekemisissä, ainoastaan moikataan pihalla. Nyt ei vissiin enää moikata ja sekin ihan hyvä.
Miksi et laittanut risusavottahommiin? Lopputulos olisi ollut luultavasti sama ja risusavotta valmis.
Mulle vaan tuli ns. mitta täyteen eikä niistä luultavasti olisi edes ollut siinä apua. Ainoastaan jääkaapin tyhjentämisessä.
No tää. "Apulaiset" mökillä ovat enemmän rasite kuin avuksi. Yhden homman ehkä just tekevät, ja loppuaika pitäisi seurustella. Siinä jää isäntäperheeltäkin hommat sitten hoitamatta, kun pitää huolehtia vieraista ja "talkooväen" muonittamisesta ja viihtymisestä.
Jos joku ilmestyy tontille, tyrkkään heti käteen joitain työkaluja. Esin tylsän shan, kirveen, kivisakseta kiviaidan tekoon, lapion, viikatteen, heinäseipäitä, hangon, haravan, myrkkyruiskun tms. Ja keittokirjan sekä ruokakaupan osoitteen sekä esiliinan ja työhaalarit. Lisksi osoitan työpisteet.
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla on useampi kaveri, joka innokkaasti haluasi tulla sinun mökille?
En tunne ketään, jota mökkeily kiinnostaa innokkaasti ja vielä vähemmmän jonku toisen mökillä.
Itsekin myin perintömökin samantien. Kaksi kertaa kävin siellä vanhempieni elossa ollessa.
Esimerkiksi myymäsi perintömökin ostajaa mökkeily ilmeisesti kiinnostaa.
Itse rakastan omaa mökkiäni, se on minulle paras paikka maailmassa.
Kaksi kaveriani tulee sinne mielellään myös, nytkin kumpikin on varmistanut, että sopiihan taas tänä kesänä käydä kerran olemassa pari päivää mökilläni. Kumpikin haluaisi myös oman mökin. Mutta kun sellaista ei kummallakaan ole, niin hyvin mielellään tulevat minun mökilleni, jos se vain sopii. Ja meillä on siellä aina tosi mukavaa.
Ei-toivotuille yllärivieraille keitetään kahvit, valitellaan, ettei ole tarjottavaa, ja kerrotaan, että just ollaan tunnin päästä lähdössä kauppaan/johonkin tärkeään paikkaan/retkelle. Kahvittelun jälkeen valitellaan, että nyt meidän pitää mennä ja paremmalla ajalla sitten ja saatellaan samalla lähtemisellä vieraat matkaan. Oikeasti sitten käydäänkin jossain, kaupassa tai jossain. Meillä on oikeastikin paikkoja jossa halutaan käydä/pitää käydä ja yllärivieraiden pölähtäessä pihaan on on sopiva mennä käymään siellä missä oli ajatus.
Ollaan aika hyviä tässä miehen kanssa ja pelataan hyvin yhteen, koska emme kumpikaan halua yllärimökkivieraita moneksi tuntia hengailemaan.
Jännä juttu, että joku haluaa toisten mökille. Minulla asia päinvastoin: kutsuja tulee eri puolilta jopa syyttävään sävyyn. Suuresta velvollisuudentunteesta käyn joskus jonkun luona piipahtamassa, ettei tulisi enempää sanomista. En viihdy toisten nurkissa. Vieraana ollessa yritän parhaani mukaan olla avuksi talon väelle, ettei siitäkään tulisi sanomista. Vien myös aina tuliaisia ja tarjoan osuuttani ruokakustannuksiin.
Jos oikeasti haluan mökkeillä, vuokraan jostakin sellaisen ja olen omassa rauhassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerron vain, että mökkini on Pohjois-Karjalassa. Onnea vaan etsintöihin! 😄Emme mekään kertoneet kenellekään, että ostimme mökin. Asumme pikkuisella paikkakunnalla ja kylläpä vaan 2 viikon sisään kuulimme, että mökkikauppamme on tiedossa. Myös se, että missä mökki on.
En tiedä, että onko pankissa tai välittäjillä salassapitovelvollisuutta, mutta mökkinaapureilla ei ainakaan ole. Mökki ei ole samalla paikkakunnalla, jossa asumme, mutta aina joku tuntee jonkun jne.
Aika vaikea lähteä kyselemään umpimähkään eri kunnista, jos tietää vain maakunnan 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää taitaa olla paras:
Sukulainen kysyi, että saako hän pitää lapsensa lakkiaiset meidän mökillämme ja tekisinkö juhliin kolme täytekakkua.Miten vastasit sukulaiselle?
Vastasin, että ei käy. En keksinyt mitään tekosyitä vaan sanoin suoraan.
Mitään ei ole sen jälkeen kuulunut ja hyvä niin.Luuliko se sukulainen, että sinä olet kondiittori? Olisiko sinun pitänyt tehdä kakut omalla kustannuksella?
Minua käski tuttu tekemään voileipäkakun hänelle. Sanoin, että osta ainekset kaupasta, niin teen. Meni hiljaiseksi. Oletti surkimus, että minä hyvää hyvyyttäni kustannan voileipäkakun hänelle. Ei siis tullut kakkua.
Anna mä arvaan. Se oli miespuolinen sukulainen sun tapauksessa?
Teen mielestäni (ja niin vissiin hänenkin mielestään) hyviä kakkuja. Mitenkään ei ilmaissut, että olisi kustantanut aineet.
Sukulainen oli naispuolinen.
Kuka haluaa aikuisena lähteä kenekään nurkkiin, etenkään mökille? En vaan jaksa ymmärtää ihmisten hinkua Suomessa nuhjuisiin mökkioloihin, takkaa lämmittämään, saunomaan ja grillaamaan - näitä monet tekee ihan kotonakin :) mutta jokainen tyylillään, itse lomailen perheeni kanssa mieluumin vaivattomammin, enkä todellakaan missään mökkien yhteismajoituksessa, muiden aikataulujen armoilla
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa aikuisena lähteä kenekään nurkkiin, etenkään mökille? En vaan jaksa ymmärtää ihmisten hinkua Suomessa nuhjuisiin mökkioloihin, takkaa lämmittämään, saunomaan ja grillaamaan - näitä monet tekee ihan kotonakin :) mutta jokainen tyylillään, itse lomailen perheeni kanssa mieluumin vaivattomammin, enkä todellakaan missään mökkien yhteismajoituksessa, muiden aikataulujen armoilla
On meillä ulkomaisetkin vieraat olleet aivan innoissaan. Ja onhan mökkikulttuuria muuallakin, vaikka Suomessa tunnutaan kuvittelevan, että se on joku suomalainen erikoisuus. Ei se ole.
Kolme toimivaksi osoittautunutta tapaa, jolla saa mökille ujuttautuneet lähtemään pois.
Viritä hiirenpyydyksiä tontille ja mökin sisälle, niin useimmat lähtevät jo saman tien pois.
Tontin laitaan voi laittaa pari mehiläispesää, ja vaikka niissä ei ole edes mehiläisiä, niin joillekin kutsumattomille vieraille sekin on liikaa.
Lisäksi voit kertoa, että mökkitontille on jyrsijöitä ja muita tuholaisia varten tehty karkoitus. ja myrkytystoimenpiteitä. Pelkästään jo sellaisen paperin tai kyltin näkeminen riittää näille "kutsumattomilla ystäville".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se mökin omistaminen rankkaa suomessa.
Ei ole rankkaa, jos saisi mökkeillä itsekseen.
Tää on jokakeväinen valituksen aihe.
Pitäisi kysyä niiltä, jotka tulevat kutsumatta toisten mökeille. Että miksi?Vastineeksi voi kysyä, että miksi kerrotte kaikille mökkinne tarkan sijainnin? Ei kutsumatta tule kukaan, jollei tiedä tarkkaa osoitetta tai ajo-ohjeita.
Vastasinkin jo tuolla:
"Naapurit sai "toisen käden" kautta tietää mökkimme sijainnin ja pikkupaikkakunnan kaupasta utelivat lähiosoitteen".
Vierailija kirjoitti:
Mökkini ei ole "nuhjuinen" vaan se Suomen kauneimmat kesämökit -ohjelmassa vihattu ns. kakkoskoti ja sinne ei todellakaan ole tervetulleita kukaan kutsumaton vieras.
Hiukan kevennystä.
Mulle tulee verbistä "ujuttautuminen" mieleen aina tämä