Kannattaako tradenomin tutkinto opiskella, kun nykyinen koulutus on FM (humanistinen)?
Oma ala ei enää kiinnosta, eikä ole ihan siitä helpoimmasta päästä. Olen tehnyt avustavia toimistotöitä ja asiakaspalvelua, mutta kiinnostaisi tehdä esim. HR:n tai viestinnän töitä, myös yleiset hallintotehtävät kiinnostavat ja esimerkiksi opintosihteerin tms. työ. Näihin kuitenkin yleensä toivotaan tradenomin tutkintoa. Uskoisin itse, että voisin oppia työelämässä, mutta en ole saanut jalkaa oven väliin. Toisaalta olisi muutenkin ihan hauskaa opiskella taas, kun viime vuodet ovat olleet pätkää ja työttömyyttä.
Mutta onko tradenomin tutkinto ns. turha? Olen katsonut opetussuunnitelmia ja sisältöjä, ja niiden perusteella näyttää, että olisi minulle paljon uutta asiaa.
Kommentit (25)
Olen valmistunut kirjasto- ja tietopalvelun tradenomiksi AMK:sta, ja yhtä "muulla alalla" vietettyä vuotta lukuun ottamatta olen ennen valmistumista ja sen jälkeen saanut oman alan hommia. Tätä tosin varmasti edesautti esimerkiksi opintoihin sisältynyt työharjoittelu ja opintojen aikaiset oman alan kesätyöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Terveisin tradenomi, joka on FMen alainen, sihteeri, juoksutyttö ja kahvinkeittäjä. Häviän laajasta kokemuksesta huolimatta aina yliopistosta paperinsa hakeneille.
Itsekin olen noihin juoksutytön hommiin parhaimmillaan päässyt... Laaja kokemus ja juuri oikea koulutus taitaa olla se, millä parhaiten pärjää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tuo sinulle lisäarvoa. Eri asia olisi, jos sinulla olisi jo työuraa ja haluaisit etenemismahdollisuuksien vuoksi päivittää osaamistasi.
Ongelmiesi juurisyy on työkokemuksen puute. Et työllisty kahdella tusinatutkinnolla sen paremmin kuin yhdelläkään.
Todennäköisesti sulle paras tie ulos tuosta on sote-ala.
Kiitos näkemyksesi jakamisesta. Jatkan kuitenkin jopa mieluummin samaan malliin kuin lähden sote-alalle, sinne en soveltuisi millään mittarilla.
Täyspäiväiseksi opiskelijaksi heittäytyminen tosiaan tuskin olisi minulle edes mahdollista, joten joka tapauksessa pyrin myös työllistymään samalla.
Ap
Joo se työllistyminen on sulle nyt kaikkein tärkeintä. Sun pitää saada joku ura käyntiin ja mietit sen pohjalta koulutusta sitten.
Kokeile esim. Kelaa tai vakuutusyhtiötä. Jos saat niissä jalan oven väliin toimistotöissä, tradenomintutkinto siihen päälle voi auttaa. Pelkkä tutkinto ei vie sinua mihinkään, olet ylikoulutettu kaikkeen ja ilman kunnollista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tuo sinulle lisäarvoa. Eri asia olisi, jos sinulla olisi jo työuraa ja haluaisit etenemismahdollisuuksien vuoksi päivittää osaamistasi.
Ongelmiesi juurisyy on työkokemuksen puute. Et työllisty kahdella tusinatutkinnolla sen paremmin kuin yhdelläkään.
Todennäköisesti sulle paras tie ulos tuosta on sote-ala.
Kiitos näkemyksesi jakamisesta. Jatkan kuitenkin jopa mieluummin samaan malliin kuin lähden sote-alalle, sinne en soveltuisi millään mittarilla.
Täyspäiväiseksi opiskelijaksi heittäytyminen tosiaan tuskin olisi minulle edes mahdollista, joten joka tapauksessa pyrin myös työllistymään samalla.
Ap
Joo se työllistyminen on sulle nyt kaikkein tärkeintä. Sun pitää saada joku ura käyntiin ja mietit sen pohjalta koulutusta sitten.
Kokeile esim. Kelaa tai vakuutusyhtiötä. Jos saat niissä jalan oven väliin toimistotöissä, tradenomintutkinto siihen päälle voi auttaa. Pelkkä tutkinto ei vie sinua mihinkään, olet ylikoulutettu kaikkeen ja ilman kunnollista kokemusta.
Sepä se, työllistyminen on joka tapauksessa se, mihin tähtään. Edelliset työni ovat olleet aika kuolettavan tylsiä, ehkä siksikin olen ajatellut että opiskelu kiinnostaisi taas, niin olisi enemmän jotain tekemistä aivoille. Sinänsä voisin tietysti sivistää ja piristää itseäni vaikka avoimen (amk ja yliopisto) opinnoilla ihan vain mielenkiinnostakin. Tosin en juuri nyt, ennen kuin keskustelen asiasta työkkärin kanssa...
Ap
Ap