Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona-ajan seuraus: yläkoululaiset ei enää suostu uimaan muiden kanssa

Vierailija
17.05.2022 |

Kasiluokkalaisilla olisi ollut uintia, 2/3 ei uinut. Vanhemmilta tuli mm. viestiä että lasta ahdistaa liikaa olla uimapuvussa tai suihkutiloissa alasti.
Näistä monet ovat viimeksi olleet uimassa vitosella. Murrosikäkin alkanut monella vasta sen jälkeen.

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso määrä. Itse kun olin yläasteella  (olen nyt 20) lähes kaikki kyllä menivät uimaan. Yhden oppilaan muistan, joka ei koskaan uinut, ilmeisesti ahdistuksen takia. Minusta uintitaito on tärkeä perustaito ja ainakin sen muutaman kerran olisi kouluvuonna hyvä mennä, jos ei muuten halua uida.

Vierailija
42/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kuulin tutulta yläkoulun liikunnanopettajalta saman. Pitkä tauko ollut välissä, kynnys on noussut korkeaksi varsinkin kun viimeksi ollaan oltu lapsia, nyt kehittyneitä teinejä.

Monet ovat uineet viimeksi vuonna 2019.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On selvää, että moni murrosiässä ei halua paljastaa ryhmässä kehoaan. Sallikaamme tämä heille ja kunnioittakamme heidän pelkojaan ja mielipiteitään tässä asiassa.

Parhaiten tällaisista tilanteista selvinnevät ne lapset, jotka esim. pelaavat joukkuepelejä. Mutta olemme kaikki yksilöitä.

Kenenkään ei pidä saada kieltäytyä uima-opetuksesta tällaisen takia. 

Ok. Mielestäsi on siis tärkeäå taata asiakkaita terapiaan tulevaisuudessa? Häpäiseminenkö on tie terveen itsetunnon kehittymiseen?

Olet siis teini-iässä nauttinut uimahallilla täydellisen kehosi esittelystä altaalla ja saunassa?

Jos sitten aloitetaan siitä että sinä ilmoittaudut heti huomenna selvästikin tarvitsemaasi terapiaan. 

Vierailija
44/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika iso määrä. Itse kun olin yläasteella  (olen nyt 20) lähes kaikki kyllä menivät uimaan. Yhden oppilaan muistan, joka ei koskaan uinut, ilmeisesti ahdistuksen takia. Minusta uintitaito on tärkeä perustaito ja ainakin sen muutaman kerran olisi kouluvuonna hyvä mennä, jos ei muuten halua uida.

En muista että meillä olisi aikanaan ollut ketään joka ei olisi uinut niitä harvoja uintikertoja mitä meillä oli, jos ei ollut oikeasti sairaana. Sittenkin oli seuraavalla kerralla mukana. 

Vierailija
45/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55-vuotias nainen ja yhä edelleen näen silloin tällöin painajaisia koulun uimatunneista. 

Koulun jälkeen en ole KERTAAKAAN käynyt uimahallissa, uimarannalla saati kylpylöissä.

Pakottamalla ei saa mitään hyvää aikaan.

Vierailija
46/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi on vaan antaa ihmisten hautua omissa liemissään eikä pakottaa ketään mukavuusalueensa ulkopuolelle. Näin se kehitys kehittyy.

Vierailija
47/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille, jotka haluaisitte pakottaa nuoret uimaan. Kukaan teistä ei varmasti astuisi jalallakaan uimahallin pukuhuoneeseen, jos olisi riski ja jopa hyvin todennäköistä, että kehoasi kommentoitaisiin ivallisesti kaikkien kuullen joko sillä hetkellä tai myöhemmin ja sinusta otettaisiin alasti tai vähäpukeisena kuvia tai videota, joka lähtisi kulovalkean tavoin leviämään somessa.

T. Ope, joskaan ei liikunnanope

Vierailija
48/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos se uimaopetus järjestetään alaluokille tehostetusti ja yläkoululaisten oletetaan osaavan itse? Alakoulussa ei olla sen alastomuuden kanssa niin pelokkaita ja uimaan meno on monelle ihan kiva juttu. Olisiko ideaa?

Vierailija
49/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille, jotka haluaisitte pakottaa nuoret uimaan. Kukaan teistä ei varmasti astuisi jalallakaan uimahallin pukuhuoneeseen, jos olisi riski ja jopa hyvin todennäköistä, että kehoasi kommentoitaisiin ivallisesti kaikkien kuullen joko sillä hetkellä tai myöhemmin ja sinusta otettaisiin alasti tai vähäpukeisena kuvia tai videota, joka lähtisi kulovalkean tavoin leviämään somessa.

Jos teidän koulussanne tosiaan otetaan oppilaista kuvia alasti niin ehkä suosiolla vaihdat hommia. Et ole opettajaksi ollenkaan soveltuva. 

Vierailija
50/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän koulussanne tosiaan otetaan oppilaista kuvia alasti niin ehkä suosiolla vaihdat hommia. Et ole opettajaksi ollenkaan soveltuva. 

Kerro toki, miten tämän estät?

Vierailija
51/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 55-vuotias nainen ja yhä edelleen näen silloin tällöin painajaisia koulun uimatunneista. 

Koulun jälkeen en ole KERTAAKAAN käynyt uimahallissa, uimarannalla saati kylpylöissä.

Yhteiskuntahan tosiaan toimii loistavasti sillä että kukin tekee mitä mieleen juolahtaa muista piittaamatta ja säännöistä välittämättä.

Jos sinulla on traumoja niin mene terapiaan äläkä projektoi niitä muille älyttömillä vaatimuksilla. 

Vierailija
52/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammalinuski kirjoitti:

Ja miksi siellä pitää olla niin hiton valoisaa.

Eiköhän se ole ihan turvallisuuskysymys. Näkee paremmin niillä märillä ja liukkailla kaakelilattioilla. 

Vierailija
53/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole opettaja vaan joku trollipelle. Suksi siis sinne mistä tulitkin. 

Vierailija
54/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole opettaja vaan joku trollipelle. Suksi siis sinne mistä tulitkin. 

Olen opettaja ja edelleen odotan, että miten estät teinejä kuvaamasta pukuhuoneessa?

Vierailija
55/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntahan tosiaan toimii loistavasti sillä että kukin tekee mitä mieleen juolahtaa muista piittaamatta ja säännöistä välittämättä.

Jos sinulla on traumoja niin mene terapiaan äläkä projektoi niitä muille älyttömillä vaatimuksilla. 

Millä tavoin tuo edellinen kirjoittaja jättää yhteiskunnan lait noudattamatta sillä, ettei enää käy uimassa?

Vierailija
56/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, mun tyttö kävi yläkoulun ennen koronaa, ja ihan samanlaista oli meno sillonkin. Ei se teiniahdiatus koronaan liity.

Näitä lintsailijoita on nyt selvästi enemmän, aiemmin oli vain yksittäisiä. Ja harva oli pois jokaikiseltä uintikerralta. Nyt näitä "totaalikieltäytyjiä" on paljon.

Ap

Itse uskon, että osittain liittyy koronaan. Toinen juttu, mikä on tapahtunut, on etteivät teinit enää halua laulaa. Yhteislaulu ei onnistukaan, kun siitä on ollut taukoa noin puolitoista vuotta. Aiemmin he hoilasivat innoissaan. T: Aineenopettaja

Vierailija
57/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako tuollainen syy muka siihen, ettei tulla uimaan? Kaikkiahan tuo ahdistaa murrosiässä. Tuskin kukaan tykkää koulu-uinnista.

Jos noiden ei ole tarvinnut mennä uimaan, kyllä on koulu retuperällä ja lapsista kasvatetaan lällyjä.

Ajatteletko että opettaja voi väkisin raahata oppilaan sinne altaaseen? Ne jotka ei ui menee kävelylle ulos

Ope voi antaa jälki-istuntoa ja lisäksi lähettää viestin kotiin jolloin vanhemmat yleensä kurittavat lasta myös kotona.

nyt meni väärin, lapsen äiti laittaa vihaisen päivityksen faceen ja rehtorille viestiä.

Vierailija
58/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin tuo edellinen kirjoittaja jättää yhteiskunnan lait noudattamatta sillä, ettei enää käy uimassa?

Lait ovat eri asia kuin koulun säännöt ja opettajan ohjeistus. No, opettajaa pitäisi totella ja sääntöjä noudattaa, koska muuten tämä hankaloittaa kaikkien toimintaa.

Vierailija
59/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. Mun tyttö kyllä kieltäytyi koulu-uinnista jo ihan ennen koronaakin. On sairastanut masennusta ja viiltelyjälkiä on mm. reisissä joten en todellakaan pakota näyttäytymään alasti jossain koulu-uinnista. Teini osaa jo kyllä uida. Ja ui sitten mökillä kun siellä ei kukaan ole kyyläämässä.

Vierailija
60/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulu iässä kehossa alkaa tapahtumaan asioita joita sen ikäinen häpeää. Joillakin tytöillä on jo rinnat. Joillakin kasvaa karvoja. Meidänkin luokan tytöt supisivat ja ihmettelivät kun ikätoverillamme näkyi tummia karvoja, ja pukuhuoneessa huomasimme hänen kayttävän rintsikoita. Sekös oli outoa siihen aikaan. Parhaalla ystävälläni oli finnejä selässä joita häpesi eikä osallistunut uimatunneille.

Se on herkkä ikä kaikin puolin.

Eikä asiaa yhtään auta opettaja joka menoo ettei wc:ssä saa vaihtaa vaatteita ja tulee vahtimaan että kaikki käy suihkussa. Siinä sai sitten kaikki muutkin osansa parista erityis tapauksesta joille kaikki oli vaikeaa.