Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajokortittoman kutsuminen mökille

Vierailija
19.05.2022 |

Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.

Kommentit (626)

Vierailija
261/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko keskustelu on minusta omituinen. Jos minä järjestän juhlat, lähetän kutsun. Vieras päättää tuleeko juhliin. Aikuinen täysivaltainen ihminen järjestää kulkemisensa itse.

No ongelmaahan siinä ei silloin olekaan, jos sen kutsuvieraasi koti on naapuritalossa, tai sitä seuraavassa, mutta jos taas haluat jonkun seuraa kesämökillesi 60 km:n päähän, niin onhan se ihan eri asia. 

Vierailija
262/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko keskustelu on minusta omituinen. Jos minä järjestän juhlat, lähetän kutsun. Vieras päättää tuleeko juhliin. Aikuinen täysivaltainen ihminen järjestää kulkemisensa itse.

No ongelmaahan siinä ei silloin olekaan, jos sen kutsuvieraasi koti on naapuritalossa, tai sitä seuraavassa, mutta jos taas haluat jonkun seuraa kesämökillesi 60 km:n päähän, niin onhan se ihan eri asia. 

Pojan kummit tulivat rippi- ja ylioppilasjuhliin 900 km:n päästä. Me olemme käyneet yhtä kaukana heidän synttäreillään, samaten juhlimassa savusaunaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia nää autottomat aina vaan "tarjoaa" bensarahaa ( - - ja usein ehtoja päälle; jos sitä ja tätä jne..) ??

Harvemmin lukee kenenkään MAKSAVAN bensat.

Eikä siitä maksamisesta tarvitse tehdä erikseen numeroa; kortti koneeseen bensiksellä, kun on aika maksaa.

Vierailija
264/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei vielä ihan selvinnyt, miksi ihmiset kutsuvat juhliinsa näitä "lokkeja" ja kaikkia muita epämiellyttäviä ihmisiä. Itse pyydän juhliini sellaisia ihmisiä, joiden kanssa haluan viettää aikaa. Ja haen tietysti asemalta, jos oma mökki on jossain perähikiällä, tai vaikka ei olisikaan.

Vierailija
265/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa autottomia ja kortittomia loisia, ja sitten autottomia ja kortittomia fiksuja ihmisiä. Ensimmäinen ryhmä olettaa että autollisilla on velvollisuus huolehtia aina heidät paikasta x paikkaan y. Ilmaiseksi tietenkin ja itse tarjoutuen. Juuri silloin kun loinen haluaa. Sitten se toinen ryhmä, jotka ovat itse aktiivisia kyytien järjestelyissä, korvaavat ajan, vaivan ja kustannukset tavalla tai toisella. Eivät oleta mitään.

Kumpaan ryhmään kuuluvia itse mieluummin auttaisitte?

En oleta yhtään mitään muuta kuin sen, että jos ystäväni kutsuu minut jonnekin korpipirttiinsä viettämään juhlia ja tietää minun olevan tällainen autoton ja ajokortiton, niin silloin ystäväni on parasta uhrata hieman ajatuksiaan siihen miten mahdan päästä paikalle. Tietenkään en oleta, että hän hakee minua kotiovelta, vaan tulen julkisilla niin lähelle mökkiä kun vaan pääsen. Bensarahaakin voin tarjota jos matka mökille on pitkä, mutta kohtuuden rajoissa. Taksin pitäisi olla viimeinen keino, jolla vieraat tulee perille asti tai sitten saa olla melko varakkaita vieraita että on rahaa ajella pitkin metsiä taksikyydillä ja sellaista voi näiltä olettaa.

Ei helvetti, oikeastiko tällaisia lokkeja on olemassa?!?? 🤣🤣

Vierailija
266/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihmeen kaveriporukka tämä on? Omassa porukassa alkaa aikamoinen säpinä ja "kuka menee milläkin kyydillä" jos joku viitsii juhlia järkätä - oli paikka sitten mökki metsässä tai kaupungissa. Tietty jos kutsu on lähetetty niin, ettei tiedetä keitä on kutsuttu tai viitsitty soitella ja kysellä kuka muu on tulossa, niin se on tietty vaikeampaa järkätä yhtään mitään yhteistä kimppakyytiä.

Kuka muka sanoi että nämä ovat kaveriporukan bileet? itse arvelisin AP:n viiskytvuotisjuhliksi.

Vierailija
267/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, huom, olen emännöimässä isompia juhlia. Tuo haku veisi tunnin. Kesken järjestelyjen en tosiaan haluaisi lähteä, osa vieraista on todennäköisesti tullutkin jo tuolloin.

Ap

Tunnin, 40 kilsan lenkki, traktorillako sinä kusipää ajat?

Vierailija
268/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa autottomia ja kortittomia loisia, ja sitten autottomia ja kortittomia fiksuja ihmisiä. Ensimmäinen ryhmä olettaa että autollisilla on velvollisuus huolehtia aina heidät paikasta x paikkaan y. Ilmaiseksi tietenkin ja itse tarjoutuen. Juuri silloin kun loinen haluaa. Sitten se toinen ryhmä, jotka ovat itse aktiivisia kyytien järjestelyissä, korvaavat ajan, vaivan ja kustannukset tavalla tai toisella. Eivät oleta mitään.

Kumpaan ryhmään kuuluvia itse mieluummin auttaisitte?

En oleta yhtään mitään muuta kuin sen, että jos ystäväni kutsuu minut jonnekin korpipirttiinsä viettämään juhlia ja tietää minun olevan tällainen autoton ja ajokortiton, niin silloin ystäväni on parasta uhrata hieman ajatuksiaan siihen miten mahdan päästä paikalle. Tietenkään en oleta, että hän hakee minua kotiovelta, vaan tulen julkisilla niin lähelle mökkiä kun vaan pääsen. Bensarahaakin voin tarjota jos matka mökille on pitkä, mutta kohtuuden rajoissa. Taksin pitäisi olla viimeinen keino, jolla vieraat tulee perille asti tai sitten saa olla melko varakkaita vieraita että on rahaa ajella pitkin metsiä taksikyydillä ja sellaista voi näiltä olettaa.

Ei helvetti, oikeastiko tällaisia lokkeja on olemassa?!?? 🤣🤣

Kutsujahan se lokki on, kun tietää ettei ne vieraat sinne taikaiskusta paikan päälle ilmaannu. Itse jättäisin sujuvasti mokomat köyhien juhlat väliin.

Vierailija
269/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia nää autottomat aina vaan "tarjoaa" bensarahaa ( - - ja usein ehtoja päälle; jos sitä ja tätä jne..) ??

Harvemmin lukee kenenkään MAKSAVAN bensat.

Eikä siitä maksamisesta tarvitse tehdä erikseen numeroa; kortti koneeseen bensiksellä, kun on aika maksaa.

Ai, että suoraan pankkikorttikin jo tarvitaan sinun tuttavuuteesi?

Vierailija
270/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa hakea. Ajokortiton on hyvä vieras kun ei pääse itsekseen lähtemään ja jää hyvin aikaa järjestää romanttisia kohtaamisia.

Itse teen juuri tuota kesäisin. Kutsun uuden ystävän juhliin, jonne on tulossa paljon muutakin porukka ja kun viimein pääsemme mökille kaikki ovatkin yllättäen peruneet. Kerron seuraavaksi täysin järjettömiä tekosyitä miksi muut eivät olleet päässeet paikalle. Ajatuksena on se, että vieras tajuaa minun valehtelevan hänelle päin naamaa käynnistäen epäilyksen ja paniikin. Seuraavassa vaiheessa lupaan ajaa itkuisen vieraan 20 km päähän ison tien varteen, mutta voi ei, auto ei käynnisty tai siitä onkin polttoaine lopussa, eikö puhelimessa ei ole kenttää, mutta sauna on sentään lämpimänä ja shortseissakin jo pullottaa.

Vierailija
271/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap. tullut ajatelleeksi, että sillä hänen mökkijuhliinsa kutsutullakin on oma aikataulunsa, aikansa ,työnsä,  ne hänelle (ap:tä) merkityksellisemmät ihmissuhteensa ja sanalla sanoen: oma elämänsä ?

Ei nyt pidä ottaa ihan itsestäänselvyytenä,että ihmisillä on yleensä aikaa ja mahdollisuutta lähteä mökillesi mukaan ihan 'tosta vaan',eli ihan  silloin kun sinä pyydät ja haluat.

Vierailija
272/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska käsitys palstalaisilla tämän sinkku rouvan mökillä pidettävistä ison syyn juhlista.

(Epäilen 40- tai 50-vuotisjuhliksi.)

Palstalaiset kuvittelevat, etä kaikilla ihmisillä on kavereita, jotka tulevat nurkkiisi yöksi tai haluavat muita omaan kämppäänäsä yökylään. Sellainen ei ole palstalaislle yhtään normaalia, että aikuiset ihmiset nukkuvat omissa kodeissaan ja vieraalla paikkakunnalla hotellissa. Ei, ei. Täällä ehdotellaan makuupusseja mukaan kaikille vieraille, jotka tulevat kesäleningeissänsä ja korkkarit jalassa skumpalle. 

Palstalaisten juhlat kun mökille tarkoittavat yleensä känniä, kumisaappaita ja kähmintää.

Naurettavaa. Joku ehdotti, että muuta vieraat voivat aloittaa saunomisen ja makkaranpaiston, kun AP käy hakemassa tuttavansa asemalta?! Tuskin nuo juhlat ovat makkara-kalja-bileet?!

Ja kuka itseään arvostava nainen päättää mennä juhlissa saunaan? Ensin kotona meikataan ja laitetaan kampausta juhlia varten ja sitten vietetään ilta naama kirkuvan punaisena ja tukka säkkäräksi kuivuneena ja on muka tosi rentoa vaikka saa hävetä ulkonäköään. Ja jos itse on reva-kalja-marjatta eikä hävetä, niin muut häpeää sua sitten sunkin puolesta.

Älkää siis olettako, että jos juhlat on mökillä, niin mökki on samanlainen myrkynvihreä 60-luvulla rakennettu mörskä kuin teillä itsellänne niistä pyjamabileissa on käytössä.

Vierailija
273/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi palstalaiset eivät juuri koskaan tunne sellaista asiaa kuin taksi?

Milloinkas olet viimeksi ajellut maalla taksilla? Taksit maksavat tuon taksiuudistuksen jälkeen aivan hunajata hunajata. Siinä menee äkkiä taksireissuihin satanen jos toinenkin.

Täällä maalla taksit toimivat oikein hyvin, ei ongelmia yhtään. Halvemmaksi tulee ajaa silloin tällöin taksilla kuin oma auto.

Vierailija
274/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha,

AP on takuulla yksi mun "ystävä"! Tosin tämä tapahtui viime kesänä. Aina hehkutti ihania kesäjuhliaan vielä ihanammalla mökillään ja vonkui sinne. Mä en ole mökki-ihmisiä ja tosiaan, ei ole autoa eikä edes korttia.  Koska viime kesä oli niin lämmin niin ajattelin, että miksei nyt kerrankin.

Katsoin junat, kaksi vaihtoa, matka-aika yhteensä 4 t ja risat. Kerroin kaverille, että tulisin näin, miten asemalta eteenpäin, matkaa joku 15 km. Hänpä veti kilarit, että on kuule niin kiire näissä järjestelyissä ja muutenkin. Lähetin sitten viestin, jossa sanoin, että antaa olla, lläydän varmaan kivaa tekemistä lähempääkin kuin yli neljän tunnin matkan päästä.

Muilta kavereilta kuulin, että väki joka vuosi vähentynyt näissä ihanissa bileissä juuri emännän skitsoilun vuoksi, milloin vieraat tekee mitäkin väärää. Mökki on ihan tavallinen suomalainen mökki. 

Oikeasti, me autottamat usein tulemme todella hankalasti ja kalliistikin niin pitkälle kuin sinne teidän korpikuuseen pääsee. 

Vierailija
275/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autottomat pummii koko ajan.

Yleensä eivät maksa mitään.

Kyydin säännöllinen pummaaminen on siivestämistä.

Vierailija
276/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autottomat "loiset" ja "lokit" ovat niin hankalia ja saitoja, miksi ihmeessä olette heidän kanssaan kavereita?? Mulla on ajokortti ja auto, mutta ihmettelen joitain suorastaan vihamielisiä kommentteja autottomia ihmisiä koskien.

Vierailija
277/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ehdi hakea vierasta asemalta, järjestätte ja maksatte taksin. Se kuuluu vieraanvaraisuuteen. Ihan samalla tavalla kuin majoitus. Oletus, jos olet kutsunut vieraaksi.

Vierailija
278/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin niin että kävisin hakemassa ja veisin takaisin, mutta pyytäisin bensarahaa 16€ 80km matkasta (tulee 2kpl 40km reissua jos 20km päästä hakee ja auton kulutus 8l, bensa maksaa 2,50). Lisäksi pyytäisin 1€ ajoneuvoverosta koska se on noin 90c/päivä. Eli yhteensä 17€.

Autoilijana en ala ilmaiseksi kuskaamaan autottomia kun autoilijoita verotetaan törkeän raskaasti.

Jos pyöristetään niin 20€ olisi nykybensan hinnoilla sopiva korvaus jos hakee ja vie 20km päähän. Pitää muistaa myös vakuutukset, huollot, katsastus, korjaukset, renkaat jne mitä autoon tulee. Helposti 20€ kun pari kertaa käy 20km päässä.

Ei voi olla todellista. Te molemmat kirjoittajat! Onko teillä yhtään ystävää?

Kutsut siis autottoman ystävän mökillesi ja esität rätingin autoveroista ja vakuutuksista. Että pääset sinä rakas kutsuttu ystävä perille kun asti kunhan kaivat kuvetta vaan.

Vierailija
279/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette ehdi hakea vierasta asemalta, järjestätte ja maksatte taksin. Se kuuluu vieraanvaraisuuteen. Ihan samalla tavalla kuin majoitus. Oletus, jos olet kutsunut vieraaksi.

Toimitko itse näin???

Vierailija
280/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autottomat pummii koko ajan.

Yleensä eivät maksa mitään.

Kyydin säännöllinen pummaaminen on siivestämistä.

Seuranhaku autolla taas ihan vaan setämiesten hommaa.