Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajokortittoman kutsuminen mökille

Vierailija
19.05.2022 |

Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.

Kommentit (626)

Vierailija
321/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi palstalaiset eivät juuri koskaan tunne sellaista asiaa kuin taksi?

Vielä 10 vuotta sitten taksilla pääsi myös maalla melkein minne vain, mutta enää ei ole mitään taksipäivystystä. Siksi maalla ei liikuta taksilla, tuollaista vaihtoehtoa ei välttämättä ole ja jos on, se pitää varata viikkoja etukäteen.

Mun sisko asuu sellaisella pikkukylällä missä on vain kaksi taksia. Tämän taksiuudistuksen jälkeen toinen taksi aika pian ilmoitti puhelimessa, että hän ei aja kuin Kelakyytejä enää. Toinen taksi ei aja lauantai-iltoina kun on yleensä ottanut jo pari saunaolutta.

Kerran kun soitin sunnuntaina aamupäivällä taksia päästäkseni asemalle iltapäivällä, tämä saunakaljottelija sanoi ettei voi lähteä kun alkoi Formula. Sanoi että ehkä serkku voisi tulla. Siellä sitten jännitin ja onneksi serkku tuli. 

Tällaista on todellisuus useassa maalaispitäjässä nykyään (olen itse kotoisin tuolta, missä sisko asuu). Siskolla ei ole korttia siis itselläänkään.

Vierailija
322/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaisi maksaa taksia, mutta voi hitto jos sitä taksia ei saisikaan. Ei pääsyä mökille oikein voi jättää hyvän onnen varaan. Ahdistaa ajatuskin siitä, että kyyti ei olisi varmaa. 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia nää autottomat aina vaan "tarjoaa" bensarahaa ( - - ja usein ehtoja päälle; jos sitä ja tätä jne..) ??

Harvemmin lukee kenenkään MAKSAVAN bensat.

Eikä siitä maksamisesta tarvitse tehdä erikseen numeroa; kortti koneeseen bensiksellä, kun on aika maksaa.

Tarjoan bensarahaa, koska harvoin se kuski tulee tankki tyhjänä hakemaan ja polttoainetta ei välttämättä tarvitse reissulla hakea. Sama se maksaa käteisellä, johonkin kuluun se ihminen senkin rahan laittaa ja silloinhan siellä tilillä tavallaan se bensarahan osa säästyy. Minusta olisi myös vaivaannuttavaa todeta, että maksan sitten vaan vaikka kympillä bensaa ja toinen haluaisi tankata enemmän. Menee turhan vaikeaksi tuollainen. Auton omistaja tankatkoon, kun tietää paljon tarvitsee tankata ja jos ottaa tankin täyteen niin ei kuulu minun sitä kokonaan maksaa. Jos mökki on niin kaukana, että puolet tankista kuluu hakiessa niin ehkä sitten olisi asia eri, tosin saattaisin jo miettiä mihin ihmeeseen se tönö on pystytetty kun lähemmäs ei julkiset kulje.

Just. "Kympillä bensaa" 🙄

Ja paino sanalla TARJOAN.

Vierailija
324/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton omistaja maksaa 200-300 euroa kuukaudessa autostaan plus ajamiset. Jos ei omista autoa niin pari kertaa vuodessa 100 euroa taksista ei voi olla liikaa.

Vertaatko ihan oikeasti noita asioita keskenään?

En ole tuo jota lainasit, mutta kiinnostaa, miksi ei näitä asioita voi verrata keskenään?

Itse olen laskenut, että keskustassa asuessani voin luopua autosta, koska se tulee huoltoineen bensoineen veroineen ja vakuutuksineen niin huikean kalliiksi, että niinä aikoina kun oikeasti autoa tarvitsen voin sellaisen liisata, vuokrata tai ajaa taksilla. Kyllä niitä voi oikeasti verrata. Elämä on valintoja täynnä.

En ole tuo jolle vastasit, mutta autoton kuitenkin. Eiköhän auton omistaja maksa ne sataset sen auton käytöstä, koska tarvitsee sitä autoa ihan muutenkin ja se on välttämätön oman elämän kannalta. Auton omistajalla on varmaastikin myös varaa auton ylläpitoon (bensan hinnasta en nyt puhu).  Mulle auto olisi niin iso kuluerä, että se vaan tekisi elämänlaadustani aika huonoa eikä olisi varaa paljon ajella vaikka vapaus liikkua kyllä lisääntyisi. Se että joutuisin matkustamaan ensin julkisilla, maksamaan bussi tai junaliput, tai kummatkin, ja sitten vielä satasen taksikyydeistä on mun budjetille vaan liikaa ja mikään kesäjuhla ei olisi sen taksikyydin arvoinen siinä vaiheessa. Aivan varmasti kertoisin tämän myös sille juhlien järjestäjälle ja jos hän edelleen olisi sitä mieltä, että ota se taksi ja maksa se satanen tai älä tule, niin voi olla että en paljoa enää pitäisi koko ihmiseen yhteyttä. Tuskinpa olin se toivottu vieras silloin muutenkaan.

Mä joudun tekemään ylitöitä ja tinkimään monista asioista maksaakseni autoni ylläpidon. Se on välttämättömyys, mutta myös yksi harvoja elämäni luksus-asioita. Siksipä tuo asenteesi on aika ikävä, ja valitettavasti autottomien enemmistöä hyvin kuvaava. Se mikä on sulle liian kallis on muille niin halpa, että siitä täytyy riittää sullekin.

Vierailija
325/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä en itse tässä nyt tajua on tämä: miksi ap kutsuu sellaisia vieraita, joista jo tietää että heille tulee hyvin kalliiksi ja vaikeaksi päästä perille ja että itse ei pääse hakemaan? Rivien välistä voi jo lukea, että "ihan kiva jos pääset, mutta tiedän että perille pääsystä tulee hankalaa ja kallista joten et varmaan tule ja minä en sinua hae".  Sekä kutsuja että kutsuttu tietävät tämän eikä tuosta saa enää kohteliasta tekemälläkään.

En nyt tietysti ole ap, mutta jos minä pitäisin isot juhlat mökillä ja kutsuisin sinne itselle tärkeät vieraat, niin toki haluaisin että he kaikki saapuvat paikalle. Eihän valmisteluissakaan ole järkeä, jos vieraat eivät pääse paikalle ja mitään pönötysjuhlia en pidä, vaan kaikki ovat toivottuja ja läheisiä ystäviä. Minä, kutsun lähettäjä, olen myös päättänyt että juhlapaikka on sellainen, mihin ei julkiset kulje. Totta kai minä myös mietin silloin, miten ihmiset saapuvat, mihin autot pistetään parkkiin, missä vieraat yöpyvät tai viettävät aikansa, miten kaikki saadaan ruokittua ja onko erikoisruokavalioita... Lista on pitkä, mutta hyödytön jos se erikoisruokavaliovieras ei sitten tulekaan koska juna-asemalta on vielä kymmeniä kilometreja perille.

Vierailija
326/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton omistaja maksaa 200-300 euroa kuukaudessa autostaan plus ajamiset. Jos ei omista autoa niin pari kertaa vuodessa 100 euroa taksista ei voi olla liikaa.

Vertaatko ihan oikeasti noita asioita keskenään?

En ole tuo jota lainasit, mutta kiinnostaa, miksi ei näitä asioita voi verrata keskenään?

Itse olen laskenut, että keskustassa asuessani voin luopua autosta, koska se tulee huoltoineen bensoineen veroineen ja vakuutuksineen niin huikean kalliiksi, että niinä aikoina kun oikeasti autoa tarvitsen voin sellaisen liisata, vuokrata tai ajaa taksilla. Kyllä niitä voi oikeasti verrata. Elämä on valintoja täynnä.

En ole tuo jolle vastasit, mutta autoton kuitenkin. Eiköhän auton omistaja maksa ne sataset sen auton käytöstä, koska tarvitsee sitä autoa ihan muutenkin ja se on välttämätön oman elämän kannalta. Auton omistajalla on varmaastikin myös varaa auton ylläpitoon (bensan hinnasta en nyt puhu).  Mulle auto olisi niin iso kuluerä, että se vaan tekisi elämänlaadustani aika huonoa eikä olisi varaa paljon ajella vaikka vapaus liikkua kyllä lisääntyisi. Se että joutuisin matkustamaan ensin julkisilla, maksamaan bussi tai junaliput, tai kummatkin, ja sitten vielä satasen taksikyydeistä on mun budjetille vaan liikaa ja mikään kesäjuhla ei olisi sen taksikyydin arvoinen siinä vaiheessa. Aivan varmasti kertoisin tämän myös sille juhlien järjestäjälle ja jos hän edelleen olisi sitä mieltä, että ota se taksi ja maksa se satanen tai älä tule, niin voi olla että en paljoa enää pitäisi koko ihmiseen yhteyttä. Tuskinpa olin se toivottu vieras silloin muutenkaan.

Luulen kans, että tolla asenteella sun tosiaan on parempi pysyä poissa ihmisten mökeiltä.

Vierailija
327/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi palstalaiset eivät juuri koskaan tunne sellaista asiaa kuin taksi?

Nainen, poliisi ja taksi...

Vierailija
328/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse aiemmin autoton, vuosia. Kävin silti erilaisissa tapahtumissa ja juhlissa kutsuttuna. Kutsujat tiesivät että olen autoton ja tarjoutuivat hakemaan bussi-/junapysäkiltä elleivät peräti kotoa asti. Hoidin itseni aina lähimmälle bussi-/junapysäkille ja sieltä minut haettiin. Jos taasen tiesin keitä muita oli menossa, pyysin kyydin heiltä ja usein myös kyytiä tarjottiin.

Jos itse kutsuisin autottoman esim tänne meidän mökille, hakisin kyliltä vaikka täällä on parikin taksia kesäisin - eikä matka ole kuin 5km. Autottomana olen itse sen kävellyt monesti tavaroideni kanssa kun mökille oli päästävä mutta en silti laittaisi kutsuttua vierasta kävelemään.

Samalla tavalla kuin otetaan eri ruokavaliot huomioon, pitäisi ottaa huomioon miten vieras pääsee 'tiettömän tien taakse' jos ei ole autoa eikä julkisia käytössä. Tai sitten jätät kutsumatta.

Vierailija
329/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin hakemassa kuitenkin.

Vierailija
330/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin vastaamatta koko kutsuun enkä menisi. Ap on veemäinen.

Vierailija
331/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa hakea. Ajokortiton on hyvä vieras kun ei pääse itsekseen lähtemään ja jää hyvin aikaa järjestää romanttisia kohtaamisia.

Itse teen juuri tuota kesäisin. Kutsun uuden ystävän juhliin, jonne on tulossa paljon muutakin porukka ja kun viimein pääsemme mökille kaikki ovatkin yllättäen peruneet. Kerron seuraavaksi täysin järjettömiä tekosyitä miksi muut eivät olleet päässeet paikalle. Ajatuksena on se, että vieras tajuaa minun valehtelevan hänelle päin naamaa käynnistäen epäilyksen ja paniikin. Seuraavassa vaiheessa lupaan ajaa itkuisen vieraan 20 km päähän ison tien varteen, mutta voi ei, auto ei käynnisty tai siitä onkin polttoaine lopussa, eikö puhelimessa ei ole kenttää, mutta sauna on sentään lämpimänä ja shortseissakin jo pullottaa.

Kiitos vinkistä. Täytyypä kokeilla tuota kun lomat alkavat koska itsellä on ollut vaikeuksia saada yksittäisiä ihmisiä kyläilemään mökilläni.

Vierailija
332/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa hakea. Ajokortiton on hyvä vieras kun ei pääse itsekseen lähtemään ja jää hyvin aikaa järjestää romanttisia kohtaamisia.

Itse teen juuri tuota kesäisin. Kutsun uuden ystävän juhliin, jonne on tulossa paljon muutakin porukka ja kun viimein pääsemme mökille kaikki ovatkin yllättäen peruneet. Kerron seuraavaksi täysin järjettömiä tekosyitä miksi muut eivät olleet päässeet paikalle. Ajatuksena on se, että vieras tajuaa minun valehtelevan hänelle päin naamaa käynnistäen epäilyksen ja paniikin. Seuraavassa vaiheessa lupaan ajaa itkuisen vieraan 20 km päähän ison tien varteen, mutta voi ei, auto ei käynnisty tai siitä onkin polttoaine lopussa, eikö puhelimessa ei ole kenttää, mutta sauna on sentään lämpimänä ja shortseissakin jo pullottaa.

Kiitos vinkistä. Täytyypä kokeilla tuota kun lomat alkavat koska itsellä on ollut vaikeuksia saada yksittäisiä ihmisiä kyläilemään mökilläni.

Kun mökki on tarpeeksi kaukana kaikesta, siellä voi harjoittaa kaikenlaisia soidinmenoja, kuten takaa-ajoa ja vaanimista metsässä jos vieras yrittää lähteä kesken kaiken.

Vierailija
333/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä en itse tässä nyt tajua on tämä: miksi ap kutsuu sellaisia vieraita, joista jo tietää että heille tulee hyvin kalliiksi ja vaikeaksi päästä perille ja että itse ei pääse hakemaan? Rivien välistä voi jo lukea, että "ihan kiva jos pääset, mutta tiedän että perille pääsystä tulee hankalaa ja kallista joten et varmaan tule ja minä en sinua hae".  Sekä kutsuja että kutsuttu tietävät tämän eikä tuosta saa enää kohteliasta tekemälläkään.

En nyt tietysti ole ap, mutta jos minä pitäisin isot juhlat mökillä ja kutsuisin sinne itselle tärkeät vieraat, niin toki haluaisin että he kaikki saapuvat paikalle. Eihän valmisteluissakaan ole järkeä, jos vieraat eivät pääse paikalle ja mitään pönötysjuhlia en pidä, vaan kaikki ovat toivottuja ja läheisiä ystäviä. Minä, kutsun lähettäjä, olen myös päättänyt että juhlapaikka on sellainen, mihin ei julkiset kulje. Totta kai minä myös mietin silloin, miten ihmiset saapuvat, mihin autot pistetään parkkiin, missä vieraat yöpyvät tai viettävät aikansa, miten kaikki saadaan ruokittua ja onko erikoisruokavalioita... Lista on pitkä, mutta hyödytön jos se erikoisruokavaliovieras ei sitten tulekaan koska juna-asemalta on vielä kymmeniä kilometreja perille.

Lisäksi ap esitti, että KAIKKI muut vieraat ovat tulossa aivan eri suunnalta kuin tämä haettava ja osa heistä on jo paikalla, kun haettava pitäisi noutaa. Eli noudettavia on vain yksi, ei hypitä koko ajan hakemassa jotakuta. Jos myös todellakin on niin, että porukkaa on jo paikalla, sehän tarkoittaa, että valmistelujen pitäisi olla valmiina, sillä sitähän ap itki, että valmisteluja on. Ei kai niitä voi tehdä noin vain siinä, jos jo porukkaa on paikalla? Jos voi, sitten niihin voi sisällyttää senkin, että hakee yhden 20 km päästä, eli max 40 min kestää edestakaisin. Siinäkin täytyy köröttää aika hidasta vauhtia. Jos taas todella 20 km matkaan menee tunti, on mökki sellaisessa korvessa, että eihän sinne edes ole autoteitä. Vaikeuksia varmaan on KAIKILLA muillakin autolla sinne päästä.

Itselle jäi fiilis, että ap kokee, että hänen bileensä nyt ovat niin ihmeellisen hienot, että on loukkaus oikein alkaa ihmettelemään, millä sinne pääsee, kyllä pitäisi ottaa vaikka helikopteri, kun on saanut kutsun näihin bailuihin.

Vierailija
334/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset kutsu kotiisi, tarjoile päihteitä ja kun on sammunut viet mökille jatkamaan juhlintaa?

Vierailija
335/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntakeskusten markettien edustalta ja toreilta löytyy helposti noita mökkivierailta perjantai ja lauantai-iltaisin. Silloin kun on päihteitä luvassa riippuvaisena, ei 20-40 km ajelu ei tunnu missään.

Vierailija
336/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntakeskusten markettien edustalta ja toreilta löytyy helposti noita mökkivierailta perjantai ja lauantai-iltaisin. Silloin kun on päihteitä luvassa riippuvaisena, ei 20-40 km ajelu ei tunnu missään.

Sinne mökille voi kutsua erikseen alkoholisteja viettämään viikonloppua ja voit kerätä niiltä rahaa hakeakseni lisää päihteitä ja sakkolihaa kirkolta.

Vierailija
337/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan järjestäisi juhlia jossain hevonkuusessa, johon kaikki kutsutut ei edes pääse paikalle?

Ja vielä sellaisia juhlia, jotka vaativat minuutin tarkkaa järjestelyä?

Vierailija
338/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha,

AP on takuulla yksi mun "ystävä"! Tosin tämä tapahtui viime kesänä. Aina hehkutti ihania kesäjuhliaan vielä ihanammalla mökillään ja vonkui sinne. Mä en ole mökki-ihmisiä ja tosiaan, ei ole autoa eikä edes korttia.  Koska viime kesä oli niin lämmin niin ajattelin, että miksei nyt kerrankin.

Katsoin junat, kaksi vaihtoa, matka-aika yhteensä 4 t ja risat. Kerroin kaverille, että tulisin näin, miten asemalta eteenpäin, matkaa joku 15 km. Hänpä veti kilarit, että on kuule niin kiire näissä järjestelyissä ja muutenkin. Lähetin sitten viestin, jossa sanoin, että antaa olla, lläydän varmaan kivaa tekemistä lähempääkin kuin yli neljän tunnin matkan päästä.

Muilta kavereilta kuulin, että väki joka vuosi vähentynyt näissä ihanissa bileissä juuri emännän skitsoilun vuoksi, milloin vieraat tekee mitäkin väärää. Mökki on ihan tavallinen suomalainen mökki. 

Oikeasti, me autottamat usein tulemme todella hankalasti ja kalliistikin niin pitkälle kuin sinne teidän korpikuuseen pääsee. 

Apua, onkohan meillä sama kaveri?

Jos on, et menettänyt mitään, mutta emäntä kyllä koko illan vaahtosi siitä, miten et tullutkaan, vaikka olit jo luvannut:-)

Olen ollut tämmöisissä bileissä, missä emäntä oikeasti kiehui, kun eräs oli sanonut, että ei pääse, koska ei ole autoa ja tivasi meiltä, että olisko meidän mielestä sitten pitänyt jättää meidät sinne itsekseen ja mennä tätä itsekästä bussilta hakemaan. Suuttui kun ajakka, kun porukka oli sitä mieltä, että kyllä me nyt täällä olisi se aika pärjätty, otettu vaikka drinksut. Sitä paitsi yksi pariskunta tuli vasta reilusti myöhemmin ja se ei ollutkaan mikään ongelma kuitenkaan. Niitä odoteltiin syömisessä, olivat selvästi emännälle "se tärkein", että sikälikin jäi aivan pskanmaku noista bailuista ja toiste en mene, piti riehansa missä hyvänsä.

Vierailija
339/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne mökille voi kutsua erikseen alkoholisteja viettämään viikonloppua ja voit kerätä niiltä rahaa hakeakseni lisää päihteitä ja sakkolihaa kirkolta.

Ihanat ja raikkaat mökkijuhlat!

Vierailija
340/626 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttava tulisi oikein mielellään meidän mökille, mutta hänet on haettava 50 km päästä ja mökkireissun jälkeen palautettava sinne 50 km päähän. Meiltä on mökille 330 km. Jos olen viikon mökillä, niin myös tämä tuttava on. Haluaa yleensä käydä monessa paikassa ja minä sitten kuskaan. On hyvin tarkka ruokarytmistä ja unirytmistä. Voitte kuvitella etten kovin mielelläni tätä henkilöä ota mukaani. Haluan mökkeillä vapaasti ilman suunnitelmia ja aikatauluja. Parhaita vieraita ovat he, jotka tulevat omalla autolla ja liikkuvat omikseen. Muutaman päivän vierailut on ok. Viikko on jo melko raskas kuvio. Olen mökille hakenut vieraita 110 km päästä lentokentältä vaikka pussiyhtets on todella hyvä. Eräs tuttava totesi: En kait minä nyt millään pussilla ala kulkemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi