Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan antaminen ylioppilaslahjaksi

Vierailija
18.05.2022 |

Miten nykyään annetaan rahalahja? Setelinä kortin välissä? Mobilepayllä? Ei kai enää ainakaan sellaisella shekillä kuin aikoinaan.

Vai onko rahan antaminen kummilta ihan no-no? En keksi pojalle mitään ostettavaa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan annettu sukulaislapsille esim. hyvä valurautapannu (tietysti vaihto-oikeudella jos sattuu saamaan monta) ja itse tehdyt kapustat (miehellä on pussillinen isänsä perintönä jääneitä aihioita, joista hän on viimeistellyt näitä). On saatu jälkeen päin kehuja kun on ollut hyödyllinen lahja ja käytännössä ikuinen.

PS. Omassa taloudessamme on ehkä 5 valurautapannua käytössä, omat lempparini on isoäidin perintöpannut (tavallinen ja lettu-kolopannu, missä on kiva paistaa myös munia).

Vierailija
22/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kummitätini on monipuolinen harrastelijataitelija (ei pelkkiä maalauksia) ja sain valita häneltä lahjan ja sainkin mieluisen. Häälahja tuli valitsematta ja on todella mieluinen sekin. Onhan näissä toki riskinsä, jos ei maku kohtaa ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha on varmasti mieluisin lahja. Kätevää jos voisi laittaa suoraan tilille. Jos nuori vie suuren summan käteistä pankkiin joutuu kaikenlaisiin rahanpesuselvityksiin.

Ei nyt kovin paksua pinkkaa ole antaa :)

Pointti oli varmasti se, että kaikki muutkin antavat rahaa, ja jos saa jokaiselta vieraalta 50e setelin, niin sitten onkin aika pinkka vietäväksi pankkiin ja toisaalta taas käteisen käyttäminen on aika hankalaa ja nuorille varmasti aika vierasta, että tililleen ne rahat kuitenkin haluaisi.

10-15 seteliä ei ole kovin iso pinkka, vai miten iso suku teillä on?

Vierailija
24/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kummitätini on monipuolinen harrastelijataitelija (ei pelkkiä maalauksia) ja sain valita häneltä lahjan ja sainkin mieluisen. Häälahja tuli valitsematta ja on todella mieluinen sekin. Onhan näissä toki riskinsä, jos ei maku kohtaa ollenkaan.

Iso osa ylioppilaista löhtee opiskelemaan. Ei heillä ole 5 vuoteen välttämättä mitään paikkaa johon kiikuttaa taulut ja arabiat. Sitten ne pyörii siellä lapsuudenkodissa ja pahimmassa tapauksessa vanhempien pitää raahata ne mulanaan kun muuttavat pienempään.

Vierailija
25/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan annettu sukulaislapsille esim. hyvä valurautapannu (tietysti vaihto-oikeudella jos sattuu saamaan monta) ja itse tehdyt kapustat (miehellä on pussillinen isänsä perintönä jääneitä aihioita, joista hän on viimeistellyt näitä). On saatu jälkeen päin kehuja kun on ollut hyödyllinen lahja ja käytännössä ikuinen.

PS. Omassa taloudessamme on ehkä 5 valurautapannua käytössä, omat lempparini on isoäidin perintöpannut (tavallinen ja lettu-kolopannu, missä on kiva paistaa myös munia).

Ihan kiva lahja, jos tietää ja tuntee saajan, että sille on käyttöä. Itselläni ei olisi. 10 vuotta valurautapannu vei kaapissa tilaa, sitten vein kirpparille. Liian painava, liian työläs pitää hyvänä.

Vierailija
26/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha on varmasti mieluisin lahja. Kätevää jos voisi laittaa suoraan tilille. Jos nuori vie suuren summan käteistä pankkiin joutuu kaikenlaisiin rahanpesuselvityksiin.

Pointti oli varmasti se, että kaikki muutkin antavat rahaa, ja jos saa jokaiselta vieraalta 50e setelin, niin sitten onkin aika pinkka vietäväksi pankkiin ja toisaalta taas käteisen käyttäminen on aika hankalaa ja nuorille varmasti aika vierasta, että tililleen ne rahat kuitenkin haluaisi.

No mun omissa ylioppilasjuhlissa oli kyllä sukulaisten lisäksi kaiken maailman muutakin porukkaa (ns. avoin kutsu paikallislehdessä). Vanhempien kavereita ja kollegoja, mun harrastuksen valmentajia, mun vanhoja opettajia, naapureita...

Vierailija
27/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobilepayssa on näköjään 'lahja'-toiminnallisuus. Jos laittaisi sillä, ja tietysti kortti lisäksi.

Vierailija
28/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun omissa ylioppilasjuhlissa oli kyllä sukulaisten lisäksi kaiken maailman muutakin porukkaa (ns. avoin kutsu paikallislehdessä). Vanhempien kavereita ja kollegoja, mun harrastuksen valmentajia, mun vanhoja opettajia, naapureita...

Ja jättimäinen setelipino oli suurikin ongelma?

Vierailija
29/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jättimäinen setelipino oli suurikin ongelma?

Silloin oli vielä shekkejäkin ;) Kyllä siitä hyvän pesämunan sai kotoa poismuuttoa ajatellen.

Vierailija
30/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko seteli kortin väliin, tai nyt vuonna 2022 Mobile Payn kautta maksettuna. Pojille varsinkin rahalahja on se mieluisin. Opiskelijakämppiin ei nyt hirveästi valurautapannuja viety, ja sittemmin aika pitkälti on sisustettu tyttöystävien maun mukaisesti (jotka onneksi ovat hyvät).

Vierailija
31/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin ylppärilapsen äidiltä, että tilille vai rahana. Hän oli sitä mieltä, että rahana. Aion antaa sekä esineen että rahan, kuten omakin kummini aikoinaan.

Vierailija
32/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin rahaa tai vaikka lahjakortti johonkin yritykseen tai kulttuuri/urheilielämykseen, kun turha tavaralahja.

Vierailija
33/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen kortin välissä, joissakin on rahakuori tai muu tila rahaa varten, mutta ainoastaan jos viet sen kortin henkilökohtaisesti perille. Postissa ei saa rahaa lähettää, eikä kannata, ne häviää kumminkin matkalle.

Raha tilille on yleensä se helpoin tapa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pankit ole enää edes auki koskaan, mutta tiesitkö, että on olemassa otto-automaatteja, missä on myös talletusmahdollisuus. Espoossa esim. Sellossa on tällainen.

Niillä voi tallettaa vain tietyn summan kerrallaan. Selvityskysely voi tulla automaattitalletuksestakin.

Vierailija
34/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja rahana vai luonnossa?

Vierailija
35/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tilisiirto tai seteli kortin väliin, kumpikin on hyvä.

Vierailija
36/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli juhlat 2v sitten, ja kaikki lahjarahat sain käteisenä kortin välissä. Itse käytinkin ne ihan käteisenä, mutta olisihan ne ollut ihan helppoa käydä tallettamassa automaatillakin jos olisin tilille halunnut.

Vierailija
37/37 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja enempää ei tarvitse antaa kuin mihin on varaa (se on kuitenkin seuraava keskustelun aihe). Pienistäkin summista kasvaa iso määrä, minkä puolet nuorista kuitenkin tuhlaa turhuuteen.

Mikä sinä ulkopuolisena olet määrittelemään, mikä on turhuutta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä