Kiinteä kova patti nivusessa, apua!
Löysin sattumalta kyhmyn tai patin vasemmasta nivusestani ja kyseinen patti on ihan kova eikä liiku. Noin herneen kokoinen. Pelottaa ihan hirveästi, onko tämä nyt sitten saman tien imusolmukesyöpä. Ei näy mitään päällepäin ja on ihon alla, tuntuu melkein kuin joku pyöreä luu pistäisi sieltä. Ei satu.
Mitä tämä on? Olen jo soittanut terveyskeskukseen mutta ennen kuin sieltä takaisin soitetaan niin henkihän tässä ehtii mennä. Voiko tämä edes olla mitään hyvälaatuista, kun on niin kiinteä? Ihan kamala unettomuus ja stressi ollut tämän kevään, en tiedä voisiko jotenkin liittyä siihen.
Kommentit (28)
Eikö kellään ole kokemusta tällaisesta?
Mulla ollu monia vuosia patti nivusessa, luultavasti joku rasvapatti tms, en edes muista koko pattia aikoihin, ihan harmiton klöntti sullakin suurella todennäköisyydellä
Mutta kun tuo patti on kova ja kiinteä, kuin luu. Jos olisi rasvapatti niin varmaan liikkuisi.
Se voi olla esimerkiksi hikirauhasen tulehdus.
Voi olla aterooma, googlaa sanalla. Mulla oli tällainen, ihotautilääkäri poisti sen, mutta ateroomalla tapana uusiutua. Voi välillä tulehtua ja puhjeta, jolloin lääkärin pitää tyhjentää ja antibioottikuuri käyttöön. Aterooma vaaraton, mutta voi olla ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tuo patti on kova ja kiinteä, kuin luu. Jos olisi rasvapatti niin varmaan liikkuisi.
Minullakin oli kova patti ,tosin rinnassa,lääkärikin pelästyi ja passitti saman tien leikkaukseen,mutta se osoittautui hyvänlaatuiseksi.Eli eivät kaikki kiinteät,kovat patit ole välttämättä pahanlaatuisia.Tietysti kannattaa kuitenkin tutkituttaa.
Terveyskeskuslääkäri määräsi verikokeita. Verikoetulokset olivat normaalit ja patti hävisi itsekseen, joten jatkotutkimuksia ei tullut. Patti oli juurikin nivusissa, mutta 2 cm, soikea ja pehmeähkö. Lääkäri kutsui todennäköisesti suuerentuneeksi imusolmukkeeksi.
Todennäköisesti tulehtunut rauhanen. Ne kypsyy todella hitaasti, jopa kuukausia ennen kuin on puhkottavissa.
Mene lääkäriin. Turhaa pähkäillä asiaa. Suurin osa on näistä vaarattomia.
Menenkin lääkäriin heti kun pääsen. Odotan takaisin soittoa terveyskeskuksesta, kauankohan siihenkin menee. En tiedä pitäisikö mennä mieluummin yksityiselle. Asia vaivaa ihan hirveästi, en tiedä kuinka kauan tuo mollukka on ollut tuolla. Kaikkialla lukee, että pehmeät liikkuvat ovat imusolmukkeita tai rasvapatteja ja kiinteät syöpää. Tosi suoraviivaista. Ap
Tuo patti ei ole ihossa vaan jossain syvemmällä. On melko ylhäällä nivusessa, hiukan vatsaan päin. Ap
Älä ainakaan lääkäriin mene... hohhoijaa.
Ehkä jotain kiinnikkeitä/rustoa tms.
Voisiko olla kiinnikkeitä? Minulle tosiaan tehtiin sektio ja sen yhteydessä havaittiin, että vatsapeitteissä on paljon kiinnikkeitä ja että anatomiasta oli vaikea saada selkoa kun mahaa avattiin. Mutta tuosta on jo se 2 vuotta.
Ja olen menossa lääkäriin heti kun sellaisen vastaanotolle pääsen, kuten jo ekassa viestissä kerroin. Odotan takaisin soittoa, se on käytäntö näköjään täällä. Inhoan tätä odottamista kun pelottaa pahin. Ap
Tiedän, ettei juuri nyt kauheasti lohduta, mutta vaikka olisi syöpääkin, ei tilanne muutu muutamassa päivässä tai edes viikossa oleellisesti. Syöpä kehittyy ja leviää hitaasti. En kiirehtisi yksityiselle, kun kaikki hoidot kuitenkin julkisella puolella.
Ap tässä. Jatkan kirjoittamista tänne, sillä minulla ei ole oikein ketään, jolle haluaisin tästä puhua. Kävin lääkärissä, joka tutki ja sanoi, että patti ei ole kiinni alustassaan ja epäili imusolmuketta tai rasvapattia. Ei kuulemma epäile sen olevan pahalaatuinen. Sain kuitenkin lähetteen ultraan ja pelottaa ihan tosi kovasti. Minulla on pieni lapsi ja jotenkin mielessä pyörii vain, etten saa nähdä hänen varttuvan, jos minulla onkin syöpä. Mitä ihmettä se voi olla, jos kyse on imusolmukkeesta, kun en ole ollut kipeänä tai mitään muuta kremppaa, joka sen turvotuksen aiheuttaisi? Voiko pitkäkestoinen stressi aiheuttaa sen? Mitä siinä ultrassa voi selvitä? Eniten pelottaa, jos siinä ei selviä mitään vaan joudun jatkotutkimuksiin. Odottaminen on ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Jatkan kirjoittamista tänne, sillä minulla ei ole oikein ketään, jolle haluaisin tästä puhua. Kävin lääkärissä, joka tutki ja sanoi, että patti ei ole kiinni alustassaan ja epäili imusolmuketta tai rasvapattia. Ei kuulemma epäile sen olevan pahalaatuinen. Sain kuitenkin lähetteen ultraan ja pelottaa ihan tosi kovasti. Minulla on pieni lapsi ja jotenkin mielessä pyörii vain, etten saa nähdä hänen varttuvan, jos minulla onkin syöpä. Mitä ihmettä se voi olla, jos kyse on imusolmukkeesta, kun en ole ollut kipeänä tai mitään muuta kremppaa, joka sen turvotuksen aiheuttaisi? Voiko pitkäkestoinen stressi aiheuttaa sen? Mitä siinä ultrassa voi selvitä? Eniten pelottaa, jos siinä ei selviä mitään vaan joudun jatkotutkimuksiin. Odottaminen on ihan kamalaa.
Imusuoni voi tukkeutuakin ja sitten turpoaa imusolmuke. Kuten lääkäri sanoi, voi olla rasvapatti tai turvonnut imusolmuke. Alustassaan kiinni oleva viittaisi siis syöpäpesäkkeeseen joka kasvaa kiinni muuhun kudokseen. Ultrassa näkyy ainakin että onko patti nestettä tai rasvaa, vai jotain muuta. Jos on nestettä tai rasvaa niin asia on kunnossa. Jos ei, niin voidaan ottaa neulanäyte tai koepala siitä tarvittaessa. Ota rauhallisesti.
Onko se sitten nestettä, jos se on tuon imusuonen vuoksi turvonnut solmuke? Yritän pitää hermot kasassa mutta viimeiset vuodet ovat olleet pelkkää vastoinkäymistä ja menetystä, ei vaan enää olisi yhtään jaksamista tähän. Ap
Ja lääkäri sanoi, että se liikkuu, itse en ole painellut sitä niin kovaa kuin hän, joten siksi luulin ja siltä edelleen tuntuu, että on kiinteästi siellä. Jotenkin vaikea edes luottaa lääkärin arvioon huonojen aiempien kokemusten vuoksi. Ap
Enkä tiedä kauanko tuo on ollut, kun ihan sattumalta sen löysin eilen. Olen synnyttänyt sektiolla kaksi vuotta sitten, tiedä sitten voiko sekään liittyä tähän. Pelottaa ihan hirveästi.