Kela pyytää selvitystä toimeentulotuen aikana nostetusta käteisestä
Eli miten voin edes todistaa heille, että minulla ei ole laitonta käteistä/säästöä? Voivatko he vain sanoa, että olen säästänyt laittomasti ja sitten tuomita minut?
Kommentit (35)
Kuinka isosta summasta nyt puhutaan?
Jos summa on jotain satasen niin sanoisin että se meni ruokakauppaan ja nostin sen käteiseksi että pystyn paremmin seuraamaan rahan kulumista kuin digitaalisena.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan että on mennyt kauppaan
Vaativat kuitteja, vaikka tietävät tasan tarkkaan että aivan jokaisesta ostoksesta ei löydy kuitteja.
Pah. Kirjoita niille että ruokakaupan kortinlukijoissa korttisi pelittää ongelmitta vain 1/5 ajasta joten päätit nostaa isomman summan ruokakuluja varten.
Kelaa ei kiinnosta palan pätkää, miten ja mihin sä ne rahasi hassaat ja käytätkö sä ne käteisenä vai kortilta.
Mikä laki vaatii käyttämään pankkikorttia toimeentulotuesta tehtyihin ostoksiin?
Oletko siis hakenut toimeentulotukea samalle kuulle, kun olet tyhjentänyt säästöt? Oma moka, pitää 2 kk olla köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki vaatii käyttämään pankkikorttia toimeentulotuesta tehtyihin ostoksiin?
Et nyt ymmärrä. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, eli kaikki varat tulee käyttää ennen kuin sitä saa uudestaan. Jos on tarvetta erityisille hankkeille, tulee hakea ehkäisevää toimeentulotukea ja antaa HYVÄ syy. Se, että nostetaan käteistä kuun lopussa se 200e on kuules aivan selvä näyttö, että jotain pimeää tapahtuu.
On tapahtunut minulle kerran sama. Olen ollut nyt toimeentulotuella 3 vuotta putkeen.
"Tiliotteeltasi ei näy lainkaan ruokakauppaostoksia, mutta vain käteisnostoja. Kerro tilanteestasi."
Vastasin, että maksan kuukausittaiset laskut verkkopankista ja muut ostokset käteisellä, joka totta.
Kyselyä ei tullut enempää. Olen aina toiminut noin, myös niinä aikoina joina sain työmarkkinatukea enkä toimeentulotukea - koska olin varautunut siihen että työmarkkinatuki saattaisi loppua ja pitäisi siirtyä toimeentulotuelle.
Yleistä on, että toimeentulotukiasiakkaat nostaa rahat käteiseksi, koska tiliotetta, ja mihin rahoja käyttää, kytätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt ymmärrä. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, eli kaikki varat tulee käyttää ennen kuin sitä saa uudestaan. Jos on tarvetta erityisille hankkeille, tulee hakea ehkäisevää toimeentulotukea ja antaa HYVÄ syy. Se, että nostetaan käteistä kuun lopussa se 200e on kuules aivan selvä näyttö, että jotain pimeää tapahtuu.
No koskas se pitää nostaa ja mikä on maksimisumma?
Itse nostelen viiskymppisiä aina kun voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaa väärää tietoa, kiitos.
Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 13 Syys 2017, 14:36
Hei ransomnia,
toimeentulotuesta säästettyjä varoja ei huomioida toimeentulotuessa, oli ne sitten tilillä tai käteisenä.
Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 13 Syys 2017, 14:36Hei ransomnia,
toimeentulotuesta säästettyjä varoja ei huomioida toimeentulotuessa, oli ne sitten tilillä tai käteisenä.
Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
2017 :DDD
On nyt kuulu aivan eri tilanne, kun ei meillä ole varaa elätellä työttömiä jotka säästää tuistaan se 300e joka kuukausi käteisenä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 13 Syys 2017, 14:36Hei ransomnia,
Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki Yllättävää että tuesta pitäisi vielä saada säästöön..kenelle jää?
Vierailija kirjoitti:
On tapahtunut minulle kerran sama. Olen ollut nyt toimeentulotuella 3 vuotta putkeen.
"Tiliotteeltasi ei näy lainkaan ruokakauppaostoksia, mutta vain käteisnostoja. Kerro tilanteestasi."
Vastasin, että maksan kuukausittaiset laskut verkkopankista ja muut ostokset käteisellä, joka totta.
Kyselyä ei tullut enempää. Olen aina toiminut noin, myös niinä aikoina joina sain työmarkkinatukea enkä toimeentulotukea - koska olin varautunut siihen että työmarkkinatuki saattaisi loppua ja pitäisi siirtyä toimeentulotuelle.
Yleistä on, että toimeentulotukiasiakkaat nostaa rahat käteiseksi, koska tiliotetta, ja mihin rahoja käyttää, kytätään.
Kyllä, Kela voi kysyä mikä homman nimi, jos ei näy ollenkaan ruokaostoksia, kaikki rahat on siirretty Veikkaukselle, ei makseta vuokraa jne.jne. Mutta pelkästä käteisnostosta ei kukaan kysele yhtään mitään, ei sellaiseen olisi aikaa kenelläkään.
Jääkö siis jollekin tt-tuesta säästöön jos sillä elää ? eikös saa edes nostaa enää käteistä kun alkavat kysymään minne käytät sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki2017 :DDD
On nyt kuulu aivan eri tilanne, kun ei meillä ole varaa elätellä työttömiä jotka säästää tuistaan se 300e joka kuukausi käteisenä :D
Ei ole, mutta hyvä että ap kävi kertomassa miksi teki tämän aloituksen. Harmi ettei napannut tämäkään.
Tässä tuskin kyse on siitä, että ap on nostellut tukirahoja käteiseksi ja siitä pyydetään kuitteja. Koska näin ei ole tapana Kelassa toimia.
Oletko saanut jonkun suuren summan, esim. perintöä, jonka olet nostellut käteiseksi? Tässä tapauksessa kuitit voidaan pyytää, jos esim. haet tarkistusta ylijäämän huomioimiseen ja väität, että rahat on käytetty. Tällöin kuitit tarvitaan, jotta nähdään, mihin ne rahat on käytetty.
Sanot vaan että on mennyt kauppaan