Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit! Leikittekö siis todellakin 100 % ajastanne lapsen kanssa?

Vierailija
11.10.2006 |

Esitin kysymykseni hieman väärässä muodossa tuossa toisessa ketjussa, jossa kritisoidaan sitä, että pk:n tädit eivät leiki lasten kanssa ulkona.

Minä näen sen luonnollisena, etteivät he leiki, koska he ohjaavat toimintaa koko päivän sisällä. En minäkään leiki lasten kanssa ulkona koskaan, mutta sisällä kyllä puuhailen yhtä ja toista.

Mutta tuosta ketjusta saa mielikuvan, että moni leikkii lasten kanssa sekä sisällä että ulkona. Onko tosiaan yleistä, että kotiäiti uhraa lapsilleen 100 % ajastaan??

Totta kai yhden pienen lapsen äiti on kiinni lapsessaan. Mutta entä te muut, joilla on jo vähän isompia lapsia, ja joilla on useampi lapsi? Onko teillä yhtään omaa aikaa päiväsaikaan?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ulkonakin heidän kanssaan, mutta teen siellä omia hommia. Samoin sisällä siivoan ja teen muita omia hommiani. Harvemmin osallistun lasten leikkeihin. Leikkivät keskenään.

Vierailija
2/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne tädit ei edes valvo tai kuuntele, jos lapsi tulee kertomaan jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten lapsi leikkii itsekseen tai ainakin siihen pyrin. Musta tuntuu, että monet äidit vaatii hoitajilta suurempaa panostusta lastenhoitoon kuin mitä itsekään antavat. Ei minusta lapsille tarvitse JOKA hetki antaa huomiota, leikittää jne. Pikemminkin olisi hyvä, että lapsi itse keksii leikkejään ja leikkii muiden lasten kanssa kuin tarhatätien.

Vierailija
4/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta on, osa koulussa, osa kotona ja hyvin menee. Elämäni on juuri sellaista kuin haluankin, en mitään vaihtaisi enkä muuttaisi toisin.

En kyllä ehkä leiki lasten kanssa niin paljon kuin " pitäisi" , jostain syystä vaikka olen kotiäitinä ja todella tykkään tästä, niin silti en ole ollut koskaan varsinaisesti sitä " tyyppiä" , esim. en tykkää istuskella hiekkalaatikon reunalla tms. Jos nyt tajuat mitä tarkoitan.

Vierailija
5/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En leiki erityisemmin lasteni kanssa, vauva vie aikaa ja sitten ruuanlaitto sekä pakolliset kotityöt kuten jälkien korjaaminen, pyykinpesu yms. Ulkoillaan kerran päivässä. Huolehdin, että lapsi saa leikkiseura muista kuin minusta ;) Enkä koe huonoa omaatuntoa.

Vierailija
6/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on kuitenkin hyvä olla säännöllisesti muuta lapsiseuraa.

Vierailija
7/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta lasta on ja välillä voisin mennä noista parjatuista päivähoitajista. Siis kun pääsemme lasten kanssa ulos, he kyllä aloittavat ihan omat leikin.

Jos minulla on juttuseuraa, juttelen mielelläni. Mutta jos lapset tappelee, itkee, esittelee löydöksiään tietysti olen kiinnostunut. Ainakin jos juttuseura ei ole niin tärkeää.. Ja kokoajan on seurattava ettei tule vaaratilanteita.

Vierailija
8/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lapset 3v ja 4kk. Enkä varsinaisesti leiki lapsen kanssa, mut käytän puistossa ja järjestän välillä muuta toimintaa, esim. askartelua tai lukemista.

Vierailija
9/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

puistossa mielelläni juttelen toisten äitien kanssa, mutta toisella silmällä vahdin lapsia. Tietysti välillä keinutetaan ja tehdään hiekkakakkuja, mutta kyllä ne lapset pääsääntösesti keskenään leikkivät. Sisällä saatan lukea kirjoja, mutta muuten menee kotihommia tehdessä ja lapset siinä sivussa leikkivät keskenään.

Vierailija
10/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan tuossa perushoidossa (4 lasta). Olen ollut myös pph ja silloin olen sitten tehnyt kotihommat myöhään illalla. Palkkani olen saanut lasten hoidosta, en omien pyykkien pesemisestä.

Päiväkodin tädeillä ei näitä kotitöitä siellä ole joten olisi syytä keskittyä täysin lapsiin.

Lapset tarvitsevat myös vapaata leikkiä, mutta heitä täytyy silloinkin valvoa ja olla valmis kuuntelemaan kun heillä on heille tärkeää kerrottavaa.

Minulle kävi viime talvena niin että olin lasteni kanssa ulkona ja päiväkotiryhmä käveli ohi. Yksi lapsista (noin 2v) jäi ihmettelemään lasteni touhuja. Tädit eivät olisi huomanneet että yksi jäi joukosta :(

Vierailija
11/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä lapset (3 ja 5v.) saavat leikkiä keskenään ja välillä tietenkin " leikin" heidän kanssaan, (lueskellaan, piirrellään yms.) ja välillä he tulevat minua jelppaamaan kotitöissä. Lisäksi myös pieni vauva.

Vierailija
12/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saatan pelleillä lapsen kanssa, mutta varsinainen leikki, se että olisin kontallani lattialla ja autoilla pärisyttelisin, niin semmoinen ei oikein luonnistu. Eikä mitkään kotileikitkään. Saatan joskus leikkiä leluilla pojan kanssa, mutta enemmän se on sitä, että mä mietin koska kehtais jo lopettaa. Sama oli joskus tyttöreni kohdalla, mitkään barbie-leikit ei oo mua varten. Tykkään pelata ja piirtää sekä värittää, sitten ollaan ulkona, pyöräillään, käytetään koiraa ulkona tai jotain. Ruuan laitossa saavat lapset olla mukana, tänään poika voiteli vuoan. Meillä poika osaa leikkiä yksinkin, ja onhan kavereita pihalla, sekä vanhempi sisarus.

Vierailija
13/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettaja/ lastenhoitaja on töissä. Hänellä on työaika, jolloin hän keskittyy työhönsä eli lasten hoitamiseen.

Eihän konttorihommissakaan voi mennä työkavereiden kanssa tunniksi pihalle nojailemaan lipputankoon sen takia, että on jo sisällä tehnyt niin paljon töitä sisällä.

Kotiäidillä ei ole velvollisuutta työnantajaa kohtaan.

Vierailija
14/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luen lasten kanssa. Mies touhuaa ja leikkii vieläkin enemmän meidän kahden lapsen kanssa. Tosin yritän ohjata joskus enemmän leikkeihin, mutta tahtovat vain äitiä mukaan. Kauhean vaikeeta tehdä kotitöitä siinä samalla...

Vierailija
15/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on paljon muutakin työtä kuin lasten kanssa oleminen. Itse usein yritän yhdistää kotityöt ja lasten viriköittämisen, mutta jos muuta hommaa ei ole, niin yleensä istun kyllä lasten leikkejä valvomassa, koska 2,5-vuotiaan ja 10-kuisen yhteisistä leikeistä ei muuten seuraa vielä muuta kuin huutoa.

Vierailija
16/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajan lastensa kanssa. Tai täällä av:lla kaikki on tietty mahdollista.

Mutta eihän sellainen ole edes normaalia.

Vierailija
17/17 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä välissä muuten, jos ei päivällä ehtis siivota, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, käydä kaupassa jne jne. Juttelen lasten kanssa paljon ja autan kun tarvitsevat apua ja yritän olla läsnä. Jos he eivät keksi tekemistä niin ehdotan jotakin. Mielummin teen kotihommat päivällä, että illalla kun mies on kotona voidaan sitten olla yhdessä ja ottaa iisisti. Ja siis toki työssäkäyvät saavat kaikki samat hommat tehtyä, mutta jos mulla on tilaisuus valita että teenkö illalla vai päivällä niin päivällä teen.

Lapset 7v, 3v ja 1v6kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme