Pitkä mies lasten isäksi, jotta lapsista kasvaa pitkiä?
Tosiaan mieheni on yli 190 senttinen ja itse on 165cm. Ennuste meidän lasten pituudelle on paljon. Tyttärestä kasvaa mua pidempi ja samoin pojasta.
Kommentit (92)
Olen 160 "pitkä" ja lapseni isä 190cm. Lapsemme on tyttö, ja on nyt aikuisena 166cm, eli keskimittainen. Nykyinen mieheni on 192cm, hänen lastensa äiti suurinpiirtein samanmittainen kanssani. Heidän tyttärensä on pituiseni, ja poikansa 175cm. Molemmat siis myös jo aikuisia. Että kyllä sieltä äidinkin puolelta lipsahtelee pituus/lyhyysgeeniä sekaan ;)
Tyttö 155 cm, poika 180cm (kasvaa vielä). Äiti 173cm, isä 169cm. Meillä lasten pituudet korreloi eniten isovanhempien kanssa, tyttö on isän äidin mittainen ja poika äidin isän.
Ei pakosti tule pitkiä lapsia. Mun sedän pojat on lyhyempiä kun minä vaikka setäni on yli 20cm pidempi kun isäni. Sekä minun että serkkujen äidit samanmittaisia.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni äidin koolla on hieman enemmän merkitystä kuin isän koolla, koska jos lapsi on ennen syntymäänsä pieni (eli kohtu on pieni), kasvaa lapsesta myös suhteessa pieni.
Mitä ihmettä? Oikeastiko sinä luulet, että aikuisen ihmisen koolla on merkitystä sisäelinten kokoon?
Vierailija kirjoitti:
Joo, tosi mukavaa kun tyttäristä tulee jotain 198 senttisiä. Varmaan kiittävät äitiään joka valitsi pitkän miehen jotta lapsista tulee pitkiä.
Lasten kasvua seurataan neuvolassa. Kyllä siihen puututaan, jos lapsi kasvaa yli tai alle käyrien.
Joo, tai sitten ei. Omassa tuttavapiirissä on kaksikin ex-koripalloilijaa, toinen 191 cm ja toinen 195 cm, eikä kummankaan vaimokaan sieltä lyhimmästä päästä ole. Niin vain ensimmäisen pojasta tuli 182 cm ja jälkimmäisen 181 cm pitkä. Että silleen ne voi geenit kivasti pomppia ties mistä sukupolvien takaa ja kummalta puolelta tahansa. Ja ei, ainakaan ensimmäisen kohdalla ei voi olla epäilystä isästä, sillä niin yksi yhteen ovat pituutta lukuunottamatta :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tosi mukavaa kun tyttäristä tulee jotain 198 senttisiä. Varmaan kiittävät äitiään joka valitsi pitkän miehen jotta lapsista tulee pitkiä.
Lasten kasvua seurataan neuvolassa. Kyllä siihen puututaan, jos lapsi kasvaa yli tai alle käyrien.
Joutuuko katkaisuhoitoon, jos kasvaa liikaa?
Minä 170cm, mies 190cm.
Poika ollut aina pitkähkö. Tulee varmaan isänsä mittainen. Myös isän veli pitkä.
Sen sijaan tyttö; Ryhmänsä lyhyimpiä ollut aina. Ikää nyt 8v. Moni kuusivuotiaskin on pitempi.
En olisi silti huolissaan; Mieheni äiti ja sisko (ja loput muutkin suvun naiset) ovat minua huomattavasti lyhyempiä. Korkeintaan 160cm.
Olen miettinyt, että hyvin tuo saattaa tyttö tulla miehen suvun naisiin, mitä pituuteen tulee. Toisaalta musitaakseni itsekin aloitin pituuskasvun kunnolla vasta yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko katkaisuhoitoon, jos kasvaa liikaa?
Voi joutua hormonihoitoon, jos pituuskasvu ei pysähdy normaalisti.
Pituuteen vaikuttaa myös äidin suvun geenit. Oma mieheni on 188cmm, hänen isänsä 174cm ja äitinsä 173cm. Hänen äidinisä oli 190cm, ja samoin muu äidin puolen suku keskivertoa pidempiä. Geenit voi yllättää näinkin. Itse olen 162cm, ja meillä on tyttö 170cm ja poika 185cm.
Tunnen myös pariskunnan, jolla yksi poikalaosi joka on pienikokoinen ikäisekseen. Äiti 156cm ja isä 192cm. Eli pitkä isä ei välttämättä takaa pitkää lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsevät huippumalleiksi, ja naivat rokkarin. Ei tartvitse olla edes kummoisen näköinen naama, kunhan on piiiiitkä ja laiha.
Kokisin olevani epäonnistunut vanhempana, mikäli tyttäreni tavoite olisi noin matalalla.
Minulla isä oli melko pitkä ja samoin vielä elossa oleva äitinkin on. Samoin minun veljet ovat pitkiä mutta minä taas olen mieheksi melko lyhyt. Minulle onkin vanhemmat ja veljet usein sanoneet että olen ho bit ti, tonttu ja kää pi ö ja että vauvat varmasti vaihtuivat sairaalassa kun synnyin.
Minun rakas siskontyttö kärsii pituudestaan, ei ole kiva olla jo varhaisteininä kaikkia pidempi, raajat venyneet ihan suhteettomiksi ja jatkavat venymistään. Raukka kompuroi ja kokoajan saa hankkia uutta vaatetta ja kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsevät huippumalleiksi, ja naivat rokkarin. Ei tartvitse olla edes kummoisen näköinen naama, kunhan on piiiiitkä ja laiha.
Kokisin olevani epäonnistunut vanhempana, mikäli tyttäreni tavoite olisi noin matalalla.
Heistä tulee nuorena rikkaita, joten sitten he voivat tehdä mitä haluavat.
Ystäväni on (äiti) 178cm, hänen miehensä 172 cm ja heidän kolme poikaansa 196cm, 197cm ja 198cm...En ole ihan varma; ehkä perheenisä on vieläkin vähän lyhyempi kuin mitä nyt muistelen hänen olevan eli sen 172cm....
Eiköhän jokainen toivoisi olevansa keskiverto, elämä on muutenkin vaikeaa. Miksi pitää alkaa erityisesti tehtailemaan liian pitkiä ihmisiä, ihminen on kasvanut muutenkin jo liikaa ja naiset yrittävät typistää ja pienentää kokoaan ja miehet suurentaa itseään, ihan kummallista touhua.
Muinoin sukupuoletkin oli luonnostaan melko saman kokoisia, nyt ihminen on valinnoillaan ja arvoillaan muokannut naisista mahdollisimman pieniä ja miehisrä isoja.
Yhdessä dokymentissa sanottiin että kun naisviha levisi pohjoiseenkin kristinuskon mukana, niin naiset ei saaneet samaa ruokaa kuin miehet, niin siksi naiset on pienentyneet suhteessa miehiin.
Miettikää nyt, nykyajan trendipellet haluaa jatkaa tätä samaa touhua, naiset nälkiinnyttää itseäön ja miehet syö hormoneja jotta pullistuvat epämuodostuneiksi lihavuoriksi .
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on pitkissä tytöissä?
Valitettavasti miehillä pituus vaikuttaa mm. urakehitykseen. On siis todettu tutkimuksissa, että pitkät miehet saavat helpommin ylennyksiä esimerkiksi myyntityössä. https://www.news.com.au/finance/work/careers/why-tall-people-earn-more-…