kohta 3 v lapsi on ollut viikon päiväkodissa ja ihmettelen vähän
miksi tädit eivät suojaa lasten sisävaatteita mitenkään? Ovat maalanneet parina päivänä ja vaatteet myös edustasta ihan jossain värissä, joka ei kokonaan lähde pois pesussa... Mietin oman askarteluessun tuomista, mutta tuskin käyttävät sitä (lapsi ei ehkä tajua pyytää, vaikka kotona pyytää aina essuaan (mulla on 2 kotona, toinen vielä massussa olevan sisaruksen).
eikö tädit aattele, että lapsella on kuuma? Nyt on ollut epävakaita säitä, ja olen laittanut ulkovaatteeksi kosteussuojatun takki + housut- yhdistelmän. Sinne alle on aina jätetty sisähousut, oli ne sammarit, collegehousut ym. Ja ulkona on ollut 20 astetta lämmintä? Sanoin kyllä että jos sää lämpeneekin, voi kyllä laittaa ulos pelkillä sisähousuilla odottamaan kotiin lähtöä.
kerran kun tulin hakemaan, erehdyin kaukaa lapsesta, sillä oman lapseni ulkovaatteet olivat toisella tytöllä ja omallani oli varavaatteet päällä... (olen vienyt varaulkoiluhousut sinne, kun tyttö on ollut vasta kohta kuukauden sisäkuiva) Olivat meidän naulakossa, mutta silti menivät toisen lapsen päälle, ei edes viereisen...
jo ekana päivänä tyttö oppi liudan kirosanoja eikä tädit ilmeisesti puutu kiroiluun...
sellaista laadukasta nyt. taidan ottaa tytön kortiin, kun jään äitiyslomalle...
Kommentit (25)
lisäksi taudit alkaa jylläämään.
Ei ne tädit ehdi kovin yksilöllisesti katsoa vaartteita, esim. kerrospukeutumista kannattaa välttää (siis että tädit laittaisivat vaikka fleecetakin päälle jos onkin kylmempää kuin aamulla).
Meillä on nyt viiden vuoden yhtäjaksoinen kokemus kunnallisesta päiväkotihoidosta (kaksi lasta pkodissa) ja
1. kertaakaan ei ole vaatteet sotkeentuneet askartelun takia, ruokailun kyllä ja noi tahrat lähtee kyllä pesussa
2. aina on oikeat vaatteet päällä jos ne vaan ovat olleet mukana phoitoon mentäessä (näinhan ei valitettavasti aina ole ollut, vaan pkoti on joiutunut paikkaamaan äidin mokia) ja jos on ollut liikaa päällä ja siitä on huomautettu, asia on seuraavaksi päiväksi korjaantunut
3. kiroilua en ole kuullut kertaakaan, on toisen tyhmäksi sanomisesta tulee kuulemma tiukkaa palautetta hoitajilta
eli otahan puheeksi johtajan kanssa ja heti, turha tuota on pitempään kattella...
Ihmettelen kyllä minäkin tuota askarteluessujen puutetta. Miksi ihmeessä niitä ei käytetä päiväkodeissa?! Meillä ei lapsilla ole kaikki vaatteet mitään "liian hienoja", mutta ei ole myöskään niin huonoja, että haluaisin niiden menevän hoidossa pilalle. Meillä on kaksi poikaa ja isommalle ostan paljon uutena -kun pysyvät sitten hyvinä vielä pikkuveljellekin.
Sotkekoon rauhassa. Täysin palvelleita vaatteet sitten hänen jälkeensä kuitenkin ovat. Ja kun ulkoilua on vain tunti ja lapsi on herkkä palelemaan, häntä tuskin saadaan topattua liian paljon.
miksi tädit eivät suojaa lasten sisävaatteita mitenkään? Ovat maalanneet parina päivänä ja vaatteet myös edustasta ihan jossain värissä, joka ei kokonaan lähde pois pesussa... Mietin oman askarteluessun tuomista, mutta tuskin käyttävät sitä (lapsi ei ehkä tajua pyytää, vaikka kotona pyytää aina essuaan (mulla on 2 kotona, toinen vielä massussa olevan sisaruksen).
- Ei ole aikaa eikä toisaalta viitsitä nipottaa turhista.Elämä on tehty elettäväksi, ei 3-vuotias osaa/ymmärrä "varoa" askartetelusotkuja. Laita siis päikkyyn tavisvaatteita, jotka kestää elämää. Ei siis Burberryä :) Ja jos vesiväri ei lähde kokonaan pesuss a pois, so what. Siihen saa sen jälkeen huoletta tarttua lisää vesiväriä.
eikö tädit aattele, että lapsella on kuuma? Nyt on ollut epävakaita säitä, ja olen laittanut ulkovaatteeksi kosteussuojatun takki + housut- yhdistelmän. Sinne alle on aina jätetty sisähousut, oli ne sammarit, collegehousut ym. Ja ulkona on ollut 20 astetta lämmintä? Sanoin kyllä että jos sää lämpeneekin, voi kyllä laittaa ulos pelkillä sisähousuilla odottamaan kotiin lähtöä.
- Tajuaa, että on kuuma, mutta päikyssä lapset pukevat jo pienestä pitäen itse vaatteensa. Jos ryhmässä on 20 lasta lähdössä yhtä aikaa ulos, eivät päikkytädit tarkasta jokaisen omaa kullannuppua erikseen ja analysoi, että onko teidän Jennica-Jannicalla mahdollisesti pieni hiki :) Lapsi pukee vaatteet itse ja jos ulkona tulee kuuma niin vaatteet voi vähentää ulkonakin.
kerran kun tulin hakemaan, erehdyin kaukaa lapsesta, sillä oman lapseni ulkovaatteet olivat toisella tytöllä ja omallani oli varavaatteet päällä... (olen vienyt varaulkoiluhousut sinne, kun tyttö on ollut vasta kohta kuukauden sisäkuiva) Olivat meidän naulakossa, mutta silti menivät toisen lapsen päälle, ei edes viereisen...
- Todennäköisesti tuo toinen tyttö on pukenut vahingossa oman tyttösi vaatteet. Ja kun tyttösi vaatteita ei ole hoitajat löytäneet niin ovat laittaneet hänelle varavaatteet. Ei siellä vaatteita ehditä vatkaamaan, ulos vaan ja touhuamaan.
jo ekana päivänä tyttö oppi liudan kirosanoja eikä tädit ilmeisesti puutu kiroiluun...
- Ainakin meillä puututaan, mutta kuuluvia korvia ei ole koko ajan joka puolella.
Eli ihan normaalia päikkytouhua :)
meillä kyllä on joku essu päällä maalauksissa, hihat kärsii muttei koko pusero, Mutta sama määrä vaatteita on päällä ulkona, vaikka aamulla olisi ollut 6 astetta ja illalla noudettaessa + 20...
tarhassa ollut. Luojan kiitos kuopus meni eskariin, joten kohta se loppuu.
Ei sinne muutenkaan kannata liian hienoja laittaa. Ja eikö lapsesi osaa sanoa, onko kuuma vai kylmä. Ei meillä pueta, jos lapsi sanoo, että tulee liian lämmintä.
- vaatteiden suojaus: laita huonompia vaatteita päälle. Vaikka olisi essutkin, ei sotkemista voi välttää. Ihanaa, että maalaavat!
- sään mukainen pukeutuminen: Sano asiasta tyyliin: "Meidän Juuso on kauhean kuumaverinen. Pystyisittekö katsomaan, ettei hänellä ole liikaa päällä?" Muistuta uudelleen jos ei homma toimi. Kyllä ne skarppaavat kun huomaavat äidin todella välittävän asiasta.
- Vaatteiden sekoontuminen: Muistathan joka vaatteessa nimi mahdollisimman näkyvälle paikalle. Kyseessä on varmaan ihan inhimmillinen erehdys. Esim. kuivauskaapista on vaatteet laitettu väärään naulakkoon ja siitä väärän lapsen päälle. Näitä ei oikein voi välttää kun ryhmä on iso ja avustava henkilökunta vaihtuu koko ajan.
Siis siitä, minkä verran lapselle laitetaan ylle. Meilläkin on välissä liikaa vaatetta, ja kerron siitä seuraavana päivänä. Usein on niin, että lapsi on joko itse vetänyt aivan tuhdin määrän kampetta päälleen tai joku sijainen pukenut liikaa.
Samoin voisit sanoa tuosta maalaamishommasta. Että haluat, että lapselta otetaan pusero pois ja varapaita tilalle, tai essu laitetaan päälle. Ja sanot useamman kerran. Ei kaikki asiat voi millään jäädä kerrasta hoitajien päähän. Miten se olisi mahdollistakaan. Syksyllä aloittaa tosi moni uusi lapsi hoidossa. Ihmekö tuo on, jos joskus menee vähän sekaisin asiat. Kyllä ne siitä sutviintuu.
Minä otin lapsen kotiin, kun jäin äitiyslomalle. Esikoinen oli tuolloin 3v3kk. Eikä sitä tarvinnut kahtaa kertaa miettiä. Tottakai otin kotiin.
Kiroilustakin kannattaa keskustella. Ehkeivät tädit huomaa/kuule sitä. Ei ne lapset ole koko ajan tätien silmien/korvien alla. saavat leikkiä keskenään siellä omia leikkejään. Eikä ulkonakaan jokainen lapsi ole koko aikaa kuuloetäisyydellä. Ei muuta ku kissa pöydälle ja puhukaa asioista.
mies sanoi, ettei viitsitä valittaa heti, ettei lapsi joudu silmätikuksi nipottavien vanhempiensa takia... pakko kai sietää sitä, että puserot on törkyisiä.
Joten sanoin vain niistä vääristä vaatteista, kun halusin toki omat vaatteeni kotiin mukaan.
Ei kai hänen paikkansa olekkaan tuollaisessa paikassa, jos itse olet kotona! Vain itse hoidat lastasi parhaiten ja käytä nyt tilaisuus, kun siihen on mahdollisuus, kadut muuten loppuelämäsi.
mutta ekana päivänä oli mm. uusi marimekon raitapaita ja muitakin kuitenkin suht laadukkaita vaatteita, ostan siltä kantilta että uusi lapsi perii ne. En tajunnut että maalavat ekana päivänäkin, kun siskoni sanoi, että ekana päivänä yleensä tutustutaan toisiinsa mm. laululekeillä (hän on joskus ollut p-kodissa töissä).
ap
Ihmettelen kyllä minäkin tuota askarteluessujen puutetta. Miksi ihmeessä niitä ei käytetä päiväkodeissa?! Meillä ei lapsilla ole kaikki vaatteet mitään "liian hienoja", mutta ei ole myöskään niin huonoja, että haluaisin niiden menevän hoidossa pilalle. Meillä on kaksi poikaa ja isommalle ostan paljon uutena -kun pysyvät sitten hyvinä vielä pikkuveljellekin.
Vaatteista ja kirosanoista huolimatta tietenkin 3-vuotias jää kotiin, jos kerran et ole enää töissä.
plus kun me maalataan vaikka sormiväreillä, laitan aina essun ja alle jonkun huonomman puseron tai sellaisen, josta voi ne tahrat hyvin postaa. Kysyin kyllä ekana päivänä, saako tietää etukäteen, mitä tekevät minäkin päivänä, mutta sain vältteleviä vastauksia.
Meidän lapsi ei itse sano kuumudesta, eikä varmaan oo sanonut mitään tädeille. Aika harvoin sanoo mullekaan siitä, kylmästä saattaa sanoa (tai esim. pyytää hanskat, jotka tietä, että ovat varalla mun taskussa). Puettaessa hän olettaa että aikuinen tietää, mitä vaatteita tarvitaan ulos.
AP
Ei sinne muutenkaan kannata liian hienoja laittaa. Ja eikö lapsesi osaa sanoa, onko kuuma vai kylmä. Ei meillä pueta, jos lapsi sanoo, että tulee liian lämmintä.
ainakin täditkin sanoivat pukeneensa lapset 2 erässä (minusta tarkoittaa että pukivat eikä että lapset puki) ja itse sanoi, ettei pukenut itse (kotona saa kyllä koettaa, onnistuuko (ei aina onnistu, 2 v 10 kk vanha lapsi siis). Ryhmässä on 12 lasta, 2 hoitajaa. Tiedän, että kaikki muutkaan ko, ryhmässä ei osaa pukea itse kaikkea.
Kuka ne vaatteet vähentää ulkona? Ei ainakaan tädit... ja työltä ei sekään onnistu, eikä ehkä uskallaakkaan niin vain.
Mitää burberryä tms. en oo laittanut, mutta on mulla uusia vaatteita esikoistytölle, Missä niitä sitten käytän, jos ei voi laittaa päiväkotiin? Viikonloppuisin???? Vähän turhaa... En muuten usko että oli vesiväriä vaan jotain paksumpaa väriä, oli ihan klönteinä vaatteessa. Minusta ei oo turhaa, jos vaate on kerran päällä, ja sen jälkeen maalissa...
ap
[
- Ei ole aikaa eikä toisaalta viitsitä nipottaa turhista.Elämä on tehty elettäväksi, ei 3-vuotias osaa/ymmärrä "varoa" askartetelusotkuja. Laita siis päikkyyn tavisvaatteita, jotka kestää elämää. Ei siis Burberryä :) Ja jos vesiväri ei lähde kokonaan pesuss a pois, so what. Siihen saa sen jälkeen huoletta tarttua lisää vesiväriä.
- Tajuaa, että on kuuma, mutta päikyssä lapset pukevat jo pienestä pitäen itse vaatteensa. Jos ryhmässä on 20 lasta lähdössä yhtä aikaa ulos, eivät päikkytädit tarkasta jokaisen omaa kullannuppua erikseen ja analysoi, että onko teidän Jennica-Jannicalla mahdollisesti pieni hiki :) Lapsi pukee vaatteet itse ja jos ulkona tulee kuuma niin vaatteet voi vähentää ulkonakin.
- Todennäköisesti tuo toinen tyttö on pukenut vahingossa oman tyttösi vaatteet. Ja kun tyttösi vaatteita ei ole hoitajat löytäneet niin ovat laittaneet hänelle varavaatteet. Ei siellä vaatteita ehditä vatkaamaan, ulos vaan ja touhuamaan.
- Ainakin meillä puututaan, mutta kuuluvia korvia ei ole koko ajan joka puolella.
Eli ihan normaalia päikkytouhua :)
Ei ole sotkeutunu vaatteet kertaakaan vuoden aikana. En nyt viittis vartavasten mitään tavisvaatteita päiväkotia varten alkaa ostelemaan. Tyttö on kuitenkin siellä 8 tuntia neljänä päivänä viikossa, joten saa olla kauniissa ja laadukkaissa vaatteissa.
Oon kyllä miettiny kattooko hoitajat kieroon?
No jotain hyötyäkin; vien nyt huonomman "maalauspuseron" jos joskus maalaavat.
on nimi, myös alushousuissa, sukissa & sukkahousuissa. Näissä se luki isolla siellä nimi siellä selässä nimilapussa + housuissa vyötärönsuussa. Jos katsoivat, eivät voineet olla huomaamatta...
Mitä huonompia laitan? Ei ole, enkä oikein näe että sinne pitää erikseen ostaa jostain kirpparilta mahdollisimman huonot vaatteet, ettei harmita jos menevät pilalle. Minusta normaalit vaatteet on ok, ei tarvi olla elleä ja burberryä, muttei mulla ole mitään niin huonoa, ettei se harmita, jos menee rumaksi. Minua harmittaa esim. laittaa lapselle jo valmiiksi tahrainen vaate päälle...
Olen ostanut esikoiselle suht paljon uutta ja laadukasta, kun haluamme lisää lapsia, jotka sitten voivat periä ne.
ap
- vaatteiden suojaus: laita huonompia vaatteita päälle. Vaikka olisi essutkin, ei sotkemista voi välttää. Ihanaa, että maalaavat!
- sään mukainen pukeutuminen: Sano asiasta tyyliin: "Meidän Juuso on kauhean kuumaverinen. Pystyisittekö katsomaan, ettei hänellä ole liikaa päällä?" Muistuta uudelleen jos ei homma toimi. Kyllä ne skarppaavat kun huomaavat äidin todella välittävän asiasta.
- Vaatteiden sekoontuminen: Muistathan joka vaatteessa nimi mahdollisimman näkyvälle paikalle. Kyseessä on varmaan ihan inhimmillinen erehdys. Esim. kuivauskaapista on vaatteet laitettu väärään naulakkoon ja siitä väärän lapsen päälle. Näitä ei oikein voi välttää kun ryhmä on iso ja avustava henkilökunta vaihtuu koko ajan.
Minä olen aina ollut "nipo" äiti ja erittäin hyvissä väleissä pk-henkilökunnan kanssa. Osaan myös kiittää kun aihetta on enkä valita pikkuasioista.
Aioin muutenkin ottaa kotiin, mutta monet kaverit on sanoneet, että kannattaa heti synnytyksen jälkeen pitää päiväkodissa vielä jonkun aikaa (näkee miten lähtee sujumaan + voi levätä paremmin) ja sittenkin ehkä niin, että esikoinen käy vaikka 2-3 päivää päiväkodissa. Mutta luulen että otan pois kokonaan.
tarhassa ollut. Luojan kiitos kuopus meni eskariin, joten kohta se loppuu.