HOITAJAT, KYYKYTTÄVÄTKÖ lääkärit tosiaan teitä töissä kuten Iltalehti uutisoi?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c46a9120-84bf-4522-8de7-53f2c9dc8b87
Sairaalamaailman vanhakantainen hierarkia puhuttaa. Lääkäreillä on oma ruokalan pöytä ja lääkärit saattavat ”kyykyttää” nuoria hoitajia. IL selvitti, mitä suomalaisissa sairaaloissa tapahtuu kulissien takana.
Hoitajat, ja miksei muukin sairaala väki, kertokaa kokemuksianne, pitääkö lääkärien hoitajien kyykytys paikkaansa ja onko toiminta noin hierarkista vielä 2020-luvulla?
Kommentit (430)
Hoitaja on käynyt ammattikoulun tai amkin, lääkäri tiedeyliopiston. Hoitajan kanssa ei voi käydä älykästä keskustelua kun ne puheet nuorilla hoitajilla ovat viina- ja bilejuttuja ja vanhemmat virkkaavat sukkia. Siksi pidän etäisyyttä ja odotan hoitajien osoittavan arvostusta lääkärikuntaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäritkin istuu paskalla. Miettikää ne jumalasta seuraavat vessassa, kun seuraavan kerran käyttäytyvät mulkusti teitä kohtaan.
Meillä on lääkäreille omat vessatkin, joiden ovessa lukee "Lääkärit". Olen joskus käynyt siellä kun kukaan ei ole nähnyt ja jättänyt vetämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä ennen kuin hakeutuu hoitoalalle, että jaksaako nöyristellä ja onko luonteeltaan alistuva. Hoitajana joutuu kohtaamaan paljon epämiellyttäviä tilanteita vaatimattomalla palkalla. Lisäksi työvuorojen ja työputkien jälkeen on niin väsynyt ettei jaksa elää omaa elämää. Monen tunnin päiväunet tulevat tavaksi.
Minulle on lääkäri haistatellut kierrolla potilaan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovathan lähäri ja lääkäri sosiaalisessa hierarkiassa aivan eri tasolla, mutta silti kaikkia pitää kohdella kunnioittavasti.
Hassu ketju kun monella on täysin puurot ja vellit iloisesti sekaisin. Ihmisarvo on kaikilla sama ja kaikkia tulee kohdella kunnioittavasti. Kuitenkaan siitä ei seuraa, että lähärillä olisi asiantuntemusta lääkärin arvioihin tai että kaikkien pitäisi leikkiä samalla hiekkalaatikolla vaikkapa sitä kymmentä tikkua laudalla. Kukin saa syödä siinä seurassa kuin tykkää ja kukin vastaa omista lausunnoistaan ja töistään. Hoitajia ei näytä kiinnostavan pätkän vertaa lääkärin jaksaminen tai lääkärin arvostaminen, mutta hoitajolle pitäisi sallia aivan rajaton käytös koska tahansa.
Ihmisarvo ei ole eikä tule koskaan olemaan kaikilla sama. Jos olisi, tätä kyykytysketjua ei olisi edes olemassa. Aina joku on jollekin se alempiarvoisin, tämä alkaa jo hiekkalaatikolta, ellei peräti jo aikaisemmin. On melleinpä rehellisempää näyttää avoiesti halveksuntaansa, kuin esittää tasa-arvoista ja hyväksyvää, kun eleet ja toiminta viittaavat kuitenkin aivan muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja on käynyt ammattikoulun tai amkin, lääkäri tiedeyliopiston. Hoitajan kanssa ei voi käydä älykästä keskustelua kun ne puheet nuorilla hoitajilla ovat viina- ja bilejuttuja ja vanhemmat virkkaavat sukkia. Siksi pidän etäisyyttä ja odotan hoitajien osoittavan arvostusta lääkärikuntaa kohtaan.
Nuoret lääkärit ei biletä eikä puhu bilettämisestä? 😂 bilettää ja juo viinaa muuten vanhemmatkin lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä ennen kuin hakeutuu hoitoalalle, että jaksaako nöyristellä ja onko luonteeltaan alistuva. Hoitajana joutuu kohtaamaan paljon epämiellyttäviä tilanteita vaatimattomalla palkalla. Lisäksi työvuorojen ja työputkien jälkeen on niin väsynyt ettei jaksa elää omaa elämää. Monen tunnin päiväunet tulevat tavaksi.
Minulle on lääkäri haistatellut kierrolla potilaan edessä.
Konkarihoitajalle nuorempi lääkäri tiuski jotain ja voin kertoa, että se lääkäri lähti punaisena nolostellen pois tilanteesta. Hoitaja siis opasti lääkäriä ihan aiheesta ja lääkäri ei meinannut sitä kestää, vaikka oli täysin väärässä.
Lääkärit on asemansa ansainneet. Ennen hoitajat ymmärsivät paremmin kunnioittaa.
Tuntuu, että nuori nykysukupolvi on unohtanut luokkayhteiskunta jaon.
Aina on ollut eri sosiaaliluokat, toiset kuuluu korkeampiin kuin toiset.
Katsokaapa vaikka montako hoitajaa oli esim. Björn Wahlroossin 60-synttäreillä joista uutisoitiin laajasti.
Itse olen ollut muutaman vuoden hoitaja ja minun työpaikalla on tätä ilmiötä huomannut mistä uutinen tehtiin.
Näin omin silmin tuota lääkärin kyykytystä kun kävin tk:ssa ensin hoitajalla joka teki arvion ja tarvi lääkärin paikalle kirjoittamaan reseptin.
Se lääkäri huus sille hoitajalle ei tuo mikään korvatulehdus oo (vaikka olikin).
Hoitajan hartiat lytistyi silmissä ja ilme oli alistunut.
Selvää henkistä väkivaltaa ilman mitään syytä.
Ihan kamalaa.
Lukion opettajana olen havainnut, että monet matemaattisesti lahjakkaat ovat kömpelöitä sosiaalisissa suhteissa. Monella on ihan autismin kirjon diagnoosikin, osalla ei, vaikka selväst kuuluisivat kirjolle. Näistä suuri osa hakeutuu lääkiteteen pariin ja tavoitteet ovat korkealla.
Olisiko niin, että sairaaloissa pyörii paljon oman alansa huippuja, jotka vain eivät autismistaan johtuen kykene asialliseen kommunikaatioon?
Ilmoitus vaan kaikista tuollaisista työsuojeluun niin kyllä ne alkaa loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäritkin istuu paskalla. Miettikää ne jumalasta seuraavat vessassa, kun seuraavan kerran käyttäytyvät mulkusti teitä kohtaan.
Olin töissä.yliopistosairaalan leikkaussalissa, toimistohommissa. Koska olen hoitaja= alinta kastia, niin toimistoni oli wc:tä vastapäätä. Ihmiset eivät tajunneet, että oven läpi kuului kaikki, mitä tekivät siellä wc:ssä. Vähiten käsiään pesivät wc- käynnin jälkeen lääkärit, anestesialääkärit ja kirurgit. Sen kokemuksen jälkeen en enää ihmettele leikkauksiin liittyvien infektioiden määrää🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä.yliopistosairaalan leikkaussalissa, toimistohommissa. Koska olen hoitaja= alinta kastia, niin toimistoni oli wc:tä vastapäätä. Ihmiset eivät tajunneet, että oven läpi kuului kaikki, mitä tekivät siellä wc:ssä. Vähiten käsiään pesivät wc- käynnin jälkeen lääkärit, anestesialääkärit ja kirurgit. Sen kokemuksen jälkeen en enää ihmettele leikkauksiin liittyvien infektioiden määrää🤪
Vessakyylät on yleensä kaikissa työpaikoissa niitä kaikken pidetyimpiä ja arvostetuimpia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit hallitsee ryyppäämisen. Se opetetaan lääkiksen aikana kyllä tehokkaasti. Ja lääkkeiden väärinkäytön myös. Monia tuli nähtyä 30 vuotisen urani aikana sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessakyylät on yleensä kaikissa työpaikoissa niitä kaikken pidetyimpiä ja arvostetuimpia ihmisiä.
Luitko tekstini? Asia kävi selville ihan kyyläämättäkin.
Kannattaa vaan alkaa lääkärien huolehtimaan siitä käsihygieniastaan aika paljon paremmin, aika huonoissa kantimissa on muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lukion opettajana olen havainnut, että monet matemaattisesti lahjakkaat ovat kömpelöitä sosiaalisissa suhteissa. Monella on ihan autismin kirjon diagnoosikin, osalla ei, vaikka selväst kuuluisivat kirjolle. Näistä suuri osa hakeutuu lääkiteteen pariin ja tavoitteet ovat korkealla.
Olisiko niin, että sairaaloissa pyörii paljon oman alansa huippuja, jotka vain eivät autismistaan johtuen kykene asialliseen kommunikaatioon?
Jostain luin jutun, että kirurgeissa olisi paljon s paatteja? Varmaan työn luonne selittää asian.
Puolukan Poimija kirjoitti:
Ilmoitus vaan kaikista tuollaisista työsuojeluun niin kyllä ne alkaa loppumaan.
Valitettavasti lääkärit johtaa noita terveyskeskuksia, sairaaloita, yms. ja ei korppi korpin silmää noki.