Pelko uuden miehen muuttumisesta hirviöksi
Olen seurustellut ihanan miehen kanssa vuoden ja kaikista järjellisistä suunnitelmista huolimatta olen nyt raskaana ja ollaan muuttamassa yhteen.
Pelko on siinä että isäni oli narsisti ja edellinen pitkä parisuhde myös välinpitämättömän kylmän miehen kanssa.
Tämä mies ei ole antanut minkäänlaista merkkiä ettei olisi sitä miltä vaikuttaa.
Hän sanoo ettei ole koskaan rakastanut ketään niin paljon kuin minua ja ilmaisee rakastavansa hyvin usein, sanonut aiemmin ettei osaa oikein tunteista puhua. Haluaa myös aina heti selvittää asiat jos jokin minua vaivaa. Vaikuttaa hyvältä mieheltä.
Pelottaa silti että kun muutetaan yhteen ja vauva tulee, niin muuttuukin täysin. Liian paljon olen myös lukenut narsismista kirjallisuutta, varsinkin uhrien tarinoita.
Vaikea uskoa että kukaan aidosti minua rakastaisi, kun en sitä ole koskaan juurikaan keltään saanut.
Ap
Kommentit (69)
Kiitos kaikille vastauksista. Olen mielestäni paljon työstänyt itsetunto-ongelmiani ja traumoja. Siksi haluaisin uskoa että en enää lankeaisi haitallisiin miehiin. Alusta asti olen ollut varpaillani ja ehkä liikaakin analysoinut miehen tekemisiä ja sanomista. Ennen olin myös läheisriippuvainen, mutta nykyään lähes päinvastainen.
Vauva ei ollut suunniteltu, välillä ehkäisykin pettää. Silti haluan itsekin lapsen pitää, vaikka aluksi mietin myös muuta. Niin ja sille joka sanoi että lapsi voi muuttaa ihmistä, niin tiedän kyllä jo yhden lapsen äitinä.
Ap
En ihmettele. Minulla on kaveri jolla on ollut useampi täydellinen mies. Piruiksi ne paljastuu yhteen muuton jälkeen. Kun on jotain päässä rikki pysyvästi niin ei kykene tunnistamaan vaarallisia ihmisiä vaan nimenomaan luottaa vain niihin jotka on pahoja ja hylkii hyviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Olen mielestäni paljon työstänyt itsetunto-ongelmiani ja traumoja. Siksi haluaisin uskoa että en enää lankeaisi haitallisiin miehiin. Alusta asti olen ollut varpaillani ja ehkä liikaakin analysoinut miehen tekemisiä ja sanomista. Ennen olin myös läheisriippuvainen, mutta nykyään lähes päinvastainen.
Vauva ei ollut suunniteltu, välillä ehkäisykin pettää. Silti haluan itsekin lapsen pitää, vaikka aluksi mietin myös muuta. Niin ja sille joka sanoi että lapsi voi muuttaa ihmistä, niin tiedän kyllä jo yhden lapsen äitinä.
Ap
Oikeasti pointti on kumminkin siinä, että älä jää analysoimaan toista ja toisen tekemisiä ja sanomisia. keskity itseesi ja omiin tekemisiisi. Pidä huolta itsestäsi. Pidä raha-asiat kunnossa ja ystävät lähellä. Mieti, mikä saa sinun olosi hyväksi ja mikä pahaksi. Silloin voit hankkiutua eroon sellaisista kumppaneista, jotka saa olosi tuntumaan pahalta.
Haluan vain sanoa, että itse olen lapsen saatuani tai oikeastaan jo odotusaikana oppinut, mitä rakkaus on. Olen saanut oikeaa rakkautta lapseltani ja rakastanut häntä koko sielustani ja sydämestäni, vaikka en ole kokenut sellaista muuten.
Se kokemus on opettanut minua myös terveeseen rakkauteen itseäni ja muuta kohtaan ja löytämään rajoja siinä, miten minua saa kohdalla. Jos tukena olisi ollut vielä hyvä parisuhde, tilanne olisi varmasti vielä parempi.
Olen sitä mieltä, että sellaisen, joka ei ole saanut aikanaan tarvitsemaansa rakkautta, on todella vaikea oppia rakastamaan itseään ilman muiden tukea ja parantavia kokemuksia ja se on todella kova vaatimus: opettele ensin rakastamaan itseäsi. Oppia voi monilla tavoilla ha uskon, että rakkaus voi parantaa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Aina kannattaa olla varuillaan ihmisen kanssa, jota ei tunne kunnolla. Ei vuodessa opi tuntemaan toista. Ei se ole mitään vainoharhaisuutta, vaan ihan tervettä epäröintiä, kun liian nopealla vauhdilla mennään eteenpäin (lapsi, yhteenmuutto).
Tässähän on kyllä narsistin koukkumenetelmää , nopea yhteenmeno ja lapsi tulossa. Pidät oman työpaikkasi , omat rahasi , omat ystäväsi. Jos mies alkaa näistä vänkäämään ja huomaat olevasi yksin , ilman työtä ja rahaa , olet siinä kuuluisassa nesteessä. Miksi ihmeessä teet lapsen kun olet noin epävarma? Narsismin saa esille yhdellä sanalla ja se sana on EI. Koska olet tutustunut narsismiin käytä näitä tietoja hyväksesi.
Tämä on juuri se mitä pelkään. Niin klassinen narsistin keino sitoa itseensä jos sattuu sitä olemaan. Pitäisi jo tässä vaiheessa tietää paremmin.
Tosin ainakaan vielä en ole juuri mitään siihen viittaavaa huomannut. Ei ainakaan jotain rakkauspommitusta liian aikaisessa vaiheessa. Rakastamisesta alettiin puhua vasta muutama kk sitten. Vaikuttaa myös oikeasti empaattiselta, kohtelee läheisiään ja minua hyvin. Puhutaan myös kaikki vaivaavat asiat heti. Yleensä niin että hän haluaa asiat selvittää, kun minä en osaa puhua vaan sulkeudun, joka on erittäin hyvä asia mielestäni.
Silti olen varuillani
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain sanoa, että itse olen lapsen saatuani tai oikeastaan jo odotusaikana oppinut, mitä rakkaus on. Olen saanut oikeaa rakkautta lapseltani ja rakastanut häntä koko sielustani ja sydämestäni, vaikka en ole kokenut sellaista muuten.
Se kokemus on opettanut minua myös terveeseen rakkauteen itseäni ja muuta kohtaan ja löytämään rajoja siinä, miten minua saa kohdalla. Jos tukena olisi ollut vielä hyvä parisuhde, tilanne olisi varmasti vielä parempi.
Olen sitä mieltä, että sellaisen, joka ei ole saanut aikanaan tarvitsemaansa rakkautta, on todella vaikea oppia rakastamaan itseään ilman muiden tukea ja parantavia kokemuksia ja se on todella kova vaatimus: opettele ensin rakastamaan itseäsi. Oppia voi monilla tavoilla ha uskon, että rakkaus voi parantaa todella paljon.
Tätä kautta olen varmaan itsekin oppinut aitoa rakkautta edes vähän. Minullakin on siis jo kymmenvuotias tytär. Häntä kohtaan on kyllä niin suurta rakkautta ettei sitä osaa kuvailla tai mitata.
Tosin kun sanotaan että opettele rakastamaan itseäsi ensin niin kuten sanoit jo itsekin, ilman eheyttäviä kokemuksia ja rakastavia ihmissuhteita se on todella vaikeaa. Itse sanoisin että melkeinpä mahdotonta.
Toivoisin sydämeni pohjasta että tämä olisi se hyvä ja rakastava suhde. Pakko kai se on joskus uskaltaa. Monta vuotta elin kahdestaan lapsen kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oma itsetunto pitäisi hoitaa kuntoon ennen kun edes alkaa tapailemaan.
saati lisääntymään..huoh
Kirjoitin tällaisen listan ylös. Voit peilata omaan lapsuutesi ja parisuhteeseen. Löytyykö yhtäläisyyttä? Löytyykö selkeä vastaus kohtiin ja tarviiko selitellä joitain kohtia puolisosi huonossa käytöksessä. Miksi teet niin?
Koenko minä että:
-Saan tavata kavereita, sukulaisia ja ystäviä hyvällä mielellä ilman, että koen syyllisyyttä jälkeenpäin.
-Saan mennä harrastuksiini hyvällä mielellä ilman, että koen syyllisyyttä jälkeenpäin.
Haluan tuntea, että:
- Ideani ja ajatukseni kuullaan ja ne saavat positiivisen reaktion.
- Unelmiani ja haaveitani tuetaan
Haluan, että minut pidetään ajantasalla:
- Menoista ja aikatauluista ilman jatkuvia muutoksia.
Tiedän milloin ja miksi:
- Toinen on loukkaantunut ja siihen on selkeä ja oikeutettu syy minkä minäkin ymmärrän.
En halua kuulla:
- Sä vain ylireagoit
- Sä vain kuvittelet
- Älä oo niin tosikko
- Kyllä sut pitäisi laittaa hoitoon
- Hymähdyksiä, tuhahduksia tai muita mitätoiviä tekoja.
En joudu kärsimään:
- Ylimitoitetuista raivokohtauksista
- Tahallaan pitkitetyistä riidoista
- Mykkäkoulusta
- Vastaamattomuudesta
- Jatkuvasta ahdistuksesta
- Epämääräisistä fyysisistä oireista joille ei löydy selitystä
- Läheisyyden puutteesta tai läheisyyteen pakottamisesta
- Syytöksiä asioihin joita en ole tehnyt, sanonut tai ajatellut
- Väkivallasta
- Valehtelusta
- Pettämisestä
Haluan, että:
- Minulta pyydetään anteeksi
- Minun pelkoni, kipuni ongelmani ja epävarmuuteni otetaan tosissaan ja saan lohtua ja tukea niihin
- Puolisoni on minun puolellani
- Minua kohdellaan siten, että koen oloni rakastetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Noh, et voi tietää, voit vain luottaa. Ehkä oman sisäisen voiman vahvistaminen vähentää stressiäsi. Suunnittele vaikka, että mitä teet, sitten kun/jos mies muuttuu hirviöksi. Sitten sun ei tarvii jäädä uhriksi tilanteeseen, vaan oot koko ajan tiedostavana, että mua ei kohdella paskasti. Itseasiassa tuon ajatuksen integroiminen ajatusmaailmaasi muutenkin edistää asian konkretisoitumista. Jos sinusta huokuu se, että sullehan ei hirviöidä, niin sitten sulle ei hirviöidä :)
Tuli vaan mieleen, kun minulla on aina ollut nollatoleranssi mustasukkaisuutta kohtaan, joten eipä minun ole koskaan siitä edes tarvinnut kärsiä. Kerran yks tapailumies yritti jotain kitistä iltamenoistani, että "siellä on varmaan muita miehiä", mutta naurahdin hänelle vaan, että niin varmaan, ja pistin sen puhelun jälkeen kaverin "älä vastaa" listalle.
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin. Itsekään en oikein tiedä, uskaltaisinko luottaa enää kehenkään. Varmaan taas tyhmänä luottaisin, jos rakastuisin, vaikka jokainen sihuhde on ollut katastrofi, mutta en missään tapauksessa etsi aktiivisesti ketään.
Ap, muista se, että jos jotain negatiivista osoittautuu, sinun ei tarvitse jäädä ja kestää vaan lähteminen suhteesta on pienempi paha.
Oltiin ostettu omistusasunto. Remontoitu se. Asuttu yhdessä puoli vuotta. Mies huorit***i minua ja kertoi miten löysä ***** minulla on. Asunto lähti myyntiin ja minä viettämään omaa elämääni ilman epäkunnioittavaa hullua.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tällaisen listan ylös. Voit peilata omaan lapsuutesi ja parisuhteeseen. Löytyykö yhtäläisyyttä? Löytyykö selkeä vastaus kohtiin ja tarviiko selitellä joitain kohtia puolisosi huonossa käytöksessä. Miksi teet niin?
Koenko minä että:
-Saan tavata kavereita, sukulaisia ja ystäviä hyvällä mielellä ilman, että koen syyllisyyttä jälkeenpäin.
-Saan mennä harrastuksiini hyvällä mielellä ilman, että koen syyllisyyttä jälkeenpäin.Haluan tuntea, että:
- Unelmiani ja haaveitani tuetaanHaluan, että minut pidetään ajantasalla:
- Menoista ja aikatauluista ilman jatkuvia muutoksia.Tiedän milloin ja miksi:
- Toinen on loukkaantunut ja siihen on selkeä ja oikeutettu syy minkä minäkin ymmärrän.En halua kuulla:
- Sä vain ylireagoit
- Sä vain kuvittelet
- Älä oo niin tosikko
- Hymähdyksiä, tuhahduksia tai muita mitätoiviä tekoja.En joudu kärsimään:
- Mykkäkoulusta
- Vastaamattomuudesta
- Väkivallasta
- Valehtelusta
- PettämisestäHaluan, että:
- Minun pelkoni, kipuni ongelmani ja epävarmuuteni otetaan tosissaan ja saan lohtua ja tukea niihin
- Minua kohdellaan siten, että koen oloni rakastetuksi.
Kiitos tästä listasta. Mikään noista negatiivisista jutuista ei tämän kokemuksen mukaan toteudu onneksi. Ainoa mitä olen huomannut niin mustasukkaisuutta on jonkin verran. Tosin niin olen itsekin, ekaa kertaa elämässä. Kun nimenomaan tuntuu että kuunnellaan, arvostetaan ja rakastetaan aidosti ekaa kertaa. Tosin voi olla etten vain tajua mikä on sitä oikeaa rakkautta ja mikä esitystä.
Ap
Voitko hyvin? Ei outoja oloja, ahdistusta, sairastelua? Oletko siirtänyt rajojasi?
Jos mikään hälytyskello ei oikeaati soi vaan ainoastaan pelkäät niiden alkavan soida, yritä luottaa.
Minulle tuli juuri avioero tuon takia, että nainen ei voinut olla koskaan varma siitä olenko psykopaatti: kaikki psykopatian piirteiden poissaolo voi olla vain valmistelua siihen, että joskus se paljastuu. Ei sitten enää kestänyt epätietoisuutta ja otti eron.
Jos jotain voisin sanoa, sen, että yhdellekään ilolle tai akalle tässä maailmassa ei sitä se luxe asiaa suoda, että voisi olla varma näistä asioista, ja sen vaatiminen elämältä on paras tapa romuttaa se.
"Pelottaa silti että kun muutetaan yhteen ja vauva tulee, niin muuttuukin täysin. Liian paljon olen myös lukenut narsismista kirjallisuutta, varsinkin uhrien tarinoita."
Olet lukenut kirjallisuutenasi vauvapalstaa.
Vierailija kirjoitti:
"Pelottaa silti että kun muutetaan yhteen ja vauva tulee, niin muuttuukin täysin. Liian paljon olen myös lukenut narsismista kirjallisuutta, varsinkin uhrien tarinoita."
Olet lukenut kirjallisuutenasi vauvapalstaa.
Aika paljon löytyy ihan oikeaa kirjallisuutta tänä päivänä aiheesta. Toki enemmän äänikirjoina kuunnellut. Varmaan liikaa.
Ap
95% av-mammoista on oikeasti näin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli juuri avioero tuon takia, että nainen ei voinut olla koskaan varma siitä olenko psykopaatti: kaikki psykopatian piirteiden poissaolo voi olla vain valmistelua siihen, että joskus se paljastuu. Ei sitten enää kestänyt epätietoisuutta ja otti eron.
Jos jotain voisin sanoa, sen, että yhdellekään ilolle tai akalle tässä maailmassa ei sitä se luxe asiaa suoda, että voisi olla varma näistä asioista, ja sen vaatiminen elämältä on paras tapa romuttaa se.
Kiitos. Ehkä pitää koittaa muistaa tuo että mikään ei oo niin varmaa elämässä, kuin epävarmuus kaikesta.
En haluaisi pilata tätä suhdetta omilla peloilla, kun kerrankin olen onnellinen
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oma itsetunto pitäisi hoitaa kuntoon ennen kun edes alkaa tapailemaan.
Potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
95% av-mammoista on oikeasti näin sekaisin.
Ootko sinä kasvanut fyysisesti väkivaltaisen vanhemman kanssa, joka myös päivittäin haukkui, mitätöi, halveksi ja häpäisi? Niin pitkälle että lapsena piti muuttua näkymättömäksi että selvisi. Oliko äiti joka katsoi kaikkea tätä läpi sormien? Jos ei niin pidäpä turpasi kiinni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koenko minä että:
-Saan mennä harrastuksiini hyvällä mielellä ilman, että koen syyllisyyttä jälkeenpäin.Haluan tuntea, että:
- Unelmiani ja haaveitani tuetaanHaluan, että minut pidetään ajantasalla:
- Menoista ja aikatauluista ilman jatkuvia muutoksia.Tiedän milloin ja miksi:
- Toinen on loukkaantunut ja siihen on selkeä ja oikeutettu syy minkä minäkin ymmärrän.En halua kuulla:
- Sä vain ylireagoit
- Sä vain kuvittelet
- Älä oo niin tosikko
- Hymähdyksiä, tuhahduksia tai muita mitätoiviä tekoja.En joudu kärsimään:
- Mykkäkoulusta
- Vastaamattomuudesta
- Väkivallasta
- Valehtelusta
- PettämisestäHaluan, että:
- Minua kohdellaan siten, että koen oloni rakastetuksi.Kiitos tästä listasta. Mikään noista negatiivisista jutuista ei tämän kokemuksen mukaan toteudu onneksi. Ainoa mitä olen huomannut niin mustasukkaisuutta on jonkin verran. Tosin niin olen itsekin, ekaa kertaa elämässä. Kun nimenomaan tuntuu että kuunnellaan, arvostetaan ja rakastetaan aidosti ekaa kertaa. Tosin voi olla etten vain tajua mikä on sitä oikeaa rakkautta ja mikä esitystä.
Ap
Tämmöistä pohdin.
Aito rakkaus:
- On molempien rajojen kunnioittamista ja molempien tarpeiden täyttämistä
- Kumpikin on määrittänyt omat rajansa ja tarpeensa.
- Rajoista pidetään kiinni ja tarpeet täytetään.
- Aitoon rakkauteen tarvitaan kaksi aikuista ihmistä.
Millainen on aikuinen ihminen parisuhteessa?
- Aikuinen on vastuussa omista tunteistaan ja omasta käytöksestään.
- Aikuinen osaa antaa selityksen omalle käytökselleen.
- Aikuinen osaa suunnitella ja aikatauluttaa.
- Aikuinen osaa olla tavoitettavissa.
- Aikuinen pärjää yksin.
- Aikuinen osaa pitää puolensa.
- Aikuinen osaa olla kohtelias ja huomioida.
- Aikuinen osaa olla reilu ja tasapuolinen.
- Aikuinen kykenee rehellisyyteen.
- Aikuinen osaa olla hienotunteinen ja jos loukkaa pyytää anteeksi.
- Aikuinen kantaa itse vastuun omista virheistään.
- Aikuinen osaa kantaa vastuuta.
- Aikuinen huolehtii omista velvollisuuksiistaan.
- Aikuinen hallitsee ajankäytön.
- Aikuinen osaa jakaa vastuun tasapuolisesti.
- Aikuinen ymmärtää tekojensa ja käytöksensä seuraukset ja kantaa itse vastuun niistä.
- Aikuinen osaa sanoittaa tunteensa toiselle ymmärrettävästi.
- Aikuinen osaa riidellä, katua ja pyytää anteeksi.
- Aikuinen näkee puutteensa aikuisena olemisessa ja osaa hakea apua aikuisena olemiseen ellei siihen kykene.
Teeskennelty rakkaus:
- Siirtää ja ylittää rajoja.
- Vain toisen tarpeet täyttävää.
- Kypsymättömiä, rajattomia, maattomia/kodittomia aikuisia.
- Kysy: Antaisinko lastani kohdella suhteessa näin? Kuinka reagoisin tilanteeseen vanhempana? Miten lastani neuvoisin tilanteessa toimimaan?
Kypsymätön aikuinen:
- Ulkoistaa vastuun tunteistaan, olostaan ja käytöksestään.
- Syy käytökseen löytyy aina ulkopuolelta.
- Suunnitelmat ja aikataulut muuttuvat ja venyvät toisen kustannuksella.
- On tavoittamattomissa ja vastaa milloin sattuu.
- Kokee syvää avuttomuutta yksin jäädessään.
- Ei osaa pitää puoliaan
- Töksäyttelee ja etuilee. Ajattelee vain itseään
- On epärehellinen, livistää teini-ikäisen tavoin
- Loukkaa tahallaan, ei koe syyllisyyttä ja pyytää anteeksi vain hyötymismielessä.
- Sälyttää syyn muiden niskoille. Marttyyri.
- Ei osaa huolehtia kodista, käyttää kotiorjaa.
- Ei huolehdi velvollisuuksistaan.
- Jakaa vastuun epätasaisesti eikä muka näe epätasapainoisuutta.
- Ei välitä tekojensa vaikutuksista ja seurauksista.
- On apua vailla hyväksikäyttävästi, mutta ei tajua hakea apua itselleen kuin hyötymismielessä tai pakon edessä.
Aito rakkaus kunnioittaa rajoja ja täyttää tarpeet. Aito rakkaus kunnioittaa rajoja ja täyttää tarpeet. Aito rakkaus kunnioittaa rajoja ja täyttää tarpeet...
Tässähän on kyllä narsistin koukkumenetelmää , nopea yhteenmeno ja lapsi tulossa. Pidät oman työpaikkasi , omat rahasi , omat ystäväsi. Jos mies alkaa näistä vänkäämään ja huomaat olevasi yksin , ilman työtä ja rahaa , olet siinä kuuluisassa nesteessä. Miksi ihmeessä teet lapsen kun olet noin epävarma? Narsismin saa esille yhdellä sanalla ja se sana on EI. Koska olet tutustunut narsismiin käytä näitä tietoja hyväksesi.