Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhden pallon jäätelötötterö 4,50e

Vierailija
20.05.2022 |

Morjensta pöytään, jos sitä sitten yksi jätski tulisi tänä suvena syötyä!

Kommentit (149)

Vierailija
121/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä hinnoista seuraa ennennäkemätön konkurssiaalto, kellään ei ole enää varaa noihin ryöstöhintoihin!!

Vierailija
122/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä hinnassa on, kioskin vuokra, veden ja sähkön kulutus,  ja useinmiten vielä pari pöytää ja tuolit kioskin edessä. Sekä ne  tötteröpohjat.

Ja hyvä valikoima erilaisia jäätelöitä,

Sekä lisäksi myyjän palkka.  

Myynitä ei tule joka päivä, sadesäällä jäätelökioskit eivät ole edes avoinna.

Ja ostaminen on vapaaehtoista.  Kantsii ostaa ne kaupan jäätelöt kotiin ja tehdä kotona itse palloja jäätelöstä.

Hintaa voi verrata myös siihen, että kaupasta saat tarjouksesta limua ja coca-colaa lähes pilkkahintaan, mutta samat tuotteet maksavat ravintoiloissa ja baareissa myytyinä ovat huomattavasti kalliimpia.

Ja toisekseen, kuka tahansa voi alkaa jätskikieskon pitäjäksi, siitä vaan jätskiä myymään teiden varsille ja toreille.

Suurimmassa osassa jäätelökioskeista ei ole vesihanaa eli vedenkulutus on hyvin pientä eikä siitä synny juurikaan kustannuksia. Sähköä toki menee mutta ei nyt mitenkään kohtuuttomia määriä.

Se on totta että jäätelön hinnasta on turha Marista koska ei se siitä mihinkään laske mutta totta on myös se että jäätelökioskin omistaja nauraa matkalla pankkiin.

Sellainen hinta joka kattaisi kaikki kustannukset ja toisen kohtuullisen voiton olisi noin kaksi ja puoli euroa per töttörö.

Uudenmaan alueella tuolla hinnalla osa kioskeista teki kirkkaasti tappiota jo 10 vuotta sitten. Toki joillain paikoilla tuolla pallohinnalla voittoakin teki. Nyt on kaikki kulut nousseet huomattavasti eikä 2,5 riittäisi mitenkään kattamaan edes kuluja.

Mitähän kaikkia mystisiä kuluja oikein lasket kioskille? Minä lasken seuraavat: jäätelö enintään 3 euroa/litra, riittää noin 5 palloon, työntekijä kaikkine kuluineen 15 euroa tunti. Jos ajatellaan että sähköä menisi vaikka 1000 kWh kesässä kokonais hinnalla 0,25e/kwh. Tästä tulisi kustannuksia 250 euroa. Toki myyntivolyymi on tärkeä asia mutta jos asiakkaiden jono luukulle on lähes katkeamaton niin voitto on varmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä hinnassa on, kioskin vuokra, veden ja sähkön kulutus,  ja useinmiten vielä pari pöytää ja tuolit kioskin edessä. Sekä ne  tötteröpohjat.

Ja ostaminen on vapaaehtoista.  Kantsii ostaa ne kaupan jäätelöt kotiin ja tehdä kotona itse palloja jäätelöstä.

Hintaa voi verrata myös siihen, että kaupasta saat tarjouksesta limua ja coca-colaa lähes pilkkahintaan, mutta samat tuotteet maksavat ravintoiloissa ja baareissa myytyinä ovat huomattavasti kalliimpia.

Ja toisekseen, kuka tahansa voi alkaa jätskikieskon pitäjäksi, siitä vaan jätskiä myymään teiden varsille ja toreille.

Suurimmassa osassa jäätelökioskeista ei ole vesihanaa eli vedenkulutus on hyvin pientä eikä siitä synny juurikaan kustannuksia. Sähköä toki menee mutta ei nyt mitenkään kohtuuttomia määriä.

Se on totta että jäätelön hinnasta on turha Marista koska ei se siitä mihinkään laske mutta totta on myös se että jäätelökioskin omistaja nauraa matkalla pankkiin.

Sellainen hinta joka kattaisi kaikki kustannukset ja toisen kohtuullisen voiton olisi noin kaksi ja puoli euroa per töttörö.

Kaikkien hintajeesustelujen voittaja on tämä tyyppi, joka kuvittelee, että jäätelökioskeilla rikastuu.

Vierailija
124/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juurikin juttu muutaman kerran kesässä, kun on aikaa istuksia nuoleskelemassa tötteröä rannalla tai puistossa. Muulloin haetaan kaupasta tuutti ja syödään kävellessä. Tosin katsoin just että kolmen kaverin puikotkin oli jo 3€ cittarissa... 1,5 lisää ja saa sen kioskituutin ja toisenlaiset makuvahtoehdot. 

Mitään Lidlin 50snt vaniliinipuikkoa tai pingviinin os. eskimoa en pidä edes vaihtoehtona kolmeen kaveriin verrattuna.

Onko 3 kaverin jäätelö siis jotain erityisen hyvää?

Varmaan kaikkia niiden makuja maistanut, tuntuu että siinä tuotteessa tärkeintä on tarina, ei itse tuote.

Niillä on ollut ihan ok makuja, mutta mun valintakriteeri on enempi ainesosaluettelossa.

Vierailija
125/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pieni on pallo! Toki kuvissa näyttää juhlavalle...

Vierailija
126/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[4quote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudenmaan alueella tuolla hinnalla osa kioskeista teki kirkkaasti tappiota jo 10 vuotta sitten. Toki joillain paikoilla tuolla pallohinnalla voittoakin teki. Nyt on kaikki kulut nousseet huomattavasti eikä 2,5 riittäisi mitenkään kattamaan edes kuluja.

Mitähän kaikkia mystisiä kuluja oikein lasket kioskille? Minä lasken seuraavat: jäätelö enintään 3 euroa/litra, riittää noin 5 palloon, työntekijä kaikkine kuluineen 15 euroa tunti. Jos ajatellaan että sähköä menisi vaikka 1000 kWh kesässä kokonais hinnalla 0,25e/kwh. Tästä tulisi kustannuksia 250 euroa. Toki myyntivolyymi on tärkeä asia mutta jos asiakkaiden jono luukulle on lähes katkeamaton niin voitto on varmaa.

Ihmetyttää nämä tyypit näillä kustannuslaskuillaan. Homma lähtee siitä, että joku vuokraa paikan, rekrytoi työntekijät jne. Kustannukset alkaa juosta jo ennen kuin ensimmäistä tötteräö on myyty.

Ja listaa voi jatkaa.

Vierailija
127/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi, missä jätski maksoi 4,50. Oliko esim. Valion tai Ingmanin kioski? 

Itse käyn syömässä jäätelön kerran kesässä Helsingin Jäätelötehtaan kioskilla Kaivarin rannassa. En muista, mitä se maksaa, mutta veikkaan, että 4,50 ei riitä. Ei minulla ole mitään periaatteellista ongelmaa syödä jäätelöä kesällä useampaakin kertaa, mutta en välttämättä sitä kaipaa. Kotiin ostan jäätelöä tosi harvoin, harvemmin kuin kerran vuodessa. 

Minulla ei ole mitään tiettyä jäätelöbudjettia, josta arvioisin, kuinka paljon se jäätelö saa maksaa, mutta kaikki kuluttaminen on pois jostain muusta. Jos käyn ostamassa vaikka täytetyn patongin illalla väsyneenä kotimatkalla, illalliseni maksaa ihan varmasti 5 euroa enemmän kuin mitä olisi maksanut kotona tehty tomaattipasta tai kasviksilla täytetty munakas. Sen sijaan, kun en jatkuvasti kuluta turhuuksiin, pystyn pari kertaa kesässä kuluttamaan 5-6 euroa hyvään jäätelöön jossain merenrannassa. Merenranta on mun jäätelölle kyllä tärkeä kuriositeetti. 

Vierailija
128/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua 4 euroa ei voi jätskistä maksaa? WTF

Onko teillä mitään käsitystä millaiset kulut, ihan pelkästään sen kesähessun/tytön palkka sivukuiluineen, Suomessa tuollaisen pienenkin kioskin pitämisessä on?

Aika monta 4,5 jätskiä saa myydä että edes omilleen pääsisi..

Vaihtoehto on että jätskiä ei sitten ulkona myydä, kauppojen pakastealtaasta vain. Onko se sitten parempi..?

On. Jos ajatellaan energiankulutusta, on sulaa hulluutta että pieni paahteessa seisovia kopperoita on pitäjät väärällään, niissä kaikissa kylmälaitteet huutaa kuin viimeistä päivää.... Aina vielä sellaista päältä avattavaa mallia, mikä on huonompi kuin kaappimalli.

Jos ympäristöstä välittää, ei käytä jäätelökioskeja koskaan. Kahviloistakin saa irtojäätelöä, ja nykyään saa ihan marketeistakin laadukasta artesaanijäätelöä, esim. Kolmen kaverin.

Ja jos oikeasti tahtoo nimenomaan hyvää jäätelöä, tekee itse. Jäätelöön kun kuuluu kerma ja kanamunankeltuainen, ei maitojauhe ja glukoosi-fruktoosisiirappi.

Ihan hyvä viesti tavallaan..

MUTTA: miksi jäötelökioski on minulle silti kiva, niin se on PALVELUA, että veden äärellä/puistossa/torilla, jossa muutenkin kiva viettää aikaa, niin joku myy kylmiä jätskejä ihan vieressä.

On minusta aivan pöljää verrata palvelupisteen jäätelöhintaa siihen, että mitä vastaavat raaka-aineet maksaisivat itse ostettuna kaupasta. Hei haloo.. Vaikka meillä kiva koti onkin terasseineen, niin en silti voi verrata syöntikokemusta mitenkään kotona vs. ihmisten ilmoilla kivassa paikassa.

4,5 euroa on minusta ihan ok tästä PALVELUsta. Hinnasta vain pieni osa on sitä raaka-ainetta!

Mitä ympäristönsuojeluun ja kestäviin valintoihin tulee niin olen samaa mieltä, mutta siihenkin on vaihtoehtoja nykyään, mm. aurinkoenergialla tuotettu sähkö.

Vierailija
129/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ihan hyvin tienaankin, niin kyllä minä silti katson mihin rahaa laitan. En todellakaan maksa jäätelöpallosta 4,5 e kun tosiaan kaupasta saa samaa tavaraa monta kertaa halvemmalla. Ihan jo periaatteesta.

Minäkin katson, mihin rahani laitan, ja mieluummin käyn paikallisen yrittäjän jäätelökioskilla syömässä litrahinnaltaan arvokasta jäätelöä hiukan harvemmin kuin ostan sitä kaupan pakastealtaasta moninkertaisen määrän.

Jäätelökojussa hiljaista kun täällä pitää mainostaa?

Vierailija
130/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet noin varma voitosta, niin omaa kiskaa pystyyn vain - varma voitto!

Tai mitäpä jos pistäisit itse asiassa 100 kiskaa pystyyn, niin voitto olisi suoraan 100-kertainen!

Reality check: tai sitten ei..

Vierailija
131/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ihan hyvin tienaankin, niin kyllä minä silti katson mihin rahaa laitan. En todellakaan maksa jäätelöpallosta 4,5 e kun tosiaan kaupasta saa samaa tavaraa monta kertaa halvemmalla. Ihan jo periaatteesta.

Ihmiset ostavat jäätelöä kojusta, koska haluavat nauttia siitä torilla tai puistossa istuessaan. Siinä ei ole kyse pelkästä jäätelön syömisestä Tuskin sinä kovin usein lähdet kotipakastimesta otetun jätskin kanssa ulos, eikä tietysti tarvitsekaan. Näitä asioita ei vain kannata verrata. 

Joka kulmalla on nykyään pikkukauppoja mistä saa jäätelöä halvemmalla.

Samaa tavaraa kuitenkin.

Vierailija
132/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litra rommirusinaa kaupasta 1,85

Joo, vesi ilmaista järvestä mutta pullovesi 2€ R-kiskasta. Ihan on väärin

Vierailija
133/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litra rommirusinaa kaupasta 1,85

Sama kuin vertaat kahvipaketin hintaa latteakupilliseen jossain kuppilassa.

Vierailija
134/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisi jos olisi itsetehtyjä nuo jäätelöt mutta ovat samaa bulkkia kuin muutkin jäätelöt.

Vierailija
135/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi alkaa olla maa, jossa on Sveitsin hinnat, mutta Bulgarian palkat.

Vierailija
136/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä hinnoista seuraa ennennäkemätön konkurssiaalto, kellään ei ole enää varaa noihin ryöstöhintoihin!!

Mutta 2000 euroa jostain luuserinvittuu laukusta on ihan ok?

Vierailija
137/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta 2000 euroa jostain luuserinvittuu laukusta on ihan ok?

Eikä ole, enkä ole akka jota lainasit!

Vierailija
138/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se jo useampi vuosi sitten tuon hintaista. Ei mitenkään solkenaan kauppa käy, kuten ennenvanhaan.

Vierailija
139/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli se jo useampi vuosi sitten tuon hintaista. Ei mitenkään solkenaan kauppa käy, kuten ennenvanhaan.

Ei kait kun hinnat nostetaan pilviin.

Ennen vanhaan myyjät halusivat volyymiä ja myivät hieman halvemmalla enemmän, nykyään nostetaan hinnat kattoon, ja sitten heitetään paljon jäätelöä pois minkä jälkeen manataan suomalaiten pihiyttä.

Vierailija
140/149 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kait kun hinnat nostetaan pilviin.

Ennen vanhaan myyjät halusivat volyymiä ja myivät hieman halvemmalla enemmän, nykyään nostetaan hinnat kattoon, ja sitten heitetään paljon jäätelöä pois minkä jälkeen manataan suomalaiten pihiyttä.

Ennen vanhaan ei kaupoissa ollut kymmeniä metrejä jäätelöpakasteita myynnissä. Eli markkinatilanne on TÄYSIN eri nykyään. Tosin ei se kioskijäätelö koskaan ole ostovoimaan nähden ollut halpaa. Vuosituhannen vaihteessa yhden pallon tötterö jotain 15 markkaa.