Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajokortittoman kutsuminen mökille

Vierailija
19.05.2022 |

Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.

Kommentit (626)

Vierailija
221/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap oma-aloitteisesti kutsuu autottoman, niin ap:n pitää samalla tarjoutua hakemaan sieltä 20 km päästä. Mutta jos se on se autoton, joka itse kutsuu itsensä, niin ap voi hyvin vastata, että minä en valitettavasti pääse hakemaan sinua, olet kyllä tervetullut, mutta miten aiot tulla mökille.

T. Eräs autoton

Kyllä se on vieraiden oma homma hoitaa kyyti eikä olettaa, että juhlien järjestäjä hänet hakee. Mistä lähtien on pitänyt vieraatkin hakea juhliin paikalle? Ennen juhliin suoriuduttiin itse eikä odotettu hovikyytiä.

Harva nyt kuitenkaan  juhlii mitään   syntymäpäiviä, lakkiaisia, tai  valmistumisjuhlia kesämökillään.

Kyllä ne on paremminkin ihan vaan jotain 'ryyppyremmin' kokoontumisajoja nuo tuollaiset.

Ihan hyvin voi jättää väliin ne kokonaan.

Vierailija
222/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tämä ystävä on tulossa? Jos samana päivänä kuin juhlat, niin hyvänen aika, tee järjestelyt viittä vaille valmiiksi jo ennen juhlapäivää, että ehdit. Tai pyydä tältä ystävältä/aiemmin saapuneita apua vaikka kattauksessa, salaatin sekoittamisessa jne.

Oletko sinkku? Jos et, puoliso hakee kaverin. Tai sinä haet ja puoliso valmistelee juhlaa.

Meilläkin on mökiltä 20 km lähimmälle juna-asemalle, joka on pieni seisake. Vähän isompaan kaupunkiin on tuplamatka. Ei sellaisessa paikassa 20 km ole matka eikä mikään. Ei ainakaan ylivoimainen noutaa vieraita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa joka ihmettelee tän mökin sijaintia?

Sen on pakko olla liikenneympyrässä! Isot juhlat ja KAIKKI vieraat tulevat eri suunnista. Ilmansuuntia on neljä: pohjoinen, itä, etelä ja länsi. Plus väli-ilmansuunnat: koillinen, kaakko, lounas ja luode.

Melkoisen tähtisakaran keskipisteessä sitten on tämä mökki eikä yksikään autoilija osu sille matkahuollon linja-autoasemalle tahi juna-asemalle. Ei edes lähelle!

Hihi, ei tuota mökkiä ja juhlia ole olemassa. Tarkoitus oli vaan haukkua ihmisiä, joilla ei ole ajokorttia. Onko tämäkin joku uusi trendi? 

Vierailija
224/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ystävää voi pyytää tulemaan aikaisin, ap ehtii hakemaan aamulla asemalta ja sitten voivat yhdessä tehdä valmisteluja? Tai voihan sitä tulla jo edellisenä päivänä, jos onnistuu. Kimppakyydit voisi myös yrittää järjestää, jos joku on ajamassa juna-aseman tai bussipysäkin lähistöltä. Vähän outoa minusta pyytää vieraaksi sellaisia, joiden tietää olevan ongelmissa kyydin kanssa ja sitten ei itse pysty mitenkään kyytiä tarjoamaan. Mikä pointti tuossa on, paitsi ärsyttää ja aiheuttaa kohtuuttomat matkakulut kaverille?

Miksi se taksi on niin suuri ongelma? Jos ei ole 35 taksiin niin paljonkohan on valmis antamaan bensarahaakaan kun ap ajaa 2x40 km? Vitosen?

Onhelma ei ole pelkkä taksimaksu, vaan se että ap kutsuu vieraita joista tietää, että he eivät pääse paikalle ilman kyytiä ja ap ei ole tehnyt mitään järjestelyitä, jotta kyyti järjestyisi. Toki omalla autollakin tuleva päättää, onko valmis maksamaan bensasta jotta pääsee paikalle, mutta ainakin hän pääsee perille ilman kyytivenkoiluja. En tietenkään maksaisi omalle kaverilleni taksin hintaa siitä, että hän on hakemassa minut asemalta omiin juhliinsa joihin hän itse minut pyysi. Meno-paluu tuo olisi sinun hinnallasi 70e mihin vielä mahdollisesti saman verran junalippujen hintaa päälle. Jos ei ole häät tai hautajaiset kyseessä, niin joidenkin kesäjuhlien vuoksi en maksaisi toista sataa euroa julkisesta liikenteestä ja taksista. Minusta jo se, jos ystävän haku on bensarahasta kiinni kertoo siitä rahan pyytäjästä eikä siitä, joka on kutsuttu juhliin. Pari kymppiä voin maksaa, jos tiedän että toisella tekee rahasta tiukkaa ja silti tulee minut hakemaan.

Vierailija
225/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autottomana toteaisin, että jos ei aktiivisesti tarjota kyytiä, niin en lähtisi koko juhliin. Olisi mulla taksiraha, mutta en minä viitsisi jonkun mökkibileiden takia vaivautua. 

Aivan. Ja sitten vielä epävarmaa miten ja milloin sieltä pääsee pois.

Pahimmassa tapauksessa kuskit ei yllättäen ole ajokunnossa.

Ei kiitos.

Mä en muutenkaan ymmärrä tyyppejä jotka järjestää valtavia juhlia mihin kutsutaan kaikki tutut ja tuntemattomat.

Sitten ei riitä tuolit eikä kahvikupit. Kukaan ei ehdi puhua kenenkään kanssa ja ovi käy.

Näissä on yleensä ideana ahnehtia lapsille mahdollisimman paljon lahjoja (rahaa) ja kai kuitata kaikki "pakolliset" sukulaistapaamiset kerralla vuodeksi.

Vieraiden kannalta vaan todella rasittavaa.

Vierailija
226/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen on pakko olla liikenneympyrässä! Isot juhlat ja KAIKKI vieraat tulevat eri suunnista. Ilmansuuntia on neljä: pohjoinen, itä, etelä ja länsi. Plus väli-ilmansuunnat: koillinen, kaakko, lounas ja luode.

Melkoisen tähtisakaran keskipisteessä sitten on tämä mökki eikä yksikään autoilija osu sille matkahuollon linja-autoasemalle tahi juna-asemalle. Ei edes lähelle!

Hihi, ei tuota mökkiä ja juhlia ole olemassa. Tarkoitus oli vaan haukkua ihmisiä, joilla ei ole ajokorttia. Onko tämäkin joku uusi trendi? 

Tuohan (koska kyseessä kerran on Vauva. fi) on tietenkin tässä se todennäköisin vaihtoehto.

Vierailija
227/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kyllä sanoa omasta puolestani, että autottomat kaverit on melkoinen rasite. Kaipa he ovat joskus tajunneet oikein selvästi mitä autoilu maksaa, koska ovat valinneet (ja viisaasti ovatkin valinneet) autottomuuden. Miten se vain unohtuu niinä hetkinä, kun tarvitaan loputtomia kyytejä sinne ja tänne ja heidän tulemisensa ja kulkemisensa on koko muun porukan yhteinen ongelma, kun muut kyllä järjestävät omat asiansa. Aikakaan ei ole mitään, kun kyytejä pyydellään. He itse perustelevat, kun julkisilla menee niin kauan, mutta eivät tajua että heitä kyytiävä tekee sen paluumatkankin omalla autollaan ja ajallaan...

Taksilla ajaa melkoisen paljon siihen hintaan, mitä auton ylläpito maksaa. Bensasta nyt puhumattakaan.

Vierailija
228/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän ymmärtää millainen ihminen tulee kysymään aihe vapaalta neuvoa miten toimia kun ei halua hakea ystävää mökkiijuhliin asemalta. 

Ei joo ole kysyjällä ihan kaikki inkkarit kanootissa.

Vierailija
229/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autottomana toteaisin, että jos ei aktiivisesti tarjota kyytiä, niin en lähtisi koko juhliin. Olisi mulla taksiraha, mutta en minä viitsisi jonkun mökkibileiden takia vaivautua. 

Aivan. Ja sitten vielä epävarmaa miten ja milloin sieltä pääsee pois.

Pahimmassa tapauksessa kuskit ei yllättäen ole ajokunnossa.

Ei kiitos.

Mä en muutenkaan ymmärrä tyyppejä jotka järjestää valtavia juhlia mihin kutsutaan kaikki tutut ja tuntemattomat.

Sitten ei riitä tuolit eikä kahvikupit. Kukaan ei ehdi puhua kenenkään kanssa ja ovi käy.

Näissä on yleensä ideana ahnehtia lapsille mahdollisimman paljon lahjoja (rahaa) ja kai kuitata kaikki "pakolliset" sukulaistapaamiset kerralla vuodeksi.

Vieraiden kannalta vaan todella rasittavaa.

Niin totta tuokin. Todella rasittavaa, jos kyytiasia ei ole etukäteen kunnossa molempiin suuntiin. Juhlien jälkeen olet menossa takaisin bussipysäkille tai juna-asemalle, mutta vieläkään et tiedä kenen kyydillä pääset. Toki ystäväsi lupaili viedä jos voi ja oli varma, että jos ei hän niin jonkun kyydillä pääset kun kaikki lähdette samoihin aikoihin pois. Kun lähdön aika tulee niin ystäväsi on huonovointinen/puoliunessa/bensa on loppu tms. ja yhtäkkiä et enää tiedä ehditkö bussin tai junan kyytiin. Yrität kysyä saatko muilta lähteviltä vierailta kyytiä, he eivät ole menossa samaan suuntaan, autoon ei mahdu, eivät ole lähdössä just nyt... Tilaat sitten kuitenkin taksin ja odottelet sen saapumista kelloa vilkuillen ja kiroten, koska et ollut varautunut taksimatkaan sunnuntaina. Kokemusta on ja toista kertaa ei tule.

Vierailija
230/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortittoman? Entä autottoman?

Vierailija
231/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajokortiton ja yksi tuttavapariskunta kutsuu minut säännöllisesti mökilleen. Käyvät noutamassa bussipysäkiltä ja heittävät sinne takaisin. Samalla reissulla hoituu kaupassa käynti.

Vierailija
232/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.lahitaksi.fi/hintalaskuri/

Ajankohdasta riippuva hinta alkaa lähes 50€:sta. Onko kallis vai ei, minusta on.

Vierailija
233/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin kyllä sanoa omasta puolestani, että autottomat kaverit on melkoinen rasite. Kaipa he ovat joskus tajunneet oikein selvästi mitä autoilu maksaa, koska ovat valinneet (ja viisaasti ovatkin valinneet) autottomuuden. Miten se vain unohtuu niinä hetkinä, kun tarvitaan loputtomia kyytejä sinne ja tänne ja heidän tulemisensa ja kulkemisensa on koko muun porukan yhteinen ongelma, kun muut kyllä järjestävät omat asiansa. Aikakaan ei ole mitään, kun kyytejä pyydellään. He itse perustelevat, kun julkisilla menee niin kauan, mutta eivät tajua että heitä kyytiävä tekee sen paluumatkankin omalla autollaan ja ajallaan...

Taksilla ajaa melkoisen paljon siihen hintaan, mitä auton ylläpito maksaa. Bensasta nyt puhumattakaan.

Tiedän olevani rasite ja se vaivaa, kun joutuu kyselemään kyytejä joka suuntaan silloin, kun on jotain tämän tyyppisiä menoja. En halua olla vaivaksi, mutta en myöskään haluaisi etääntyä ystävistä kieltäytymällä kutsuista, koska en halua vaivata heitä kyytiasioilla. Taksilla kulkeminen on joskus ok, mutta pidemmät taksimatkat ei ole järkeviä eikä se taksikaan ole sormia napsauttamalla nenän edessä silloin kun sitä tarvitsee. Tiedän myös, että jonkun satunnaisen autoreissun vuoksi ei kannata pitää autoa, kun asun itse kaupungin keskustassa ja kaikki palvelut työpaikkaa myöten on lähellä. Mulla ei myöskään aikanaan ollut varaa ajokorttiin ja nyt kun sen voisin hankkia, niin ei kiinnosta koska autoakaan ei olisi järkevä omistaa tällä hetkellä ja auton ylläpito veisi ison osan tuloistani.

Vierailija
234/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä jännä jos kukaan hänen muista paikalle tulevista kavereistaan ei ole valmis edes maksua vastaan hakemaan. Ei tulisi mieleenkään vaatia juhlien emäntää hakemaan mua jostain 20km päästä. Mutta onhan näitä vieraita jotka olettavat esim hääkutsunkin saadessaan että heille on kaikki kyyditykset järjestetty valmiiksi...

Mikäli hääjuhlat järjestettäisiin paikassa jonne ei pääse julkisilla, niin huonosti ne on järjestetty, ellei ole varmistettu, että kutsuvieraat pääsee paikalle.

Voi hyvänen aika. Moni suosittu pikkukunnan hääkirkko on paikalla, jonne ei lauantaisin kulje busseja. Pitääkö hääparinkin jo kyyditä vieraita, jos joku aivoton ei kykene omin voimin paikalle?

Häät pitää järkätä niin, että autottomille on kuski. Sen voi palkata, jos itse ei ehdi. Tai sitten varautuu siihen, että kaikki vieraat eivät viitsi tulla häihin. Itse en lähtisi häihin, jonne ei julkisillakaan pääse, jos kuljetuksia ei olisi mietitty valmiiksi.

Häävieras saa ihan itse hommata sen kuskin. Tai sitten jää pois. Ei ole hääparin velvollisuus selvittää jokaisen vieraan mahdollista autottomuutta ja järkätä kyytejä.

Tottakai asia on näin. Ongelma onkin siinä, että omat häät tuntuvat olevan ihmisille niin tärkeä asia, että haluaisivat kaikkien kutsuttujen saapuvan paikalle, ja sitten tuntuu kohtuuttomalta tekosyyltä, jos joku ei tule keskelle-ei-mitään, koska sinne eivät kulje julkiset ja henkilöllä ei ole ajokorttia. Harvemmin kenenkään toisen häät ovat ihmisille mikään ehdoton must-juttu, vaan pikemminkin juuri niin, että pyritään kyllä osallistumaan, kunhan se ei ole ylipääsemättömän vaivalloista.

Vierailija
235/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan tarvittaessa tunnin suuntaansa hakemaan vieraita joita olen kutsunut niin en ymmärrä kysymystä.

Vierailija
236/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ystävää voi pyytää tulemaan aikaisin, ap ehtii hakemaan aamulla asemalta ja sitten voivat yhdessä tehdä valmisteluja? Tai voihan sitä tulla jo edellisenä päivänä, jos onnistuu. Kimppakyydit voisi myös yrittää järjestää, jos joku on ajamassa juna-aseman tai bussipysäkin lähistöltä. Vähän outoa minusta pyytää vieraaksi sellaisia, joiden tietää olevan ongelmissa kyydin kanssa ja sitten ei itse pysty mitenkään kyytiä tarjoamaan. Mikä pointti tuossa on, paitsi ärsyttää ja aiheuttaa kohtuuttomat matkakulut kaverille?

Miksi se taksi on niin suuri ongelma? Jos ei ole 35 taksiin niin paljonkohan on valmis antamaan bensarahaakaan kun ap ajaa 2x40 km? Vitosen?

Veikkaan että taksi maksaa enemmän kuin 35 euroa, jos mökki on noin syrjässä. 

- eri

Vierailija
237/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa autottomia ja kortittomia loisia, ja sitten autottomia ja kortittomia fiksuja ihmisiä. Ensimmäinen ryhmä olettaa että autollisilla on velvollisuus huolehtia aina heidät paikasta x paikkaan y. Ilmaiseksi tietenkin ja itse tarjoutuen. Juuri silloin kun loinen haluaa. Sitten se toinen ryhmä, jotka ovat itse aktiivisia kyytien järjestelyissä, korvaavat ajan, vaivan ja kustannukset tavalla tai toisella. Eivät oleta mitään.

Kumpaan ryhmään kuuluvia itse mieluummin auttaisitte?

Vierailija
238/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On.

Vierailija
239/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie sille polkupyörä tai sähköpotkulauta asemalle.

Vierailija
240/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa autottomia ja kortittomia loisia, ja sitten autottomia ja kortittomia fiksuja ihmisiä. Ensimmäinen ryhmä olettaa että autollisilla on velvollisuus huolehtia aina heidät paikasta x paikkaan y. Ilmaiseksi tietenkin ja itse tarjoutuen. Juuri silloin kun loinen haluaa. Sitten se toinen ryhmä, jotka ovat itse aktiivisia kyytien järjestelyissä, korvaavat ajan, vaivan ja kustannukset tavalla tai toisella. Eivät oleta mitään.

Kumpaan ryhmään kuuluvia itse mieluummin auttaisitte?

Jos kutsun ihmisiä mökilleni, haen ihan yhtä mielelläni ne ystävät, jotka yrittivät ensin löytää kimppakyytiä, kuin nekin ystävät, jotka kysyivät heti minulta, pystynkö hakemaan. Ihan sama vaivahan se minulle on, ja koska toivon kutsuttujen ihmisten pääsevän paikalle, voin kyllä hakea heidät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi