Antaisitko ystäväsi siirtää kirjat luoksesi kuukauden ajaksi jos tämä muuttaisi ulkomaille ja ei saisi muualle kirjojaan
Ystäväsi maksaisi kaikki asian aiheuttamat kulut. Kirjojen siirto olisi tälle välttämätöntä.
Kommentit (98)
Tein noin. Heitin kaikki perintäkirjeet ja paperit silppuriin. Ovelle tuli joku viskaali kyseleen. Kerroin missä pitää tavaroitaan ja sanoin vielä etten tiennyt osoitteenmuutoksesta mitään. Ihmetelly vaan miksi saan sen postia.
Vierailija kirjoitti:
Tein noin. Heitin kaikki perintäkirjeet ja paperit silppuriin. Ovelle tuli joku viskaali kyseleen. Kerroin missä pitää tavaroitaan ja sanoin vielä etten tiennyt osoitteenmuutoksesta mitään. Ihmetelly vaan miksi saan sen postia.
Lisäys: olin juuri tuolloin itse muuttamassa toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Yhden kuukauden ulkomailla oleskelun vuoksi ei tarvitse muuttaa kirjojaan yhtään mihinkään, koska sehän on tilapäistä oleskelua. Jos taas on alun perinkin tarkoitus muuttaa pidemmäksi aikaa, niin kuvio vaikuttaa todella omituiselta, enkä haluaisi sekaantua huijaukseen.
Ja sellainen kuin jakelunkeskeytys muutamaksi viikoksi onnistuu helposti. Hakee vaan postit reissun jälkeen postista.
Minulla oli postinsiirto peräti 1,5 vuotta toiseen osoitteeseen. Olin siis vakioasunnosta pois 1,5 vuotta. Postit jaettiin sinne toiseen paikkaan.
Täysin typerää vaihtaa kirjat jonnekin kuukauden ajaksi.
Olen useasti ollut ulkomailla pidempiä aikoja eri syistä, mm. opiskelemassa, töissä ja vuorotteluvapaalla ihan muuten vain. Ei ulkomailla olemista katsota sellaiseksi, että pitäisi kirjat muuttaa, jos siellä ei aio oleskella pysyvästi. Riippuu, mistä syystä lähtee, ja rajat ovat vuosien aikana myös muuttuneet. Ennen sai olla vuoden menettämättä tukia, nykyään lienee puoli vuotta. Missään tapauksessa kuukauden ulkomaanreissun vuoksi ei tarvitse muuttaa kirjoja. Kelan sivuilla on ajankohtaiset ohjeet.
Vaikuttaa vähän hämärältä, joten en suostuisi. Kaveri voi ottaa itselleen poste restante osoitteen.
No mä olen ollut parin viikon matkoilla monestikin. Tuossa ajassa ja kuukauden aikanakaan ei juurikaan postia tule kotiin jaettuna. Koska nykyään laskutkin tulee sähköisenä ja muu viranomaisposti tulee Suomi.fi viesteihin.
Ei meille tule oikeastaan mitään paperisena kirjeenä postilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Poikani joskus oli c/o postin takia. Hänellä on oma pieni talo missä on kirjoilla.
No niin, tuohan onkin ymmärrettävää, jos haluaa ohjata postin vaikka vanhemmilleen. Se onkin aivan eri asia kuin siirtää kirjat ystävän luokse, missä ei kuitenkaan olisi tarkoitus asua. Kyllä minäkin antaisin lapseni ohjata postit meille ulkomaanreissun ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää nykyään puhuu "kirjoista" kun tarkoittaa osoitetta. Suomessa ei tarvitse olla "kirjoilla" missään, sillä irtolaislaki loppui jo noin 40 vuotta sitten.
Osoitteenmuutosilmoitukseen voi laittaa Poste Restante -osoitteen. Jos on pakko olla jossain "kirjoilla", niin silloin on jostain tukihuijauksesta tms. kysymys. Vai tarkoittaa ap, että ystävä ihan fyysisesti muuttaisi hänen luokseen? Voi ihan hyvin muuttaa, mutta ei niitä "kirjoja" siihen tarvita.
Kirjoillaolo tarkoittaa virallista vakituista osoitetta, ja kyllä semmoinen edelleen pitää olla. Tilapäisesti voi asua muuallakin max 3 kk, sen ylittävän ajan jälkeen on tehtävä ilmoitus tilapäisestä osoitteesta.
Itse sanon ap:n kysymykseen: kyllä, vaikka en tiedäkään mikä olisi tämän osoitteentarpeen syy. Kuukausi on niin lyhyt aika, että oli mikä oli.
Ihmettelijöille vastaan: ilmeisesti hlö on irtisanonut aiemman osoitteensa, ja lähtee ulkomaille kuukaudeksi. Hänelle ei jäisi mitään osoitetta Suomeen eikä kai ulkomaillekaan, jos aikoo reissata ympäriinsä. Ymmärrän hyvin, että tarvii jonkun osoitteen, minkä ilmoittaa rekisterikeskukseen. Ja edelleen tulkitsen, että lähtijällä on sitten kk päästä joku asunto tiedossa, mihin muuttaa.
Perinteisesti tällaisissa tapauksissa muutetaan hetkeksi takaisin omille porukoille l. vanhempien luo.
Se pakollinen osoite voi olla poste restante. Ja se voi olla se vuosikausia.
PR osoite on maksullinen. Kaverin/vanhemman luokse c/o osoite on ilmainen. Yhdestä kuukaudesta kyse. Mikä teitä vaivaa?
kuka ne postit noutaa posterestantesta- jos tulee paperpostia. eli jos ei itse hae postejaan- voiko valtuuttaa toisen.
jos ystävän luo paperikirjeet- niin hän voi kääntää ne sinne jonnekin- mutta se -maksaa- voi tehdä erimittaisia kääntösopimuksia ja kyllä on sotkua.
moni kääntää postit mm kesämökilleen vaikka 1kk tai 3kk.
erikseen huomioitava ne postit.
toki ystävä jos saa avata postit ja kertoa puh mikä kirje- lasku- tunnistetiedot maksamista varten- käyhän sekin.
Ei kai kenellekään nykyisin tule laskuja paperisena. Meille tulee sähköpostiin laskut. Suuri osa menee suoraveloitukseen pankkitilille e-laskuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi välttämätöntä?
Onko kyseessä joku tukihuijaus vai miksi kaveri tarvitsee osoitteen Suomessa?Olen itse asunut ulkomailla muutamia kertoja, enkä ole tarvinnut silloin osoitetta Suomessa.
Osoitteen suomessa ja suomalaisen puhelinnumeron tarvitsee siihen, että voi käyttää pankkitiliään. Tili voi kyllä olla olemassa, mutta sitä ei pysty käyttämään verkkopankin tai mobiilisovellusten kautta ellei noita ole.
Joo, mutta ei pankkitiliä tai puhelinliittymää kuitenkaan yhden kuukauden ulkomaanreissun vuoksi menetä. Pankkiin voi myös olla etukäteen yhteydessä ja kertoa, että on aikeissa olla kuukauden ulkomailla, etteivät turhaan huolestu ja rajoita tilin käyttöä sen takia, jos sieltä tulee yhtäkkiä paljon ulkomaisia ostoja. Jokin tässä aloituksessa vaikuttaa todella oudolta. Olen ollut ulkomailla usein ja tälläkin hetkellä olen. Eikä tule mieleen yhtään järkevää syytä pyytää kaverilta, että saisin muuttaa kirjat kaverin luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää nykyään puhuu "kirjoista" kun tarkoittaa osoitetta. Suomessa ei tarvitse olla "kirjoilla" missään, sillä irtolaislaki loppui jo noin 40 vuotta sitten.
Osoitteenmuutosilmoitukseen voi laittaa Poste Restante -osoitteen. Jos on pakko olla jossain "kirjoilla", niin silloin on jostain tukihuijauksesta tms. kysymys. Vai tarkoittaa ap, että ystävä ihan fyysisesti muuttaisi hänen luokseen? Voi ihan hyvin muuttaa, mutta ei niitä "kirjoja" siihen tarvita.
Kirjoillaolo tarkoittaa virallista vakituista osoitetta, ja kyllä semmoinen edelleen pitää olla. Tilapäisesti voi asua muuallakin max 3 kk, sen ylittävän ajan jälkeen on tehtävä ilmoitus tilapäisestä osoitteesta.
Itse sanon ap:n kysymykseen: kyllä, vaikka en tiedäkään mikä olisi tämän osoitteentarpeen syy. Kuukausi on niin lyhyt aika, että oli mikä oli.
Ihmettelijöille vastaan: ilmeisesti hlö on irtisanonut aiemman osoitteensa, ja lähtee ulkomaille kuukaudeksi. Hänelle ei jäisi mitään osoitetta Suomeen eikä kai ulkomaillekaan, jos aikoo reissata ympäriinsä. Ymmärrän hyvin, että tarvii jonkun osoitteen, minkä ilmoittaa rekisterikeskukseen. Ja edelleen tulkitsen, että lähtijällä on sitten kk päästä joku asunto tiedossa, mihin muuttaa.
Perinteisesti tällaisissa tapauksissa muutetaan hetkeksi takaisin omille porukoille l. vanhempien luo.
PR osoite on maksullinen. Kaverin/vanhemman luokse c/o osoite on ilmainen. Yhdestä kuukaudesta kyse. Mikä teitä vaivaa?
kuka ne postit noutaa posterestantesta- jos tulee paperpostia. eli jos ei itse hae postejaan- voiko valtuuttaa toisen.
jos ystävän luo paperikirjeet- niin hän voi kääntää ne sinne jonnekin- mutta se -maksaa- voi tehdä erimittaisia kääntösopimuksia ja kyllä on sotkua.
toki ystävä jos saa avata postit ja kertoa puh mikä kirje- lasku- tunnistetiedot maksamista varten- käyhän sekin.
Ei kai kenellekään nykyisin tule laskuja paperisena. Meille tulee sähköpostiin laskut. Suuri osa menee suoraveloitukseen pankkitilille e-laskuna
Laskut saa yleensä sähköpostiin, paitsi jos on mukana perikunnassa, niin perikunnan laskuja ei saa. Välillä voi tulla myös esim. uusi pankki- tai luottokortti papripostissa tai jotain muuta satunnaista. Postiosoite on hyvä olla. Mutta ei siellä kaverin luona tarvitse kirjoilla olla.
Mun ystävällä on Suomen osoite meillä. Saa vähän postia vuodessa ja kellarissa on hänen tavaroitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskut saa yleensä sähköpostiin, paitsi jos on mukana perikunnassa, niin perikunnan laskuja ei saa. Välillä voi tulla myös esim. uusi pankki- tai luottokortti papripostissa tai jotain muuta satunnaista. Postiosoite on hyvä olla. Mutta ei siellä kaverin luona tarvitse kirjoilla olla.
Broidilla oli PL osoite pari vuotta. Kysyin mutsilta, että mikä broidin osoite on. Mutsi alkoi kertomaan PL osoitetta. Sanoin, että ei kai se nyt postilokerossa asu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakelun keskeytys reissun ajaksi, niin kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävällä on Suomen osoite meillä. Saa vähän postia vuodessa ja kellarissa on hänen tavaroitaan.
Minkä takia hän ei ole kirjoilla asuinpaikassaan?
Poste restante on sellaisille, eli hakee postinsa Postista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun exäni omistamassa talossa ja exä on tässä kirjoilla. Exä on eron jälkeen joutunut ulosottoon, mutta koska "muutti" tähän takaisin niin saa pitää talon ulosotosta huolimatta. Jos asuisi virallisesti muualla, niin talo ulosmitattaisiin. Minä maksan kuitenkin kaikki kulut tästä koska olen ainoa joka tässä oikeasti asuu. Exä asuu oikeasti vanhemmillaan. Säästän koko ajan rahaa, että saisin omarahoituksen täyteen ja saan pankista lainaa ja voin ostaa talon exältä. Heti tokikaan ei voi exä "muuttaa" tästä pois talon ostamisen jälkeen vaan pitää odotella varmaan ainakin kuukausia.
Tämä on siis minun etuni, että exä suostui tällaiseen niin saan pitää kotini. Ei, exä ei ole ostanut taloa ennen meidän parisuhdetta vaan se ostettiin meidän yhdessäolo aikana. Olin itse tuolloin ulosotossa, joten en saanut lainaa.
Talossa asuminen ei suojaa ulosmittaukselta nykyään.
Ai ei vai? Kas kummaa, kun tämä talo on silti suojassa ulosotolta koska exä on tässä kirjoilla. Miksi tulet väittämään tuollaista, kun juuri kerroin miten itsellä on tilanne?
ongelmia tulee on sitten kyse asumisesta tai kirjoista älä suostu.
Ei. Yhden kuukauden ulkomailla oleskelun vuoksi ei tarvitse muuttaa kirjojaan yhtään mihinkään, koska sehän on tilapäistä oleskelua. Jos taas on alun perinkin tarkoitus muuttaa pidemmäksi aikaa, niin kuvio vaikuttaa todella omituiselta, enkä haluaisi sekaantua huijaukseen.