¤¤HEINÄmussukat lokakuussa¤¤
En löytänyt meidän pinoa mistään...joko on tippunut tooosi alas tai sit mun silmiin ei vaan tarttunut..
Mä olen koko aamun ja päivän selaillut netti-sivuja edes takas ja käynyt varmaan kohta 100 sivua läpi ja en vieläkään keksi mitä voisin ostaa ukolle isäinpäivä ja joululahjaksi...plaah..tylsää yrittää miettiä et mitä ja mitä, kun on kerinnyt tän 10v aikana ostaa jo kaikenlaista.
Oiskos kellään mitä omalaatuita vinkkiä tähän lahja pulmaan?!
Meidän pikku tyttömme on alkanut " kasvamaan isoksi" =)
Nimittäin nyt illat menee jo tosi ihanasti. Pientä uni-itkua on vielä, mutta menee nukkuun jo 22-23 välillä ja syä noin 2 kertaa yössä. Joskus tulee 3 syöttöä, mutta pääasia, että nukkuu hyvin ja ei enää huuda iltoja!!!
Mieskin jo miettii, että " muuttaisi" takaisin makkariin nukkumaan, kun on jo 3kk nukkunut pikkuhuoneessa, että saa edes jompi kumpi nukkua joskus.
Ulkona meidän tytteli jaksaa nukkua tosi hyvin. Nytkin jo on nukkut melkein 3h siellä...hyvä niin.
Saa hieman touhuilla omiaan ja olla tuon keskimmäisen lapsen kanssa enemmän.
Tuosta napatyrästä piti kysymäni, että onko siitä kellään kokemusta?
Entä onko joltakin se jouduttu leikkaan tms?
Mulla huolettaa se, kun se ei ole yhtään alkanut pienenemään ja nlan täti puhu et sit yksi mahdollisuus on leikkaus, mut se oisi sit vasta 1v.
Aijoo!!! Onko kukaan antanut lapselleen sitä (mikä se nimi nyt on???)sellaista jotain " juurta" nakerrettavaksi lapselle, kun on hampaita tulossa? Kuulemma pitäisi helpottaa ikenien kipua jne...
Kattelin netissä sellaista ja aattelin ostaa jos siitä on oikeasti apua.
Olikohan se nyt me&maman sivuilla...hyvä se on tää muisti.
No nyt kuuluu itkua ulkoa, joten ei ku menoksi...
mutsi + 3/98, 12/04 & 7/06
Kommentit (23)
Eipä ole tullut paljon kirjoiteltua synnytyksen jälkeen. Tuntuu että tuo 3v isoveli pitää enemmän kiireisenä kuin vauva.
Meidän tytöllä on sitten menossa ensimmäinen korvatulehdus (2,5kk). Tosi inhottavaa. Mentiin ti saamaan rokotustutkimukseen liittyvää rokotusta ja siellä oli lääkärintarkastus jossa tulehdus havaittiin. En tiedä milloin olisin älynnyt viedä vauvan lääkäriin jos ei olisi sattunut tätä käyntiä. Nyt kun tarkemmin ajattelen niin vauva itki yhtenä yönä lähes pari tuntia ja on ollut vähän normaalia itkuisempi. En kuitenkaan olisi ikinä arvannut että kyseessä olisi korvatulehdus. Ehkä sitä välillä nojaa liiankin helposti perinteiseen masuvaivadiagnoosiin.
Muuten on mennyt ihan kivasti. Tyttö nukkuu kohtalaisen hyvin ja on hereillä ollessaan hyväntuulinen. Meillä ei ole vielä mitään varsinaista rytmiä tullut. Aamupäivällä ehkä nukkuu varmimmin ulkona pitkät unet (3-4h) ja muuten menee sitten miten sattuu. Yöllä syö 2-4 kertaa. Välillä tuntuukin että nukkuu päivisin pidempiä pätkiä kuin öisin...
- Antracite
Hurjaa, kuinka jotkut heinäkuiset lähtevät jo liikkumaan. Meillä kannatella päätä hienosti, mutta liikkumaan ei vielä päästä. Tänään juhlitaan 3kk-" synttäreitä" . Keskiviikkona neuvola, että sitten tiedetään mitat. 3 vkoa sitten oli 60cm ja 5,8kg, eli luulisin että senttejä voinut tulla pari lisää ja kiloja olisi nyt n. 6,5. Sitten nähdään!
Meillä päästy (vielä!) helpolla tytön kanssa, niin aurinkoinen on. Nyt taitaa taas alkaa tiheänimunkausi. Niin hyvin neiti viihtynyt tissillä. Olen itse kanssa miettinyt, että taidan pitää tyttöä liikaa sitterissä. Jotenkin turvallisempi paikka vaan muksua pitää, kun taloudesta löytyy sekä koira ja kissa..
Tuli mieleen, että olisiko meillekin mahdollista saada ketju näistä pituuksista ja painoista?
Ostettiin amerikkalainen auto, Chevrolet Suburban. Rekisteröity seitsemälle, tilapäisesti mahtuu myös kahdeksan. Dieseliin menee satasella rahaa yhtä paljon kuin bensaan eurooppalaisella farmarilla. Vakuutusmaksut samat kuin edelliseen ja dieselvero n. 140e. Ainoa ylimääräinen kulu on mun autokoulu (n. 700e), kun ei ole kuorma-autokorttia. Auto kun on rekisteröity painonsa vuoksi kuorma-autoksi. Suosittelen lämpimästi kaikille, jotka haluavat matkustaa tilavasti ja mukavasti muutenkin. Kahdeksan hengen lisäksi mahtuu nimittäin myös runsaasti tavaraa tavaratilaan, toisin kuin eurooppalaisiin ja japanilaisiin " tila-autoihin" . Eipä muuta tällä kertaa, nyt syömään, kun vauveli vielä nukkuu!
...sen verran vielä tuosta autosta, että saastuttaa kyllä jonkin verran, kun on isotehoinen ja diesel. Me ei kylläkään ajella hupia, eikä työmatkoja, joten kestän ajatuksen. Auton hintakaan ei ole ihan mahdoton, jos tyytyy vähän käytettyyn. Näillä autoillahan voi hyvin ajaa useita satoja tuhansia maileja.
Meillä on yöt menneet ihan pipariksi ja meikäläinen alkaa olla jo ihan zombie. tyttö on täydin mahdoton ähisijä/tuhisija/juttelija ja kun siihen päälle vielä huitoo käsillä ja jaloilla ja välillä kitisee ja itkee, ei mun unista yksinkertaisesti tule mitään. Meilläkin mies nukkuu varasängyssä, kun muuten oltas kaikki hereillä. Mä oon koittanut kapaloa, korvatulppia(!), omaa petiä, perhepetiä, tissiä, pulloa, riippukeinua, unipussia...mikään ei auta. Tyttö siis valvoo.
Päivisin nukkuu edelleen lyhyitä pätkiä, mah 1h kerrallaan.
Muuten on ihan tyytyväinen neiti, yöunille menee ihan kivasti 20 aikaan. Nyt on ne suurimmat raivaritkin takana, joten kaipa tää tästä. Ei meinannut siis ottaa iltatissiä millään vaan huusi ja raivosi vaan. Tätä kesti n.2 viikkoa.
Elina on nyt varmaan 60cm ja painaa ehkä n. 5,1kg. Meilläkin kääntyillään jo molempiin suuntiin ja lattialla kieppuu 360 astetta ympäri. Kovasti olis hinku jo liikkeelle isoveljen perään!
Nyrkit ja kaikki muu mahdollinen on suussa koko ajan ja kuola valuu. Nyt on ihan hilkulla helistimeen tarttuminen (siis ihan itse eikä äidin auttamana). Kovasti osaa jo heilutella jumppamaton katossa killuvia leluja jne.
Tyttö on nauravainen ja iloinen. Ainoa, mikä tässä stressaa on se ne unet. Ne kun saisi kuntoon niin tässä ei olis mitään hätää!
Tissimaidolla mennään vielä, kun pullo ei meinaa maistua. Th kehoitti antamaan lisämaitoa, kun tuo paino nousee (muka) liian hitaasti, mutta minkäs teet, kun toinen ei huoli. Kovasti odottelen 4kk ikää, että voisin aloitella jo iltavelliä antamaan. Siitä pian sitten varmaan jo soseita.
6kk täysimetys taitaa siis jäädä haaveeksi, sillä mulla maitoa ei todellakaan tursua sieltä rinnoista. Heruminenkin alkaa usein vasta n. 1min imemisen jälkeen ja sitä neiti joskus kiukuttelee. Mutta nyt siis vielä pelkällä rintamaidolla pääasiallisesti. Noin 2x viikossa tyttö saa korviketta, kun minä käyn salilla. Jos siis huolii sitä.
Mä meinaan ostaa miehelle lahjakortin kosmetologille;)
sitruska ja muksut 3,5kk/ 2v5kk
Juhlimme tässä Laurin 4kk päivää. Rehellisyyden nimissä valvon olosuhteiden pakosta. Itseä väsyttäisi, mutta poika on ottanut viimeaikoina tavaksi vetäistä 30min unet 20 korvilla. Joka kerta yritän/toivon että jäisi yöunille, vaan kilin villat! Poika herää, juttelee, alkaa kiukuttetemaan väsymystä, mutta ei vaan mene nukkumaan. Juuri tätä aikaisemmin mainittua pyörimistä, kitinää, ei syö, valittaa, yms. Pyörii kuin väkkärä tässä sylissäni. Tulin pois makkarista että edes mieheni saisi nukuttua. Tuntuu että ei vaan malttaisi rauhottua, pitäisi koko ajan herraa viihdyttää ja keskustella. Olen paha äiti, mut yöllä en ala viihdyttämään. Päivät on seurustelu aikaa, yöllä nukutaan. Kunhan vaan tämä poikakin sen tajuaisi. :) Muutama viikko sit poika kääntyi selältä mahalleen, teki sitä muutamat kerrat, mutta ei ole yhtään niin innoissaan taidosta mitä aikaisemmat oli. Liekö itse edes tajuaa että perspektiivi vaihtuu ;) Muutenkin tuntuu että herraa kiinnostaa tämä verbaalinen puoli enemmän kuin maailman valloitus fyysisesti. Aika näyttää mikä poika on miehiään! Hei, nyt se nukkuu. Taidan lähteä myös höyhensaarille. Öitä!
Perjantaina 13. päivä tuli tuo neljännesvuosi täyteen. Suloinen vesselimme on alkanut kujeilemaan ja on samanlainen aurinkoinen hymypoika, kuin esikoisemmekin oli päivisin (öisin sitten hoidatti...). Tämä pakkaus on edelleen uskomattoman helppo ja voitte uskoa, että yövalvomiset kokeneena nautin täysin sydämin suloisesta ja helposta nyytistämme. Voimia ja voimahaleja teille, joiden vauvelit ovan vaativaisempia. Lohdutuksena ajatus, että se ei ole ikuista tuo valvottaminen ja itkeminen.
Meillä huomenna 3 kk neuvola. Kasvaa kyllä vaatteista päätellen vauhdilla:) Rinnalla mennään edelleen täysin ja pelkästään.
Kirjoittelen kuulumisia huomenna lisää.
T. C&J 3 kk
Jotenkin se vaan on aina yhtä lohduttavaa huomata, että muillakin pienten vauvojen äideillä pätkii tuon muistin kanssa (viitaten edelliseen kirjoittajaan). Mun pitäisi lähteä autokoulun penkille muutamaksi illaksi, ajokorttiin pitäisi saada yksi kirjain lisää. Mitenhän mahtaa sujua kirjalliset, kun jo perusasioissa tuo muisti pätkii?
Meilläkin on illat alkaneet sujua jo tosi hyvin. Tyttö menee nukkumaan joskus yhdeksän ja kymmenen välillä ja saattaa nukkua kellon ympäri kahdella syötöllä. Iltaisin on kyllä tankattu myös lisämaitoa, mutta yösyötöt menee tissillä.
Mun mielestä yksi tosi kiva isänpäivälahja (jos haluaa tehdä itse) on lapsen kanssa tehty muistipeli. Tällaisen voi tehdä myös ihan pienen lapsen kanssa ja ottaa käyttöön vähän myöhemmin. Eli: Samankokoisille ja värisille korteille painetaan vaikka eri väreillä lapsen käden ja jalan kuvia tai vaikka sormenpäitä. Samanlaisia siis tehdän aina kaksi. Pareja ei tarvitse olla montaa, niin sopii pelattavaksi pienenkin lapsen kanssa. Kortit voi päällystää esim. kontaktimuovilla. Korteille voi tehdä vaikka itse jonkun kivan pussin. Tämä lahjaidea sopii myös meille tumpeloille, jotka emme ole käteviä käsistämme. Korttipohjat voi ostaa valmiina, eikä mitään ole pakko ommella! Helppoa ja kiva muisto vauvasta/lapsesta!
Eipä muuta tällä kertaa!
Kaunista syksyä toivotellen, Vipsilä
Isänpäivästä: Se miksi miehestä on ylipäätään tullut isä on hänen mieltymys ja viehätys lapsiensa äitiin. Jokainen jolla on pieniä lapsia tietää miten arki vie, eikä mies saa enää naisensa jakamatonta huomiota. Siksi ajattelin että " paluu juurille" olisi hyvä lahja. Toteutus: Pullo punaviiniä, tms. siihen kaunis runo tai kirjoitelma siitä miten ihana isä hän on, puhumattakaan siitä miten ihana mies. Täten armas vaimosi haluaisi viettää kahd. kesk. laatuaikaa ilman lapsia, mehevien pihvien, punaviinin sekä rentouttavan hieronta session siivittämänä. Sovit viikonlopun jolloin lapset menevät hoitoon, jos ei nyt koko yöksi niin edes siksi aikaa että saatte viettää illan laatuaikaa. Voisin kuvitella että mies tykkäisi moisesta. Kravatteja, taskumatteja, tms. meilläkin jo löytyy. Toteutus voi olla vaikeaa jos ei ole paikkaa johon laittaa lapsia. Luovuus käyttöön ;)
Lauri on alkanut puremaan tissiä. Venyttää oikein nisää ikenien välissä, tuijottaa minua kun kiljun kuin possu. Tissillä mennään. Poika kasvaa. All. oireet ovat kurissa jos syö tarkasti. Viikonloppuna söin feta salaattia. Pojalla on vieläkin pylly auki. Mutta oli se niin hyvää!
Meillä mennään myös nukkumaan 21 - 22. Nukumme edelleen kylki kyljessä, äidin vapaasta tahdosta. Yösyöttöjen määrästä ei edelleenkään ole tietoa. Kumpikin liivi on aamuisin auki, joten todistettavasti ainakin kaksi kertaa ;) Ihanasti menee. Poika on niin hellyyttävä ja suloinen. Oikea mamman muru, mammanpoika!
Tytteli kääntyi sit tänään ekan kerran massulleen ja vielä ihan itse.
En aluksi oikein uskonut sitä, kun en nähnyt kääntymistä, mutta niin vain sit kääntyi uudelleenkin ja uudelleen...
On se jännä miten sitä itse ilostuu toisen oppimisesta näin paljon?!
Isäinpäiväksi ideoita oli pari tullut ja toi ilta iain kaa kahden oli muuten hyvä idea!!
Taidanpa sitä ehdottaa hänelle ja myös äidilleni!!
Mutta nyt iltapalalle!!
Tässäpä linkki siitä juuresta mistä kirjoitin ja mikä pitäis helpottaa, kun tulee hampaita.
https://www.meandmama.fi/shoplib/secure/po_menu.php?mid=36&op=o&s=a&a=a…
Alkoi niin häiritsemään, kun en muistanut tuota nimeä niin oli pakko käydä tarkistaan... =)
Ja kertokaa kokemuksia jos joku on tuota käyttänyt.
Me and mama- sivulta löytyy ja kategoria on tarpeellista ja hyödyllistä....tai jotain sinne päin.
kovasti tuntuu heinäkuisilla olevan tosiaan kiirusta,kirjoittamiset ovat aivan kokonaan tyssänneet.Itse olen ollut kauan jo taustailijana mutta nyt kannan korteni kekoon ja raapustan muutaman rivin. Meidän poju on syntynyt 15.7 Oysissa,tänään käytiin 3kk neuvolassa ja hyvin on kasvettu,pituutta 61cm ja painoa tasan 7kg,täysinmetyksellä ollaan menty ainakin vielä. Välillä on epäilyttänyt maidon riittävyys mutta kaipa sitä tulee ihan tarpeeksi kun poika kasvaa hyvin ja on suht tyytyväinen. Maidon herumisen olen huomannut hidastuneen nyt viime aikoina,ovatko muut huomanneet samaa?? Muutama viikko sitten maitoa alkoi virrata heti pojan alettua syömään.
No, toivottavasti pinomme kasvaa,sillä on aina niin mukavaa lukea muidenkin vauva-arjesta,tietää ja tuntee ettei ole yksin ongelmiensa kanssa (niin ja ilojenkin). Elokuisissa tuntuu riittävän vipinää ,pinot ovat aina kilometrin mittaisia,joten eiku raapustamaan.
Meidän muuten hyväntuulinen neiti on alkanut kiukuttelemaan iltaisin. Jostain toisesta viestiketjusta muistan lukeneeni että iltaitkut voivat johtua myös siitä että vauva käy läpi päivällä kokemiansa asioita, olisikohan meilläkin näin? Tosin voihan neiti itkeä niitä hampaitakin jotka ilmeisesti tekevät tuloaan.
Muuten meillä menee jo päivätkin aika rutiinilla. Neiti haluaa olla paljon sylissä. Sitterissä tai matolla viihdytään vain pieni hetki kerrallaan. Mutta koska hän on meidän ainoa lapsi niin onhan minulla aikaa sylitellä. Ensi viikolla on 3 kk:n neuvola, jolloin annetaan yhdistelmärokotteen lisäksi Rotaviruksesta kakkos rokote(ensimmäinen annettiin 2 kk:n iässä). Saa nähdä nouseeko kuume.
Hyvää loppuviikkoa kaikille ja jaksamista!
En oo kans aikasemmin kirjottanu tähän ketjuun joten nyt aattelin pari sanaa laittaa. Meidän Nella-tyttö on syntynyt 12.7.06 sektiolla. Tyttö oli perätilassa,siksi leikkaus kun olin vielä ensisynnyttäjä. Tänään oltiin 3kk neuvolassa. Painoa 5690kg ja pituutta 56,5cm. Meillä kasvetaan korvikkeella, mulla riitti maitoa vaan 6vkon verran. Ja tyytyväinen ja kiltti meidän tyttö on, ei paljoa itkeskele. Ei paljoa piitannu rokotuksestakaan, vähän itkeä tirautti. Saa nähdä nouseeko kuume.
Iivo poika kasvaa myös hyvin ja rintamaitoa lutkuttaa.
Rytmit on hieman muuttuneet,eli päivällä on unet jääneet hieman katkonaisimmiksi kun taas yöllä posottelee hyvinkin syömättä koko yön,mutta välillä saattaa herätä vaikka kaksikin kertaa yössä syömään.
Joku kirjoitteli kääntymisestä,niin Iivo on kääntynyt masulta->selälle vissiin kuukauden iästä lähtien mutta kovasti minäkin odotan että kääntyisi selältä masulle.Iivo rakastaa " huimia" nauratusleikkejä,joissa roikotan poikaa pääni yläpuolella ja ilveilen ja naureskelen pojalle.
Muutaman kerran on irronut mehevä naurukin,palkinto äidille kun tarpeeksi pelleilee:)
Käsiä Iivo heiluttelee aivan hurjana,kun laittaa sitteriin ja lelukaaren siihen eteen,sekä Brion lelua,jossa keskelle koskettaessa pyörii se keskusosa,niin Iivo alkaa olla ihan mestari jo osuma tarkkudessa.Ainoa mikä ihmetyttää hieman on että kädet eivät lehity samassa tahdissa vaan vasen on selvästi kehittyneempi motoriikaltaan,onkohan ihan normaalia?
Oletteko te ihan tosissanne että hampaita alkaa pukkaamaan jo 3kk vanhana?Kuulostaa pelottavalta että siinä pitäisi vielä imettääkkin.Siskoni 8kk vanhalle lapselle on nyt vasta puhkeamassa hampaat.
Itse meinasin nyt aloittaa kuntoilun,kevyesti ensin jottei imetys häiriinny mutta niin että läskit muuttuisi kiinteäksi lihakseksi,painoa en välttämättä niinkään halua tuijottaa.Liityinkin tänään paikkakuntamme uuteen klubiin LadyLineen.Onko kellään kokemuksia salista?
Oumai ja Iivo 2kk ja 3viikkoa baut
täältäkin.. Tyttö siis syntyi 10.7,3kk neuvola on vasta ensi viikolla,kovaa vauhtia ollaan kasvettu,viim neuvolassa pitiitta oli peräti 64cm ja painoa 6125g,saas nähdä paljonko on taas kuukaudessa kasvettu..
11pvä Riina oppi kääntymään selältä mahalle ja nyt on pukeminen ja vaipanvaihto tosi hauskaa kun ei malta paikoillaan pysyä :D
Illat on alkaneet mennä tooossiii hyvin,20.15 yleensä kylpyyn,pieni seurusteluhetki,univelli,jonka jälkeen nukahtaa hyvin omaan sänkyyn,pari kertaa yössä tahtoo pullosta tankata..Pientä epäilystä olisi,että hampaita saattaisi tulla,kamala kuolaaminen ja nyrkin imeminen,päivisin pientä kitinää,joka loppuu kun nyrkki löytää suuhun.. nyt taidettiin herätä aamu-unilta,täytyypä tästä mennä..
Mukavaa viikonloppua ja värikästä syksyä kaikille!
Jos lahjaidea on kateissa tässä olisi pari: Kahvikuppi,johon painattaa lapsen/lapsien kuvat,lisäksi saa tekstin jos haluaa... Tai jos on kiireinen isi ja tarvitsee kalenteria niin muistaakseni www.erikuva.fi saa tilattua kalenterin,johon saa painattaa joka kk erilaisen kuvan,taitaapa sieltä myös palapeli löytyä.. tuo kuppi löytyy muistaakseni ainakin www.shoppi.fi
Oltiin siis aamulla neuvolassa. Pituutta on 61,5cm ja painoa 5300. Pitkä ja hoikka tyttö siis. Meillä jo käytössä 68-70cm vaatteet, osa pienemmistä jäi kokonaan käyttämättä, kun säästelin ja yhtäkkiä huomasin, että ovatkin jo pieniä.
Niin ne vauvat kasvaa! Hauskaa lukea muiden heinäkuisten vauvojen kehityksestä, mitä meillä on seuraavaksi tulossa, tyttö kun syntyi elokuun puolella.
Ollaan lähdössä viikonlopuksi maalle. Ihanaa! Saatiin vihdoin uusi auto hankittua ja mahdutaan nyt koko perhe (4 lasta) hyvin uuteen menopeliin. Pari ylimääräistäkin mahtuisi, että pitäisiköhän vielä harkita yhtä vauvaa...
Hyvää viikonloppua kaikille!
Terv. Vipsilä
Tulin pitkästä aikaa lueskelemaan juttujanne:) Meidän poju kävi toissapäivänä neuvolassa, painoa oli tullut 6890g ja pituutta 62,8cm. Eli hieman tasoittunut kasvu alun huimista lukemista. Paino menee 0-käyrällä ja pituus +0,5. Rokotuskin saatiin. Vauva oli tosi väsynyt illan sen jälkeen ja annoin itkuun Panadolia. Jätkä on kova juttelemaan, nauramaan ja kuolaamaan:) Hekottaa välillä ihan ääneen. Lelu pysyy käsissä jonkun aikaa ja menee suuhun tietysti. Lempilelu onkin pehmeä Nalle Puhin tiikeri. Sopivan kokoinen pikku käsille. Vielä ei käänny, mutta kovasti yritetään harjoitella. Huomaan, että pidän ehkä liikaa pojua sitterissä, koska lattialla joudun koko ajan vahtimaan, ettei 2v sisko polje allensa ja kolhi vauvaa. Ja meillä on niin pienet tilat tuossa olohuoneessa.
Käytiin eilen ostamssa rivarinpätkä, joten muutto edessä:)
t.mm ja pikkupoju 3kk+