Ajokortittoman kutsuminen mökille
Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.
Kommentit (626)
Koko keskustelu on minusta omituinen. Jos minä järjestän juhlat, lähetän kutsun. Vieras päättää tuleeko juhliin. Aikuinen täysivaltainen ihminen järjestää kulkemisensa itse.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa autottomia ja kortittomia loisia, ja sitten autottomia ja kortittomia fiksuja ihmisiä. Ensimmäinen ryhmä olettaa että autollisilla on velvollisuus huolehtia aina heidät paikasta x paikkaan y. Ilmaiseksi tietenkin ja itse tarjoutuen. Juuri silloin kun loinen haluaa. Sitten se toinen ryhmä, jotka ovat itse aktiivisia kyytien järjestelyissä, korvaavat ajan, vaivan ja kustannukset tavalla tai toisella. Eivät oleta mitään.
Kumpaan ryhmään kuuluvia itse mieluummin auttaisitte?
En oleta yhtään mitään muuta kuin sen, että jos ystäväni kutsuu minut jonnekin korpipirttiinsä viettämään juhlia ja tietää minun olevan tällainen autoton ja ajokortiton, niin silloin ystäväni on parasta uhrata hieman ajatuksiaan siihen miten mahdan päästä paikalle. Tietenkään en oleta, että hän hakee minua kotiovelta, vaan tulen julkisilla niin lähelle mökkiä kun vaan pääsen. Bensarahaakin voin tarjota jos matka mökille on pitkä, mutta kohtuuden rajoissa. Taksin pitäisi olla viimeinen keino, jolla vieraat tulee perille asti tai sitten saa olla melko varakkaita vieraita että on rahaa ajella pitkin metsiä taksikyydillä ja sellaista voi näiltä olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa autottomia ja kortittomia loisia, ja sitten autottomia ja kortittomia fiksuja ihmisiä. Ensimmäinen ryhmä olettaa että autollisilla on velvollisuus huolehtia aina heidät paikasta x paikkaan y. Ilmaiseksi tietenkin ja itse tarjoutuen. Juuri silloin kun loinen haluaa. Sitten se toinen ryhmä, jotka ovat itse aktiivisia kyytien järjestelyissä, korvaavat ajan, vaivan ja kustannukset tavalla tai toisella. Eivät oleta mitään.
En oleta yhtään mitään muuta kuin sen, että jos ystäväni kutsuu minut jonnekin korpipirttiinsä viettämään juhlia ja tietää minun olevan tällainen autoton ja ajokortiton, niin silloin ystäväni on parasta uhrata hieman ajatuksiaan siihen miten mahdan päästä paikalle. Tietenkään en oleta, että hän hakee minua kotiovelta, vaan tulen julkisilla niin lähelle mökkiä kun vaan pääsen. Bensarahaakin voin tarjota jos matka mökille on pitkä, mutta kohtuuden rajoissa. Taksin pitäisi olla viimeinen keino, jolla vieraat tulee perille asti tai sitten saa olla melko varakkaita vieraita että on rahaa ajella pitkin metsiä taksikyydillä ja sellaista voi näiltä olettaa.
Samaa mieltä. Nykyisillä hinnoilla on mielestäni pelkästään reilua maksaa hakupalkkaa. -toinen autoton
Jos kutsuisin autottoman kaverin juhliin johonki korpeen niin ehdottomasti varautuisin auttamaan pääsemään perille. Jätä kutsumatta jos tiedät ettet voi auttaa eikä muuten pääse. 100e taksimatka ei ole kohtuullinen vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Koko keskustelu on minusta omituinen. Jos minä järjestän juhlat, lähetän kutsun. Vieras päättää tuleeko juhliin. Aikuinen täysivaltainen ihminen järjestää kulkemisensa itse.
Ap päätti järjestää juhlat paikassa minne vaikea tulla niin tuskin yllättyy että joku kysyy kuinka sinne sitten pääsee. Ap tietysti vastaa ettei häntä kiinnosta tuleeko vieras vai ei.
Ap. Älä kutsu. Kaikki pääsevät vähemmällä.
Jos tärkeä hakisin, jos ei pääse asemalle ajoissa esim. heti aamusta/edellisenä päivänä = ei sotke järjestelyjä ottaisi taksin, myös maksaisin tämän taksin jos olisi tärkeä. 20km oo mikään matka hakea ja voisi sitten auttaa järjestelyissä sen menetetyn ajan? Jos joku vähempi tärkeä hoitakoon itse kyytinsä jos mielii tulla, ainakin on kutsuttu.
Kyllä minä hakisin ja olen hakenut kun ihan. 40km päästäkin.
Ukko39 kirjoitti:
Jos mulla olisi mökki jossain skutsissa ja haluaisin ihmisiä kylään, niin tekisin kyllä kaikkeni että jengi pääsee tulemaan.
Maalla joku 20km suuntaansa ei ole matka eikä mikään, hakea tutun tuttua. Käykää vaikka samalla matkalla kaupassa, niin homma bueno.
Riippuu vieraasta. Jos on niin fiksu, että ymmärtää, ettei isäntäväellä ole aikaa passata tai seurustella hänen kanssaan, niin silloinhan ei haittaa mitään, jos haetaan vaikka aikaisemmin. Itsekseen viihtyvä introvertti olisi tässä erinomainen. Tai sitten, jos on tyyppi, joka mielellään ottaa ohjeita vastaan ja auttaa. Huono ei ole sekään.
Itse kutsuisin, vaikken tyypin matkoista huolehtisikaan. Jos hän ei itse keksi itselleen kuljetuksia, niin sitten totean, että sovitaan myöhemmäksi joku tapaaminen, jolloin kuljetusasia voitaisiin järjestää tai peräti tavata sitten jossain muualla. (Jos tyyppi on hankala jankuttaja ja voitottelija ja...niin sitten en ehkä kutuisi lainkaan ja jos asia tulisi myöhemmin esiin, toteaisin vain syyksi tuon kuljetusongelman. Hyvä syy se ei ol, koska ensi sijaisesti pitäisi tietysti tarjota mahdollisuus osallistua, mutta hankalien kanssa pitää toimia omalla tavallaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap päätti järjestää juhlat paikassa minne vaikea tulla niin tuskin yllättyy että joku kysyy kuinka sinne sitten pääsee. Ap tietysti vastaa ettei häntä kiinnosta tuleeko vieras vai ei.
Asun paikassa, mistä on 30 km linja-autoasemalle, 190 km rautatieasemalle ja lentokentälle joko 100 tai 180 km. Kun juhlimme, lähetämme kutsun itselle tärkeille ihmisille. He päättävät voivatko/haluavatko tulla. Samaten teemme itse, jos juhlat ovat Kirkkonummella, Turussa, Tampereella, Kokkolassa tai missä tahansa, tutkimme miten menemme, varaamme yöpymiset jne. Sitten jos olemme ainoat vieraat, pyydämme ehkä hakemaan rautatieasemalta tai voimme yöpyä isäntäväen luona, todennäköisesti emme edes silloin.
Jos Ap kutsuu ystävänä juhliin ja jättää autottoman kutsumatta, se rajaa hänet ystäväpiirin ulkopuolelle. Kutsuttuna hän voi itse päättää, meneekö juhlliin.
Eikö kukaan muu vieras tosiaan ole tulossa sieltä aseman suunnasta? Entä jos autoton vieras matkustaakin julkisilla paikkakunnalle, mistä joku muu vieras on tulee ja pääsee tämän kyydissä?
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi se taksi tulee, kun auton osto. Ihmiset aina ihmettelee, että taksikyyti maksaa niin paljon. Kyllä se oma autokyytikin maksaa, jos siihen laskee muutkin kulut kuin bensat.
Kaikkein edullisin vaihtoehto että mökkireissun sijasta käy lähikaupassa ostamassa haluamaansa grillattavaa ja tekee itse ruuat kotona. Matkan kulut ja matkustamisen vaivat säästyvät.
Mitä tulee autokyytiin, on eri asia jos kyse on yksittäisestä matkasta samaan paikkaan, jonne auton omistajakin on menossa verrattuna siihen että kyse olisi toistuvasti halutuista ilmaismatkoista. Se autoton matkustaja voi sitten välillisesti korvata matkakustannuksia esimerkiksi osallistumalla suuremmalla osuudella ruokamenoihin tai jollain muulla fiksulla tavalla. Yleensä ihmiset vastaavat reiluuteen reiluudella ja nuukuuteen nuukudella.
Hei ap, käytä pilkkuja, kiitos.
Miksi ylipäätään kutsua porukkaa mökilleen? Pelkkää riesaa. Jäävätkö ne vielä yöksikin? Huh huhh.
Eri asia olisi vuokramökki, minne mennään nyyttäriperiaatteella ja jokainen huolehtii itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muu vieras tosiaan ole tulossa sieltä aseman suunnasta? Entä jos autoton vieras matkustaakin julkisilla paikkakunnalle, mistä joku muu vieras on tulee ja pääsee tämän kyydissä?
Tämä on oikeasti hyvä idea, mutta lippu tulee autottomalle todennäköisesti kalliimmaksi ja oman kokemukseni mukaan autottomat eivät ole valmiita maksamaan....
Vierailija kirjoitti:
Siihen ryhmään, joka katsoo että kyydin tarjoaminen, tai tarjoamatta jättäminen on ihan sen auton omistajan asia.
Jos kuitenkin joudun aina ja toistuvasti huomaamaan ettei autoilevalle ystävälleni ikinä juolahda mieleen kysyäkään, että tarvitsisinko mahdollisesti kyytiä
(siis edes silloinkaan kun sitä ihan välttämättäkin, jonnekin tärkeään menoon tai jonkun esineen, tai tavaran kuljettamiseen kaipaisin ) niin hän saa minun puolestani autoilla itsensä hitoille minun elämästäni.
Tapanani on tarjota aina rahaa kuljetuskustannuksista, mutta jos on se kuskin käsi jo ennakkoon liian kärkkäänä sitä rahaa vaatimassa, niin voi olla että sovin kyllä sitten senkin kuljetuksen mielummin vaan ihan jonkun toisen, jonkun siihen halukkaamman, kanssa.
Minusta esim. tuo 'loiseksi' nimittäminen on jo sen verran inhottavaa kielenkäyttöä ihmisistä puhuttaessa ,että pyrin jo muutenkin ja kaikessa välttämään sellaisia nimittelijöitä -'altogether'.
Autokyyteineen kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autottomana toteaisin, että jos ei aktiivisesti tarjota kyytiä, niin en lähtisi koko juhliin. Olisi mulla taksiraha, mutta en minä viitsisi jonkun mökkibileiden takia vaivautua.
Aivan. Ja sitten vielä epävarmaa miten ja milloin sieltä pääsee pois.
Pahimmassa tapauksessa kuskit ei yllättäen ole ajokunnossa.Ei kiitos.
Mä en muutenkaan ymmärrä tyyppejä jotka järjestää valtavia juhlia mihin kutsutaan kaikki tutut ja tuntemattomat.
Sitten ei riitä tuolit eikä kahvikupit. Kukaan ei ehdi puhua kenenkään kanssa ja ovi käy.Näissä on yleensä ideana ahnehtia lapsille mahdollisimman paljon lahjoja (rahaa) ja kai kuitata kaikki "pakolliset" sukulaistapaamiset kerralla vuodeksi.
Vieraiden kannalta vaan todella rasittavaa.
Niin totta tuokin. Todella rasittavaa, jos kyytiasia ei ole etukäteen kunnossa molempiin suuntiin. Juhlien jälkeen olet menossa takaisin bussipysäkille tai juna-asemalle, mutta vieläkään et tiedä kenen kyydillä pääset. Toki ystäväsi lupaili viedä jos voi ja oli varma, että jos ei hän niin jonkun kyydillä pääset kun kaikki lähdette samoihin aikoihin pois. Kun lähdön aika tulee niin ystäväsi on huonovointinen/puoliunessa/bensa on loppu tms. ja yhtäkkiä et enää tiedä ehditkö bussin tai junan kyytiin. Yrität kysyä saatko muilta lähteviltä vierailta kyytiä, he eivät ole menossa samaan suuntaan, autoon ei mahdu, eivät ole lähdössä just nyt... Tilaat sitten kuitenkin taksin ja odottelet sen saapumista kelloa vilkuillen ja kiroten, koska et ollut varautunut taksimatkaan sunnuntaina. Kokemusta on ja toista kertaa ei tule.
Olipa elävä kuvaus! Mullakin on yksi kokemus aiheesta "näin olet puolituntemattomien armoilla huitsin nevadassa". Kerta riitti, olen huolehtinut siitä että toista ei tule.
Semmosia bileitä ei olekaan että suostuisin enää moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä jännä jos kukaan hänen muista paikalle tulevista kavereistaan ei ole valmis edes maksua vastaan hakemaan. Ei tulisi mieleenkään vaatia juhlien emäntää hakemaan mua jostain 20km päästä. Mutta onhan näitä vieraita jotka olettavat esim hääkutsunkin saadessaan että heille on kaikki kyyditykset järjestetty valmiiksi...
Mikäli hääjuhlat järjestettäisiin paikassa jonne ei pääse julkisilla, niin huonosti ne on järjestetty, ellei ole varmistettu, että kutsuvieraat pääsee paikalle.
Voi hyvänen aika. Moni suosittu pikkukunnan hääkirkko on paikalla, jonne ei lauantaisin kulje busseja. Pitääkö hääparinkin jo kyyditä vieraita, jos joku aivoton ei kykene omin voimin paikalle?
Häät pitää järkätä niin, että autottomille on kuski. Sen voi palkata, jos itse ei ehdi. Tai sitten varautuu siihen, että kaikki vieraat eivät viitsi tulla häihin. Itse en lähtisi häihin, jonne ei julkisillakaan pääse, jos kuljetuksia ei olisi mietitty valmiiksi.
Ai hääpari palkkaa sulle kuskin? Maksaako ne sun hotellihuoneen myös?
En lähtisi kenenkään häihin, jos minun edellytetään maksavan hotelliyöstä ja pitkistä taksimatkoista. Olen nyt lähdössä miehen siskon häihin toisessa maassa. Kentältä haetaan, majoitus on heidän vierastalossaan. Täysi ylläpito.
Siis kaveriko "haluaisi tulla"(?!) teidän mökille vai oletko vartavasten kutsunut/pyytänyt häntä tulemaan?
Jos mökijuhlat on tulleet muuten puheeksi ja kaveri ollut itse alotteinen "kutsussa", niin antaisin itse myös pähkätä kyytinsä perille asti. Ja sanoisin siis vain, että en pääse hakemaan. Piste.
Niin joo, täytyy lisätä tähän, että kutsut eivät liity mihinkään kesäjuhliin, joihin olisi saapumassa kymmeniä ihmisiä. Ymmärrän, että sellaisessa tilanteessa noutopalvelua ei välttämättä järjestyisi kun isäntäväellä on järjestelyissä varmasti muutakin hommaa. Käyttäisin silloin taksia, kuten muutenkin aina silloin tällöin teen.