Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9v ei opi eikä halua oppia tuntemaan kelloa,suuttuu vain kun ehdotan että opetellaan

Vierailija
19.05.2022 |

Eihän tuota voi laittaa itsenäisesti lähtemään kouluun kun ei osaa katsoa lähtöaikaa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran kun jää ovien taakse, alkaa opettelemaan!

älä kuitenkaan pakota, annoa kokea itse, ei väkisin mitään opi.

Vierailija
2/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiiko digitaalisen kellon ensin? Meillä opittiin se ensin ja vasta sitten kellotaulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivoi, palkitse...

Vierailija
4/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella myös on usein vähän niin, että sellainen äiti opettaa -painostus aiheuttaa vastustusta. Lapsi voi hyvin piankin oppia asian itsekseen, vaikka suhtautuu siihen täysin torjuen, kun minä ajan asiaa.

Vierailija
5/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana tulee mieleen, että kannustaisin oppimaan tarjoamalla jotain kivaa tekemistä tiettyyn kellonaikaan tms. Toivottavasti et ole "motivoinut" sanomalla että hänen täytyy oppia kello koska hänen täytyy jatkossa lähteä yksin kouluun. Silloin kyse saattaa olla siitä, että pyrkii estämään tuota yksin kouluun lähtemistä sillä että "ei opi" kellon lukemista.

Jos menee johonkin paniikkiin ajatuksestakin tai ei kykene oppimaamn, niin pitää varmaan tutkia millainen oppimishäiriö tai muu poikkeama hänellä oikein on.

Vierailija
6/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haittaako tuo? Minua vanhemmat painosti menestymään ja kellokin oli opeteltava jo nuorena. Esitin pitkään tyhmää mutta osasin kellon. Opiskelun lopetin kolmannella luokalla koska osasin ennustaa taloutta jo varhain. Työnteko ja opiskelu ei auta. Opiskella voi myös itsenäisesti.

Vierailija
7/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä diginatiivit opi välttämättä koskaan kunnolla viisarikelloa. Tyttäreni on 23 ja joutuu edelleen pinnistelemään viisarikellon kanssa. Osaa kyllä, mutta ei yhtä luontevasti, kuten me kalkkikset.

Vierailija
8/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun lähdetään kun kännykkä hälyttää. 3. luokkalainen sitten osasi jo itse laskea tarvitavat hälytykset (kauanko kävelee kouluun, paljonko menee aamutoimiin), 4. lk on enää edes tarkastanut niitä.

Se vaan että nyt 8. lk laittaa itselleen kännykkähälytyksen aivan kaikkeen sovittuun menoon.... huono vai ei, en tiedä. Jotenkin tuntuu että onko hänellä sellaista ajantajua ollenkaan, että unohtuuko tekemään muuta liian pitkäksi aikaa jos kännykkä ei keskeytä.

Vierailija
9/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt kyse kellotaulusta vai digitaalisesta kellosta?

Vierailija
10/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano kun kello on varttia vaille viisi saa asian x.

Vierailija
11/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla, mutta miten ihmeessä 9-vuotias ei vielä osaa kelloa? Eikö matikassa opeteta kelloa jo ihan ekalta luokalta lähtien?

Opetin omille lapsilleni kellon jo päiväkoti-iässä, ensin viisarikellon avulla ja vasta sitten digitaalisen. Oppivat ihan OK ,ei kyllä hetkessä mutta aika nopeasti. Mulla oli semmoinen leikkikello, josta opetin ensin tasatunnit, sitten puolikkaat jne. Käytiin kelloa läpi joka ilta vähän aikaa. Eli ei kai tuossakaan muuta kuin leikkikello esiin ja kellosulkeisia joka ilta vähän. 

Opetin lapsille kellon, kun kävi ilmi, että naapurin 12-vuotias tyttö ei vielä tuntenut kelloa ja joutui pihalla kyselemään aikuisilta asiasta. 

Vierailija
12/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä diginatiivit opi välttämättä koskaan kunnolla viisarikelloa. Tyttäreni on 23 ja joutuu edelleen pinnistelemään viisarikellon kanssa. Osaa kyllä, mutta ei yhtä luontevasti, kuten me kalkkikset.

Joku on käynyt tätä alapeukuttamassa, mutta ihan tottahan tämä on. Jokunen vuosi sitten oli ihan uutinenkin, jossa opettajat kertoivat, että moni nuori ei hahmota viisarikelloa lainkaan.

Vierailija
13/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta viisarikello on kyllä ehkä helpompi tapa opetella aluksi. Siitä kun näkee konkreettisesti, että vartin jälkeen tulee esim. vielä kolme varttia ennen seuraavaa tasatuntia, mutta digitaalisesta on hankalampi hahmottaa tai laskea tiettyjen kellonaikojen välille jäävää aikaa.

Kannattaa kannustaa lasta jollakin positiivisella tavalla kellon opetteluun eikä ehkä sen varjolla, että kello on osattava ehtiäkseen kouluun. Erilaisten päiväaskareiden lomassa voi hyvin osoittaa kellotaulua ja kysyä, kuinka paljon aikaa on vaikkapa nukkumaanmenoon tai monta tuntia kulunut koulun loppumisen jälkeen.

Vierailija
14/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku on käynyt tätä alapeukuttamassa, mutta ihan tottahan tämä on. Jokunen vuosi sitten oli ihan uutinenkin, jossa opettajat kertoivat, että moni nuori ei hahmota viisarikelloa lainkaan.

Alapeukutin siksi että ärsyttää vastuuttomat vanhemmat. Miksi sitä viisarikelloa ei opeteta? Se on ehdottomasti asia mikä opetellaan kotona. Jos kelloa ei jostain syystä ole kodin seinällä, sellaisen voi ostaa kaupasta varmaan ihan kymmenellä eurolla. Digitaalinen kello opetellaan vasta myöhemmin.

Vierailija
15/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa joku porkkana kuten "vain tyhmät lapset eivät opi ymmärtämään kelloa", "ethän sinä ole tyhmä?"

Vierailija
16/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukutin, koska kyse 23-vuotiaasta! Olen itsekin 23, ja vielä mun lapsuudessa viisarikello oli se normi ja digikello spesiaalimpi. Ongelma koskee ehkä heitä, joiden eka puhelin ollut älykännykkä, kaikissa kodinkoneissa ollut lapsuudesta asti digikello, ranteessa kellon sijaan älykello... Nää asiat on muuttunu vasta meidän ysiysien nuoruudessa.

Vierailija
17/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuton! Suuttuu lapsi tai ei, mitä väliä? Jos lapsille ei opeteta, että tärkeitä ja ikäviä asioitakin pitää harjoitella, tsempata, kerrata, heistä tulee samanlaisia uusavuttomia kuin sinä. Eli sellaisia, joille kaikki pitää olla helppoa ja nimeenomaan kivaa.

Vierailija
18/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lapselle tehtäviä kellonajoista, netistä varmasti löytyy kellotaulun kuvia tai sitten piirrät itse. Lapsi piirtää sitten kellotauluun viisarit annetun ajan mukaan tai kertoo kellonajan viisareiden mukaan. Näin minulle opetettiin lapsena, mutta en tiedä opettavatko nykyvanhemmat näin netin aikakautena eri lailla.

19/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu tyyppi selkeästi. Tajuaa että sitten kun sanoo ymmärtävänsä kellon se on menoa sitten elämän loppuun asti kelloa tuijottaen ja aikatauluista kiinni pitäen. Itsekkin leikkisin etten ymmärrä jos se olisi vielä mahdollista.

Vierailija
20/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 10v lapsi ei opi viisarikelloa. Koulussa kokeissa on selvinnyt kun on opetellut ulkoa, mutta ei oikeasti ymmärrä aikaa siitä.

Digikellon ymmärtää, ja siitä tajuaa ajankulun.

Ja ei ole kyse etten olisi yrittänyt opettaa jo päiväkoti- ikäisenä. Ei vaan hahmota viisarikelloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi