Voiko mulla olla add? Muutamat asiat haittaa jopa mun työntekoa.
en pysty keskittymään pidempiin keskusteluihin/keskusteluihin, joissa on monta ihmistä. Putoan kärryiltä helposti.
kuormitun helposti sosiaalisissa tilanteissa tämän takia, vaikka muuten nautin ihmisten seurasta.
jos joku keskeyttää mut, unohdan mitä olin sanomassa. Sama jos jotain yllättävää tapahtuu, esim paloauto menee vilkut päällä ohi.
mun on vaikeaa keskittyä jos ympärillä on yhtään hälinää. Kovat äänet ärsyttävät.
joskus jos olen vaikka lukemassa syvennyn lukemiseen niin voimakkaasti etten huomaa mitään ympärilläni. Päädyn ihan omaan kuplaani.
yleensä ajanhallinta on mulle vaikeaa. Mun on pakko laittaa monia herätyksiä ja häläreitä, jotta muistan tehdä tarvittavat asiat.
Kommentit (25)
Epänormaali taitaa olla se, joka pystyy aina ja kaikkialla olemaan halutessaan tarkkaavainen.
Vierailija kirjoitti:
Epänormaali taitaa olla se, joka pystyy aina ja kaikkialla olemaan halutessaan tarkkaavainen.
Varmasti näin. Mutta mun on vaikeaa lähes aina. Mun pitää tietoisesti yrittää tsempata monissa tilanteissa. Töissä se aiheuttaa haasteita etenkin väsyneenä. Teen siis asiakaspalvelutyötä ja väsyneenä mulla käy usein niin, että huomaan jumittavani enkä ole kuunnellut yhtään mitä asiakas on kertonut. On aina yhtä kiusallista pyytää häntä toistamaan. Välillä käyn vähän kuin autopilotilla ja mulle saattaa käydä asiakastapaamisen jälkeen sillä tavalla, että mä en ollenkaan muista, mistä me keskusteltiin asiakkaan kanssa... Kuitenkin seuraavat ajat ja kirjaukset olen hoitanut. Pelkään että tämä välittyy asiakkaallekin ja saa minut vaikuttamaan epäpätevältä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti näin. Mutta mun on vaikeaa lähes aina. Mun pitää tietoisesti yrittää tsempata monissa tilanteissa. Töissä se aiheuttaa haasteita etenkin väsyneenä. Teen siis asiakaspalvelutyötä ja väsyneenä mulla käy usein niin, että huomaan jumittavani enkä ole kuunnellut yhtään mitä asiakas on kertonut. On aina yhtä kiusallista pyytää häntä toistamaan. Välillä käyn vähän kuin autopilotilla ja mulle saattaa käydä asiakastapaamisen jälkeen sillä tavalla, että mä en ollenkaan muista, mistä me keskusteltiin asiakkaan kanssa... Kuitenkin seuraavat ajat ja kirjaukset olen hoitanut. Pelkään että tämä välittyy asiakkaallekin ja saa minut vaikuttamaan epäpätevältä. Ap
Kyllä tuo siltä kuulostaa. Ilmeisesti haittaa melkolailla sun työntekoa. Käy juttelemassa lääkärillä asiasta.
Mulla oli samat oireet. Kuulema mulla oli selvä add, eli tutkimuksiin vain.
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää saada diagnoosi. Höh.
Joskus se pelkkä diagnoosi auttaa suhtautumaan itseensä armollisemmin ja löytämään muita toimintatapoja selvitä arjesta. Mulla on adhd-diagnoosi ja lääkeresepti, mutta en käytä lääkkeitä kovinkaan usein, koska pärjään myös ilman. Toki se on hyvä, että jos tarvitsen lääkkeiden tukea, niin ne on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täältä kysyt?
Koska mua kiinnostaa muiden kokemukset ja se onko jollain samaa ja tunnistaako ihmiset joilla on add noita "oireita". Haluan jotain varmuutta että tämä voi olla sitä, etten kun hakeudun lääkäriin. Ap
Kuulostaa tutulta etenkin tuo kärryiltä putoaminen. Mä myös unohtelen mun tavaroita milloin minnekin. Mene rohkeasti tutkimuksiin.
En osaa vastata mutta olen miettinyt samaa. Olen aina ollut ajatuksiin uppoutuva ja hajamielinen, saatan mennä toiseen huoneeseen hakemaan jotain ja kun pääsen sinne, unohdan mitä olin hakemassa, unohdan keskusteluissa helposti mitä olen sanomassa, jos en pysty sanomaan sitä heti, saatan siksi höläyttää asian mahdollisimman äkkiä ja siksi sitten tahtomattani puhua päälle, toisinaan ajatus vain katkeaa kesken puhumisen enkä muista, mitä olin sanomassa, koulutuksissa tai kokouksissa jalka vippasee, saatan olla ajatuksissani ja rekisteröidä, että joku puhuu minulle.ja vastaan jotain muminaa ja sitten havahdun ja joudun kysymään, että mitä. Saatan ajatuksissani ajaa autolla väärästä liittymästä, olen usein kanssa ihan puhki sosiaalisen työn jälkeen, usein aikaansaamaton esim. siivoamaan, vihaan kaikkia hakemuksia ja kirjallisia töitä ja lykkään niitä viimeiseen asti. Koulussa jouduin lukemaan monta kertaa koealueet, kun ajatus karkaili, olen aina ollut huono nukahtamaan, päätä on vaikea saada hiljaiseksi.
Kuulostaa tutulta ja minulla on add.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jtn traumataustaa, esim pitkäaikaista koulukiusaamista tai kotona ongelmia, niin voi olla myös kompleksi trauma. Erityisesti toi ajantajun katoaminen ja ettei muista mitä on puhunut. Mutta tottakai tällöin pitäisi myös olla epäsosiaalinen ja mielialojen vaihtelua yms muuta.
Täällä yks kans joka miettii samaa. On joskus äärimmäisen vaikeaa tehdä mitään kun saatan unohtaa kesken homman mitä olin tekemässä ja aloitan jonkun uuden asian tekemisen.
Aikataulutus ja siinä pysyminen on vaikeaa.
Taustahälyt häiritsee, munkin on vaikea keskittyä keskusteluihin varsinkin jos ympärillä tapahtuu.
Päässä pyörii miljoona ajatusta joista ei saa oikein mitään otetta.
Jos innostun jostain niin pääsen flowtilaan ja ajantaju saattaa kadota kun olen niin syvällä siinä asiassa johon saan keskitettyä kaiken keskittymiseni. On täysin päin vastainen tila tuohon "normaali olotilaan"
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks kans joka miettii samaa. On joskus äärimmäisen vaikeaa tehdä mitään kun saatan unohtaa kesken homman mitä olin tekemässä ja aloitan jonkun uuden asian tekemisen.
Aikataulutus ja siinä pysyminen on vaikeaa.
Taustahälyt häiritsee, munkin on vaikea keskittyä keskusteluihin varsinkin jos ympärillä tapahtuu.
Päässä pyörii miljoona ajatusta joista ei saa oikein mitään otetta.
Jos innostun jostain niin pääsen flowtilaan ja ajantaju saattaa kadota kun olen niin syvällä siinä asiassa johon saan keskitettyä kaiken keskittymiseni. On täysin päin vastainen tila tuohon "normaali olotilaan"
Ei niillä lääkkeillä saa flow-tilaa vaan poistetaan häiriöherkyyttä.
Mun tytöllä on ja hänellä oli ennen lääkityksen aloittamista tosi usein jumeja. Ulkovaatteiden pukemiseen meni parhaillaan yli puoli tuntia 9-vuotiaana... Sama muissa askareissa. Siirtymät olivat vaikeita. Koulun jälkeen oli ihan uupunut kun oli koulussa tsempannut niin paljon. Se näkyi sitten kotona raivareina. Lääkitys on auttanut paljon. Enää ei ole juurikaan jumeja ja käsittämättömiä kiukkukohtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täältä kysyt?
Koska mua kiinnostaa muiden kokemukset ja se onko jollain samaa ja tunnistaako ihmiset joilla on add noita "oireita". Haluan jotain varmuutta että tämä voi olla sitä, etten kun hakeudun lääkäriin. Ap
Epäilen miehelläni add:ta. 80-luvulla hänelle diagnosoitiin keskittymishäiriö, mutta hän ei ole levoton. Veli on ja tämän tyttärellä on adhd, tosin erittäin lievä.
Juuri melu ja hälinä on se, mikä kuormittaa häntä. On myös dysleksiaa, luettu ei jää mieleen, tunteet pakkautuvat vaikka mies osaa tarvittaessa skannata toiset ja on ympäristöherkkä. Hänen levoton sukulaisensa luulee olevansa sähköallerginen, sama vaiva eri paketissa.
Äitinsä on levoton höseltäjä ja isä, jonka puolelta ympäristöherkkyys periytyy, on hidas ja hermostunut, hänen elämästään tietävänä voisin veikata aspergeria. Sitäkin suvusta löytyy.
Elämän paineet ja ongelmien kieltäminen hajottivat liittomme, juuri kun yhteinen aikamme olisi todella alkanut. Parannusta tapahtuu tyyliin askel eteen, kaksi sivuun ja taakse.
Ihmiset, unohtakaa vanhempienne typerät kommentit ja hoitakaa itsenne.
Voi