Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HOITAJAT, KYYKYTTÄVÄTKÖ lääkärit tosiaan teitä töissä kuten Iltalehti uutisoi?

MIETTEISSÄÄN
20.05.2022 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c46a9120-84bf-4522-8de7-53f2c9dc8b87

Sairaalamaailman vanhakantainen hierarkia puhuttaa. Lääkäreillä on oma ruokalan pöytä ja lääkärit saattavat ”kyykyttää” nuoria hoitajia. IL selvitti, mitä suomalaisissa sairaaloissa tapahtuu kulissien takana.

Hoitajat, ja miksei muukin sairaala väki, kertokaa kokemuksianne, pitääkö lääkärien hoitajien kyykytys paikkaansa ja onko toiminta noin hierarkista vielä 2020-luvulla?

Kommentit (430)

Vierailija
381/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät ole ainoita jotka toimivat luokkajakoperiaatteella. Opiskelijat ovat alinta kastia, joita hoitajat vastaavastin katsovat alaspäin , halveksien ja tervehtimättä.

Vierailija
382/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät ole ainoita jotka toimivat luokkajakoperiaatteella. Opiskelijat ovat alinta kastia, joita hoitajat vastaavastin katsovat alaspäin , halveksien ja tervehtimättä.

Ap on ovelasti rajoittanut keskustelun vain lääkärien kyykyttämiseen, ei hoitajien tekemisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ihmiset eivät kestä mitään.

Se ihmisarvo on sidottu asemaan ja suorituksiin.  Kilpailu on kovempaa kun kaikilla on mahdollisuus.  Kaikki työ on silti tarpeellista.

Vierailija
384/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit tuntuvat usein luulevan, että he ovat hoitohenkilökunnan pomoja. Hoitohenkilökunnalla on kuitenkin omat esihenkilönsä ja lääkärit ovat työtovereita.

Tämä onkin yksi sairaanhoidon ihmeellisyyksistä, joka ei ainakaan minulle aukea. Monesti kuulee puhuttavan tiimeistä jossa on 1 lääkäri ja 1-2 sairaanhoitajaa. Sitten näillä on eri pomot, jotka ohjeistavat heidän töitään ja määrittävät loma-aikoja. En vaan osaa kuvitella tilannetta, että pajalla olisi hitsarille ja levysepälle eri työnjohtajat kun nämä kerran parina tekevät töitä.

Vierailija
385/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi hoito on mitä on?

Potilaat alinta kastia tietty, joita pompotellaan - siksi itse hoitojlökunta ei koskaan hakeudu ns hoitoon.

Vierailija
386/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala on naisvaltainen ala. Ei sinne tarvita lääkäriä kyykyttämään, hoitajat kyykyttävät toinen toisiaan.

Vierailija
387/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit, nuo hoitoalan mätäpaiseet.

En tunne montaa lääkäriä siviilissä, mutta ne jotka tunnen on kusipäisiä maailman omistajia

Siinäpä se, muutaman tuntee ja valmis pitämään kaikkia samanlaisina kusipäinä. Ei mitään tolkkua kommenteissa.

Minäkin tunnen monia, ja kaikki tuntemani ihan ok- tyyppejä, päteviä ja miellyttviä,kukaan ei kyykyttele ketään, eikä aliarvioi muita ihmisiä.

Vierailija
388/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. Minut on opiskelijana otettu vastaan ihanasti, on jaksettu vastata sen tuhanteen kysymykseen ja kannustettu sekä annettu vastuuta. Ihanasti on otettu vastaan työyhteisöön vaikka sekään ei ole ongelmaton.

Vierailija
389/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta kertaa saanut todistaa eräässä isossa sairaalassa kuinka muutamat lääkärit ylimielisesti kyykyttävät hoitajia, ei voi pitää yksittäistapauksina.

Vierailija
390/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä palstoja kun lukee, niin piirtyy kuva, että hoitajat arvostavat itsensä liian korkealle. Tärkeitä ovat ilman muuta, mutta ajatelkaapa, jos lääkärit alkaisi lakkoon, niin miten he potilaita hoitaisi, kun eivät tietäisi mitä lääkkeitä pitää antaa tai millaista hoitoa ylipäätään ja leikkaukset ylipäätään. Niin, ne lääkärit ovat kuitenkin kaiken a ja o. Itse olen kohdannut vain ihania ja osaavia lääkäreitä.

Hoitajana näitä kommentteja on vähintäänkin ristiriitaista lukea. Monessa kommentissa kaivataan sitä että hoitajat arvostaisivat enemmän työtään ja taas seuraavassa kommentissa moititaan heidän arvostavan itseään ja työtään liikaakin.

En ihmettele yhtään että nuoret eivät alalle nykyisin halua.

Mä ainakin arvostan hoitajia ja heillä on myös hyvä tietämys lääkkeistä. Jos lääkärit menisivät lakkoon, uskon että hoitajilla pärjättäisiin hyvin jonkun aikaa.

Aniharvalla hoitajalla on lääkkeenmääräämisoikeus.

Vierailija
391/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä palstoja kun lukee, niin piirtyy kuva, että hoitajat arvostavat itsensä liian korkealle. Tärkeitä ovat ilman muuta, mutta ajatelkaapa, jos lääkärit alkaisi lakkoon, niin miten he potilaita hoitaisi, kun eivät tietäisi mitä lääkkeitä pitää antaa tai millaista hoitoa ylipäätään ja leikkaukset ylipäätään. Niin, ne lääkärit ovat kuitenkin kaiken a ja o. Itse olen kohdannut vain ihania ja osaavia lääkäreitä.

Hoitajana näitä kommentteja on vähintäänkin ristiriitaista lukea. Monessa kommentissa kaivataan sitä että hoitajat arvostaisivat enemmän työtään ja taas seuraavassa kommentissa moititaan heidän arvostavan itseään ja työtään liikaakin.

Mä ainakin arvostan hoitajia ja heillä on myös hyvä tietämys lääkkeistä. Jos lääkärit menisivät lakkoon, uskon että hoitajilla pärjättäisiin hyvin jonkun aikaa.

Tietenkään leikkauksia ei voitaisi tehdä ilman kirurgeja, mutta kyllä hoitajat ison osan potilaista pitäisi hengissä jonkun aikaa.

Vierailija
392/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan en kaikkia alempia viestejä ehtinyt lukemaan, mutta nuoremmat lääkärit on tässä selvästi parempia ja arvostavat hoitajien työpanosta. Myös moni tuttu vanhempi lääkäri sanovat että hyvä hoitaja on kullan väärti ja arvostavat niin entisiä apuhoitajia (perushoitajia l. lähihoitajia) kuin sairaanhoitajia. Avohoito on helpompaa kuin hierarkinen sairaalamaailma. Itse olen hoitajana pyrkinyt juttelemaan lääkärille kuin kelle tahansa kollegalle ja huonoa kohtelua en ole kohdannut kuin kirurgialle, siellä hierarkia tuntuu olevan huipussaan.

Vierailija
393/430 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä olet töissä. Jotkut kirurgit kohtelee hoitajia kuin häiritseviä hyönteisiä, psykiatrit tekee pääsääntöisesti tiimityötä, terveyskeskuslääkärit on samassa uppoavassa veneessä hoitajien kanssa jolloin on tuurissaan voittaako empatia vai selviytymisvaisto. Ja yksilöt on yksilöitä, suurin osa tapaamistani lääkäreistä on hyviä tyyppejä niin kuin ihmisistä yleensäkin.

Mut onhan se vähän, jos harjoitteluun tulevalle opiskelijalle annetaan vinkit mihin kannattaa väistää jos kirurgilla alkaa kiehua ettei joudu tämän silmiin osuessaan haukkujen uhriksi. Sen sijaan että sanottaisiin kirurgille että puhuppas ihmisille asiallisesti kun töissä ollaan.

Hyvä analyysi. Kirurgi = jumalasta seuraava - ylöspäin :D

Vierailija
394/430 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ovelasti rajoittanut keskustelun vain lääkärien kyykyttämiseen, ei hoitajien tekemisiin.

Ketju koskee tuota artikkelia. Pakko rajottaa johonkin. Enkä ole ap. Ja onhan ketjukin rönsyillyt jo ties minne. Hei vaan hoitsujen vihaaja.

Vierailija
395/430 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en hoitaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään leikkauksia ei voitaisi tehdä ilman kirurgeja, mutta kyllä hoitajat ison osan potilaista pitäisi hengissä jonkun aikaa.

Niin. Ja osaahan hoitajat jotain juttuja. Voivat antaa rokotuksia, sitoa nyrjähtäneitä nilkkoja ja haavoja, katsoa ihottumia ja luomia, kaikkeen pieneen ei tarvita lääkäriä.

Vierailija
396/430 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut tehohoitajana, anestesiahoitajana ja päivystyksessä ja meillä aina hommat toimineet hyvin ja ollaan ihan "samassa kusessa" kaikki :D Varmaan eri paikoissa ja eri työnkuvissa eri tavalla, meillä homma pelaa ja ihan kavereita ollaan keskenämme. Toki teemme niin tiiviisti töitä yhdessä että vähän pakkokin sujua.

Vierailija
397/430 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän töissä hoitajia enemmän yykyttää ja tylyilee omat esimiehet (eli osastonhoitajat ja ylihoitajat).

Vierailija
398/430 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä

Vierailija
399/430 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kyllä. Ei kaikki, mutta liian iso osa.

Vierailija
400/430 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksesta valitettavasti suurinosa kyllä mun työpaikalla.