Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajokortittoman kutsuminen mökille

Vierailija
19.05.2022 |

Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.

Kommentit (626)

Vierailija
341/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska käsitys palstalaisilla tämän sinkku rouvan mökillä pidettävistä ison syyn juhlista.

(Epäilen 40- tai 50-vuotisjuhliksi.)

Palstalaiset kuvittelevat, etä kaikilla ihmisillä on kavereita, jotka tulevat nurkkiisi yöksi tai haluavat muita omaan kämppäänäsä yökylään. Sellainen ei ole palstalaislle yhtään normaalia, että aikuiset ihmiset nukkuvat omissa kodeissaan ja vieraalla paikkakunnalla hotellissa. Ei, ei. Täällä ehdotellaan makuupusseja mukaan kaikille vieraille, jotka tulevat kesäleningeissänsä ja korkkarit jalassa skumpalle. 

Palstalaisten juhlat kun mökille tarkoittavat yleensä känniä, kumisaappaita ja kähmintää.

Naurettavaa. Joku ehdotti, että muuta vieraat voivat aloittaa saunomisen ja makkaranpaiston, kun AP käy hakemassa tuttavansa asemalta?! Tuskin nuo juhlat ovat makkara-kalja-bileet?!

Ja kuka itseään arvostava nainen päättää mennä juhlissa saunaan? Ensin kotona meikataan ja laitetaan kampausta juhlia varten ja sitten vietetään ilta naama kirkuvan punaisena ja tukka säkkäräksi kuivuneena ja on muka tosi rentoa vaikka saa hävetä ulkonäköään. Ja jos itse on reva-kalja-marjatta eikä hävetä, niin muut häpeää sua sitten sunkin puolesta.

Älkää siis olettako, että jos juhlat on mökillä, niin mökki on samanlainen myrkynvihreä 60-luvulla rakennettu mörskä kuin teillä itsellänne niistä pyjamabileissa on käytössä.

Jos tarkoitus onkin järjestää tällaiset eliitin oikeat juhlat, eikä vaan niitä rahvaan rääkkyjäisiä, niin pitääkö sellaisiin kuitenkin kutsua ihmisiä, joista ei sen suuremmin välitä ja joiden on paras sitten hoitaa itsensä sinne mökille miten parhaaksi näkevät ja jos eivät löydä, niin se on sitten voi voi. Ja sitä paitsi, miksi ylipäätään järjestää juhlat siinä maaseutukartanossa, jonne on vaikea pääsy, eikä siinä kaupunkiasunnossa, jonne kaikki ehkä helpommin löytäisivät?

Se kaupunki asunto voi olla pieni verrattuna vapaa-ajan asuntoon. Kun sinä järjestät juhlat, järjestätkö kaikille vieraille kyydin? Järjestätkö edes 75 vuotiaalle anopillesi kyytiä?

Kaupungeista löytyy kyllä juhlatiloja ja ravintoloita, joissa voi juhlia järjestää.

Ja kyllä, meidän suvussa katsotaan että kaikille mummoille ja mammoille, myös anopille, on kyyti. Me nuoremmat keskenämme sovitaan, kuka kuskaa kenetkin.

Vierailija
342/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutte yksittäistapauksen jo edellisenä päivänä yökylään, eiköhän joku poispäin lähtijä sitten tipauta assalle, tai sitten kokonaan erillinen kyläily hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökki on jossain keskellä metsää, niin kutsuessani autottoman vieraan varaudun myös kuskaamiseen.

Vierailija
344/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vieras kuin vieras kävelee 20 kilometriä, jos Porvoon mökillä odottaa 200 g makaronilaatikkoa ja raikkaita voileipiä.

Vierailija
345/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ainakaan minulla ei ole mitään tuollaisia (eikä  muitakaan )mökinomistaja-tuttavia.

Hyvin olen tullut toimeen ilman niitä sellaisiakin.

Kesistä olen aina nauttinut täysin siemauksin ja keväistä iloinnut.

Seuraa on aina ollut ihan riittävästi.

Vierailija
346/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin jo itse kutsussa maininnut, etten valitettavasti pysty auttamaan kuljetuksen järjestämisestä mitenkään, jolloin kutsuttu kyllä tietäisi olevansa kutsuttu, mutta itse vastuussa siitä, kuinka paikalle suoriutuu ja paikalta pois. Siitä voi sitten kutsuttu itse valita, tuleeko paikalle vai ei.

Vierailija
347/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuollaiset kortittomat ole tottuneet pyöräilemään pitkiäkin matkoja

Ystäväsi ottaa fillarin mukaan julkisiin, ja fillaroi sitten lopun 20km mökille, pikku juttu.

Vierailija
348/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin jo itse kutsussa maininnut, etten valitettavasti pysty auttamaan kuljetuksen järjestämisestä mitenkään, jolloin kutsuttu kyllä tietäisi olevansa kutsuttu, mutta itse vastuussa siitä, kuinka paikalle suoriutuu ja paikalta pois. Siitä voi sitten kutsuttu itse valita, tuleeko paikalle vai ei.

Hyvä ajatus. Seuraavan kerran, kun pidän juhlat,  mainitsen jo kutsussa, että jos sinulla on erikoisruokavalio, valitettavasti en voi sitä tarjoilussa mitenkään huomioida, mutta totta kai olet kutsuttu. Siitä voi sitten kutsuttu itse valita, tunteeko itsensä toivotuksi vai ei.

Lisäksi tietysti ilmoitan jo kutsussa kaikki muutkin asiat, joita valitettavasti en voi tehdä, kuten luvata, että olen ylipäätään varautunut vieraiden tuloon, että olen hyvällä tuulella, että oikeastaan mua edes huvittaa nämä bileet, kun kaikkihan me tiedetään, että joskus ei ole juhlapäivänä sama fiilis kuin kutsupäivänä.

Siitä voi sitten kutsutut itse valita, tulevatko paikalle vai ei. 

Mutta tietävätpähän olevansa kutsuttuja!

Vierailija
349/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mökki on jossain keskellä metsää, niin kutsuessani autottoman vieraan varaudun myös kuskaamiseen.

Mä en oikeasti ymmärrä, miten muuten voisikaan toimia!

Asun pikkukaupungissa, omakotitaloni on noin 15 m päässä linja- ja rautatieasemasta. Olen kutsunut useaankin kertaan kesäbileisiin ihmisiä ympäri Suomen. 

Ilman muuta keskustelen jokaisen, joka ei asu täällä, kanssa siitä, millä aikovat tulla. Kun kyseessä on kesäbileet, ymmärrän hyvin, että esim. pääkaupunkiseudulta haluavat tulla junalla, eikä omalla autolla, ettei ole seuraavan päivän (tai vaikka saman illan, riippuu aikatauluista) odottelua, koska voi ajaa (kyllä, hui, monet ottaa vähän drinksuakin).

Siinä on usein sumplimista, mutta aina ollaan selvitty siitä, kuka kulkee kenen kimppakyydissä, sillä autoilijoitakin on, ketä haetaan/viedään asemalle miten jne. Aina on vierailtakin löytynyt tiimihenkeä, eli joku 20 km kiekka ei todellakaan ole ongelma, jos jonkun toisen vieraan paikalle pääsy on siitä kiinni, herranen aika! 

Tai sitten on niin, että mun vieraat oikeasti on halunnut a) tulla niihin bileisiin b) ymmärtää, että muutkin haluaa tulla c) iloitsee siitä, että on bileet ja tulijoita ja osoittavat arvostusta emännälle näin, jeesaamalla sentään jonkun pienen kiertopolun heittämisen kautta.

Vierailija
350/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun pikkukaupungissa, omakotitaloni on noin 15 m päässä linja- ja rautatieasemasta. Olen kutsunut useaankin kertaan kesäbileisiin ihmisiä ympäri Suomen. 

Ilman muuta keskustelen jokaisen, joka ei asu täällä, kanssa siitä, millä aikovat tulla. Kun kyseessä on kesäbileet, ymmärrän hyvin, että esim. pääkaupunkiseudulta haluavat tulla junalla, eikä omalla autolla, ettei ole seuraavan päivän (tai vaikka saman illan, riippuu aikatauluista) odottelua, koska voi ajaa (kyllä, hui, monet ottaa vähän drinksuakin).

Siinä on usein sumplimista, mutta aina ollaan selvitty siitä, kuka kulkee kenen kimppakyydissä, sillä autoilijoitakin on, ketä haetaan/viedään asemalle miten jne. Aina on vierailtakin löytynyt tiimihenkeä, eli joku 20 km kiekka ei todellakaan ole ongelma, jos jonkun toisen vieraan paikalle pääsy on siitä kiinni, herranen aika! 

Tai sitten on niin, että mun vieraat oikeasti on halunnut a) tulla niihin bileisiin b) ymmärtää, että muutkin haluaa tulla c) iloitsee siitä, että on bileet ja tulijoita ja osoittavat arvostusta emännälle näin, jeesaamalla sentään jonkun pienen kiertopolun heittämisen kautta.

Lisään muuten vielä, että vaikka asuisikin tässä kaupungissa, niin kun ei välttämättä asu ihan mun naapurissa (täällä on pidemmät etäisyydet) niin kyllä voi joku saada kyydin todellakin ihan kotiovelta ja ovelle takaisin muiden vieraiden autossa. Sanon vain, että tullessanne otatteko pliis mukaan Xn osoitteesta Y.

Vierailija
351/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ajatus. Seuraavan kerran, kun pidän juhlat,  mainitsen jo kutsussa, että jos sinulla on erikoisruokavalio, valitettavasti en voi sitä tarjoilussa mitenkään huomioida, mutta totta kai olet kutsuttu. Siitä voi sitten kutsuttu itse valita, tunteeko itsensä toivotuksi vai ei.

Lisäksi tietysti ilmoitan jo kutsussa kaikki muutkin asiat, joita valitettavasti en voi tehdä, kuten luvata, että olen ylipäätään varautunut vieraiden tuloon, että olen hyvällä tuulella, että oikeastaan mua edes huvittaa nämä bileet, kun kaikkihan me tiedetään, että joskus ei ole juhlapäivänä sama fiilis kuin kutsupäivänä.

Siitä voi sitten kutsutut itse valita, tulevatko paikalle vai ei. 

Mutta tietävätpähän olevansa kutsuttuja!

Sinä voit luonnollisesti toimia omia juhlia järjestäessäsi juuri miten mielit.

Aivan kuten voit verrata erityisruokavaliota jossain hevonkuusessa järjestettäviin juhliin ... kuten tässä AP:n mainitsemassa tapauksessa oli kyse ...

Vierailija
352/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa yhden kutsuttavan kiusaamiselta. Ei voi itse hakea, ei voi kutsua edellisenä päivänä, ei voi huomioida junan saapumisaikaa kutsujen alkamisajan valinnassa, ei voi kysyä toisilta vierailta.

Miksi olet kutsunut? Minä en tulisi. Pienillä paikkakunnilla taksi tulee varata ja sekään ei aina auta, jos kuski esim. sairastuu. Muuten maksaisin taksille tai muulle hakijalle kelpo korvauksen. Mutta kun noin hankalaa on, on selvää etten olisi tervetullut muuten kuin sysittäväksi ja kiusattavaksi. Ei houkuta.

Vierailija
353/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin vaikuttaa siltä, että ap ei edes halua tuota ajokortitonta kaveria? mökilleen. Miksi ap edes pyysit häntä. Lopeta vit tuilu.

Vierailija
354/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuollaiset kortittomat ole tottuneet pyöräilemään pitkiäkin matkoja

Ystäväsi ottaa fillarin mukaan julkisiin, ja fillaroi sitten lopun 20km mökille, pikku juttu.

Kuntolenkkinä pyörällä ihan tavallinen, mutta sen sijaan: ainoana keinona päästä jonkun  autoilijaporukan juhliin se onkin jo psyykkisesti melko  vastenmielinen polku-urakka.

(Huom. jos autolla ajetaan keskimäärin 80 km/h nopeudella,niin se 20 km sillä taittuu sitten  suurinpiirtein vartissa.  (bensaakaan ei siinä paljon ehdi kulua)

Jos se 'uhraus' taas tuntuu isäntäväestä taloudellisesti aivan  ylivoimaiselta, niin paneehan se kyllä  siinä polkiessa jo miettimään, että onkohan heillä sitten varaa tarjota esim. siideritölkkiäkään,joka maksaa ainakin yhtä paljon .(mistään pullakahveista tai makkarasta nyt puhumattakaan. )

Jos saunassa on tarkoitus käydä, niin kohtelias vierasoletettu kai ostaa ne halotkin 'huoltsikalta' mukaan pyöräntarakalleen ja maksaa tietysti pyörästään kuljetusrahtimaksun sillä bussi- ta rautatieosuudellaan matkasta?

Vierailija
355/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bingo!

Aika erikoista porukkaa on myös apn kaveritkin, jos oikeasti emäntä ei voi pyytää, että koukkaavat 20 km lenkin tullessaan. Tai sitten ap ei ole kovin pidetty emäntä, vaan sinne mennään kohteliaisuuskäynnille pienimmän riesan kautta ja ei todellakaan käytetä minuuttiakaan ylimääräistä näitten rientojen vuoksi.

Vierailija
356/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parempi jättää kortittomat kutsumatta, samoin kaikenmaailman ruokavammaiset.

Parempi jättää vaan ne ryyppyporukat niihin ikiomiin pirskeisiinsä.

(toivoa vain sopii,ettei nyt sentään kukaan heistä siellä viinapäissään ainakaan huku järveen )

Vierailija
357/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kutsunut vieraan. Vieras itse päättää, miten menee mökille vai meneekö ollenkaan. Olen hämmästynyt, että täällä on noon paljon ihmisiä, joiden mielestä kutsujan täytyy alkaa kuskata ja majoittaakin vieraita. Ei todellakaan tarvitse. Jos sellaiselle linjalle lähdettäisiin, kukaan ei enää kutsuisi ketään yhtään minnekään, kun niin kohtuuttomia vaaditaan.

Vierailija
358/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on kutsunut vieraan. Vieras itse päättää, miten menee mökille vai meneekö ollenkaan. Olen hämmästynyt, että täällä on noon paljon ihmisiä, joiden mielestä kutsujan täytyy alkaa kuskata ja majoittaakin vieraita. Ei todellakaan tarvitse. Jos sellaiselle linjalle lähdettäisiin, kukaan ei enää kutsuisi ketään yhtään minnekään, kun niin kohtuuttomia vaaditaan.

No onneksi mä saan sentään vielä kutsua vieraita ja hommata heille kyytejä ihan kuten vain haluan.

Mutta kerro sä, miksi sä yleensä kutsut vieraita? Mitä ne vieraat sulle antaa?

Vierailija
359/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen uskoisi osaavan järjestää kyydin itselleen. Olettaen, että haluaa tulla paikalle. Itse ehkä yrittäisin järjestää korvausta vastaan jonkun paikallisen tai vaikka mökkinaapurin noukkimaan julkisilla kulkevat niin en itse olisi kiinni autonratissa. Kesken juhlajärjestelyjen ei itse kannata kuvitella lähtevänsä minnekään. Turhaa stressiä itselle.

Vierailija
360/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Jos mulla olisi mökki jossain skutsissa ja haluaisin ihmisiä kylään, niin tekisin kyllä kaikkeni että jengi pääsee tulemaan.

Maalla joku 20km suuntaansa ei ole matka eikä mikään, hakea tutun tuttua. Käykää vaikka samalla matkalla kaupassa, niin homma bueno.

Ei se ehkä muulloin niin ongelma olisikaan mutta kesken juhlien järjestelyn vituttaisi hakea ketään noin kaukaa. Yleensä on tarjoilujen valmistamista ym. työtä kädet täynnä.

yksin järjestät kaiken?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän