Ajokortittoman kutsuminen mökille
Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Jos mulla olisi mökki jossain skutsissa ja haluaisin ihmisiä kylään, niin tekisin kyllä kaikkeni että jengi pääsee tulemaan.
Maalla joku 20km suuntaansa ei ole matka eikä mikään, hakea tutun tuttua. Käykää vaikka samalla matkalla kaupassa, niin homma bueno.
Ei se ehkä muulloin niin ongelma olisikaan mutta kesken juhlien järjestelyn vituttaisi hakea ketään noin kaukaa. Yleensä on tarjoilujen valmistamista ym. työtä kädet täynnä.
Kiva kaveri olet. ½-1 tuntia ystävän hakuun asemalta on siis liikaa, jos ystäväsi tulee junalla jostain kauempaa?
Ja ne juhlat eivät siis mitenkään järjesty, jos olet poissa tunnin? Olet kyllä sitten aivan v:n tärkee ihminen?
Ihme että kukaan tulee tuollaisen k.pään bileisiin, kun kohtelet kavereitakin kuin paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Jos mulla olisi mökki jossain skutsissa ja haluaisin ihmisiä kylään, niin tekisin kyllä kaikkeni että jengi pääsee tulemaan.
Maalla joku 20km suuntaansa ei ole matka eikä mikään, hakea tutun tuttua. Käykää vaikka samalla matkalla kaupassa, niin homma bueno.
Ei se ehkä muulloin niin ongelma olisikaan mutta kesken juhlien järjestelyn vituttaisi hakea ketään noin kaukaa. Yleensä on tarjoilujen valmistamista ym. työtä kädet täynnä.
Kiva kaveri olet. ½-1 tuntia ystävän hakuun asemalta on siis liikaa, jos ystäväsi tulee junalla jostain kauempaa?
Ja ne juhlat eivät siis mitenkään järjesty, jos olet poissa tunnin? Olet kyllä sitten aivan v:n tärkee ihminen?
Ihme että kukaan tulee tuollaisen k.pään bileisiin, kun kohtelet kavereitakin kuin paskaa.
Tällaiselle kyselyikäiselle ei taida maksaa vaivaa vastailla
Haen yleensä hyvissä ajoin eli ennen juhlien valmisteluja. Poisvienti vasta seuraavana päivänä. Pitää olla tottakai hyvä ystävä kyseessä. Mutta en kyllä muita kutsukaan mökille.
Jos on tiedossa että tyyppi tulee junalla, niin kyllähän sen kuljetuksen saa sovittua etukäteen. Joku tuttu, muu vierailemaan tuleva, taksi... Vaihtoehtoja on. Varmaan junailija voi odottaa jonkin aikaa keskustassa jos kukaan ei ehdi juuri saapumisaikaan, jos siitä on vain sovittu etukäteen.
Eikä sillä ole väliä onko hänellä ajokorttia, tuskin se olisi ollut vuokraamassa autoa teidän mökkipaikkakunnalta kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia nää autottomat aina vaan "tarjoaa" bensarahaa ( - - ja usein ehtoja päälle; jos sitä ja tätä jne..) ??
Harvemmin lukee kenenkään MAKSAVAN bensat.
Eikä siitä maksamisesta tarvitse tehdä erikseen numeroa; kortti koneeseen bensiksellä, kun on aika maksaa.
Tarjoan bensarahaa, koska harvoin se kuski tulee tankki tyhjänä hakemaan ja polttoainetta ei välttämättä tarvitse reissulla hakea. Sama se maksaa käteisellä, johonkin kuluun se ihminen senkin rahan laittaa ja silloinhan siellä tilillä tavallaan se bensarahan osa säästyy. Minusta olisi myös vaivaannuttavaa todeta, että maksan sitten vaan vaikka kympillä bensaa ja toinen haluaisi tankata enemmän. Menee turhan vaikeaksi tuollainen. Auton omistaja tankatkoon, kun tietää paljon tarvitsee tankata ja jos ottaa tankin täyteen niin ei kuulu minun sitä kokonaan maksaa. Jos mökki on niin kaukana, että puolet tankista kuluu hakiessa niin ehkä sitten olisi asia eri, tosin saattaisin jo miettiä mihin ihmeeseen se tönö on pystytetty kun lähemmäs ei julkiset kulje.
Vierailija kirjoitti:
Autottomat pummii koko ajan.
Yleensä eivät maksa mitään.
Kyydin säännöllinen pummaaminen on siivestämistä.
Miksei autoilija sitten voi tulla sen 'pummiksi' epäilemänsä kaverin luo polkupyörällä ? Kyllä se minullekin, autottomalle, sopisi, mutta jos hän sen sijaan pihalleni parkkeeraa ja minua johonkin menoihinsa mukaan pyytää, niin turha kyllä kuvitellakaan että sitten ainakaan pyöräilisin sinne hänen perässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ehdi hakea vierasta asemalta, järjestätte ja maksatte taksin. Se kuuluu vieraanvaraisuuteen. Ihan samalla tavalla kuin majoitus. Oletus, jos olet kutsunut vieraaksi.
Toimitko itse näin???
Tottakai toimin, enhän muuten kirjoittaisi.
Ja tämä toistuu muutaman kerran kesässä, asemalta mökille matkaa 41 km, jos en ehdi itse hakea, tosin yritän järjestää aikatauluni niin että ehdin, jois toisin mies noutaa, jos hänellä este, niin tilaan taksin ja maksan sen etukäteen.
Ja joo, se kuuluu vieraanvaraisuuteen ja kunnia asia. Miksi kutsuisin ystäväni kylään, jos en huomioisi hänen tarpeitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla paikallisella taksilla tai kulkea matkan polkupyörällä.
Jännästi näille autottomille ei taksi ole koskaan todellinen vaihtoehto, eikä kyllä heille tule mieleenkään että jos hakee ja vie 20 km matkan, niin se on jo 80km ja nykypäivänä maksaa 10-15e sille kuskille. Puhumattakaan siitä, että kuskilla menee tupla-aika tuohon verrattuna kyydittävään, kun ajelee edestakas.
Mä olen todennut kyyditsemisen olevan niin kiittämätöntä hommaa, että mun kyydillä pääsee enää vain ne, joiden kanssa homma on edes jollain lailla vastavuoroista.
20+20=40 (!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi näille autottomille ei taksi ole koskaan todellinen vaihtoehto, eikä kyllä heille tule mieleenkään että jos hakee ja vie 20 km matkan, niin se on jo 80km ja nykypäivänä maksaa 10-15e sille kuskille. Puhumattakaan siitä, että kuskilla menee tupla-aika tuohon verrattuna kyydittävään, kun ajelee edestakas.
Mä olen todennut kyyditsemisen olevan niin kiittämätöntä hommaa, että mun kyydillä pääsee enää vain ne, joiden kanssa homma on edes jollain lailla vastavuoroista.
20+20=40 (!)
Kyllä se laskutehtävä ihan oikein on eli jos joutuu hakemaan vieraansa 20 kilometrin päästä, hakumatkasta tulee edestakaisin 40 kilometriä. Ja kun sitten taas lähtee viemään vierasta sinne 20 kilometrin päähän, niin taas auton mittariin kilahtaa 40 kilometriä ennen kuin on takaisin kotona. eli kaikkiaan 80 kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen 20 km matka taksilla maksaa täälläpäin ainakin n. 40 e, jos ei jo jopa enemmänkin. Aika topakka hinta maksaa 80 e taksista, siihen päälle julkinen liikenne (mikä liekään sitten), mökille tuotavat ruoat ja juomat sekä muu mahdollinen käyttötavara.
Hän varmasti mielellään maksaisi sinulle kyydistä jos käyt hakemassa ja viemässä hänet asemalle. Voithan sopia hänen kanssaan, että hän tulisi esim. aamupäivällä, jolloin sinun ei tarvitse lähteä kesken kaiken hakemaan ja saat lisäapukäden mökille järjestelyihin. Asiat ovat vaikeita jos niistä haluaa tehdä vaikeita!
Omasta puolestani näillä bensan hinnoilla hakisin ja veisin ihan mielelläni vaikka tuolla toisen taksisuunnan hinnalla (40 e), siinä on jo 1 e/km korvausta. Sillä kattaa erittäin hyvin bensakulut ja ajamiseen kuluvan ajan.
Tuohan olisi halpa. Täällä taksi maksoi viimeksi 30e/7 km, 20 kilometriä olisikin sitten vähän alle satasen, eikä aina pysty valitsemaan mitä käyttää. Kaksisataa menisi koko reissuun.
Lisäksi juna- tai bussimatka (sekin voi olla kallis kaukaa tulevalle), ehkä mökkituliaiset ja muut menot tien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20+20=40 (!)
Oliko tämän laskutoimituksen summa sitä alapeukuttaneen mielestä väärin ?
Mökit eivät normaalisti ole keskikaupungilla . Mokillä harvoin käydään jukisilla. Mökin omistajalla on yleensä auto juuri mökkimatkoja varten. En minäkään haluaisi hakea kesken juhlien niitä vieraita. Samat ongelmat on muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton omistaja maksaa 200-300 euroa kuukaudessa autostaan plus ajamiset. Jos ei omista autoa niin pari kertaa vuodessa 100 euroa taksista ei voi olla liikaa.
Vertaatko ihan oikeasti noita asioita keskenään?
En ole tuo jota lainasit, mutta kiinnostaa, miksi ei näitä asioita voi verrata keskenään?
Itse olen laskenut, että keskustassa asuessani voin luopua autosta, koska se tulee huoltoineen bensoineen veroineen ja vakuutuksineen niin huikean kalliiksi, että niinä aikoina kun oikeasti autoa tarvitsen voin sellaisen liisata, vuokrata tai ajaa taksilla. Kyllä niitä voi oikeasti verrata. Elämä on valintoja täynnä.
En ole tuo jolle vastasit, mutta autoton kuitenkin. Eiköhän auton omistaja maksa ne sataset sen auton käytöstä, koska tarvitsee sitä autoa ihan muutenkin ja se on välttämätön oman elämän kannalta. Auton omistajalla on varmaastikin myös varaa auton ylläpitoon (bensan hinnasta en nyt puhu). Mulle auto olisi niin iso kuluerä, että se vaan tekisi elämänlaadustani aika huonoa eikä olisi varaa paljon ajella vaikka vapaus liikkua kyllä lisääntyisi. Se että joutuisin matkustamaan ensin julkisilla, maksamaan bussi tai junaliput, tai kummatkin, ja sitten vielä satasen taksikyydeistä on mun budjetille vaan liikaa ja mikään kesäjuhla ei olisi sen taksikyydin arvoinen siinä vaiheessa. Aivan varmasti kertoisin tämän myös sille juhlien järjestäjälle ja jos hän edelleen olisi sitä mieltä, että ota se taksi ja maksa se satanen tai älä tule, niin voi olla että en paljoa enää pitäisi koko ihmiseen yhteyttä. Tuskinpa olin se toivottu vieras silloin muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20+20=40 (!)
Kyllä se laskutehtävä ihan oikein on eli jos joutuu hakemaan vieraansa 20 kilometrin päästä, hakumatkasta tulee edestakaisin 40 kilometriä. Ja kun sitten taas lähtee viemään vierasta sinne 20 kilometrin päähän, niin taas auton mittariin kilahtaa 40 kilometriä ennen kuin on takaisin kotona. eli kaikkiaan 80 kilometriä.
Mutta miksi ihmeessä pyydetään vieraita mökille, jos ei halua olla vieraanvarainen.
Ja lasketko yhtä tarkasti kuinka monta kahvikuppia vieras juo tai syö voileipiä?
Vai oletko vieraan tulevan kylään eväiden ja termarin kanssa? Jopa vessapaperit tuo mukanaan?
Pyydä tulemaan vähän aikaisemmin niin ehdit hakea ennenkuin muut tulevat. Tadaa!
Miksi kutsuit tällaisen ihmisen? Voisko ap tähän vastata. Yleensä kun juhlia järjestetään, se isäntä/emäntä huolehtii myös, että kaikki pääsee juhliin ja pois juhlista. Mä en kehtaisi ensin kutsua ja sanoa sitten että tule taksilla (=tai oikeastaan ihan sama tuletko ollenkaan).
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa tulla, niin tulee taksilla.
....Kylän ainoa taksi on sähkösellainen, ja sen ihmiskuljetin on latauksessa aina siihen aikaan, koko kylä tietää sen. Se lataa ihmiskuljettimen omalla generaattorilla, en tiedä, onko bensa vai diesel. Mutta kylän sähköverkko ei kestä nopeaa latausta, hidas lataus kestää aivan liian kauan. Kerran kirosi koko hommaa niin, että unohti matkustajan olevan kyydissä. Mies rassukka!
Ahaa taalla naa kylla maksaisin jatskipallosta 10e huhuilee.
Sitten kun osuu kohilleen sanotaan mika moukka, kun viela kyytiakin vaatii.
Kylla aikuinen osaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia nää autottomat aina vaan "tarjoaa" bensarahaa ( - - ja usein ehtoja päälle; jos sitä ja tätä jne..) ??
Harvemmin lukee kenenkään MAKSAVAN bensat.
Eikä siitä maksamisesta tarvitse tehdä erikseen numeroa; kortti koneeseen bensiksellä, kun on aika maksaa.Tarjoan bensarahaa, koska harvoin se kuski tulee tankki tyhjänä hakemaan ja polttoainetta ei välttämättä tarvitse reissulla hakea. Sama se maksaa käteisellä, johonkin kuluun se ihminen senkin rahan laittaa ja silloinhan siellä tilillä tavallaan se bensarahan osa säästyy. Minusta olisi myös vaivaannuttavaa todeta, että maksan sitten vaan vaikka kympillä bensaa ja toinen haluaisi tankata enemmän. Menee turhan vaikeaksi tuollainen. Auton omistaja tankatkoon, kun tietää paljon tarvitsee tankata ja jos ottaa tankin täyteen niin ei kuulu minun sitä kokonaan maksaa. Jos mökki on niin kaukana, että puolet tankista kuluu hakiessa niin ehkä sitten olisi asia eri, tosin saattaisin jo miettiä mihin ihmeeseen se tönö on pystytetty kun lähemmäs ei julkiset kulje.
Just. "Kympillä bensaa" 🙄
Ymmärrän kyllä tilanteesi, itsellä on auto ja sitten niitä ystäviä joilla ei ole autoa. Ei ne koskaan tunnu tajuavan että vaikka on auto käytössä, ei ole välttämättä kiinnostusta käyttää vähäistä aikaa toisen kuljettamiseen. Silloin kun itellä ei ollut autoa ni asennoitui aina niin että matkat järjestää vaikka polkupyörällä jos ei julkisia kulkenut, en ajatellut että autottomuuteni on muiden ongelma. Nykyään ystävät pyytää vähän väliä kaveriksi jonnekin missä autoa tarvii, ja se on ärsyttävää, kun muuten leijuvat olevansa vihreitä ja ympöristöystävällisiä. Mitä vihreää siinä on että toinen sitte suhaa autollaan hakemassa ja viemässä.