Traumoja siitä, että vanhemmat valehtelivat minulle kun olin lapsi?
Onko tällainen tavallista? Minua yhä kalvaa muistot siitä, että minulle on lapsena valehdeltu. Esim. soitin pianoa, ja opettaja vaihtui. Tykkäsin vanhasta mutta en uudesta. Penäsin syytä miksi piti vaihtaa toiselle opettajalle, kun kuitenkin näin että se vanha oli yhä töissä siellä. Sain epämääräisiä selityksiä aikatauluista ja vapaista tunneista. Lopulta minulle paljastui, että oikea syy oli se, että se vanha ole halusi opettaa enää niitä, joissa on potentiaalia ammattilaiseksi ja minä en ollut yksi niistä eli hän ei halunnut jatkaa kanssasi. Olin todella loukkaantunut että syy oli valehdeltu minulle. Oikeasta syystä en olisi loukkaantunut, koska tiesinhän itsekin että en jaksa joka päivä tuntia soittaa läksyjä enkä tähtää pianistiammattiin.
Kommentit (32)
Äidinäitini asui meistä kaukana enkä häntä monestikaan lapsena ehtinyt näkemään. Mieleeni on jäänyt tilanne, jossa oltiin kävelemässä ja olisin kovasti halunnut itselleni pallon, joka tiesin äidillä olevan. Äiti kai ei halunnut, että pompottelen sitä tiellä (vaikka maalla oltiin ja vähän liikennettä), ehkä pelkäsi sen vierivän pellolle tai jotain, mutta minä kärtin sitä palloa ja lopulta isoäiti taisi hermostua siihen ja sanoi, ettei äidilläni ole sitä. Olin tästä aivan tyrmistinyt, koska tiesin pallon olevan äidillä. Että miten voi joku ihminen valehdella noin törkeästi päin naamaa!
Hän on kuollut jo aikapäiviä sitten ja tästä tapahtuneestakin on jo yli 40 vuotta. Mutta edelleen hän on minulle pelkkä valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kissa katosi ja vanhemmat selitti ties mitä. Minä odotin vuoden sitä turhaan kotiin kunnes naapuri möläytti että heidän koiransa oli tappanut sen.
Kuulin koulukaverilta että veljeni onkin vain velipuoli. Tuli taas todella typerä olo.
Jos ne vanhemmaatkaan eivät olleet sinun vanhempiasi, niin silloinhan hieman helpottaa sullakin.
Valitettavasti olivat. Velipuolella parempi äiti vain kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kissa katosi ja vanhemmat selitti ties mitä. Minä odotin vuoden sitä turhaan kotiin kunnes naapuri möläytti että heidän koiransa oli tappanut sen.
Kuulin koulukaverilta että veljeni onkin vain velipuoli. Tuli taas todella typerä olo.
Jos ne vanhemmaatkaan eivät olleet sinun vanhempiasi, niin silloinhan hieman helpottaa sullakin.
Miten ihmeessä sulle sitten selvisi vasta koulussa että veljellä on eri äiti?
Vääränlaista suojelemista toki, mutta ei ehkä ihan noin iso juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli asui meillä eikä meillä ollut mitään kontaktia hänen äitiinsä. Vanhempani eivät kertoneet mitään koko asiasta ikinä. Aikuisena selvisi että minulla oli myös siskopuoli.
Valehtelen päivittäin omille lapsilleni, että rakastan heitä, vaikka tosiasiassa vähät välitän koko pennuista.
Vierailija kirjoitti:
Vääränlaista suojelemista toki, mutta ei ehkä ihan noin iso juttu.
Mikä sinä olet sanomaan mikä voi olla toiselle iso juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli asui meillä eikä meillä ollut mitään kontaktia hänen äitiinsä. Vanhempani eivät kertoneet mitään koko asiasta ikinä. Aikuisena selvisi että minulla oli myös siskopuoli.
Miten ihmeessä sellainen äiti voi sitten olla 'parempi äiti'? Vai tapasiko veli jotenkin sun tietämättä äitiään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sellainen äiti voi sitten olla 'parempi äiti'? Vai tapasiko veli jotenkin sun tietämättä äitiään?
Kuka tahansa äiti on parempi kuin minun äitini.
Kuka mietti tuollaisia ikivanhoja valkoisia valheita? Ei haluttu pahoittaa mieltä. Get over it.
Ehkä pahin valhe oli se kun olin menossa sairaalaan sovittuun leikkaukseen ja isäni valehteli että olen siellä vain 3 päivää. Olin melkein 2 viikkoa(!) ja se oli kyllä ennakkoon vanhempieni tiedossa.
Lapsia kyllä kohdeltiin terveydenhuollon ammattilaistenkin puolelta todella väheksyvästi, jopa nöyryyttävästi, aiemmin. Minulle ei itselleni selitetty oikein koskaan mitään, ei kerrottu tulevista tutkimuksista yms. vaikka olin jo varhaisteini.
Isäni on valehdellut niin monesta asiasta...
Mm. vei kissamme löytöeläintaloon väittäen ettei se ole meidän.
Päästi kanini syksyllä vapaaksi kun ei halunnut sitä talveksi sisätiloihin. Löysin kanin jalan myöhemmin pihaltamme, kettu tms. oli syönyt sen. Isä vain väitti että kani oli itse saanut häkin oven auki (ei mahdollista).