Pitkä mies lasten isäksi, jotta lapsista kasvaa pitkiä?
Tosiaan mieheni on yli 190 senttinen ja itse on 165cm. Ennuste meidän lasten pituudelle on paljon. Tyttärestä kasvaa mua pidempi ja samoin pojasta.
Kommentit (92)
Minä 165cm ja mies 170cm; lapset > poika 179cm, tyttö 165cm, poika 189cm ja tyttö 168cm.
Lyhkäinen tätini (noin 1.55 pitkä) meni naimisiin pitkän (lähemms 1.90 cm ) miehen kanssa. Saivat kuusi lasta. Kolmesta tuli pitkiä kuin isästänsä, kolme muuta jäivät sinne 1.60 cm rajoille. Joten ei sitä pitkää pituutta automaattisesti peri.
Lapsen pituutta ei pysty luotettavasti arvioimaan pelkästään vanhempien pituuden perusteella, vaan pitää katsoa lapsen omia kasvukäyriä ja kehitystä. Varsinkin jos vanhemmilla on keskenään hyvin suuri pituusero, pituuksista ennustaminen ei ole varmaa. Itse olen 164-164,5 cm. Kerran tuli puhetta pituuksista 178 cm pitkän (naispuolisen) kaverini kanssa, ja kävi ilmi, että äitimme ovat keskenään täsmälleen saman pituisia, ja niin myös isämme! Tuttavaperheessä taas äiti on aika tasan 170 cm ja isä 180 cm, ja heidän poikansa on nyt lukioiässä jo 190 cm ja lisää varmaan tulee vielä, mutta heidän tyttärensä jäi vähän alle 160-senttiseksi. Oma mieheni on 192 cm, ja alle kouluikäiset poikamme kulkevat aika lailla keskikäyrillä, ja toinen on lyhyempi kuin kumpikaan meistä vanhemmista on saman ikäisenä ollut.
Mieheni on 170, minä 165 ja tytär 175 että se siitä ap:n ennustelusta..
Anoppini on 160cm ja appiukko 196cm. Saivat kaksi poikaa joista toinen, mieheni tuli äitiinsä ja on vain 164cm pitkä kun taas veljensä on 192cm.
Minä 175 cm, mies n. 182 cm ja esikoispoika on minua pari senttiä pidempi. Kuopuksella vielä kasvu kesken, muttei hänestäkään mitään pitkää tule varmaan. Ennusteet olivat, että heistä tulisi lähes 190 cm pitkiä.
Voihan pituus periytyä myös äidin puolelta.
Voi olla, että äitini halusi isäni kanssa yhteen ainakin osaksi siksi, että isäni on häntä pidempi. Mutta koska heillä on pituuseroa noin 35 cm niin saattoi haluta paljossa myös siksi, että aika harvassa ovat varteenotettavat mies -ehdokkaat jotka ovat äitiäni lyhyempiä. - Toki heitä on mutta aika harvassa; äitini on noin 149cm pitkä.
Joskus on vaikutanut sille, että on ihmisiä joille heidän pituuseronsa on isompikin ihmetelyn ja kummastelun aihe,- Kun taas he (vanhempani) lienevät asiaan jo tottuneet kun ovat kuitenkin ydessä olleet yli 40 vuotta.
Tutkimusten mukaan äidin pituus määrittää pojan pituutta enemmän kuin isän. Tämän perusteella esim NBA etsii pelaajia. Tosin omalla kohdalla toi ei näytä toteutuvan, itse oon 162, mies 178 ja lapsista kaksi on jo 182 ja kolmannesta on ennustettu 185 pitkää, poikia kaikki.
Pitäneekö paikkansa? Isäni lyhyt persjalka kuten äitini. Veljeni pitkä reilusti yli 180 senttinen hujoppi ja minä persjalka... Sen verta pituutta ettei ihan persuusta maata viillä ja alasti kävellessä jää 5 jäljet rannalle...
Aika jännä muuten, itse naisena 160 cm, mieheni 182 cm. Meillä kaksi tyttöä, jotka kasvavat sillä alimmalla kasvukäyrällä kuten minä lapsena. Poikamme sitten kasvaa niiden kahden korkeamman käyrän välissä. Että tytöt tässä tulleet äitiinsä ja poika isäänsä. Onneksi näin kai vaikka saisi tytöistä kasvaa edes jonkin verran yli 160, nykyään naisten mallistot on kuitenkin noin 170-senttisille tarkoitettuja. (Syntyessään olivat hieman alle 3 kg vaikka mies oli syntyessään järkäle reippaasti yli 4000... mutta luulen, että miehen äidillä oli raskausdiabetes vaikkei todettu.)
Olen 164, lasten isä on 174. Lasten ennusteet on tytölle 169-170 ja pojalle n.180. Uskoisin että pitää paikkansa, koululaisia ovat ja samaa kokoa kuin muutkin kaverinsa. Mutta eihän mekään olla isän kanssa lyhyitä, vaan ikäluokkamme mukaan keskipituisia. Lapsistakin näin ollen tulee oman ikäluokkansa keskipituisia. Vaikka toki ei se aina niin mene, mutta yleensä sukupolvet kasvaa toisiaan pidemmiksi. Äitini on 160.
Vierailija kirjoitti:
Voihan pituus periytyä myös äidin puolelta.
Olen ennenkin avautunut täällä siitä, etttä vaikka omat vanhemmat olisivat pidempiä niin luonto, kohatlo mikä lie voi tosinaan olla niin julma tai ainakin arvaamaton, että lapsi jää omia vanhempiaan lyhyemmäksi.
Äitini on vajaa 10 cm minua pidempi isäni huomattavasti enemmän pidempi. Olen hyvilläni siitä, että olen täysin hyväksytty omien vanhempieni ja sisaruksieni ja kaikkien läheisempieni toimesta.
Sen sijaan on ja on ollut käsittämätöntä miten jotkut täysin ulkopuoliset ovat saattaneet kysyä, että miksi olen niin lyhyt (verrattuna sisaruksiini ja tai vanhempiini) tai miksi olen kaljuuntunut, vaikka heistä ei kukaan, ainakaan toistaiseksi ole.
Tai onko minulla jokin sairaus, jonka johdotsa olen jäänyt lyhytkasvuiseksi tai menettänyt jo varhain niin paljon hiuksia, Vai onko minut kenties adoptoitu lemmikiksi perheeseen.
Pituusrasismi kukoistaa yhä 2022.
Vierailija kirjoitti:
Voi se pitkän miehen lapsi saada pituusgeeninsä myös lyhyen äidin puolen suvusta.
No, minä olen se lyhyt äiti. Minun puoleltani naiset ovat keskimittaisia, mutta miehet taas pitkiä (näin sekä äitini että isäni puolilta), ja jos poikamme minun pituusgeenini perii, tulee hänestä heittämällä pidempi kuin isästään.
Olen 159 cm pitkä. Äitini on 168 cm ja isäni 196 cm. Yksi mummoni on 155 cm pitkä, eli ei kannata luottaa suoraan vanhempien pituuteen.
N25
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan äidin pituus määrittää pojan pituutta enemmän kuin isän. Tämän perusteella esim NBA etsii pelaajia. Tosin omalla kohdalla toi ei näytä toteutuvan, itse oon 162, mies 178 ja lapsista kaksi on jo 182 ja kolmannesta on ennustettu 185 pitkää, poikia kaikki.
Meillä taas minä olen 155 ja mies 178, pojan pituusennuste on 171.
Ei tule selviämään elämästä ilman vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule todellakaan aina, siihen ei kannata luottaa.
Naapurin mies on n. 190 cm, vaimo tuskin 160 cm. Poika on aivan isänsä näköinen, mutta pituus on 169 cm ja tuskin enää kasvaa kun on 25 v.
Vierailija kirjoitti:
Moni lyhyt nainen joutuu kiipeilemään työelämässä, kun on lyhyt esim. tavaroiden hyllyttäminen kaupoissa, ikkunan pesu siivousalalla, astioiden hakeminen ravintolatyössä.
Pitkäthän ei koskaan tarvi tikapuita mihinkään 🙄
Jep.
Mä olen 161 cm, lapsen isä on 178 cm. Tyttärestä kasvoi 179-180 cm pitkä, pidempi kuin yksikään serkuistaan, tädeistään, sedistään, isovanhemmistaan. Tai no, yksi serkkupoika kasvanee pidemmäksi, hänellä on vanhemmat 170 ja 185 pitkiä.
-12