Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka huono näkö on, jos ei näe luokassa taululle edes eturivistä?

Vierailija
17.05.2022 |

Teini jo pidemmän aikaa istunut edessä kun joutunut takaa siristelemään, mutta ei ole halunnut mennä optikolle vaikka koulun kautta on lähetteenkin saanut jo aikaa sitten. Nyt ei enää oikein näe enää edestäkään, joutui paljastamaan vähän nolostellen. Joten nyt sitten ollaan viimein menossa näöntarkastukseen. Tuleekohan sieltä minkä vahvuiset lasit, kokoaikaiset vai silloin tällöin pidettävät? Siellähän se selviää mutta onko kokemusta että tietäisi vähän jo etukäteen?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piilarit on keksitty, jos ei laseja tahdo. Sillä lasien voimakkuudellahan ei ole ulkonäön kannalta merkitystä enää nykypäivänä. 

Kyllä kuule on! Kun on vahvuuksia -10.5 niin lasit on paksut vaikka ottais kaikki ohennukset linsseihin. Ja on todella vaikea löytää kehyksiä kun nyt muodissa isot.

Vierailija
22/35 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piilarit on keksitty, jos ei laseja tahdo. Sillä lasien voimakkuudellahan ei ole ulkonäön kannalta merkitystä enää nykypäivänä. 

Kyllä kuule on! Kun on vahvuuksia -10.5 niin lasit on paksut vaikka ottais kaikki ohennukset linsseihin. Ja on todella vaikea löytää kehyksiä kun nyt muodissa isot.

Nyt ei puhuttu sokeista. Perusvahvuuksilla eroa ei huomaa. Kun ei sitä ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope käyttää turhan pientä fonttia

Vierailija
24/35 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta. Joko näkee sieltä takaa tai sitten näkee sieltä edestä. Jokin muu vaiva on nyt silmissä ja yllättäen kaikki niin optikot tai silmälääkärit huomaavat asian oikean laidan heti.

Ei välttämättä näe. Itse en näkisi laseitta edestä enkä takaa. Koulussa määrättiin lasit tunneilla pidettäväksi ja myöhemmin kokoaikaisiksi.

Sama täällä, miinus viisi ja puoli, vaikka istuisin eturivissä luentosalissa niin en saisi tekstistä mitään selvää, hyvä kun erottaisin että taululla ylipäätään on jotain tekstiä.

Vierailija
25/35 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sain lasit 11- vuotiaana kun en nähnyt eturiviltä taululle ja ne ensimmäiset lasit taisivat olla jotain -0.25 ja -0.5 vahvuiset. Likinäköä eli näin lähelle, mutta en kauas ja käytin laseja aina kun halusin nähdä kauas, eli käytännössä kokoajan. Nykyisin näköni on -3.00 

N31

Vierailija
26/35 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli -5, kun en nähnyt taululle.

Vierailija
27/35 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset ovat silloin tällöin pidettävät lasit? Eikös ne vakituiseen käyttöön ole järkevä ottaa, jos ei taulullekaan näe ilman. 

No sellaiset, joita pitää vaikka vain siellä tunneilla tai kun tarvitsee kauas tarkkaa näköä.

Kaukonäköä tarvitsee muuallakin kuin oppitunneilla. Silmille parempi pitää laseja vakituisesti, jos niille on tarvetta noin paljon. 

No joo, yleensä se kokoaikainen käyttö kyllä tahtomatta vie mukanaan, kun tottuu siihen että näkee niin hyvin aikaisempaan verrattuna. Yleensä se menee juuri niin, että ne lasit vain kummasti ajan myötä jäävät sinne päähän vaikka aluksi ajattelisi ettei käytä kuin joskus. 

Vierailija
28/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja senhän saa itse päättää käyttääkö koko ajan vai ei.

Niin tietenkin saa. Kyllä se teini siltikin niitä pitää (tai sitten piilareita) jos niitä oikeasti kokee tarvitsevansa. Varsinaista haittaahan niiden pitämättömyydestä ei ole, mitä nyt silmät voivat rasittua.

Vierailija
29/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella huono. Käytännössä melkein sokea. 

Et jaksaisi jauhaa paskaa, kun keskustelu on asiallinen. Käytännössä sokea tarvitsisi apuvälineitä hyvin moneen koulutehtävään, ei vain taululle näkemiseen. Avustajakoirakin olisi ehkä tuttu.

Vierailija
30/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti poikasi tarvitsee avustajakoiran joka lukee taululta tekstit ja tekee muistiinpanot.

Vierailija
31/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten pärjää arjessa? Näkeekö katsoa telkkaria kuinka läheltä, siristeleekö tms.? Tosin eihän nykyajan nuoret edes katso enää TV:tä paljoa. 

Vierailija
32/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan voi arvioida täällä minkä vahvuiset lasit tulee. Lasien käyttäjä myös ihan itse päättää, pitääkö laseja koko ajan, vai vain "tarvittaessa". Minä kun sain ensimmäiset lasit, niin en pitänyt niitä alkuun muuta kuin telkkua katsoessa ja esim. just koulussa taululle katsoessa. Sitten kun näkö vielä vähän huonontui, niin aloin pitämään laseja jatkuvasti.

Vierailija
33/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan voi arvioida täällä minkä vahvuiset lasit tulee. Lasien käyttäjä myös ihan itse päättää, pitääkö laseja koko ajan, vai vain "tarvittaessa". Minä kun sain ensimmäiset lasit, niin en pitänyt niitä alkuun muuta kuin telkkua katsoessa ja esim. just koulussa taululle katsoessa. Sitten kun näkö vielä vähän huonontui, niin aloin pitämään laseja jatkuvasti.

Sehän se lasien pointti on, käytetään silloin kun halutaan nähdä paremmin. Jos haluaa nähdä hyvin jatkuvasti, pitää jatkuvasti. Jos ei pidä sitä niin tärkeänä, ei tarvitse pitää kuin halutessa. 

Vierailija
34/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä pokilla näkee ne vierustiss.. paljon paremmin. Kuin uusi maailma.

Vierailija
35/35 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirryin oppikoulun 1. luokalla takaa aina vaan edemmäksi ja lopulta en nähnyt taululle ekastakaan pulpettirivistä. Samoin en nähnyt tulevan bussin numeroa ja viittasin aina vasta viime metreillä, kun tunnistin oikean numeron. Vanhempani eivät tahtoneet uskoa, etten näe mitään ja että tarvitsen silmälasit, enkä meinannut päästä silmälääkäriin. Kun vihdoin pääsin silmälääkäriin, sanoi lääkäri, että ethän sinä ole edes tuntenut ystäviäsi vastaantullessa.

Ensimmäisten lasien vahvuuksia en muista, mutta pahimmillaan miinusta oli noin 4 ja nyt eläkeläisenä on vähentynyt -1.25:een.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi