Mitä ajattelisit palkastasi, jos saisit tietää paljonko työnantaja saa sillä tuottoa?
Minkänlainen kerroin saisi sinua vaatimaan lisää palkkaa tai ehkä jopa ottamaan loparit, jos ei heru? Oheiskuluineen palkka x 2 on suunnilleen se mitä työnantaja sinusta maksaa, niin palkka x 3 tuotto ei saa sinussa vielä mitään tunteita aikaiseksi? Entä x 4 tai x 5?
Kommentit (24)
Tällä hetkellä ja vuodesta 2020 yritys on tehnyt tappiota. Eli ei mitään
Olen kirjanpitäjä
En tiedä, mutta tuli mieleen ohjelmoija mieheni joka teki yhden projektin kokonaan itse ja toi sillä firmalle 10 000, mutta hänen oma palkkansa on n. 3000/kk. Tekee isoja projekteja jatkuvalla syötöllä. Pistää miettimään.
Harvoinpa sitä yrityksen tuottoa voidaan laskea suoraan suhteessa työntekijälle maksettavaan palkkaan. Yrityksellä kun on niin paljon muitakin kuluja.
No, jonkun verran tiedänkin mitä työnantaja minulla "tienaa", koska osa töistäni on suoraan sellaista, joita sitten hyvitetään meille takaisin kun osallistun eri työryhmiin.
Ja tiedän osasta työstä vastaavan hinnan toimittajilta, ja se hinta on kova (tuntitaksa 150 e - 200 e). Oma työnantajani maksaa minulle hyvää palkkaa, johon olen tyytyväinen, toki en saa lähellekään tuota mitä tavallaan tuotan siinä, kun ei tarvitse palkata ulkopuolisia konsultteja tekemään näitä töitä tai jos emme saisi noita hyvityksiä. Mutta olen itse valintani tehnyt siinä, että olen yhdellä työnantajalla töissä, enkä konsulttina jossain (jossa saisin lähes tuplapalkan), konsultin työ on kovaa työtä vaihtuvine asiakkaineen, en enää halua sellaista tehdä. Olen siis ihan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta tuli mieleen ohjelmoija mieheni joka teki yhden projektin kokonaan itse ja toi sillä firmalle 10 000, mutta hänen oma palkkansa on n. 3000/kk. Tekee isoja projekteja jatkuvalla syötöllä. Pistää miettimään.
Kuulostaa hyvin normaalilta. Kun tuosta kymppitonnista otetaan pois miehesi palkka sivukuluineen, yrityksen yleiskulut, yrityksen maksamat verot ja muut maksut niin siitä voi jäädä tuottoa firmalle muutama satanen.
Kyllähän noi talouden tunnusluvut löytyy, jos ne kiinnostaa, niistähän asian pystyy hahmottaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tienasi kk ton 3000 niin just ja just kannattaa firman pitää listoillaa että mietipä uudestaan.
7000 kun maksaa alvit, koneet, eläkkeet, vakuutukset, lomarahat, sairauspäivärahat, markkinointikulut, vuokran vartioinnin siivoukset, mahdolliset kahvit ja virkistyspäivät jne. Nii jos tuista vielä firmalle jotain jäi niin siitäkin menee vero. Tarkoitushan on että siitä kuitenkin firmallekkin jää jotta voimaksaa sitten sen 3000 myös niinä kuukausina kun ei ihan niin isoja keissejä ole.
Tietenkin aina voi alkaa yrittäjänä tekemään niin huomaa ettei niitä 10 000 töitä niin vain napsita ja ettei käteen jää välttämättä edes sitä 3000 .
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos ukkos on käynyt työterveydestä firman piikkiin ja montako päivää hoitanut firman maksamana sairasta lasta tai itseään kotona? Niin ehkei ollenkaan mutt myös näihin kuluihin pitää työnantajan varautua eli sietääkin jäädä yli tai muuten on kengän kuva persauksessa. Miksi sinä tiedät hänen työstään tuollaisia asioita? Eivätkö ne ole salassa pidettäviä?
Vierailija kirjoitti:
Pistää miettimään ja pistää miettimään.
Tietenkin työn tulokset ovat työnantajan, sitä varten se työnantaja on sunkin miehes töihin palkannut.
Luuletko sinä, että kun miehes työnantaja saa myytyä tuon kymppitonnin tuotoksen, että se kaikki on sille yrittäjälle puhdasta tuloa? Luuletko tosiaan?
Ja tottahan toki sille yrittäjälle itseellenkin pitää jäädä tuottoa, ilman muuta.
Ei kai yrittäjäkään perheineen elä ilman rahaa.
Hänkin maksaa siitä verot ja kaikki muut yrityksen kulut ja palkat sivukuluineen, sekä omat eläkemaksunsa, vakuutukset. Investoi koneisiin sun muihin työvälineisiin ja niin edelleen.
Jos yrittäjän tulot kerran noin paljon mietityttää ja kateeksi käy, niin miksi sun miehes ei pistä omaa firmaa pystyyn ja ala itse yrittäjäksi? Miksi miehesi ei ota sitä yrittäjän riskiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos ukkos on käynyt työterveydestä firman piikkiin ja montako päivää hoitanut firman maksamana sairasta lasta tai itseään kotona? Niin ehkei ollenkaan mutt myös näihin kuluihin pitää työnantajan varautua eli sietääkin jäädä yli tai muuten on kengän kuva persauksessa. Miksi sinä tiedät hänen työstään tuollaisia asioita? Eivätkö ne ole salassa pidettäviä?
Tätä minäkin ihmettelen, että ap vaimona tietää yrityksen hinnoittelu asioita.
Nehän salassapidettäviä asioita, jo kilpailunkin kannalta.
Itse olen ainakin työpaikoissani joutunut allekirjoittamaan salasapitositoumuksen.
Kysehän ei ole vain siitä, kuinka paljon töitä tekee, vaan kuinka paljon pystyy myymään sopimuksia asiakkaille. Eniten tienaa kovat myyntimiehet, lähes alalla kuin alalla.
Miettikääpä tätä myös sen kautta, että työtä ja osaamista myydään ja ostetaan. Jos työn tuottavuus on hyvä, se on toki yksi peruste nostaa palkkaa (paperimiehet ovat aika hyvin ulosmitanneet tämän ja samalla monet työpaikat ulkomaille), mutta kysynnän ja tarjonnan laki on toinen: tekisikö joku sen saman työn nykyisellä palkallasi? Entäs hiukan halvemmallakin?
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkä aika miehelläsi meni tuon projektin tekemiseen?
Mitäpä sillä on väliä. Jos firma saa 100 kertaisen tuoton, niin vielä parempi. Ainakin työpaikka säilyy tällöin. Jokainenhan voi ryhtyä halutessaan yrittäjäksi, työntekijänä olemisen sijaan.
aika heikko palkka ohjelmoijalle?
Mä tiedänkin. Saan puolet siitä, mitä firma velottaa asiakkaalta. Tosin maksan tästä summasta verojeni lisäksi myös työnantajamaksuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkä aika miehelläsi meni tuon projektin tekemiseen?
Varmaan 3kk ja vaimo vahtii että nyt firma sai tonnin extraa🤣 sekin kun ois tietenkin kuulunut miehelle ku on nii hyvä.
Ilman sitä työpaikkaa, eli yrityksen kantamaa riskiä, työntekoon liittyviä sopimuksia, investointeja ja kauppoja sekä työnantajan järjestämiä puitteita ihan toimitiloista joka ikiseen työpaikan tarvikkeeseen asti SINUN PALKKAASI EI OLISI OLEMASSA.
Mitä ajatuksia tämä herättää aloittajassa? Taivaastako ne työsi puitteet on tupsahtaneet?
Kyllä tiedän, kun käsittelen firmassa myös asiakkaiden laskuja sekä nimenomaisesti eurolleen oman asiakasveloitukseni. En näe siinä minkäänlaista ongelmaa, kun tiedostan palkkani sivukulut sekä firman muut kulut.
Ei tulisi mieleenkään ryhtyä tätä samaa tekemään oman firman kautta. On niin helpottava tieto, kun sama palkka kilahtaa tilille joka kuukausi ilman stressiä siitä, miten saisi lisää asiakkaita tai ostamaan heidät lisää palveluita.
Ala yrittäjäksi niin tiedät, että yrittäjällä on muitakin kuluja kuin sinun palkkasi.