Mitä kokemuksia airfryereistä ?
Olen harkinnut airfryerin ostamista, ja ajattelin, että varmaan täällä on kyseisen kapistuksen omistajia, jotka voisivat kyseistä laitetta kommentoida.
Eli mihin käytät airfryeriä ja noin ylipäänsä mitkä ruoat onnistuvat siinä parhaiten ?
Ja mitkä noin muuten ovat laitteen hyvät ja huonot puolet.
Jostain -en muista mistä- luin että airfryer olisi vain minikokoinen kiertoilmauuni. Pitääkö mielestäsi paikkansa ?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mua varovaisesti kiinnostaa tuo, että sillä voisi korvata mikron ja uunin. Ei tietenkään varmasti missään hyvinvarustelluissa keittiöissä, mutta esim. mökillä tai minitalossa. Sähkönsäästön kannalta erityisesti kiinnostaa, ja säästäisihän se myös tilaa keittiössä, jos ei olisi uunia ja mikroa ollenkaan. Mietin, olisiko tämä vai pieni sähköuuni parempi (puulla lämmitettävän uunin lisäksi).
Voiko tällä siis paistaa vaikka pullia, kakkupohjan, sämpylöitä, jne. kuten oikeassa uunissa? Niin kuin teknisesti, toki ymmärrän että määrien ja koon puolesta on rajoituksia. Ja säästääkö selvästi enemmän sähköä kuin uuni? Olisiko esimerkiksi sähkön säästön kannalta järkevämpää paistaa yksi iso satsi uunissa vai kaksi pienempää satsia airfryerissä? Voiko siellä paistaa vaikka pienen lasagnen? Vai onko enemmän juuri tuollainen simppelien ruokien lämmittäjä?
Meille hommattiin kaksikorinen, 5 + 3 litraa marraskuussa. Sen jälkeen olen käyttänyt uunia vain yhden kakun paistamiseen, koska käyttämäni vuoka oli niin iso, ettei mahtunut isompaan koriin. Hellaa olen käyttänyt kymmenisen kertaa. Pikkuleipiä ja sämpylöitä olen fryerissä paistanut, ihan hyvä tulos. Palastepizxat paistuvat paremmin kuin uunissa, meillä ei ole kiertoilmauunia. Kuraläpistäkin tulee parempia kuin mikrossa. Tosin meillä on kahden aikuisen talous, ehkä perheelle en tekisi tuolla ruokia. Mökeillä yms tuossa on vielä yksi ylivertainen etu: Sen voi kytkeä johdolla suoraan pistorasiaan, ei tarvita sähköasentajaa uunin kytkemiseen.
Arvostan hyvää ruokaa siksi minulla ei ole Flyeriä eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen hetken hitti, kuin leipäkone aikoinaan.
Neljä vuotta hitteilty airilla meillä ja meno jatkuu päivittäin😂
Meidän perheessä ei syödä kanan jämäpaloja, pizzoja, ranskalaisia, lihiksiä tai muita epäterveellisiä piirakoita, eli vallan mainiosti pärjätään ilman fryeria.
Kalapuikkojen ja ranskalaisten perunoiden kypsennys onnistuu hyvin, ei tosin nekään yhtä aikaa meidän airfryerissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi on täysin kateellisten panettelua. Ilmeisesti sosku ei suostunut sitä sinulle hommaamaan, koska sinulla on jo mikro.
PS: Airfryerillä tulee terveellisempää ruokaa, koska ruokaa ei säteilytetä.
Säteilytetä. Jääkö se säteily siihen ruokaan ?
Et taida olla mikään mestarifyysikko.
Et ole ilmeisesti vielä syntynytkään, kun mikrot yleistyivät. Negatiivinen airfryer-pelottelu on pientä siihen verrattuna, mitä mikroilla peloteltiin. Ja kyllä, kyllä siellä mikrossa säteitä kulkee ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä ei syödä kanan jämäpaloja, pizzoja, ranskalaisia, lihiksiä tai muita epäterveellisiä piirakoita, eli vallan mainiosti pärjätään ilman fryeria.
Noh, itse esim olen laittanut seitiä ja erilaisia kasviksia (ruusukaali, kukkakaali, parsakaali, porkkanaa, yms) airfryerissa. Aika kaukana tuosta listasta mitä laitoit.
Mutta trollihan sinä oletkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, yhtä terveellistä ruokaa kuin kiertoilmauunista tuleva ruoka. Minne sinä oikein olet hävittänyt järkesi?
Meilläkin on. Mutta ostettiin ihan liian pieni , joten ei mitään hyötyä eikä tule käytettyä. Pari kertaa käytetty ja ainakin ranskalaiset potut oli ihan parhaita siinä tehtynä. Mutta ostakaa tarpeeksi iso kone jos on vaan keittiössä tilaa ja paikka sille.
Mökillä tulee käytettyä lähes joka päivä. Esim. Pieni kakkupohja onnistuu hyvin, pieni joulukinkku, muffinssit, esipaistetut sämpylät, karjalanpiirakat tulee kivan rapea. Makaronilaatikko, kanankoivet, jauheliha mureke. Keitetyt kananmunat, pakastepizza..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi on täysin kateellisten panettelua. Ilmeisesti sosku ei suostunut sitä sinulle hommaamaan, koska sinulla on jo mikro.
Et ole ilmeisesti vielä syntynytkään, kun mikrot yleistyivät. Negatiivinen airfryer-pelottelu on pientä siihen verrattuna, mitä mikroilla peloteltiin. Ja kyllä, kyllä siellä mikrossa säteitä kulkee ja paljon.
Varmaan ymmärrät että Airfryer säteilee myös varsin voimakkaasti.
Saat itse arvata minkä nimistä säteilyä siitä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ymmärrät että Airfryer säteilee myös varsin voimakkaasti.
Saat itse a
Siitä lähtee säteilyä joka tappaa tai vähemmin saatuna aiheuttaa pahoja palovammoja.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä tulee käytettyä lähes joka päivä. Esim. Pieni kakkupohja onnistuu hyvin, pieni joulukinkku, muffinssit, esipaistetut sämpylät, karjalanpiirakat tulee kivan rapea. Makaronilaatikko, kanankoivet, jauheliha mureke. Keitetyt kananmunat, pakastepizza..
Miten teet keitettyjä kananmunia? Tein kuten yhdessä Youtube-videossa näytettiin, eli pidin fryerissä 15 min. ja laitoin sitten kylmään veteen, että kuoret irtoaisi. Eivät irronneet oikein millään. Sai nyhtää pieninä palasina ja samalla lähti väkisinkin munaa mukaan.
Airfryer on nimenomaan pieni kiertoilmauuni, ei sen enempää. Mutta sellaisena näppärä. Meillä se on aika kovassa käytössä. Kahden hengen taloudessa ison uunin lämmittäminen tuntuu turhalta, jos pienelläkin pärjää. Etenkin jos jotain pientä pitää lämmittää, on airfryer kätevä.
Meillä siinä on tehty kaikenlaista: broilerinpaljoja ja muutaman kerran kokonainenkin broileri, lohifilettä, uunijuureksia, lihapullia, sämpylöitä, leipää. Uuniperunat tai lohkoperunat (perunoista, ei pussista) onnistuu hyvin. Varmaan muutakin on tehty, mutta nuo nyt tuli ensin mieleen. Pakasteranskalaisista tai muista ei ole kokemusta kun ei käytetä. Periaatteessa kaiken mitä voi kiertoilmauunissa, voi tehdä airfryerissä jos vain mahtuu sisään niin että ilma pääsee kiertämään.
Vuoden päivät tuo vehje on meillä ollut ja näyttää tulee jäädäkseen. Meidän matkailuautoon hommattiin toinen pienempi, siellä kun ei ole uunia. Airfryer toimii siellä uunin korvikkeena, jos ollaan verkkovirrassa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teet keitettyjä kananmunia? Tein kuten yhdessä Youtube-videossa näytettiin, eli pidin fryerissä 15 min. ja laitoin sitten kylmään veteen, että kuoret irtoaisi. Eivät irronneet oikein millään. Sai nyhtää pieninä palasina ja samalla lähti väkisinkin munaa mukaan.
Piditkö niitä siellä liian kauan? Itse pidin 130 astetta 13 minuuttia, seuraavan kerran laitan 11 minuuttia, koska en tykkää kovista munista ruokatarkoituksessa. Ihan hyvin ne kuoret irtosivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piditkö niitä siellä liian kauan? Itse pidin 130 astetta 13 minuuttia, seuraavan kerran laitan 11 minuuttia, koska en tykkää kovista munista ruokatarkoituksessa. Ihan hyvin ne kuoret irtosivat.
Täytyypä kokeilla vielä tuolla reseptillä.
Minä en taas ymmärrä ollenkaan mihin sitä tarvitsee, jos on kiertoilmauuni. Airfrier on käytännössä vain pienempi versio siitä? Eli Airfrier on kiertoilmauunille sama, kuin irrallinen induktiolevy on kiinteälle induktioliedelle. Ajaa saman asian mutta pienemmässä, erillislaitteen muodossa.
Se että jotain saa tehtyä muutaman minuutin nopeammassa ajassa kuin uunissa, ei todellakaan minulle ole tarpeeksi syytä hommata yhtä lisäkonetta, joka kuitenkin vie silti paljon tilaa. Turhake.
Vierailija kirjoitti:
Meidän laite on Philipsin XXL. Se on melko vähällä käytöllä mm. puhdistuksen vaivalloisuuden vuoksi. Tiskariin ei kippoja viitsi laittaa, kun vie tilan koko tiskarista ja sähkön säästö menee siinä kun peset tiskikoneellisen vain airfryer kippojen puhdistamiseksi. Kanan siivistä ja ranskalaisista tulee ihan hyviä jos tarve on tehdä vain yhdelle ihmiselle sapuskaa. Kone alkaa käryttämään melkoisesti, jos ei sähkövastuksia puhdista riittävän usein tai rasva räiskyy (esim. wingseistä) paiston aikana. Mielestäni turhan hypetetty laite. Samaa sarjaa leipäkoneen kanssa.
Plussat: Nopea lämpiämään, hyvät wingsit ja ranut puolessa tunnissa
Miinukset: Puhdistuksen vaivalloisuus, hyvin rajallinen kapasiteetti ruoan määrälle, vie tilaa keittiössä, käryää, todella äänekäs.
Hyvä laite mutta teillä liian iso koko. Meillä on pieni ja hyvin mahtuu tiskariin. Meitä on neljä ja perheen ruoka tehdään uunissa ja yksittäisiä juttuja airfryerissä.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan hyvää ruokaa siksi minulla ei ole Flyeriä eikä tule.
Mutta tyhmä kokki.