Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Yksi tuttava kutsui joka kesä mökilleen mutta siellä vieraat joutuivat aina töihin, milloin piti seinä maalata, milloin metsää raivata tms. Vieraista sai ilmaista työvoimaa jolla teetettiin raskaat työt soppa- ja saunakaljapalkalla. Ei sinne taida enää olla menijöitä, itse en ainakaan ole enää muutamaan vuoteen mennyt, kesällä on muutakin tekemistä kuin rehkiä työleireillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään sellainen tilanne, että mökkitien alkuun voisi laittaa lukittavan puomin? Siis sellainen tie, jota muut eivät käytä ja johtaa vain teidän mökillenne. Tarviikohan tuollainen luvan? Esim. hälytysajoneuvoja varten?
Kai omalle yksityistielle voi puomin laittaa, jos tie vie vain omalle mökille? Tätä olen harkinnut, en yllätysvieraiden vaan kylän ukkojen takia. Käyvät ihan pokkana ajelemassa mökkitiellä ja monesti tulevat ihan pihalle asti "paikkoja katselemaan", todella ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi ihan ystävällinen ja rehellinen vastaus, ilman mitään hätävalheita, jotka ovat läpinäkyviä? Jos kaverit ovat loukkaantuvaa sorttia, he vetävät herneet sieraimeen varmemmin hätävalheesta, kuin totuudesta.
Jos kuitenkin kutsutte, niin kerrotte, että omat liinavaatteet on tuotava, samoin on osallistuttava viikonlopun ruoka- ja juomakustannuksiin, sekä näistä aiheutuviin hommiin. Kun ehdot ovat selvät, niin harvat viitsivät nipottaa, jos mielivät joskus saada uuden kutsun.Tää on totta! Mutta kaikilta jää ap:n pointti nyt pois. Eli miten vastata niille tyypeille ovelasti.
Miksi niille pitää ovelasti vastata, jos ihan ystävällisesti ja suoraan kieltäytymällä saa saman lopputuloksen?
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin miehen vanhempien kuoltua heidän kesämökkinsä muutama vuosi sitten. Mökillä käyneet miehen sisarukset kävivät tästä huolimatta siellä edelleen ja olivat kuin kotonaan. Päädyttiin myymään mökki ja ostettiin toisaalta uusi mökki. Emme ole kertoneet sukulaisille tai kavereille tämän uuden mökin olemassaolosta mitään.
Kerroitteko edes myynnistä vai saiko uusi omistaja mökin kera vanhat yllätysvieraat?
Vierailija kirjoitti:
Ennen koronaa meillä oli luokkakokous ja tapasin pitkästä aikaa lapsuudenystäväni.
Vaihdettiin numeroita ja päätettiin nähdään kesällä.
Oltiin yhtenä vkonloppuna käymässä appivanhempieni luona ja laitoin viestiä voitaisko poiketa huomenna kotimatkalla.
Sovittiin tullaan klo 14 ja kysyin jos tuon jäätelöä ja mansikoita.
Mentiin, juteltiin, syötiin jäätelöä ja mansikoita.
Ystäväni mies ehdotti puuseen tyhjentämistä.
Vähän naureskellen ilmoitin ei nyt tullut oikeita vaatteita jne. Selitti pitää meidän maksaa oleskelu.
Mies ei millään uskonut me poiketaan ohikulkumatkalla ja lähdetään kotiin
Nää on näitä juttuja, mitä sitten toinen osapuoli kirjoittelee somessa ja lehdissä, että "Osattiimpas ovelasti häätää lokkeilijat pois mökiltämme. Olisivat tunkeneet viikoksi täysylöspitoon...tämä kikka toimi ja jopas nostivat vieraat kytkintä ja vakuuttelivat, että ihan ohikulkemassa vaan oltiinkin..."
Uskon siis sinua ja Ärsyttää sinun puolestasi! Oisko ihan niin, että noita lokkeilijoiden pelkoisia on niin paljon, että ihan normikyläilyt ei nykyaikana onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa meidän mökille tulijat edes kysyisivät, mutta eka ilmoitus on se kun ajavat pihalle.
Mutta jos kysyisivät etukäteen, vastaisin että viikonloput on jo melkein täynnä vieraita, ja loppuaika menee remontteihin. Mutta jos tarvitaan remonttiapua, niin soitellaan.
Tuo ongelma luulisi ratkeavan sillä, että vieraiden kurvatessa pihaan toteaa, että "voi harmi ettette soittaneet etukäteen, niin ei olisi tullut hukkareissu. Nyt meillä on jo muuta emmekä vastaanota nyt kyläilijöitä. Heippa hei. Soittakaa jatkossa etukäteen ja varmistakaa sopiiko tulla."
Eivät varmasti tule toista kertaa yllättäen elleivät ole ihan aivottomia.
Ostin sukumme vanhan tilan, kun oli menossa ulkopuolisille ja oli minulle tärkeä paikka lapsuudestani.
Siitäpä syntyi kuhina kun viisi tätiäni/setääni perheineen sitten lapsineen vaativat, että saavat jatkossakin lomailla (ennen tyhjillään olevassa) talossa. Oli koko suvun yhteinen kesänviettopaikka. Kukaan ei sitä kuitenkaan omistajasetäni kuoltua halunnut lunastaa edes yhteisesti, niin serkku oli myymässä paikkaa jo ihan muille. Minä yritin kyllä ehdottaa yhteisomistusta tai että halukkaat lomailijat maksaisivat osan ylläpitokustannuksista vuosittain. Nämä ehdotukset eivät käyneet yhtään kenellekään, koska aikaisemminkaan ei ole tarvinnut maksaa mitään.
Noh, minä tein niin, että kun mökiltä alkoi hävitä tavaraa "lapsuusmuistoja" jne milloin kenenkin salakävijän mukaan (jokaisella omat avaimet), niin vaihdatin lukot ja laitoin näkyvästi valvontakameroita ympäri pihaa. Siihen loppuivat kävijät. Nurinaa kyllä olen saanut kuulla jälkeenpäin.
-Mutta ompahan oma rauha mökkeillä ja kaikki tavarat tallessa kun menen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun joku kutsuu mökilleen , yritän kaikin keinoin keksiä jotain muuta , ettei tarvitsisi mennä. Ainakaan jos kyse on ulkohuussi/ mutaranta/ punkkipiha/ kantovesi / kynttilävalaistus systeemistä. Huh. Olen kaupunki-ihminen., joka nauttii kuuman asfaltin tuoksusta.
Minä en myöskään ymmärrä koko mökki ideaa.
Kutsuja tulee aina silloin tällöin ja nykyään uskallan kieltäytyä. Pari kertaa otin kutsun vastaan ja ehkä olen omituinen, mutta en viihtynyt.
Aikaa kulutettiin istumalla pihalla, istumalla sisällä, sanomalla ja olutta juomalla ja makkaraa paistamalla.
Odotin vain sitä hetkeä, että voin lähteä pois.
Voi toki johtua siitä, että asun omakotitalossa ja kotona on mielekästä puuhaa kesäisin pihalla. En jaksa istua möllöttää olutpullo kädessä ja paistaa makkaraa
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten ihmiset kehtaa. Me asuimme opiskeluaikoina Turussa. Joka hemmetin kesä Ruisrockin aikaan vanhat yläaste- ja lukiokaverit muistivat miten hyviä kavereita olemmekaan ja halusivat majoituksen. Tasan kerran joku tajusi edes pyytää mukaan ruissiin samalla, kun esitti tämän pyynnön. Ketään en majoittanut, kun oli niin ilmiselvää hyväksikäyttöä.
Vähän sama nyt, kun muutimme takaisin Helsingin kupeeseen. Turun kaverit haluaisivat kylään, joka tarkoittaisi Helsingin turistikohteissa pyörimistä. Ei jaksa.
Siis onko tuo koko porukka niin persaukista, että hotellissa asuminen on mahdotonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun joku kutsuu mökilleen , yritän kaikin keinoin keksiä jotain muuta , ettei tarvitsisi mennä. Ainakaan jos kyse on ulkohuussi/ mutaranta/ punkkipiha/ kantovesi / kynttilävalaistus systeemistä. Huh. Olen kaupunki-ihminen., joka nauttii kuuman asfaltin tuoksusta.
Minä en myöskään ymmärrä koko mökki ideaa.
Kutsuja tulee aina silloin tällöin ja nykyään uskallan kieltäytyä. Pari kertaa otin kutsun vastaan ja ehkä olen omituinen, mutta en viihtynyt.
Aikaa kulutettiin istumalla pihalla, istumalla sisällä, sanomalla ja olutta juomalla ja makkaraa paistamalla.
Odotin vain sitä hetkeä, että voin lähteä pois.
Voi toki johtua siitä, että asun omakotitalossa ja kotona on mielekästä puuhaa kesäisin pihalla. En jaksa istua möllöttää olutpullo kädessä ja paistaa makkaraa
No miksi et sanonut heille, että mitä sellainen sinulle mielekäs puuha voisi olla? Ei minua ainakaan kukaan voi pakottaa istumaan olut kädessä kenenkään mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko he, joilla ei ole mökkiä, ymmärtää, että meillä mökin omistajilla työpäivä mökillä on yleensä n. 10h pituinen, joskus pitempikin. Mökkipäiviä on vuodessa niin vähän, että rempat ja pihanhoito vie kaiken ajan. Ehkä sitä on vaikea uskoa, mutta niin se on.
Ei ole mitään aikaa kestitä vieraita.
Lanaa tuommoinen mökki maan tasalle ja rakenna sinne jotain kunnollista. Ei mitään mökkiä tarvitse koko ajan remontoida ja piha voi olla ihan luonnon tilassa.
Miksi ihmeessä pitäisi vastata jotakin "nasevaa"?
Tai olla ovela?
Tai näpäyttää?
Kaikki ongelmat juontaa juurensa juurikin siitä, että ei osata ja uskalleta puhua suoraan.
Oma ystäväni soittaa aina kesällä, kun hänen kesälomansa alkaa. Hain hänet aikaisemmin Hesasta ja vein takaisin. Laitoin aikaisemmin ruokaa, puhtaat petivaatteet ym. Mutta hän ei tuonut mitään tullessaan. Hän on aika röyhkeä, että vien ja kuskaan ilmaiseksi, kun sanoin hänelle, että voisi maksaa nämä bensakulut puoliksi, niin suuttui, etten voinut ilmoittaa tästä aikaisemmin? Hänen mielestään kännyyn voi aina tuijottaa, mutta ei puhua minun kanssani. Olin kuskannut meidät yhteen paikkaan katsomaan tämän kunnan nähtävyyksiä ym. katsoo koko matkan vain kännyynsä. Kun tultiin mun mökille, niin avaa viinipullon ja taas alkaa kännyn tuijottaminen, kun huomautin tästä, että voisit myös jutella minun kanssani, niin ystävä tokaisee, että olen todella itsekäs ja huomion hakuinen?!! Eli tämän jälkeen hylkäsin koko ystävyyden. Ja lisäksi laittaa vessan hanan vuotamaan moneksi tunniksi, kun rouva vain meikkaa ja laittaa tukkaa, kun tästäkin huomautin, että ne vesilaskut maksaa, niin sanoo vain, että ei huomannut mukamas? En usko, että omassa kodissaan on samanlainen käytös.
Kun näitä keskusteluja on nyt ollut vuositolkulla joka kevät, niin luulisi jo ei toivottujen kyläilijöiden loppuneen ja ottaneen onkeensa, että se ei vaan passaa mennä kutsumatta kenenkään mökille.
Pidä mökki autiotupa-tasoisena, niin ei ole tunkua.
Itse en kyllä ymmärrä, miksei voi ujuttautujille sanoa suoraan? Meidän mökille ei ole kukaan ängennyt(ks ensimmäinen lause), mutta anoppi yritti tuttavuuden alkuvaiheessa kutsua itse itseään kylään. No, mies oli muuttanut minun kämppääni, joten oli helppo sanoa: "Minä kutsun kyllä sitten kun minulle sopii." (Ja kutsuin sitä kyllä ensimmäiset 10 vuotta, sitten kyllästyin myöhästelyyn ja päätin että kutsukoot mies jos tahtoo äitiään nähdä. Ei ole kutsunut.)
Oikeasti, jos joku on niin moukka, että yrittää tulla kutsutuksi, ei menetä mitään vaikka tuttavuus katkeaisikin. Parempi vaan niin. Joten mitä suoremmin sanoo, sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttava kutsui joka kesä mökilleen mutta siellä vieraat joutuivat aina töihin, milloin piti seinä maalata, milloin metsää raivata tms. Vieraista sai ilmaista työvoimaa jolla teetettiin raskaat työt soppa- ja saunakaljapalkalla. Ei sinne taida enää olla menijöitä, itse en ainakaan ole enää muutamaan vuoteen mennyt, kesällä on muutakin tekemistä kuin rehkiä työleireillä.
Täytyy todeta, että tuttavasi on harvinaisen fiksu tyyppi. Mökkirauhan saivat teettämällä töitä. Tuostapa siis toimiva vinkki muillekin! 😉
Vierailija kirjoitti:
Pidä mökki autiotupa-tasoisena, niin ei ole tunkua.
Itse en kyllä ymmärrä, miksei voi ujuttautujille sanoa suoraan? Meidän mökille ei ole kukaan ängennyt(ks ensimmäinen lause), mutta anoppi yritti tuttavuuden alkuvaiheessa kutsua itse itseään kylään. No, mies oli muuttanut minun kämppääni, joten oli helppo sanoa: "Minä kutsun kyllä sitten kun minulle sopii." (Ja kutsuin sitä kyllä ensimmäiset 10 vuotta, sitten kyllästyin myöhästelyyn ja päätin että kutsukoot mies jos tahtoo äitiään nähdä. Ei ole kutsunut.)
Oikeasti, jos joku on niin moukka, että yrittää tulla kutsutuksi, ei menetä mitään vaikka tuttavuus katkeaisikin. Parempi vaan niin. Joten mitä suoremmin sanoo, sen parempi.
Naulankantaan! Suora ja asiallinen puhe toimii parhaiten. Jos sanoo, että halutaan olla mökillä oman perheen kesken, ja jos joku sittenkin koittaa tunkea, on tuollainen tyhmä ihminen. Umpityhmä joka siitä suuttuu, saa suuttuakin.
Mökkivieraat tulee jos tulee ja sille ei voi mitään. Ihan sama kuin jos joku ottaa käyttöön maksetun parkkiruutusi vaikka keskellä päivää, niin jos tuletkin aikaisemmin töistä, etsit autollesi jonkun muun paikan.
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Ymmärsikö joku tästä jotain?
Saatatpa olla oikeassa! Ei ole tuota tullut ennen ajateltua, mutta toden totta, kukaan ei ole koittanut tunkea mökillemme Ruokolahdelle. (Kunta Kaakkois-Suomessa).