Miksi jotkin haluavat lapsia vaikka sairastavat perinnöllisiä sairauksia ja tietävät että lapsikin todennäköisesti sairastuu
Jos suvussa kaikki naiset ovat sairastuneet rintasyöpään, on todennäköistä että lapsikin sen saa jossain vaiheessa. Eivätkö nämä vanhemma ajattele lainkaan lastaan? Ovatko he niin itsekkäitä.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Joka suvussa on perinnöllisiä sairauksia, ei kenenkään kannattaisi lisääntyä.
miksei? sinäkö sen sanot/päätät vai? kaikilla on oikeus kun lisääntyyhän vammasetkin
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolle linjalle lähdetään, niin juuri kukaan ei voisi hankkia lapsia. Lähes kaikilla on jotain (perinnöllistä) sairautta suvussa.
Lisäksi moni on toiveikas: tutkimukset, hoitomuodot ja lääkkeet voivat olla paljon nykyistä parempia, kun oma lapsi on aikuinen.
Aivan, joka suvussa on jotain alttiutta.
Ap:n kysymykseen vastaisin, että ehkäpä biologisia lapsia hankkineet sairaat (joiden sairauteen on perinnöllinen alttius) pitävät elämäänsä hyvänä ja reilusti elämisen arvoisena sairaudesta huolimatta?
Vain sairas itsehän voi tietää, millaista elämä on hänen sairautensa kanssa. Terveellä ei ole pääsyä sairaan kokemukseen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Eihän kaikkea edes tiedä mitä kantaa ja mahdollisesti siirtää lapsilleen. Ihmettelen kyllä ihan tietoisesti raskautumista jos tiedossa on vahinkoa lapselle. Kuten eräs joka sairastaa vaikeaa sairautta ja lääkitys on tiedetysti vahingollinen sikiölle. Nyt on hällä kaksi samallatavalla vammautunutta lasta . Piti vaan pakosta lisääntyä vaikkei edes kunnolla pystynyt itse hoitamaan.
Jos mulla ja äidillä ja mummalla olisi syöpä, en edes harkitsisi lasten tekoa. Hulluhan olisin.
Miten voit tietää että lapsi sairastuu? Mikä sairaus on semmoinen jolla periytyvyysprosentti on esim yli 50 prosenttia? Se on kuule se kuolema, joka on sataprosenttia ja tulee väistämättä, jokaiselle meistä.
Kerran ohjelma naisesta jolla erikoinen ja erittäin kivulias sairaus , en muista mikä mutt kärsi siitä kovasti ja vaikeutti liikkumista jne. Taudin perinnöllisyys oli 50 % ja teki kaksi lasta jotka kumpainenkin sai sen. Tätä pidin ihme ratkaisuna että halusi lapset jotka kärsivät samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksei? sinäkö sen sanot/päätät vai? kaikilla on oikeus kun lisääntyyhän vammasetkin
Eiköhän tuo ollut vastaus ap:n väitteeseen ja siitä johtopäätös.
Kaikki kuollaan joskus johonkin sairauteen. Sairauksiin vaikuttaa myös tosi paljon ympäristö ja elintavat, esim syöpää kun vaikuttaa todella paljon elintavat, stressi yms. Myöskään yli 30 vuotiaana ei saisi sitten lisääntyä, koska kromosomi riskit yms kasvaa. Nuorempana saa terveempiä lapsia
Vierailija kirjoitti:
Miten voit tietää että lapsi sairastuu? Mikä sairaus on semmoinen jolla periytyvyysprosentti on esim yli 50 prosenttia? Se on kuule se kuolema, joka on sataprosenttia ja tulee väistämättä, jokaiselle meistä.
Onhan näitä oireyhtymiä/kehitysvammoja, jotka tietyllä geeniyhdistelmällä periytyvät 100 %:n varmuudella.
Tiedän pariskunnan, jolla on tällainen tilanne ja se on myös ollut tiedossa ennen lapsen hankkimista. Tekivät lapsen silti, vaikka hänen eliniänodotteensa on vain muutamia vuosia ja nekin lähinnä kärsimystä. En voi mitenkään ymmärtää, miksi. Eikö tuollaisessa tilanteessa voi adoptoida, jollei mitenkään pysty elämään lapsettomana?
Hyvä kysymys.
Voin kertoa omakohtaisen tilanteeni. En tiennyt odotusaikanani sairastavani perinnöllistä sairautta, koska oma äitini ei ollut vielä sairastunut siihen. Emme edes tienneet, että se on perinnöllinen (glaukooma).
No ei kait kaikki periydy ja voi tietää miten sairastuu elämässä, ei kukaan.
Esimerkiksi toisella puolella suvustani on paljon sairauksia ja toinen puoli on terve ja hannuhanhia täynnä.
Mites vanhempieni olisi pitänyt toimia aikanaan? Juu epäsäännölliset kuukautiset niinkuin äidilläni toistaiseksi ;)
N24
Kyllä. Ovat niin itsekkäitä. Ja tämä ei päde ainoastaan naisiin, vaan myös miehiin. Narsistisuutta enemmän: kuvitellaan, että juuri niist omista geeneistä tulisi muita parempia lapsia, kuvitellaan, vaikka faktat kertoisivat toisin.
koska "mä haluuuuuuuuuuuuuuuuuuun!!1" Oksettavaa.
Scheherazade kirjoitti:
Koska harva sairaus periytyy 100%. Toiset eivät edes tiedä sairauksia kantavansa.
Tämä.
Perinnöllisyystutkimys on mennyt kovasti eteenpäin viime vuosina.
Esim. meille sanottiin, että riski lapsen sairastumiseen on hyvin pieni, ei huolta.
Sitten sairastui useampikin lapsi, ykdi vasta 17- vuotiaana.
Nyttemin on ilmennyt, että suvussamme on erittäin vahva, altistava geenivirhe.
Moni saa myös tietää olevansa sairas vasta lapsen sairastuttua vakavammin samaan sairauteen tai oireyhtymään.
Tyypillinen tapaus on autismi, moni on tietämättään autisminkirjolainen ja vasta lapsen diagnoosin myötä selviää vanhemmankin erikoisuuden syy.
Mutta sitten, onhan näitäkin, jotka riskistä tietoisena ja välittämättä hankkivat vammaisen tai sairaan lapsen toisensa perään.
Syyt eivät varmaan ole yhteneväiset eri perheillä.
Haluaisin sanoa teille jotka sanotte elävänne ihan hyvää elämää sairauden kanssa, että se ei ole mikään automaatio että se teidän lapsennekin sitten olisi siihen samalla lailla tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ja äidillä ja mummalla olisi syöpä, en edes harkitsisi lasten tekoa. Hulluhan olisin.
Minun äidilläni ja mummillani on ollut syöpä. Olen hyväksynyt että minullakin on suuri todennäköisyys sairastua. Kuitenkin, tässä on monta vuosikymmentä ehtinyt elää terveenä onnellista elämää (olen nyt 39v). Jos sairastun syöpään noin 60-vuotiaana kuten äitini ja mummini niin tarkoittaako se että olisi ollut parempi jättää syntymättä ja olla elämättä ne yli 50 hyvää vuotta? Minusta ei. Olen kiitollinen monesta asiasta elämässäni. Kaikkien meidän on lopulta pakko hyväksyä ettei elämää ja luontoa voi kontrolloida. Ei vaikka kuinka eläisi terveellisesti. Ja kaikki kuolee joskus.
Vierailija kirjoitti:
50%:n todennäköisyydellä lapsi on poika.
Jos puolet elää vanhaksi, se on ihan hyvä saavutus.
Miten sukupuoli liittyi tähän? Meinaatko ettei miehet sairasta rintasyöpää??
Vierailija kirjoitti:
No ei kait kaikki periydy ja voi tietää miten sairastuu elämässä, ei kukaan.
Esimerkiksi toisella puolella suvustani on paljon sairauksia ja toinen puoli on terve ja hannuhanhia täynnä.
Mites vanhempieni olisi pitänyt toimia aikanaan? Juu epäsäännölliset kuukautiset niinkuin äidilläni toistaiseksi ;)
N24
Oman äitini mukaan hänen kuukautiset tulivat tunnin tarkkuudella oikeaan aikaan. Minä ilmeisesti perin kuukautiskierron isäni puolelta, kun en osannut edes sanoa kiertoa viikon tai kuukauden tarkkuudella.