Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela pyytää selvitystä toimeentulotuen aikana nostetusta käteisestä

Vierailija
18.05.2022 |

Eli miten voin edes todistaa heille, että minulla ei ole laitonta käteistä/säästöä? Voivatko he vain sanoa, että olen säästänyt laittomasti ja sitten tuomita minut?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tapahtunut minulle kerran sama. Olen ollut nyt toimeentulotuella 3 vuotta putkeen.

"Tiliotteeltasi ei näy lainkaan ruokakauppaostoksia, mutta vain käteisnostoja. Kerro tilanteestasi."

Vastasin, että maksan kuukausittaiset laskut verkkopankista ja muut ostokset käteisellä, joka totta.

Kyselyä ei tullut enempää. Olen aina toiminut noin, myös niinä aikoina joina sain työmarkkinatukea enkä toimeentulotukea - koska olin varautunut siihen että työmarkkinatuki saattaisi loppua ja pitäisi siirtyä toimeentulotuelle.

Yleistä on, että toimeentulotukiasiakkaat nostaa rahat käteiseksi, koska tiliotetta, ja mihin rahoja käyttää, kytätään.

Kyllä, Kela voi kysyä mikä homman nimi, jos ei näy ollenkaan ruokaostoksia, kaikki rahat on siirretty Veikkaukselle, ei makseta vuokraa jne.jne. Mutta pelkästä käteisnostosta ei kukaan kysele yhtään mitään, ei sellaiseen olisi aikaa kenelläkään.

Kelan virkailija voi kyllä kysyä, mutta perustuuko tällainen kyseleminen lakiin? Mielestäni ei. Yksityisyydensuoja on vahva, eikä mikään laki kiellä käyttämästä koko toimeentulotukea vaikkapa rahapeleihin.

Ihminen saa käyttää saamansa toimeentulotuen vaikka maksullisiin naisiin, jos haluaa.

Vierailija
22/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä laki vaatii käyttämään pankkikorttia toimeentulotuesta tehtyihin ostoksiin?

Et nyt ymmärrä. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, eli kaikki varat tulee käyttää ennen kuin sitä saa uudestaan. Jos on tarvetta erityisille hankkeille, tulee hakea ehkäisevää toimeentulotukea ja antaa HYVÄ syy. Se, että nostetaan käteistä kuun lopussa se 200e on kuules aivan selvä näyttö, että jotain pimeää tapahtuu.

Älä jaa väärää tietoa, kiitos. 

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 13 Syys 2017, 14:36

Hei ransomnia,

toimeentulotuesta säästettyjä varoja ei huomioida toimeentulotuessa, oli ne sitten tilillä tai käteisenä.

Ystävällisesti

Katariina | Kela toimeentulotuki

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=23471

Huomioi, että Kela on vastannut noin 2017. Sen jälkeen KHO on antanut asiassa päätöksen ja nykyään myös toimeentulotuesta säästettyjä rahoja voidaan huomioida. Eli vanhaa tietoa tuo, että niitä ei voitaisi huomioida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan näin että pankit alkavat veloittamaan käteisnostoja ehkä nyt kesäkuussa? Vai onks toi vaan mulla Popissa. Tais olla luokkaa euro per nosto. Tarvii nostaa sit kaikki kerralla hehe

Vierailija
24/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä Suomessa on sillä, joka toista syyttää, todisteluvelvoite. Eli jos Kela syyttää sinua suurista käteisenä säilytettävistä rahavarannoista, niin näyttäköön ne säästöt sinulle! Sen jälkeen, koska Kela kerran väittää sinun omistavan nämälöydetyt rahat, voi kätäjäoikeus neuvotella asiasta... Sinulla ei ole mitään velvollisuutta todistella olemattomia rahoja ja mitenpä se olisi mahdollistakaan?

Vierailija
25/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahanpesu ON LAITONTA. SINÄ ET NOSTA KÄTEISTÄ JOS OLET TOIMEENTULOTUELLA MINÄ SANON NIIN. MINÄ SANON NIIN

Vierailija
26/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tapahtunut minulle kerran sama. Olen ollut nyt toimeentulotuella 3 vuotta putkeen.

"Tiliotteeltasi ei näy lainkaan ruokakauppaostoksia, mutta vain käteisnostoja. Kerro tilanteestasi."

Vastasin, että maksan kuukausittaiset laskut verkkopankista ja muut ostokset käteisellä, joka totta.

Kyselyä ei tullut enempää. Olen aina toiminut noin, myös niinä aikoina joina sain työmarkkinatukea enkä toimeentulotukea - koska olin varautunut siihen että työmarkkinatuki saattaisi loppua ja pitäisi siirtyä toimeentulotuelle.

Yleistä on, että toimeentulotukiasiakkaat nostaa rahat käteiseksi, koska tiliotetta, ja mihin rahoja käyttää, kytätään.

Kyllä, Kela voi kysyä mikä homman nimi, jos ei näy ollenkaan ruokaostoksia, kaikki rahat on siirretty Veikkaukselle, ei makseta vuokraa jne.jne. Mutta pelkästä käteisnostosta ei kukaan kysele yhtään mitään, ei sellaiseen olisi aikaa kenelläkään.

Kelan virkailija voi kyllä kysyä, mutta perustuuko tällainen kyseleminen lakiin? Mielestäni ei. Yksityisyydensuoja on vahva, eikä mikään laki kiellä käyttämästä koko toimeentulotukea vaikkapa rahapeleihin.

Ihminen saa käyttää saamansa toimeentulotuen vaikka maksullisiin naisiin, jos haluaa.

Enpä osaa sanoa tuosta laillisuudesta, mutta tuollai jossain Kela -jutussa luki. En usko että se mihinkään toimenpiteisiin sinänsä johtaa, mutta luki jotain että voidaan ohjata aikuissosiaalin puolelle jos on jotain elämänhallintaongelmia jne. 

Vierailija
27/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä Suomessa on sillä, joka toista syyttää, todisteluvelvoite. Eli jos Kela syyttää sinua suurista käteisenä säilytettävistä rahavarannoista, niin näyttäköön ne säästöt sinulle! Sen jälkeen, koska Kela kerran väittää sinun omistavan nämälöydetyt rahat, voi kätäjäoikeus neuvotella asiasta... Sinulla ei ole mitään velvollisuutta todistella olemattomia rahoja ja mitenpä se olisi mahdollistakaan?

Joka Kelan kanssa on joutunut asioimaan, tietää kyllä että Kela saa ja voi tehdä ihan mitä huvittaa, eikä kukaan sitä valvo saati niistä Kela joudu ikinä vastaamaan. 

Vierailija
28/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ne kysyy joka kuukausi selvitystä asuinpaikasta. Yleensä unohdan antaa mutta jos semmoinen punainen pallero nettisivuilla osuu silmään niin "naisten mielialojen vaihtelun mukaan missä sohvalla milloinkin".

Vierailija
29/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimentulotuki anomuksissa.Ei pydetä kuin 3 kuukauden tiloteet ja ekakertalaiselta kokonaisverotus todistus.Vaikka näkevät verotuksen suoraan verottajalta. Koskaa ei pydetä nosto lapuja ja mihin rahan käytänyt. Kuitit tuloista.Hyväksyvät menoiksi vain vuokran, vesi ja sauna maksun kuin kotivakutus maksun.Sv- reseptiläeet kuin julkisen sektorin plk,maksut ja sairaala maksut. Jos itse maksanut sähkö.vuokra, vesi,sauna kotivakutus: HALUAVAT EKA KERTA NISTÄ MAKSU KUITI,JOS OLET NE MAKSANUT MUN KUIN OMAN TILISI KAUTTA?Tietysti esität vuokra kuitin joka tulee keran vuosi isänöitsijältä,Mutenhan jokainen hetäis ilman faktoja maksoin niin ja niin paljon ne.

Vierailija
30/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELA syyllistyy törkeään yksityisyyden loukkaamiseen kysyessään nostetusta käteisestä koska jokaisella on oikeus nostaa, käyttää sekä piilottaa käteistä miten huvituttaa!!!

Vierailija
31/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa ne kysyy joka kuukausi selvitystä asuinpaikasta. Yleensä unohdan antaa mutta jos semmoinen punainen pallero nettisivuilla osuu silmään niin "naisten mielialojen vaihtelun mukaan missä sohvalla milloinkin".

Poste Restante? Silloin kysytään, mutta ehkä oleskelukunnan vuoksi, koska oleskelukunta maksaa toimeentulotuen. Muistaakseni se meni niin, että asiakkaalta kysytään, ja jos oleskelukuntaa ei saada selvitettyä, oleskelukunnaksi katsotaan kirjoillaolokunta.

Vierailija
32/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä osaa sanoa tuosta laillisuudesta, mutta tuollai jossain Kela -jutussa luki. En usko että se mihinkään toimenpiteisiin sinänsä johtaa, mutta luki jotain että voidaan ohjata aikuissosiaalin puolelle jos on jotain elämänhallintaongelmia jne. 

Tämä on hauska :-) Kukahan sen elämänhallintaongelman määrittelee? Ihminen itse voi olla täysin tyytyväinen: pelaa tai laittaa h u o r i i n kaikki rahansa, hakee leipäjonosta ruuat ja tonkii roskiksista. Ekologista kuin mikä! Niin sitten joku etelänmatkaileva luontoatuhoava sossu määrittelee hänelle elämänhallintaongelman, kun ei osallistu samalla tavalla ilmastonmuutoksen edistämiseen kuin sossu itse!

Vierailija
33/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä laki vaatii käyttämään pankkikorttia toimeentulotuesta tehtyihin ostoksiin?

Et nyt ymmärrä. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, eli kaikki varat tulee käyttää ennen kuin sitä saa uudestaan. Jos on tarvetta erityisille hankkeille, tulee hakea ehkäisevää toimeentulotukea ja antaa HYVÄ syy. Se, että nostetaan käteistä kuun lopussa se 200e on kuules aivan selvä näyttö, että jotain pimeää tapahtuu.

Älä jaa väärää tietoa, kiitos. 

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 13 Syys 2017, 14:36

Hei ransomnia,

toimeentulotuesta säästettyjä varoja ei huomioida toimeentulotuessa, oli ne sitten tilillä tai käteisenä.

Ystävällisesti

Katariina | Kela toimeentulotuki

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=23471

Huomioi, että Kela on vastannut noin 2017. Sen jälkeen KHO on antanut asiassa päätöksen ja nykyään myös toimeentulotuesta säästettyjä rahoja voidaan huomioida. Eli vanhaa tietoa tuo, että niitä ei voitaisi huomioida.

Totta.

Tuore päätös: https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2021/202103088h?

Aiempi päätös: https://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/2002/helsingin_hao20020317

Vierailija
34/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisen puolesta kirjoitti:

KELA syyllistyy törkeään yksityisyyden loukkaamiseen kysyessään nostetusta käteisestä koska jokaisella on oikeus nostaa, käyttää sekä piilottaa käteistä miten huvituttaa!!!

Kyllä. Rahansa voi käyttää vaikka kakan pyyhkimiseen jos haluaa. Ja se ei kuulu muille.

Vierailija
35/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poste Restante? Silloin kysytään, mutta ehkä oleskelukunnan vuoksi, koska oleskelukunta maksaa toimeentulotuen. Muistaakseni se meni niin, että asiakkaalta kysytään, ja jos oleskelukuntaa ei saada selvitettyä, oleskelukunnaksi katsotaan kirjoillaolokunta.

Joo poste restante. Ihan muuten kuvittelin että mun hyvinvoinnista olivat kiinnostuneita mutta ei, siitä kuka joutuu maksamaan. Hahhaa