Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona-ajan seuraus: yläkoululaiset ei enää suostu uimaan muiden kanssa

Vierailija
17.05.2022 |

Kasiluokkalaisilla olisi ollut uintia, 2/3 ei uinut. Vanhemmilta tuli mm. viestiä että lasta ahdistaa liikaa olla uimapuvussa tai suihkutiloissa alasti.
Näistä monet ovat viimeksi olleet uimassa vitosella. Murrosikäkin alkanut monella vasta sen jälkeen.

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa pojista ei samasta syystä halua armeijaan ja "yhteissuihkuihin".

Vierailija
22/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, mun tyttö kävi yläkoulun ennen koronaa, ja ihan samanlaista oli meno sillonkin. Ei se teiniahdiatus koronaan liity.

Mäkin muistan että olin itse yksi niistä, jotka kävelivät kun muut meni uimaan. Mutta ei meitä todellakaan ollut 2/3, kyllä suurin osa ui.

N27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako tuollainen syy muka siihen, ettei tulla uimaan? Kaikkiahan tuo ahdistaa murrosiässä. Tuskin kukaan tykkää koulu-uinnista.

Jos noiden ei ole tarvinnut mennä uimaan, kyllä on koulu retuperällä ja lapsista kasvatetaan lällyjä.

No jos kukaan ei tykkää koulu-uinnista, niin ehkä asialle pitäisi tehdä jotain?

Vierailija
24/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimataito on kuitenkin tärkeä kansalaistaito. Jos nimenomaan luokkakavereiden kanssa ei halua uida niin eikö tuon uimisen voisi korvata uimalla omalla ajalla? Todisteeksi joku kuitti tai lappu uimahallista. Toki siinä ei saa opetusta mutta yläkoulussa muutenkin yleensä kerrataan aiemmin opittua. Ja voisihan jonkun opetusvideon katsoa ensin.

Luonnonveteen vaan ensin uimaan ennen kloorivettä. Kloorivettä kun ei hirveesti ole olemassa onneksi julkisten uimaloiden ja uimahallien sekä yksityisten uima-altaiden ulkopuolella.

Vierailija
25/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset, poika ja tyttö ovat olleet pois uimatunneilta yläasteella. Ja vanhempana olen sallinut sen. En itsekään ymmärrä yhteissuihkuja ja -saunoja.

Vierailija
26/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, ettei lapset halua vaihtaa vaatteita yhteisissä tiloissa, kun pojat on nykyään tyttöjä ja puhelimilla voi helposti kuvata pukuhuoneissa salaa.

Vierailija
27/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä koulussa on tällainen tilanne? Kuulostaa epäuskottavalta.

Vierailija
28/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei alakoulun ekoilla luokilla voisi pitkää kunnon uimakoulua ja jättää asiaa sikseen. En ole koskaan ymmärtänyt tätä.

No varmaan koska useimmat taidot vaativat jonkinlaista ylläpitoa säilyäkseen. Kyllähän ihminen nyt jotenkin osaa uida jos on käynyt uimakoulussa alakoulun alussa, mutta on se uimataito aika erilainen kuin sellaisella, joka harjoittaa tätä taitoa jatkuvasti. Joojoo, asumme tuhansien järvien maassa, jossa ihmiset yleensä ui paljon, mutta yllättävän moni ei silti ui säännöllisesti vapaa-ajalla ja Suomessakin on alueita, joissa vesistöjä ei ole lähettyvillä. Olen itse yllättynyt aikuisena, kun aika monen kaverin uimataito ei olekaan mitenkään kaksinen. Jotkut ei osaa edes kellua. Että kyllä näkisin kuitenkin syyn sille, että uimataitoa harjoitetaan säännöllisesti.

Olen sinänsä kaksinaamainen tässä asiassa, että itse en kehohäpeän vuoksi uskaltanut enää yläkoulussa uida, vaikka siis vapaa-ajalla uin paljon luonnonvesissä. Joku kompromissiratkaisu tähän olisi hyvä keksiä, mutta se taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty.

Vierailija
29/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimataito on kuitenkin tärkeä kansalaistaito. Jos nimenomaan luokkakavereiden kanssa ei halua uida niin eikö tuon uimisen voisi korvata uimalla omalla ajalla? Todisteeksi joku kuitti tai lappu uimahallista. Toki siinä ei saa opetusta mutta yläkoulussa muutenkin yleensä kerrataan aiemmin opittua. Ja voisihan jonkun opetusvideon katsoa ensin.

Luonnonveteen vaan ensin uimaan ennen kloorivettä. Kloorivettä kun ei hirveesti ole olemassa onneksi julkisten uimaloiden ja uimahallien sekä yksityisten uima-altaiden ulkopuolella.

Mitä merkitystä uimataidon kannalta on sillä, kummassa vedessä ui ensin? En nyt ihan ymmärrä pointtia.

Vierailija
30/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulu iässä kehossa alkaa tapahtumaan asioita joita sen ikäinen häpeää. Joillakin tytöillä on jo rinnat. Joillakin kasvaa karvoja. Meidänkin luokan tytöt supisivat ja ihmettelivät kun ikätoverillamme näkyi tummia karvoja, ja pukuhuoneessa huomasimme hänen kayttävän rintsikoita. Sekös oli outoa siihen aikaan. Parhaalla ystävälläni oli finnejä selässä joita häpesi eikä osallistunut uimatunneille.

Se on herkkä ikä kaikin puolin.

Vierailija
31/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On selvää, että moni murrosiässä ei halua paljastaa ryhmässä kehoaan. Sallikaamme tämä heille ja kunnioittakamme heidän pelkojaan ja mielipiteitään tässä asiassa.

Parhaiten tällaisista tilanteista selvinnevät ne lapset, jotka esim. pelaavat joukkuepelejä. Mutta olemme kaikki yksilöitä.

Nämä turhat pelot pitää kohdata eikä vältellä. On vastuutonta opettaa lapset pakenemaan ja häpeämään kehoaan.

"Turhien pelkojen" kohtaaminen voi aiheuttaa sen, että niistä uimahallikäynneistä jää todella ikävä fiilis ja aikuisenakaan ei välttämättä tykkää uida. Seuraus voi olla aivan päinvastainen vaikka tarkoitus on toki hyvä, että pelosta pääsisi eroon ja jatkossa suhtautuisi uimapuvussa tai alasti olemiseen normaalisti.

Vierailija
32/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On selvää, että moni murrosiässä ei halua paljastaa ryhmässä kehoaan. Sallikaamme tämä heille ja kunnioittakamme heidän pelkojaan ja mielipiteitään tässä asiassa.

Parhaiten tällaisista tilanteista selvinnevät ne lapset, jotka esim. pelaavat joukkuepelejä. Mutta olemme kaikki yksilöitä.

Nämä turhat pelot pitää kohdata eikä vältellä. On vastuutonta opettaa lapset pakenemaan ja häpeämään kehoaan.

"Turhien pelkojen" kohtaaminen voi aiheuttaa sen, että niistä uimahallikäynneistä jää todella ikävä fiilis ja aikuisenakaan ei välttämättä tykkää uida. Seuraus voi olla aivan päinvastainen vaikka tarkoitus on toki hyvä, että pelosta pääsisi eroon ja jatkossa suhtautuisi uimapuvussa tai alasti olemiseen normaalisti.

Se on kyllä huomattu, että nykykasvatuksessa lasta ei saa pakottaa mihinkään, koska kaikesta vastentahtoisesta toiminnasta tulee traumat...

Vierailija
33/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella 80-luvulla ja inhosin uimahallia, uimisesta olen kuitenkin aina pitänyt. Juurikin sen vuoksi inhosin koska luokkakaverit väkisin etsivät vikoja toisistaan ja naureskelivat niille. Ymmärrän hyvin etteivät nuoret halua riisua itseään vieraiden nähden. Puhumattakaan siitä, että nykyään on näitä helvetin salakuvaaja ihan joka paikassa, kouluissa ja yleisissä vessoissa. Ala-asteella uimahalli Ok, yläasteella siitä voisi luopua.

Vierailija
34/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei pidä saada kieltäytyä uima-opetuksesta tällaisen takia. 

Ok. Mielestäsi on siis tärkeäå taata asiakkaita terapiaan tulevaisuudessa? Häpäiseminenkö on tie terveen itsetunnon kehittymiseen?

Olet siis teini-iässä nauttinut uimahallilla täydellisen kehosi esittelystä altaalla ja saunassa?

Vierailija
35/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on liikunnanopekaveri ja muistaakseni se on niin että uinti on AINUT laji, joka nimetään opetussuunnitelmassa. Muuten puhutaan vain taidoista tms mutta uinti mainitaan nimeltä. Eiköhän taustalla ole juuri tämä ilmiö, joten tuskin on korona-ajan syytä.

Vierailija
36/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulu iässä kehossa alkaa tapahtumaan asioita joita sen ikäinen häpeää. Joillakin tytöillä on jo rinnat. Joillakin kasvaa karvoja. Meidänkin luokan tytöt supisivat ja ihmettelivät kun ikätoverillamme näkyi tummia karvoja, ja pukuhuoneessa huomasimme hänen kayttävän rintsikoita. Sekös oli outoa siihen aikaan. Parhaalla ystävälläni oli finnejä selässä joita häpesi eikä osallistunut uimatunneille.

Se on herkkä ikä kaikin puolin.

Kyllä nuo muutokset tapahtuu alakoulun puolella. Seiskalla ollaan jo 13-vuotiaita ja joutuu päinvastoin häpeämään sitä jos ei ole rintoja eikä karvoja.

Nimim. Se luokan viimeisenä kehittynyt

Vierailija
37/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ymmärrän että vastakkaisen sukupuolen edessä uimapuvussa oleminen voi olla kiusallista. Mutta kai teidän lapset käy muutenkin jumppatunnin jälkeen suihkussa? Vaikea uskoa että kaikkiin kouluihin olisi rakennettu yksityiset kopit suihkuineen. Nimittäin ainakin lasteni koulussa sekä niissä jossa Olen itse käynyt. Oli iso pukuhuone ja iso kylppäri suihkuineen

Vierailija
38/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei liity millään tavalla koronaan. Olen nähnyt monet kerrat uimahalleissa, kuinka muista maista tulleet koululaiset seisovat suihkutiloissa vieressä tuijottamassa, kun muut koululaiset peseytyvät. Muualta tulleet ovat uimapuvuissa, mutta eivät käy edes suihkussa. Tuijottavat vain muita, kun nämä ovat alasti peseytyessään. Opettajat eivät uskalla puuttua asiaan r-sanan pelon takia.

Kukaan täällä syntynyt terve ei käyttäytyisi yhtä röyhkeästi. Tilanteet ovat varmasti hyvin ahdistavia koululaisille, jotka luulevat sitä nykyään jopa normaaliksi käytökseksi.

Vierailija
39/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa pojista ei samasta syystä halua armeijaan ja "yhteissuihkuihin".

Armeijassa on suihkuverhotetut lootat suihkussa, ei ne ole yhtään samanlaiset kuin uimahalleissa.

Vierailija
40/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetuksesta kieltäytyminen oli ainakin ennen jälki-istunnon peruste. Mutta nykyisin kai tuossakin tapauksessa vain keskustellaan oppilaan kanssa?

Nykykoulussa oppilaat tekee mitä lystää ja opettajat ja rehtori koittaa sitten jälkeenpäin selitellä että tää oli ihan tarkoituskin.

Sitten ihmetellään kun oppimistulokset tippuu pohjamutiin.