HOITAJAT, KYYKYTTÄVÄTKÖ lääkärit tosiaan teitä töissä kuten Iltalehti uutisoi?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c46a9120-84bf-4522-8de7-53f2c9dc8b87
Sairaalamaailman vanhakantainen hierarkia puhuttaa. Lääkäreillä on oma ruokalan pöytä ja lääkärit saattavat ”kyykyttää” nuoria hoitajia. IL selvitti, mitä suomalaisissa sairaaloissa tapahtuu kulissien takana.
Hoitajat, ja miksei muukin sairaala väki, kertokaa kokemuksianne, pitääkö lääkärien hoitajien kyykytys paikkaansa ja onko toiminta noin hierarkista vielä 2020-luvulla?
Kommentit (430)
Kannattaako kenelläkään itseään arvostavalla ja kunnianhimoisella ihmisellä hakeutua sairaanhoitajakoulutukseen. Mulle on tullut aika karmiva kuva sh:n työstä. Henkisesti ja fyysisesti raskas kiittämätön ala eikä edes lääkärikollegatkaan arvosta vaan osa suhtautuu alentuvasti. Eikä minkäänlaista palkkakehitystäkään luvassa ja nyt Vihreät ovat ottamassa pois sunnuntailisät. Koiran virka. Hakeutukaa mieluummin lääkikseen kuin sh-kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista hiihtäjää on joka alalla, usein olen todistanut kun hoitaja kollega kyykyttää lääkäriä tai haukkuu selän takana aiheetta esim. vastaanottoaikojen venymisestä. Tajuamatta kuinka vastuullista ja vaativaa työ on.
Meillä ei lääkärit kyykytä, hyvässä yhteystyössä tehdään töitä potilaiden eteen ja tauollakin istutaan samassa pöydässä. Tosin iso osa lääkäreistä käy ruokalassa syömässä ja hoitajat ei yleensä sinne ehdi kun on paljon muita tehtäviä, jotka tulee hoitaa sinä aikana kun vastaanotoissa on paussi keskipäivällä. Että valtaosin hoitajat taukohuonetta käyttää.
Kerran olen vain todella törkeään lääkäriin törmännyt. Nauroi ylimielisesti päin naamaa kun kerroin lääketiputuksen aikana potilaan verenpaineen nousseen ihannetasolta 200/100 tasolle ja kysyin mitä lääkettä antaisin, jotta paine laskee ja hidastanko lääketiputusta. Perusteli että hänen omassa yksikössään (oli vieraileva tähti) nuo ovat vielä aivan hyvät paineet. No juu mutta nyt ei oltu missään hänen yksikön erikoistilanteessa vaan kyseessä oli hauras vanhus kenellä päässä suonet kohta poksahtelee lääkkeen aiheuttaman paineen nousun takia. Murr!
Toikin kuulostaa ihan p@$$kalta ettei hoitajalla ole aikaa lähteä lounasravintolaan syömään, mutta lääkäreillä on. Mitvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista aloittajan kuvailemaa on eniten erikoissairaanhoidossa. Lääkärit siellä ihan eri maailmasta kuin esim kotihoidossa tai terveysasemalla. Niin pitkälle lukeneita, tekevät tutkimusta, vaativia leikkauksia, ovat guruja tai sellaisiksi pyrkiviä erikoisaloillaan. Eivät oikein jaksa hoitajia viihdyttää ja mielistellä. Täysin ymmärrettävää.
Itse olen pitkälle lukeva lääkäri. Alussa morjestin kyllä hoitajille, mutta sitten alkoi tulla muilta vanhemmilta ja korkeemmilta lääkäreiltä kommenttia, että "ollaan eri ammattikuntaa ja vanhoja tapoja ei kannata muuttaa, jos haluaa uralla edetäkkin". Se tulee tuolta ylempää se paine. Aikalailla kaikki lääkärit haluaa eteenpäin eivätkä hylkiöiksi omien keskuudessa niin ei uskalleta vanhoja arvomaailmoja haastaa mitä ylemmät lääkärit pitää yllä. Myöskin tapana, että toisia pitää puolustaa, jos hoitaja(t) jostain valittaa.
Mieheni on puolustusvoimissa töissä upseerina ja kertoo, että myös siellä on tuollainen iän ikuinen vanha samanlainen hierarkinen systeemi, jossa ylempänä olevat määrittävät pelisäännöt.
Turha meitä kaikkia lääkäreitä on syyttää siitä, että sairaalamaailma on edelleen ikivanha hierarkinen laitos, jossa ylhäältä tulee toimintamallit ja se "mikä on hyväksyttyä" ja miten kohdella esim. juuri hoitajia ettei ole soveeliasta kaveerata (kuulemma voivat ruveta itsestään liikaa luulemaan ja pian kertovatkin jo että mikä sairaus todennäköisesti on ja niin edelleen ja astuvat varpaille)
Näin meillä isossa yliopistosairaalassa. En sitten osaa sanoa onko joka paikassa näin.
Terv. erikoistuva lääkäri
Pitkälle lukenut lääkäri kirjoittaa hierarkkinen-sanan kaksi kertaa yhdellä k:lla?
Hierarkinen kirjoitetaan yhdellä k:lla.
Itse asiassa se kirjoitetaan kahdella k:lla. Hierarkia. Hierarkkinen. Mutta ei kai lääkäreilläkään täydellinen kielioppi ole pääsyvaatimuksena lääkikseen. Äidinkielenopettajilla ehkä.
Kyllä on täynnä kirjoitusvirheitä "pitkälle lukevan lääkärin" kirjoitus. Ei lääketieteelliseen eikä varsinkaan "pitkälle lukevalle lääkärille" aukea ovet , jos hän on noin sivistymätön, että ei osaa alkeellistakaan kielioppia. Tässä tapauksessa taitaa kirjoittaja olla ihan toisesta koulukunnasta , vaikkapa ns. trollikoulukunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lääkäri ei kuulemma tervehdi hoitajia. Monikohan siivooja sanoisi hoitajista samaa?
Arvaan että hoitajia alemmat kokevat kovia heidän alaisuudessaan :)
Missä hoitajalla on ketään alaisuudessaan? Jos nyt ei osaston- tai ylihoitajista puhuta. En minä ainakaan koe että kukaan olisi minua alempi tai alaisuudessa. Itse olen kyllä päätöshierarkiassa tietyissä asioissa lääkäriä alempi, mutta en hänenkään alaisuudessaan.
T. Sh
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako kenelläkään itseään arvostavalla ja kunnianhimoisella ihmisellä hakeutua sairaanhoitajakoulutukseen. Mulle on tullut aika karmiva kuva sh:n työstä. Henkisesti ja fyysisesti raskas kiittämätön ala eikä edes lääkärikollegatkaan arvosta vaan osa suhtautuu alentuvasti. Eikä minkäänlaista palkkakehitystäkään luvassa ja nyt Vihreät ovat ottamassa pois sunnuntailisät. Koiran virka. Hakeutukaa mieluummin lääkikseen kuin sh-kouluun.
Täytyy myöntää että työstään nauttivana hoitajana hirvittää millaisia ja miten hyvin alalle soveltuvia kollegoita on jatkossa tarjolla, jos sairaanhoitajaopinnoista tulee niitä joihin päätyy lähinnä ihmiset jotka ei muualle pääse - koska kaikki vähänkään järkevät hakeutuu muualle näiden mainospuheiden jälkeen. Lähihoitajaopintoihin tuntuu paikoin olevan jo se asenne, että sinne vaan kaikki jotka ei muualle sovi tai selviä, ja se on väärin kaikkia osapuolia eikä vähiten sitä opiskelijaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa jäykkä hierarkia on edelleen voimissaan. Jo vuosikymmeniä on tiedetty, että tuollainen johtamistyyli (johdostahan asenteet lähtevät) ei sovellu nykyaikaan, vaan pikemminkin saa aikaan toimimattomia ja huonovointisia työyhteisöjä (työuupumusta, työpaikkakiusaamista, pitkiä sairauslomia). Joidenkin tahojen intressejä ilmeisesti kuitenkin palvelee, että julkinen terveydenhuolto kiemurtelee yhä syventyvässä henkihieverissä työntekijä- ja resurssipulan keskellä.
Olin aikoinaan hoitaja, nykyään olen sosiaalityöntekijä. Jos vertaan sosiaalitoimea vaikkapa sairaala- tai terveyskeskusmaailmaan, sosiaalityöntekijä vastaa lääkäriä (yliopistokoulutettu, oman alansa "ylin" asiantuntija organissatiossa ja se, joka tekee itsenäisiä/viimesijaisia ratkaisuja, jolta muut kysyvät tarvitessa neuvoa). Mutta pelkkä ajatuskin, että sosiaalitoimiston väki istuisi ruokalassa omissa ammattikuntaisissa pöydissään, sossut eivät moikkaisi ohjaajille tai sihteereille. käskyttäisivät muita, juoksuttaisivat asioillaan tms. on täysin absurdi. Onneksi.
Periaatteessa kyllä ymmärrän lääkäreitä, koska tekevät tosiaan päätöksiä, joista ovat vastuussa. Sairaanhoitaja ei voi tehdä mitään ilman, että lääkäri on antanut asialle siunauksensa. Jos tekee, niin joutuu vaikeuksiin siinä vaiheessa, kun aletaan syynäämään esim. hoitovirheitä. Sairaanhoitaja ei tee mitään päästöstä esim. lääkkeistä tai suonensisäisistä nesteistä, ilman, että lääkäri on antanut siihen ohjeet.
Joskus on näitä hoitajia, jotka kuvittelee olevansa lääkärin tasolla ja menevät tekemään yli oman toimivaltansa. Näin ei saa tapahtua, joten silloin on tärkeää, että lääkäri aiheuttaa vähän pelkoa ja kunnioitusta, jotta hoitajat ei uskalla kävellä varpaille.
Kyllä hoitajat niin lähi- kuin sairaanhoitajat tekevät ihan itsenäisiä päätöksiä hoidosta ja hoitotyöstä. Lääkäri tietysti vastaa lääketieteellisistä päätöksistä mutta ei tee hoitotyön päätöksiä. Hoitotyötä ei johda lääkärit.
Nii no kyllä ne voi tehdä itsenäisiä päätöksiä jostain sänyn siirtämisestä ja vaatteiden tai vaipan vaihdosta, mutta kyllä ne ohjeet esim. jopa haavan hoidosta tulee lääkäriltä.
Olen niin harvoin lääkärin kanssa tekemisissä muuten kuin paperitse, että ei ole ollut kuin positiivisia ja neutraaleja kokemuksia lääkäristä.
t. sh vanhainkodissa
Vierailija kirjoitti:
Olen niin harvoin lääkärin kanssa tekemisissä muuten kuin paperitse, että ei ole ollut kuin positiivisia ja neutraaleja kokemuksia lääkäristä.
t. sh vanhainkodissa
Niin, tässä ketjussahan on tullut esiin se, että nämä ikävät kokemukset ja huonot tavat on siellä erikoissairaanhoidon puolella.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ohjetta kannattaa oikeasti noudattaa! Sairaanhoitajat saivat aiemmin keskittyä tekemään vastuulleen kuuluvia tehtäviä. Nykyään sairaanhoitajalle oman työn lisäksi on sälytetty kaikki mahdollinen, mikä aiemmin kuului sairaala-apulaisille ja perushoitajille. Sairaanhoitajan työtä tuskin koskaan halutaan organisoida oikeudenmukaiseksi. Sairaanhoitajat ovat nykyään hierarkiassa kaiken alinta kastia. On sääli, että niin hieno ja monipuolinen ammatti kuin sairaanhoitajan ammatti olisi, on menettänyt hohtonsa. Sairaanhoitaja oikeasti voi pelastaa ihmishenkiä, auttaa ammattitaidollaan potilaan paranemisessa ja luoda hyvinvointia. Suomi ei ikävä kyllä arvosta sairaanhoitajiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sh vanhainkodissa
Niin, tässä ketjussahan on tullut esiin se, että nämä ikävät kokemukset ja huonot tavat on siellä erikoissairaanhoidon puolella.
Ei vaan täällä valittavat tyytymättömät valittajatyypit, ja yritetään saada vastakkainasettelua ja riitaa eri ryhmien välille. Olen urologi, vaimoni ja tyttäreni sairaanhoitajia.En ole miltään taholta mitään kyykyttämisiä huomannut.
Jaa,että syötte omien lääkärikaverienne kanssa eri pöydissä! MINÄ MENISIN POKKANA SAMAAN PÖYTÄÄN SYÖMÄÄN, NIINKUIN SE OLISI MAILMAN LUONNONLISIN ASIA!
Ei ne lääkärit ihmisinä ole sen kummempia kuin sinäkään, joten oma vikas jos niiden edessä "pokkuroittet"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista hiihtäjää on joka alalla, usein olen todistanut kun hoitaja kollega kyykyttää lääkäriä tai haukkuu selän takana aiheetta esim. vastaanottoaikojen venymisestä. Tajuamatta kuinka vastuullista ja vaativaa työ on.
Meillä ei lääkärit kyykytä, hyvässä yhteystyössä tehdään töitä potilaiden eteen ja tauollakin istutaan samassa pöydässä. Tosin iso osa lääkäreistä käy ruokalassa syömässä ja hoitajat ei yleensä sinne ehdi kun on paljon muita tehtäviä, jotka tulee hoitaa sinä aikana kun vastaanotoissa on paussi keskipäivällä. Että valtaosin hoitajat taukohuonetta käyttää.
Kerran olen vain todella törkeään lääkäriin törmännyt. Nauroi ylimielisesti päin naamaa kun kerroin lääketiputuksen aikana potilaan verenpaineen nousseen ihannetasolta 200/100 tasolle ja kysyin mitä lääkettä antaisin, jotta paine laskee ja hidastanko lääketiputusta. Perusteli että hänen omassa yksikössään (oli vieraileva tähti) nuo ovat vielä aivan hyvät paineet. No juu mutta nyt ei oltu missään hänen yksikön erikoistilanteessa vaan kyseessä oli hauras vanhus kenellä päässä suonet kohta poksahtelee lääkkeen aiheuttaman paineen nousun takia. Murr!
Toikin kuulostaa ihan p@$$kalta ettei hoitajalla ole aikaa lähteä lounasravintolaan syömään, mutta lääkäreillä on. Mitvit.
No hoitajilla on PALKALLINEN 20 min ruokis ja lääkäreillä PALKATON 30 min että että...
Tasavertaisia ollaan... kirjoitti:
Jaa,että syötte omien lääkärikaverienne kanssa eri pöydissä! MINÄ MENISIN POKKANA SAMAAN PÖYTÄÄN SYÖMÄÄN, NIINKUIN SE OLISI MAILMAN LUONNONLISIN ASIA!
Ei ne lääkärit ihmisinä ole sen kummempia kuin sinäkään, joten oma vikas jos niiden edessä "pokkuroittet"!
Sun pokkurointias ei kukaan tarvitse, mutta sivistynyt ihminen ei menisi keskeyttämään toisten juttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ohjetta kannattaa oikeasti noudattaa! Sairaanhoitajat saivat aiemmin keskittyä tekemään vastuulleen kuuluvia tehtäviä. Nykyään sairaanhoitajalle oman työn lisäksi on sälytetty kaikki mahdollinen, mikä aiemmin kuului sairaala-apulaisille ja perushoitajille. Sairaanhoitajan työtä tuskin koskaan halutaan organisoida oikeudenmukaiseksi. Sairaanhoitajat ovat nykyään hierarkiassa kaiken alinta kastia. On sääli, että niin hieno ja monipuolinen ammatti kuin sairaanhoitajan ammatti olisi, on menettänyt hohtonsa. Sairaanhoitaja oikeasti voi pelastaa ihmishenkiä, auttaa ammattitaidollaan potilaan paranemisessa ja luoda hyvinvointia. Suomi ei ikävä kyllä arvosta sairaanhoitajiaan.
Hoitotyötä on mustamaalattu viimeaikoina joka tuutista, Millariikka etunenässä.
Lähipiirissäni on sekä lääkäreitä että sairaanhoitajia. Lääkäreiden en ole kuullut juurikaan moittivan hoitajia. Joskus on tullut jokin työtehtävään liittyvä lause, kun esim. lääkärin ohjeita turhaan kyseenalaistetaan. Lääkärit myös puolustavat hoitajia esim. palkkauksen parantamisen suhteen.
Mutta hoitajat! Jatkuvaa ilkeää nimittelyä ja kommentointia varsinkin nuoremmista lääkäreistä. Mitä sekin tyttönen luulee tietävänsä, jne. Yleisiä tuntuvat myös olevan sellaiset hoitajan työn ja lääkärin työn vertaukset, joissa ei ole mitään järkeä. Kuten esimerkiksi jupina siitä, että lääkärit saattavat nukkua yöllä ja olla jopa turhautuneita täysin turhista herätyksistä, kun taas hoitajat tekevät töitä koko yön. Jupisija tietää kyllä näissä tapauksissa hyvin, että hoitaja lähtee yövuoron jälkeen kotiin lääkärin jäädessä tekemään normaaliin työaikaan lisättyjen päivystystuntien jälkeen uutta työpäivää.
Minun elämässäni persoonat jaukautuvat siis näin. Varmasti pahanilman lintuja riittää molemmissa ammateissa. Kuten myös niitä mukavia tyyppejä. En lähtisi yleistämään kumpaakaan suuntaan.
Riippuu paljon työpaikasta. Sairaalamaailmassa ehkä enemmän mutta näiden vuosikymmenien aikana olen oppinut pitämään puoliani. Kun työt sujuvat hyvin hoitaja osaa ennakoida lääkärin tekemiset ja olla niissä tavallaan askeleen edellä. Sitten on taas näitä mielipuolia joille ei kelpaa mikään teki mitä tahansa.
Meillä leikitään rikkinäistä puhelinta tai hyvällä ilmalla kymmentä tikkua laudalla aina ennen työvuoron alkua, kaikki ovat samanarvoisina mukana.
tk-lääkäri Porvoosta
Ei kyllä koskaan lääkärit kyykyttäneet minua enkä nähnyt kyykyttäneen muitakaan hoitajia. Osasivat ihan olla asiallisia normaaleja ihmisiä. Vahemmat hoitajat kyllä sen sijaan kyykyttivät nuorempia ja se olikin yksi syy miksi lähdin alalta. Oli ihan järkyttävää käytöstä näiltä tantoilta. Samalla haukkuivat selän takana kaikki lääkäritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on armeijaakin hierakisempi paikka. Arvojärjestys on tiukka ja jokainen kyykyttää jokaista, jonka kokee olevan itseään alempi.
Hoitajilla ei vaikuta olevan edes ihmisarvoa.
Omiani olen kehottanut välttämään hoitoalan ammatteja.
Höpö höpö, taidat olla jäänyt jonnekin 1950- luvulle
Höpö höpö itsellesi. Kokemus on viimeiseltä viideltä vuodelta. Ja onneksi tosiaan omat ja lähipiirin mukulat ovat nähneet tuon hoitajien ihmisarvoa alentavan kohtelun itsekin. EIVÄT tule valitsemaan hoitoalaa.